Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

BrianL1992
11 september 2014 · 33 Inlägg

fredda_king skrev:

BrianL1992 skrev:
Hejsan tänkte höra lite ang hur länge man kan spela innan batteriet dör.
Har ett. Gas competition 3500.1D kör ett ohm och då drar steget 3,2 kilowatt. Batteriet är ett AGM Running Bull 70ah nästan helt nytt. Brukar spela en del när jag står och väntar på tex parkering osv men vill inte bli strandsatt så tänkte höra om någon vet hur msn räknar ut detta?

Med vänlig hälsning

handlar lite om volym och musikstil också. lyssnar på en opera jämfört med house där basen jobbar lite mer. så är rätt svårt att säga. men annars får du räkna ut hur många amp du förbrukar ca på en viss volym sen är de bara räkna det mot batterit.

Okej, ja jag kör väldigt blandad musik, men oftast musik med lite tryck i då det är roligare att lyssna på med en låda smile
Jag kör behaglig volym om man nu kan uttrycka sig så, men behagligt är väl lite olika från person till person, men klart det är kul att vrida på ibland, kör inte allt för hårt då mina basar bara ligger på 750wrms å kopplade till 1ohm å steget ger då 3500, då hade mina basar blivit brända för länge sedan..

Tackar för svar! smile

evilaudio
11 september 2014 · 16 195 Inlägg

BrianL1992 skrev:

evilaudio skrev:

BrianL1992 skrev:

Det där med skiljerelä verkar många prata om, vart kan man anförskaffa sig detta? visste inte ens om att det fanns sån, ursäkta mitt okunnande! haha. Jag kör på behagligt med volym, men klart det är kul att vrida på ibland, men med tanke på allt är kopplat till 1ohm så har jag haft min oro. körde 4ohm men blev lite av ett kärringljud i 4 ohm och med ett steg verkade det bara gå att köra 4 eller 1ohm med två st l7or till ett steg.

har ALDRIG kört med skiljerelä i nån av mina stereobilar (byggt rätt många under de 18 år)  håller man koll på spänningen så behövs inget relä.. anser bara att det är en till sak som man strula.

Okej, nej jag har bara hört tala som dom ganska nyligen här på forumet. Men jag kommer absolut skaffa en voltmätare morgon dag! Tackar hjärtligt för svaren! smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=179932   där finns det en del "matnyttigt" om du är intresserad.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
snuttefjun
12 september 2014 · 100 Inlägg

Har en skrotig S70 hemma jag tänkte koppla lite ljud i. Det sitter en dubbeldin-originalstereo i nu. Och jag vill sätta i en kenwood enkel-din stereo.
På BRL verkar dom endast ha ett förvaringsfack och ingen monteringsram.. :o Någon som vet var jag ska leta?

Senast redigerat av snuttefjun (12 september 2014)

Kevaz Hellre basa än gasa.
12 september 2014 · 1 093 Inlägg

snuttefjun skrev:
Har en skrotig S70 hemma jag tänkte koppla lite ljud i. Det sitter en dubbeldin-originalstereo i nu. Och jag vill sätta i en kenwood enkel-din stereo.
På BRL verkar dom endast ha ett förvaringsfack och ingen monteringsram.. :o Någon som vet var jag ska leta?

Har du möjlighet att åka till BRL och prata med dom?
Är säker på att dom kommer kunna fixa något till dig!

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
snuttefjun
12 september 2014 · 100 Inlägg

Kevaz skrev:

snuttefjun skrev:
Har en skrotig S70 hemma jag tänkte koppla lite ljud i. Det sitter en dubbeldin-originalstereo i nu. Och jag vill sätta i en kenwood enkel-din stereo.
På BRL verkar dom endast ha ett förvaringsfack och ingen monteringsram.. :o Någon som vet var jag ska leta?

Har du möjlighet att åka till BRL och prata med dom?
Är säker på att dom kommer kunna fixa något till dig!

Det är 2 mil, ska nog åka å kika imorrn! smile

Fjong
14 september 2014 · 1 494 Inlägg

Tänkte bygga in 2st kitsystem i en sluten låda men blev osäker på om det är nödvändigt att beräkna lådvolym eller att ha mellan väggar? Tänkte att jag skulle ha den i hatthyllan så att jag får nått att lyssna på medans jag bygger i bilen :o

Drönirettab
14 september 2014 · 21 761 Inlägg

För såna saker behövs inga volymberäkningar eller separata kammare, om du tex bygger lådan 10 liter så blir det säkert tillräckligt. smile

Fjong
14 september 2014 · 1 494 Inlägg

Drönirettab skrev:
För såna saker behövs inga volymberäkningar eller separata kammare, om du tex bygger lådan 10 liter så blir det säkert tillräckligt. smile

Okay, tackar för hjälpen smile

BrianL1992
15 september 2014 · 33 Inlägg

evilaudio skrev:

BrianL1992 skrev:

evilaudio skrev:

har ALDRIG kört med skiljerelä i nån av mina stereobilar (byggt rätt många under de 18 år)  håller man koll på spänningen så behövs inget relä.. anser bara att det är en till sak som man strula.

Okej, nej jag har bara hört tala som dom ganska nyligen här på forumet. Men jag kommer absolut skaffa en voltmätare morgon dag! Tackar hjärtligt för svaren! smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=179932   där finns det en del "matnyttigt" om du är intresserad.

Kanontråd! Tackar för länk! smile

BrianL1992
19 september 2014 · 33 Inlägg

Tänkte passa på att fråga en sak till, med de basar jag har, kicker l7 12or 2st och gas comp steget 3500, finns det något sett jag kanske kan få en mer tajt/rapare, hårdare/snärtigt bastryck istället för det mullriga basljudet som dessa verkar ge för det mesta? använder denna färdiga låda till dessa basar: http://www.brl.se/sv/artiklar/mtx-slh2x12su-3.html

Är det en annan låda som gäller eller något annat? gärna berätta mer hur jag kan ställa in steget så jag får ett mer ideal ljud som jag vill ha, kan meddela att jag inte vet vad hälten av inställningarna på steget gör så är tacksam för vägledning. Första gången jag håller på med billjud sen jag skaffade mig dessa grejer.

S_Kekko
25 september 2014 · 206 Inlägg

Har märkt på senare tid att min baslåda fortsätter "spela" på väldigt låg volym någon eller några sekunder efter att jag stänger av bilen, är det något som bör åtgärdas (isåfall hur) eller är det bara att ignorera?

Andreet
27 september 2014 · 2 Inlägg

Tjenare, jag har en Audi A4 från 2007 och även Concert (2?) ljudsystem men jag tycker det är tråkigt utan AUX och jag undrar vilken stereo jag ska köpa dyl. Ifall alla högtalare kommer fungera mm. Tack på förhand http://i.imgur.com/MuR0lXs.jpg

Tror ni denna funkar exempelvis? http://www.pioneer.eu/se/products/25/12 … /page.html

it_mutt Avstängd
28 september 2014 · 10 388 Inlägg

Andreet skrev:
Tjenare, jag har en Audi A4 från 2007 och även Concert (2?) ljudsystem men jag tycker det är tråkigt utan AUX och jag undrar vilken stereo jag ska köpa dyl. Ifall alla högtalare kommer fungera mm. Tack på förhand http://i.imgur.com/MuR0lXs.jpg

Tror ni denna funkar exempelvis? http://www.pioneer.eu/se/products/25/12 … /page.html

Alternativet är ju annars att köpa en aux/usb/sd/bluetooth-adapter för 6-7-800:-

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Canom
29 september 2014 · 27 Inlägg

Tjena! Ifall jag paralellkopplae 4ohm+4ohm+8ohm, vad blir belastningen då?

Siktar på att köpa ett slutsteg till mitt nyinköpta framsystem. Mutant nw280sp :s Rms ligger på 2x80 rms och det är dubbla av vad högtalarna klarar som är 40 rms stycket.

Har dessutom en woofer 6.5 på 70 rms, och tänkte då att jag kunde ansluta den också för att sprida effekten !

Funkar det?

Tacksam för hjälp! Mvh smile

JimmyAndersson
29 september 2014 · 1 679 Inlägg

Hur tjock strömkabel behöver man för att driva SPL ice 800.1 fullt oh basarna är 2x12 gas alpha på 300wrms styck om jag minns rätt kopplat i 2ohm.

Finns fördraget kablar i vinterbilden och tänkte kanske flytta över lite ljud till den, men är osäker på kablarna smile
Tror det är 21mm2
Kan vara 8mm2 också ganska smala.

Orkar nog inte byta ut kablarna bara för att tongue

Volvo 244 "GLT" (1988)
Drönirettab
29 september 2014 · 21 761 Inlägg

Canom skrev:
Tjena! Ifall jag paralellkopplae 4ohm+4ohm+8ohm, vad blir belastningen då?

Siktar på att köpa ett slutsteg till mitt nyinköpta framsystem. Mutant nw280sp :s Rms ligger på 2x80 rms och det är dubbla av vad högtalarna klarar som är 40 rms stycket.

Har dessutom en woofer 6.5 på 70 rms, och tänkte då att jag kunde ansluta den också för att sprida effekten !

Funkar det?

Tacksam för hjälp! Mvh smile

Är det framhögtalarna som har 4 Ohm och woofern som har 8 Ohm?

Om du har en högtalare (tex koaxialhögtalare) i vardera dörr och sedan en bashögtalare, då kommer det inte att fungera bra att koppla in alla dessa på Mutant NW280SP eftersom att steget bara har två kanaler. Du skulle behöva ett slutsteg med fyra kanaler istället. smile

JimmyAndersson skrev:
Hur tjock strömkabel behöver man för att driva SPL ice 800.1 fullt oh basarna är 2x12 gas alpha på 300wrms styck om jag minns rätt kopplat i 2ohm.

Finns fördraget kablar i vinterbilden och tänkte kanske flytta över lite ljud till den, men är osäker på kablarna smile
Tror det är 21mm2
Kan vara 8mm2 också ganska smala.

Orkar nog inte byta ut kablarna bara för att tongue

8 mm2 kabel blir för klent till 2 Ohms belastning. Jag rekommenderar 21 mm2 kabelarea, då kan du även belasta med 1 Ohm ifall du byter upp dig i basväg. smile

Canom
29 september 2014 · 27 Inlägg

Drönirettab skrev:

Canom skrev:
Tjena! Ifall jag paralellkopplae 4ohm+4ohm+8ohm, vad blir belastningen då?

Siktar på att köpa ett slutsteg till mitt nyinköpta framsystem. Mutant nw280sp :s Rms ligger på 2x80 rms och det är dubbla av vad högtalarna klarar som är 40 rms stycket.

Har dessutom en woofer 6.5 på 70 rms, och tänkte då att jag kunde ansluta den också för att sprida effekten !

Funkar det?

Tacksam för hjälp! Mvh smile

Är det framhögtalarna som har 4 Ohm och woofern som har 8 Ohm?

Om du har en högtalare (tex koaxialhögtalare) i vardera dörr och sedan en bashögtalare, då kommer det inte att fungera bra att koppla in alla dessa på Mutant NW280SP eftersom att steget bara har två kanaler. Du skulle behöva ett slutsteg med fyra kanaler istället. smile

Ja, högtalarna är på 4 ohm styck, och woofern är på 8 ( som är plockad ur en hembiosystem hehe )
Tusen tack för svar! Problemet är att hitta ett klent slutsteg haha! Kan man lämna en kanal oanvänd då? Tänkte annars köra mina två koaxer- högtalare i framdörrarna på en kanal, och basen på den andra!

Kan jag sänka effekten på slutsteget på nått annat sätt då?

Vart hittar jag ett slutsteg i samma prisklass som klarar både koaxialerna och basen?

Tack! Mvh:)

Senast redigerat av Canom (29 september 2014)

Streethawk Billjuds Wannabe
30 september 2014 · 1 771 Inlägg

Canom skrev:

Drönirettab skrev:

Canom skrev:
Tjena! Ifall jag paralellkopplae 4ohm+4ohm+8ohm, vad blir belastningen då?

Siktar på att köpa ett slutsteg till mitt nyinköpta framsystem. Mutant nw280sp :s Rms ligger på 2x80 rms och det är dubbla av vad högtalarna klarar som är 40 rms stycket.

Har dessutom en woofer 6.5 på 70 rms, och tänkte då att jag kunde ansluta den också för att sprida effekten !

Funkar det?

Tacksam för hjälp! Mvh smile

Är det framhögtalarna som har 4 Ohm och woofern som har 8 Ohm?

Om du har en högtalare (tex koaxialhögtalare) i vardera dörr och sedan en bashögtalare, då kommer det inte att fungera bra att koppla in alla dessa på Mutant NW280SP eftersom att steget bara har två kanaler. Du skulle behöva ett slutsteg med fyra kanaler istället. smile

Ja, högtalarna är på 4 ohm styck, och woofern är på 8 ( som är plockad ur en hembiosystem hehe )
Tusen tack för svar! Problemet är att hitta ett klent slutsteg haha! Kan man lämna en kanal oanvänd då? Tänkte annars köra mina två koaxer- högtalare i framdörrarna på en kanal, och basen på den andra!

Kan jag sänka effekten på slutsteget på nått annat sätt då?

Vart hittar jag ett slutsteg i samma prisklass som klarar både koaxialerna och basen?

Tack! Mvh:)

Eftersom steget är 2 kanaligt så får du bara vänster eller höger ljud om du kopplar framsystemet på 1 kanal o bas på andra. Det du kan göra är att leta efter ett monoblock eller ett 4 kanal (blocket är ett hett tips)
Samt bättre att köpa ett slutsteg som har skaplig effekt för att på så sätt kunna uppgradera i framtiden.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Canom
30 september 2014 · 27 Inlägg

Streethawk skrev:

Canom skrev:

Drönirettab skrev:

Är det framhögtalarna som har 4 Ohm och woofern som har 8 Ohm?

Om du har en högtalare (tex koaxialhögtalare) i vardera dörr och sedan en bashögtalare, då kommer det inte att fungera bra att koppla in alla dessa på Mutant NW280SP eftersom att steget bara har två kanaler. Du skulle behöva ett slutsteg med fyra kanaler istället. smile

Ja, högtalarna är på 4 ohm styck, och woofern är på 8 ( som är plockad ur en hembiosystem hehe )
Tusen tack för svar! Problemet är att hitta ett klent slutsteg haha! Kan man lämna en kanal oanvänd då? Tänkte annars köra mina två koaxer- högtalare i framdörrarna på en kanal, och basen på den andra!

Kan jag sänka effekten på slutsteget på nått annat sätt då?

Vart hittar jag ett slutsteg i samma prisklass som klarar både koaxialerna och basen?

Tack! Mvh:)

Eftersom steget är 2 kanaligt så får du bara vänster eller höger ljud om du kopplar framsystemet på 1 kanal o bas på andra. Det du kan göra är att leta efter ett monoblock eller ett 4 kanal (blocket är ett hett tips)
Samt bättre att köpa ett slutsteg som har skaplig effekt för att på så sätt kunna uppgradera i framtiden.

Tjena, och tack för svar!

Ifall jag köper ett bättre slutsteg som har mer effekt, så förvärrar det bara mitt problem? De högtalarna jag har nu tåler inte mer än 40w rms stycket! Hur löser jag problemet med för mycket effekt?

Kan man lämna en kanal oanvänd om man köper 4 kanals steg?

Har en tajt budget!

Mvh

Jokabsson
30 september 2014 · 1 177 Inlägg

Mitt mål med nuvarande bygge är att få upp kvalitén på ljudet till liknande det som moderna bilar har idag. Idag har min A3 endast två 5,25" Alphine fram och en stereo på 4x50W. Jag vill ha bra bas och rent ljud, vad ska jag göra? Jag vill i framtiden sätta in baslåda men det är inte första prio. Jag vill framförallt ha något som låter bra och fylligt. Ska jag sätta in 6,5" i bakdörrarna eller skita i högtalare där helt och hållet och köra 6x9 i hatthyllan i stället? Det blir ju självklart bättre ljud med 6x9 men då har jag inget i dörrarna bak.

Vinner jag mycket på att köra slutsteg till 5,25orna och framtida högtalare bak, eller ska man satsa på att endast köra slutsteg till basen?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang