Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

it_mutt Avstängd
11 juni 2015 · 10 388 Inlägg

volvoklints skrev:
Hej,

Har lite problem med mina ljudprylar i bilen. Första försöket att dra ljud i bilen gick inte så bra. Köpte ett begagnat oanvänt slutsteg, Mutant NW280SP och en begagnad 12" bas, Mutant MT1207 som sitter i en sluten låda. Köpte även ett 21mm kabelkit hos Biltema för 449:-. Min stereo är en Pioneer DEH-1500UB.

Slutsteget är ordentligt jordat i bälteshållaren, slipade det helt plåtrent under. Strömmen är dragen med säkringen ~20cm ifrån batteriet. Remote och lågnivå är också draget. Drog de båda genom mittkonsolen mellan stolarna.

Slutsteget startar och lyser grönt när jag startar stereon men problemet är att basen knappt låter något. Slutsteget är inställt på LPF runt 80Hz och stereon har likvärdiga inställningar som slutsteget. Har provat att ha gain ända på max. Nuddar jag basen så känner jag att vibrationerna ökar när jag höjer gainern men man hör knappt någon bas alls. Vrider jag på "Super Bass" på slutsteget till 12db så låter basen väldigt illa. Typ skorrar i takt med basljudet.

Har provat att vända kablarna från basen till slutsteget och att köra bryggat och vanligt. Har även vänt på lågnivå kablarna och testat att bara köra med 1 lågnivå kabel utan framgång. Alla säkringar är hela och protection lampan har aldrig tänts.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Basen som är kass? Skruvade ur basen ur lådan och det luktar jäkligt bränt, väldigt mysko lukt. Inget som syns dock. Kanske har användaren innan storrökat i bilen.

Kör du LPF på både stereon och slutsteget?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
asdeasdt
11 juni 2015 · 8 Inlägg

Jockk3 skrev:

volvoklints skrev:
Hej,

Har lite problem med mina ljudprylar i bilen. Första försöket att dra ljud i bilen gick inte så bra. Köpte ett begagnat oanvänt slutsteg, Mutant NW280SP och en begagnad 12" bas, Mutant MT1207 som sitter i en sluten låda. Köpte även ett 21mm kabelkit hos Biltema för 449:-. Min stereo är en Pioneer DEH-1500UB.

Slutsteget är ordentligt jordat i bälteshållaren, slipade det helt plåtrent under. Strömmen är dragen med säkringen ~20cm ifrån batteriet. Remote och lågnivå är också draget. Drog de båda genom mittkonsolen mellan stolarna.

Slutsteget startar och lyser grönt när jag startar stereon men problemet är att basen knappt låter något. Slutsteget är inställt på LPF runt 80Hz och stereon har likvärdiga inställningar som slutsteget. Har provat att ha gain ända på max. Nuddar jag basen så känner jag att vibrationerna ökar när jag höjer gainern men man hör knappt någon bas alls. Vrider jag på "Super Bass" på slutsteget till 12db så låter basen väldigt illa. Typ skorrar i takt med basljudet.

Har provat att vända kablarna från basen till slutsteget och att köra bryggat och vanligt. Har även vänt på lågnivå kablarna och testat att bara köra med 1 lågnivå kabel utan framgång. Alla säkringar är hela och protection lampan har aldrig tänts.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Basen som är kass? Skruvade ur basen ur lådan och det luktar jäkligt bränt, väldigt mysko lukt. Inget som syns dock. Kanske har användaren innan storrökat i bilen.

Inte nån inställning på stereon som spökar då?

Funderar på om det kanske kan vara det. Undra vilken bara.

it_mutt skrev:

volvoklints skrev:
Hej,

Har lite problem med mina ljudprylar i bilen. Första försöket att dra ljud i bilen gick inte så bra. Köpte ett begagnat oanvänt slutsteg, Mutant NW280SP och en begagnad 12" bas, Mutant MT1207 som sitter i en sluten låda. Köpte även ett 21mm kabelkit hos Biltema för 449:-. Min stereo är en Pioneer DEH-1500UB.

Slutsteget är ordentligt jordat i bälteshållaren, slipade det helt plåtrent under. Strömmen är dragen med säkringen ~20cm ifrån batteriet. Remote och lågnivå är också draget. Drog de båda genom mittkonsolen mellan stolarna.

Slutsteget startar och lyser grönt när jag startar stereon men problemet är att basen knappt låter något. Slutsteget är inställt på LPF runt 80Hz och stereon har likvärdiga inställningar som slutsteget. Har provat att ha gain ända på max. Nuddar jag basen så känner jag att vibrationerna ökar när jag höjer gainern men man hör knappt någon bas alls. Vrider jag på "Super Bass" på slutsteget till 12db så låter basen väldigt illa. Typ skorrar i takt med basljudet.

Har provat att vända kablarna från basen till slutsteget och att köra bryggat och vanligt. Har även vänt på lågnivå kablarna och testat att bara köra med 1 lågnivå kabel utan framgång. Alla säkringar är hela och protection lampan har aldrig tänts.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Basen som är kass? Skruvade ur basen ur lådan och det luktar jäkligt bränt, väldigt mysko lukt. Inget som syns dock. Kanske har användaren innan storrökat i bilen.

Kör du LPF på både stereon och slutsteget?

LPF är påslaget på slutsteget i alla fall. Jag kan inte hitta någon inställning i stereon som nämner LPF. SUB.W står på Normal, SP-P/O Mode står på REAR/SUB.W. SUB.W Control står på 80Hz, samma som på slutsteget.

ValP2k
11 juni 2015 · 1 122 Inlägg

Hejsan

Är lite kluven vad jag ska skaffa nu. Det är såhär att jag har en Gladen SQX 8" och Audioson SR 1DK Monosteg över och planerna är att sätta detta i en Golf 3 kombi OM jag nu inte väljer att sälja bort bas+steg och köper dörrhögtalare+4 kanals steg eller endast köper ett framsystem ev ett 2 kanals steg och behåller bas+steg.

Gladen SQX 8" 4Ohm Bas http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-08/692-0
Audioson SR 1DK http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=17

Har tittat på lite ett tänkbart alternativ om man skippar bas+monosteget.

4x6,5" Gladen SQX 165 http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-165/735-0

Och steg för att driva dessa

Gladen M-Line 95.4 http://www.pmshopen.se/gladen-m-line-954/1151-0

Vilket vore bästa alternativet? Eller rekommenderade alternativ! Alla tips uppskattas.

Senast redigerat av ValP2k (11 juni 2015)

gasa nu foer faen!
Jockk3
11 juni 2015 · 1 426 Inlägg

ValP2k skrev:
Hejsan

Är lite kluven vad jag ska skaffa nu. Det är såhär att jag har en Gladen SQX 8" och Audioson SR 1DK Monosteg över och planerna är att sätta detta i en Golf 3 kombi OM jag nu inte väljer att sälja bort bas+steg och köper dörrhögtalare+4 kanals steg eller endast köper ett framsystem ev ett 2 kanals steg och behåller bas+steg.

Gladen SQX 8" 4Ohm Bas http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-08/692-0
Audioson SR 1DKhttp://www.audison.eu/index.php?page=product&id=17

Har tittat på lite ett tänkbart alternativ om man skippar bas+monosteget.

4x6,5" Gladen SQX 165 http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-165/735-0

Och steg för att driva dessa

Gladen M-Line 95.4 http://www.pmshopen.se/gladen-m-line-954/1151-0

Vilket vore bästa alternativet? Eller rekommenderade alternativ! Alla tips uppskattas.

behåll basen och kör på ett kit och 2 kanalsteg

finns ju denna kombo:
1:
http://shop.seastreamsgarage.se/gladen- … cPath=14_5
http://shop.seastreamsgarage.se/gladen- … Path=17_57

2:
http://shop.seastreamsgarage.se/gladen- … Path=17_57
http://shop.seastreamsgarage.se/gladen- … cPath=14_5

Senast redigerat av Jockk3 (11 juni 2015)

ValP2k
11 juni 2015 · 1 122 Inlägg

Jockk3 skrev:

ValP2k skrev:
Hejsan

Är lite kluven vad jag ska skaffa nu. Det är såhär att jag har en Gladen SQX 8" och Audioson SR 1DK Monosteg över och planerna är att sätta detta i en Golf 3 kombi OM jag nu inte väljer att sälja bort bas+steg och köper dörrhögtalare+4 kanals steg eller endast köper ett framsystem ev ett 2 kanals steg och behåller bas+steg.

Gladen SQX 8" 4Ohm Bas http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-08/692-0
Audioson SR 1DKhttp://www.audison.eu/index.php?page=product&id=17

Har tittat på lite ett tänkbart alternativ om man skippar bas+monosteget.

4x6,5" Gladen SQX 165 http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-165/735-0

Och steg för att driva dessa

Gladen M-Line 95.4 http://www.pmshopen.se/gladen-m-line-954/1151-0

Vilket vore bästa alternativet? Eller rekommenderade alternativ! Alla tips uppskattas.

behåll basen och kör på ett 2 kanals
men du ska väl inte köpa 4 såna annars? det kommer ge dig 8 middar och 8 diskanter

Det är sant. Men har väl blivit så gammal att man helst sluppit ha en baslåda övertaget. Men man vill ju inte bli utan tryck för det. Finns ju säkert fler dörrhögtalare som spelar djupare.

gasa nu foer faen!
Jockk3
11 juni 2015 · 1 426 Inlägg

ValP2k skrev:

Jockk3 skrev:

ValP2k skrev:
Hejsan

Är lite kluven vad jag ska skaffa nu. Det är såhär att jag har en Gladen SQX 8" och Audioson SR 1DK Monosteg över och planerna är att sätta detta i en Golf 3 kombi OM jag nu inte väljer att sälja bort bas+steg och köper dörrhögtalare+4 kanals steg eller endast köper ett framsystem ev ett 2 kanals steg och behåller bas+steg.

Gladen SQX 8" 4Ohm Bas http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-08/692-0
Audioson SR 1DKhttp://www.audison.eu/index.php?page=product&id=17

Har tittat på lite ett tänkbart alternativ om man skippar bas+monosteget.

4x6,5" Gladen SQX 165 http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-165/735-0

Och steg för att driva dessa

Gladen M-Line 95.4 http://www.pmshopen.se/gladen-m-line-954/1151-0

Vilket vore bästa alternativet? Eller rekommenderade alternativ! Alla tips uppskattas.

behåll basen och kör på ett 2 kanals
men du ska väl inte köpa 4 såna annars? det kommer ge dig 8 middar och 8 diskanter

Det är sant. Men har väl blivit så gammal att man helst sluppit ha en baslåda övertaget. Men man vill ju inte bli utan tryck för det. Finns ju säkert fler dörrhögtalare som spelar djupare.

http://shop.seastreamsgarage.se/gladen- … Path=17_57
http://shop.seastreamsgarage.se/gladen- … cPath=14_5
wink lycka till vad du än väljer

asdeasdt
13 juni 2015 · 8 Inlägg

volvoklints skrev:

Jockk3 skrev:

volvoklints skrev:
Hej,

Har lite problem med mina ljudprylar i bilen. Första försöket att dra ljud i bilen gick inte så bra. Köpte ett begagnat oanvänt slutsteg, Mutant NW280SP och en begagnad 12" bas, Mutant MT1207 som sitter i en sluten låda. Köpte även ett 21mm kabelkit hos Biltema för 449:-. Min stereo är en Pioneer DEH-1500UB.

Slutsteget är ordentligt jordat i bälteshållaren, slipade det helt plåtrent under. Strömmen är dragen med säkringen ~20cm ifrån batteriet. Remote och lågnivå är också draget. Drog de båda genom mittkonsolen mellan stolarna.

Slutsteget startar och lyser grönt när jag startar stereon men problemet är att basen knappt låter något. Slutsteget är inställt på LPF runt 80Hz och stereon har likvärdiga inställningar som slutsteget. Har provat att ha gain ända på max. Nuddar jag basen så känner jag att vibrationerna ökar när jag höjer gainern men man hör knappt någon bas alls. Vrider jag på "Super Bass" på slutsteget till 12db så låter basen väldigt illa. Typ skorrar i takt med basljudet.

Har provat att vända kablarna från basen till slutsteget och att köra bryggat och vanligt. Har även vänt på lågnivå kablarna och testat att bara köra med 1 lågnivå kabel utan framgång. Alla säkringar är hela och protection lampan har aldrig tänts.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Basen som är kass? Skruvade ur basen ur lådan och det luktar jäkligt bränt, väldigt mysko lukt. Inget som syns dock. Kanske har användaren innan storrökat i bilen.

Inte nån inställning på stereon som spökar då?

Funderar på om det kanske kan vara det. Undra vilken bara.

it_mutt skrev:

volvoklints skrev:
Hej,

Har lite problem med mina ljudprylar i bilen. Första försöket att dra ljud i bilen gick inte så bra. Köpte ett begagnat oanvänt slutsteg, Mutant NW280SP och en begagnad 12" bas, Mutant MT1207 som sitter i en sluten låda. Köpte även ett 21mm kabelkit hos Biltema för 449:-. Min stereo är en Pioneer DEH-1500UB.

Slutsteget är ordentligt jordat i bälteshållaren, slipade det helt plåtrent under. Strömmen är dragen med säkringen ~20cm ifrån batteriet. Remote och lågnivå är också draget. Drog de båda genom mittkonsolen mellan stolarna.

Slutsteget startar och lyser grönt när jag startar stereon men problemet är att basen knappt låter något. Slutsteget är inställt på LPF runt 80Hz och stereon har likvärdiga inställningar som slutsteget. Har provat att ha gain ända på max. Nuddar jag basen så känner jag att vibrationerna ökar när jag höjer gainern men man hör knappt någon bas alls. Vrider jag på "Super Bass" på slutsteget till 12db så låter basen väldigt illa. Typ skorrar i takt med basljudet.

Har provat att vända kablarna från basen till slutsteget och att köra bryggat och vanligt. Har även vänt på lågnivå kablarna och testat att bara köra med 1 lågnivå kabel utan framgång. Alla säkringar är hela och protection lampan har aldrig tänts.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Basen som är kass? Skruvade ur basen ur lådan och det luktar jäkligt bränt, väldigt mysko lukt. Inget som syns dock. Kanske har användaren innan storrökat i bilen.

Kör du LPF på både stereon och slutsteget?

LPF är påslaget på slutsteget i alla fall. Jag kan inte hitta någon inställning i stereon som nämner LPF. SUB.W står på Normal, SP-P/O Mode står på REAR/SUB.W. SUB.W Control står på 80Hz, samma som på slutsteget.

Citerar mig själv för att skriva att jag löst problemet. Begagnade basen jag köpte va paj.. Provade med en annan Mutant 12" bas och den spelar på hur bra som helst. Är väl alltid en risk när man köper begagnat att bli lurad roll. Skönt att veta att man kopplat rätt i alla fall!

Senast redigerat av volvoklints (13 juni 2015)

Sju40n
13 juni 2015 · 36 Inlägg

Tänkte jag lånar tråden lite! smile
Har precis köpt 2 st SPL V-250S4 basar, 300/600w med rekommenderad låda, och till det har jag ett spl dynamics 1500.1 monoblock steg.
Basarna är på 2x4 ohm, och hade tänkt att koppla dem i 4 ohm då steget levererar ca 580w i 4 ohm..?
Dock kommer jag inte överrens med lådan jag fick med, "konstiga" kontakter vilket gör mig förvirrad.
"Kabelsko kontakt" på de grova sladdarna, sen är där 2 st smala röd/svarta, och till det så kom där 2 st lösa kontakter som jag förmodar man ska skarva då det följde med skarvkontakter?
Hörs kontsigt jag vet, bifogar bilder och hoppas ni förstår vad jag menar..
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta och rädda min lördag? wink
MVH!
http://imageshack.com/a/img540/2038/x4yq1K.jpg
http://imageshack.com/a/img661/4848/DWPduR.jpg
http://imageshack.com/a/img661/5052/noakwX.jpg

it_mutt Avstängd
13 juni 2015 · 10 388 Inlägg

volvoklints skrev:

volvoklints skrev:

Jockk3 skrev:

volvoklints skrev:
Hej,

Har lite problem med mina ljudprylar i bilen. Första försöket att dra ljud i bilen gick inte så bra. Köpte ett begagnat oanvänt slutsteg, Mutant NW280SP och en begagnad 12" bas, Mutant MT1207 som sitter i en sluten låda. Köpte även ett 21mm kabelkit hos Biltema för 449:-. Min stereo är en Pioneer DEH-1500UB.

Slutsteget är ordentligt jordat i bälteshållaren, slipade det helt plåtrent under. Strömmen är dragen med säkringen ~20cm ifrån batteriet. Remote och lågnivå är också draget. Drog de båda genom mittkonsolen mellan stolarna.

Slutsteget startar och lyser grönt när jag startar stereon men problemet är att basen knappt låter något. Slutsteget är inställt på LPF runt 80Hz och stereon har likvärdiga inställningar som slutsteget. Har provat att ha gain ända på max. Nuddar jag basen så känner jag att vibrationerna ökar när jag höjer gainern men man hör knappt någon bas alls. Vrider jag på "Super Bass" på slutsteget till 12db så låter basen väldigt illa. Typ skorrar i takt med basljudet.

Har provat att vända kablarna från basen till slutsteget och att köra bryggat och vanligt. Har även vänt på lågnivå kablarna och testat att bara köra med 1 lågnivå kabel utan framgång. Alla säkringar är hela och protection lampan har aldrig tänts.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Basen som är kass? Skruvade ur basen ur lådan och det luktar jäkligt bränt, väldigt mysko lukt. Inget som syns dock. Kanske har användaren innan storrökat i bilen.

Inte nån inställning på stereon som spökar då?

Funderar på om det kanske kan vara det. Undra vilken bara.

it_mutt skrev:

Kör du LPF på både stereon och slutsteget?

LPF är påslaget på slutsteget i alla fall. Jag kan inte hitta någon inställning i stereon som nämner LPF. SUB.W står på Normal, SP-P/O Mode står på REAR/SUB.W. SUB.W Control står på 80Hz, samma som på slutsteget.

Citerar mig själv för att skriva att jag löst problemet. Begagnade basen jag köpte va paj.. Provade med en annan Mutant 12" bas och den spelar på hur bra som helst. Är väl alltid en risk när man köper begagnat att bli lurad roll. Skönt att veta att man kopplat rätt i alla fall!

Ah, "skönt" att det löste sig (även om det är trist). Min tanke var, vilket jag tydligen glömde posta, att du ev. körde "filter på filter". Det i sin tur kan ju ge väldigt illa ljud.

Ska dock erkänna att jag missade delen med att du hade haft basen ute och att det luktade bränt, så jag var bara inne på att det "lät illa".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
sniegel
13 juni 2015 · 17 Inlägg

Hej! Har också lite problem med ljudet i min bil efter att slutsteg installerats i min volvo s40 2.0T  -00 och vore mycket tacksam om ngn visste vad som kan vara fel?  =/

Köpte ett MDS MDS Audiophile Pro APH4 med 4 kanaler. Har 2högtalare fram och 2 bak, de bakre kopplade jag direkt till steget i bagagen. Signalkablarna drogs på höger sida medan strömkabeln drogs på vänster. Drog ur Radion och klippt där de de 4 kablarna som gick till de främre högtalarna samt lödde ihop dem med kablar som gick till slutsteget. Har också kopplat remote lilla sladden från ena signalkabeln. Ground satte jag uppe i hatthyllan där jag borrade ett litet hål samt skrapade av lacken innan jag satte dit jorden med en skruv.

När jag sätter på tändningen så fungerar allt perfekt, steget slås på i samband med stereon och det spelas helt rent. Så fort bilen startas så hörs ett surrande ljud från högtalare vänster fram.
När jag gasar så följer det surrande ljudet bilens varv.
Läst här att det beror på dålig jordning men har ju jordat som jag skulle och gjorde detta t innan jag kopplade in steget med ström. Någon som har ngn idé vad som kan va fel?

mrtmontana
14 juni 2015 · 125 Inlägg

Finns det något enkelt sätt att mäta "clipping" förutom DD-1 och oscilloskop? Är Rca utgången konstant 2V? Tänkte om de är 2V innan clipping och man kunde använda sig av multimeter.

Har en Alpine 120rr utifall någon annan vet högsta volym innan clipping.

Mvh

Jockk3
14 juni 2015 · 1 426 Inlägg

mrtmontana skrev:
Finns det något enkelt sätt att mäta "clipping" förutom DD-1 och oscilloskop? Är Rca utgången konstant 2V? Tänkte om de är 2V innan clipping och man kunde använda sig av multimeter.

Har en Alpine 120rr utifall någon annan vet högsta volym innan clipping.

Mvh

går att ställa med multimeter
http://bfy.tw/KVE

Fjong
14 juni 2015 · 1 494 Inlägg

Jockk3 skrev:

mrtmontana skrev:
Finns det något enkelt sätt att mäta "clipping" förutom DD-1 och oscilloskop? Är Rca utgången konstant 2V? Tänkte om de är 2V innan clipping och man kunde använda sig av multimeter.

Har en Alpine 120rr utifall någon annan vet högsta volym innan clipping.

Mvh

går att ställa med multimeter
http://bfy.tw/KVE

Det är en metod för att ställa in gain inte upptäcka dist.

MammDiin
14 juni 2015 · 2 019 Inlägg

Har problem med mitt Audison SR1DK monoslutsteg som lyser rött och blinkar blått ungefär vart 10:de sekund.
Har testat det mesta och kopplat bort allt men får det ändå inte att funka.
Och hittar inte heller något om vad blinkningarna betyder, men antar att det är i protectläge när det lyser rött.
Men vad de blåa blinkningarna betyder vet jag inte, eller så bara blinkar det till om det försöker starta om igen men inte lyckas.

Någon som haft liknande problem och fått det att funka?
Eller är det helt enkelt ett nytt slutsteg som gäller?

amoreex
14 juni 2015 · 2 712 Inlägg

MammDiin skrev:
Har problem med mitt Audison SR1DK monoslutsteg som lyser rött och blinkar blått ungefär vart 10:de sekund.
Har testat det mesta och kopplat bort allt men får det ändå inte att funka.
Och hittar inte heller något om vad blinkningarna betyder, men antar att det är i protectläge när det lyser rött.
Men vad de blåa blinkningarna betyder vet jag inte, eller så bara blinkar det till om det försöker starta om igen men inte lyckas.

Någon som haft liknande problem och fått det att funka?
Eller är det helt enkelt ett nytt slutsteg som gäller?

Mitt SR1D gjorde så när jag hade för dålig jord.
Testa enkelt,
ta loss jordkablen från din jordpunkt, fäst en startkabel i den och jorda direkt på batteriet.

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
MammDiin
14 juni 2015 · 2 019 Inlägg

amoreex skrev:

MammDiin skrev:
Har problem med mitt Audison SR1DK monoslutsteg som lyser rött och blinkar blått ungefär vart 10:de sekund.
Har testat det mesta och kopplat bort allt men får det ändå inte att funka.
Och hittar inte heller något om vad blinkningarna betyder, men antar att det är i protectläge när det lyser rött.
Men vad de blåa blinkningarna betyder vet jag inte, eller så bara blinkar det till om det försöker starta om igen men inte lyckas.

Någon som haft liknande problem och fått det att funka?
Eller är det helt enkelt ett nytt slutsteg som gäller?

Mitt SR1D gjorde så när jag hade för dålig jord.
Testa enkelt,
ta loss jordkablen från din jordpunkt, fäst en startkabel i den och jorda direkt på batteriet.

Testade slutsteget direkt på ett batteri men samma blinkande kvarstod.

Skruvade itu det men såg inget direkt fel. Men la märket till att ena Mosfet eller vad det är släppte annorlunda från kylflänsen och ''kylpastan'' följde med, kanske det kan tyda på att det blivit för varmt och gått sönder?

Danne_945
15 juni 2015 · 60 Inlägg

Tjena! Behöver lite hjälp. Ska bygga en baslåda till min v70n och har lite frågor, är det bättre med en sluten baslåda eller en portad? Kan någon här beräkna vad jag ska ha för volym på baslådan/hur många liter den ska vara på? Hur många liter om det ska vara en sluten baslåda och hur många liter om det ska vara en portad och vilket rekommenderar ni. Baslådan ska vara en 10a. Och baselementet jag ska använda är en lanzar max pro 10. Jag ska nog mest lyssna på dubstep, techno, låtar som avicci, skrillex mm.

Här är lite info om basen taget från stylingbutiken: Specifikation [MAXP104D 10"]

- Diameter: 10" (250mm), monteringsdjup: 128mm.

- Effekttålighet: 1200W MAX.

- Impedans: 2x4Ω.

- Magnetvikt: 60+60Oz.

- Kon av opressat papper för omptimal balans mellan vikt och styrka.

- Riktigt fet och stark upphängning för maximal respons.

- Dubbla 2" värmetåliga talspolar.

- Fs: 50Hz, Qms:4.92, Qes: 0.84, Qts: 0.72, Vas: 4.908(Cuft)

- SPL: 85dB.

Och här är lite info taget från Lanzar.com:

Black Non-Pressed Paper Cone
Specially Treated Foam Edge Suspension
Stamped Steel Basket w/Hex Key Input Terminal
Bumped Vented Motor Structure
Custom Designed Rubber Magnet Boot
2'' Dual Layer High Temperature Kapton Voice Coil
60 + 60 oz. Heavy Double Stacked Magnet Structure
1200 Watts Peak Power
Dual 4 Ohms Nom. Impedance
Fs: 50Hz, Qms: 4.92, Qes: 0.84, Qts: 0.72, SPL: 85(dB), Vas: 4.908(Cuft)
Mounting Depth: 5.12"

Är tacksam för alla tips och svar! smile

Volvo v50 "brukisen" (2006)
Fiat 126 "Killer" (1999)
asdeasdt
15 juni 2015 · 8 Inlägg

it_mutt skrev:

volvoklints skrev:

volvoklints skrev:

Funderar på om det kanske kan vara det. Undra vilken bara.


LPF är påslaget på slutsteget i alla fall. Jag kan inte hitta någon inställning i stereon som nämner LPF. SUB.W står på Normal, SP-P/O Mode står på REAR/SUB.W. SUB.W Control står på 80Hz, samma som på slutsteget.

Citerar mig själv för att skriva att jag löst problemet. Begagnade basen jag köpte va paj.. Provade med en annan Mutant 12" bas och den spelar på hur bra som helst. Är väl alltid en risk när man köper begagnat att bli lurad roll. Skönt att veta att man kopplat rätt i alla fall!

Ah, "skönt" att det löste sig (även om det är trist). Min tanke var, vilket jag tydligen glömde posta, att du ev. körde "filter på filter". Det i sin tur kan ju ge väldigt illa ljud.

Ska dock erkänna att jag missade delen med att du hade haft basen ute och att det luktade bränt, så jag var bara inne på att det "lät illa".

Japp, var riktigt skönt att det löste sig. Däremot så kommer ju nästa steg nu att ställa in slutsteget och basen. Har läst rätt mycket om hur man ska göra med multimeter osv. Tyvärr ger inte min multimeter ett dugg utslag i högtalarutgångarna på slutsteget. Den funkar dock på batteriet och allt annat.

Så istället försöker jag mig på att ställa gainen med öronen. Tycker det är riktigt svårt. Alla guider säger att man ska ta reda på vad 75% av maxvolymen är på sin stereo, min är 46,5/62, ställa gainen på 0 och sätta på en testton runt 50-60Hz. Och sedan vrida upp gainen tills det börja dista eller låta illa, sen vrida ner ett snäpp.

Allt detta gör jag men jag får aldrig basen att låta illa. Vrider jag gainen halvvägs med volymen på stereon satt på 46, kräks jag nästan av all bas. Går inte att vistas i skuffen utan hörselskydd. Fortsätter att vrida på gainen nästan till max men det låter fortfarande bra fast extreemt mycket bas.

Gör jag något fel eller är det bara väldigt svårt att höra just det "dåliga" ljudet?

Jimmyfl
15 juni 2015 · 2 Inlägg

Tjena tänkte fixa bättre billjud i min Volvo v70 och har ingen aning vad jag ska skaffa. Det jag har tänkt mig är antingen en 8a eller 10a bashögtalare beroende på vad som är bra för just bas och kommer nog bara ha 1. sen så antar jag att ett slutsteg måste införskaffas och lite andra saker. helst så vill jag ha en baslåda som redan är klar så att säga smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang