Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

sOKAAR
25 januari 2016 · 12 Inlägg

Nausea skrev:

sOKAAR skrev:
Hej!

Jag undrar någon vet hur man kopplar in ett par 6x9 högtalare till bilen om man inte använder sig utav slutsteg, har läst runt lite men hittar ingenting.

Tack!

De ska inte "kopplas till bilen" för då blir det jordfel eller kortslutning. Det hörs ingenting om du inte använder slutsteg. En vanlig sterio (stereo) har inbyggd förstärkare (slutsteg).

öööh. men hur kopplar man dom till stereon då? är helt okunnig om detta.

Nausea Avstängd
25 januari 2016 · 598 Inlägg

sOKAAR skrev:

Nausea skrev:

sOKAAR skrev:
Hej!

Jag undrar någon vet hur man kopplar in ett par 6x9 högtalare till bilen om man inte använder sig utav slutsteg, har läst runt lite men hittar ingenting.

Tack!

De ska inte "kopplas till bilen" för då blir det jordfel eller kortslutning. Det hörs ingenting om du inte använder slutsteg. En vanlig sterio (stereo) har inbyggd förstärkare (slutsteg).

öööh. men hur kopplar man dom till stereon då? är helt okunnig om detta.

Som man kopplar alla högtalare till en förstärkare. Googla om du inte vet hur du gör och sluta göra bort dig på detta forum.

DJchaoz
26 januari 2016 · 181 Inlägg

sOKAAR skrev:
Hej!

Jag undrar någon vet hur man kopplar in ett par 6x9 högtalare till bilen om man inte använder sig utav slutsteg, har läst runt lite men hittar ingenting.

Tack!

Har du stereo i bilen nu? Var ska du ha högtalarna? Ska du ha dem där bak i hatthylla? Om du har högtalare  där du ska ha dem, så använder du de kablarna. Kolla vilken kabel som är plus och minus(står på högtalaren som sitter där)  Detta är då den simpla metoden. Sen finns där massvis med saker för göra det bättre, men bättre att hitta en vänlig själ som kan lite om detta som hjälper dig fysiskt då.

Har du inga högtalare eller kablar där du vill ha dem, så blir där mer jobb. Men återigen där finns kabelpaket på tex biltema(tvåledare svart och röd) och så måste de dras från stereon.

Detta är då basic, vissa vägrar att skriva sånt, för det måste vara så fina grejor och visst är det så om man ska ha det riktigt bra, men ska man bara ha lite mer ljud i bilen, ingen audiofil, inte vill lägga pengar och inga direkt kunskaper så spelar det inte så stor roll tycker jag. 
Blir man biten så finns massor med info på nätet att läsa och lära sig, sen är det att höra skillnader och sådant som gäller. Inte fel att "plugga" teori först om man är riktigt intresserad av billjud sen.

Med vänlig hälsning Kent

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Henkix
27 januari 2016 · 6 737 Inlägg

Har ett monoblock som driver en 12" bas.
Finns ett utag på steget som ser ut som ett internet uttag, REMOTE står det ovanför uttaget.
I detta uttag kan kan jag trycka in en liten dosa med ett vred, REMOTE CONTROL står det på dosan och man kan vrida den lilla ratten från MIN till MAX, blir lite mera basljud när man vrider på denna.

Men nu till frågan. Är detta en funktion som man inte ska använda? Tänkte typ som bas boost som man helst ska låta vara.
steget är bra inställt. bas boosten är på MIN. vrider jag remote control till max så spelar basen fortfarande på utan att låta minsta illa.

tacksam för svar smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo940power4ever
30 januari 2016 · 6 Inlägg

Vågar fråga okej... Hur dyra kablar behöver man egentligen?

amoreex
30 januari 2016 · 2 712 Inlägg

volvo940power4ever skrev:
Vågar fråga okej... Hur dyra kablar behöver man egentligen?

Allt är relavant, hur dyr kringutrustning har du? smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Mervolic Yawn...
30 januari 2016 · 3 151 Inlägg

Det är inte priset som är viktigt, utan kabelns förmåga att leda ström utan störningar. Vill du lägga mycket pengar så är kablar av silver bäst, men det är lite svårt att komma över. Koppar används i kablar av hög kvalité, men det där med "guldplätterade kontakter" vet jag inte om jag köper. Guld leder ström betydligt sämre än koppar, men enda fördelen är väl i så fall att guld är mjukare så man får en tätare kontaktyta. Jag tror dock inte det har så stor betydelse i verkligheten dock.

Ämne:          Resistivitet     Temperaturkoefficient
Silver          1,59 × 10-8     4,10
Koppar          1,72 × 10-8     4,33
Guld               2,35 × 10-8     3,98
Aluminium     2,65 × 10-8     4,29

MammDiin
30 januari 2016 · 2 019 Inlägg

Mervolic skrev:
Det är inte priset som är viktigt, utan kabelns förmåga att leda ström utan störningar. Vill du lägga mycket pengar så är kablar av silver bäst, men det är lite svårt att komma över. Koppar används i kablar av hög kvalité, men det där med "guldplätterade kontakter" vet jag inte om jag köper. Guld leder ström betydligt sämre än koppar, men enda fördelen är väl i så fall att guld är mjukare så man får en tätare kontaktyta. Jag tror dock inte det har så stor betydelse i verkligheten dock.

Ämne:          Resistivitet     Temperaturkoefficient
Silver          1,59 × 10-8     4,10
Koppar          1,72 × 10-8     4,33
Guld               2,35 × 10-8     3,98
Aluminium     2,65 × 10-8     4,29

Guld oxiderar inte vilket troligen är främsta orsaken till varför det används.

Mervolic Yawn...
30 januari 2016 · 3 151 Inlägg

MammDiin skrev:

Mervolic skrev:
Det är inte priset som är viktigt, utan kabelns förmåga att leda ström utan störningar. Vill du lägga mycket pengar så är kablar av silver bäst, men det är lite svårt att komma över. Koppar används i kablar av hög kvalité, men det där med "guldplätterade kontakter" vet jag inte om jag köper. Guld leder ström betydligt sämre än koppar, men enda fördelen är väl i så fall att guld är mjukare så man får en tätare kontaktyta. Jag tror dock inte det har så stor betydelse i verkligheten dock.

Ämne:          Resistivitet     Temperaturkoefficient
Silver          1,59 × 10-8     4,10
Koppar          1,72 × 10-8     4,33
Guld               2,35 × 10-8     3,98
Aluminium     2,65 × 10-8     4,29

Guld oxiderar inte vilket troligen är främsta orsaken till varför det används.

Det stämmer. Dock vet jag inte hur utbrett det är med oxid i mediaanläggningar? Jag har inte direkt varit påverkad av det i alla fall. Visserligen är jag inte någon större mediaentusiast men ändå.

Fjong
1 februari 2016 · 1 494 Inlägg

Kevaz skrev:

tvedberg skrev:

Kevaz skrev:

Körde han ett competition steg till 1 bas i början?
För isåfall kan det bli väldigt svårt att höja ~10 db med en extra bas, även om han börjar använda en egenbyggd låda.
För OM han körde ett competition steg på 1 bas så spelade han i 1ohm (antar jag) och om han ska använda 2 basar så kommer han spela 2 ohm. Vilket gör att han "förlorar"effekt.

För det är väl 2x2 ohm spole på hans basar?

Ponera det såhär: OM det är 2x2 ohm spolar på hans basar så kommer han behöva köra i 2ohm. Competition steget lämnar ENLIGT SIFFOR 1x2500W@2ohm. Det betyder att han får 1250W per bas.
Om du bygger en låda som är avstämd i samma hz som hans så kommer du ENLIGT SIFFOR få ut 3500W av ditt slutsteg.
Om man ska gå efter bara effekt så kommer du spela högre än honom. Men som sagt, det är så sjukt mycket som kan göra stor skillnad, tex att fälla ner solskydden i bilen kan göra så att du ökar med 0,3 db.
Men sen är det ju som fjong säger, ett competition steg levererar inte ut vad som lovas så det är svårt att säga vem som kommer spela högst.


EDIT: Nu vet jag inte vad din polare har för bil eller annan kringutrustning men att spela ~150db med 2st såna basar i 2ohm med ett competition steg känns lite som drömsiffor.

låter som du kan billjud smile smile han körde ett comp 3500 med 1 gpx1544d2 sen köpte han en till. nästan säker på att han körde 1ohm med enkel bas.
bassarna han anävnder är dessa  : http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gpx1544.html

Okej då kommer han behöva spela i 2ohm för maximal effekt (eftersom det är 2x2ohm spolar på hans basar).
Så om man bara går efter effekt så kommer du spela högre än honom! smile

(men som jag sa innan, svårt att veta med så lite information som bara bas och slutsteg wink )

Svårt att gå efter teorin, hur mycket effekt du kan få ur steget hänger på så många faktorer och du behöver väldigt mycket mer än effekt för att spela högt. Dessutom borde det gå att köra 0,5ohm till tävling om ström finns. Tvåan i 2K förra året spelade över 150 med två gpx 12or och under 2000w. smile

Vill du lära dig föreslår jag att du fixar ett bygge och börjar tävla för det är där dom som spelar högt finns, är du bara trevlig och ödmjuk så brukar det aldrig vara problem att få hjälp om du frågar och man lär sig väldigt mycket av att snacka lite med folk. Du behöver inga värsting grejer eller spela vrål högt, alla börjar ifrån noll.

Kan också tilllägga att jag ökade totalt 3dB på att vända lådan, fälla baksättet och justera passagerarstolen. Spelade också högre med ett steg än med två, fick ut ungefär samma effekt oavsett.

majset10
29 mars 2016 · 4 Inlägg

Tja!

Jag har en golf 5 som jag tänker skaffa lite nytt ljud i.
Jag har skaffat ny stereo. Har tänkt att bara byta högtalare i dörrarna. Tänkte börja med att byta ut 6.5 midbasen i framdörrarna först. Min fråga är då, är det bara och byta rakt av eller är det något jag måste tänka på? Då menar jag ifall jag måste skaffa nya kablar osv.
Jag undrar även ifall min stereo klarar av att spela de nya midbasarna som ska in? Jag behöver inget steg eller så?

Tack på förhand!

Klemenss
29 mars 2016 · 5 Inlägg

Hallå. Var idag och köpte högtalare till framdörrarna på min mb w202. Nu sitter det original 6,5or med diskant i instrumentpanelen. Jag undrar om jag kan skippa delningsfiltret från kittet jag köpte och köra med de kablarna som sitter i original?

Tack mvh

Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Nej, du kan inte skippa delningsfiltret om stereon eller eventuellt slutsteg inte har inbyggda (aktiva) delningsfilter. Ja, du kan använda originalkablarna. Skarva in delningsfilter på de. Brukar vara lite jobb att hitta rätt i härvan så jag struntar i det och drar egna...but that's just me!

D4NN3N
5 april 2016 · 11 Inlägg

Hej!


har köpt en Gladen RS12 och en tom baslådahttp://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs112 … -lada.htmlMen märkte nu att den läcker luft ur terminalen, ur själva kontakterna, detta blir väll ändå påverka ljudtrycket på basen då det är en sluten låda?

Borde jag lämna tillbaks baslådan? har däremot skruvat på ett slutsteg på baksidan också.

Vad tycker ni jag ska göra?

Senast redigerat av D4NN3N (5 april 2016)

Bassiehof
5 april 2016 · 1 777 Inlägg

Täta med något, gummi eller nån annan packning om du kan skruva åt ordentligt, (smält)lim eller spackel på insidan, enda nackdelen är väl att det blir svårt att skruva isär... Sen kan du plasta hela lådan med polyesterplast och glasfiber så ho' blir riktigt gastät och styv i korken...ehhh kontakten. Som en kvinna alltså.

christAfer Wärmland
5 april 2016 · 943 Inlägg

Testa täta med latex/målarfog i större mängder.

Ööööööööööööh.....
ehedman
5 april 2016 · 1 966 Inlägg

Kopplade in en ny stereo i min gamla Golf idag. Nu ska ni få en riktig amatörfråga.

Jag har ingen fungerande minneskrets som det ser ut nu.
Har jag rätt i att 12 V tändning är på plats 4 och konstant 12 V är på plats 7 i bilen?
Isåfall, räcker det med att skifta dessa, så är allt frid och fröjd sen?

Bilens diagram:
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/audio/baseradio.jpg

Stereons kontakt:
http://i.imgur.com/caZdWCy.png

Senast redigerat av ehedman (5 april 2016)

it_mutt Avstängd
6 april 2016 · 10 388 Inlägg

ehedman skrev:
Kopplade in en ny stereo i min gamla Golf idag. Nu ska ni få en riktig amatörfråga.

Jag har ingen fungerande minneskrets som det ser ut nu.
Har jag rätt i att 12 V tändning är på plats 4 och konstant 12 V är på plats 7 i bilen?
Isåfall, räcker det med att skifta dessa, så är allt frid och fröjd sen?

Bilens diagram:
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Ca … eradio.jpg

Stereons kontakt:
http://i.imgur.com/caZdWCy.png

På stereon är ju då;

4 - Permanent
7 - Acc/tändningsström


I bilen är då;

4 - Brun/Röd - Acc/tändningsström
7 - Röd/vit - Permanent



Så ja, som på flertalet vag-kärror får man "byta plats" på röd och gul i isokablaget (säkert inte bara vag). Många eftermarknadsenheter har ju dessutom snabbkopplingar på just dessa.

Senast redigerat av it_mutt (6 april 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ehedman
6 april 2016 · 1 966 Inlägg

it_mutt skrev:
På stereon är ju då;

4 - Permanent
7 - Acc/tändningsström


I bilen är då;

4 - Brun/Röd - Acc/tändningsström
7 - Röd/vit - Permanent



Så ja, som på flertalet vag-kärror får man "byta plats" på röd och gul i isokablaget (säkert inte bara vag). Många eftermarknadsenheter har ju dessutom snabbkopplingar på just dessa.

Tack så mycket.

Peugeot_Power
11 april 2016 · 59 Inlägg

Hej! Första inlägget här då smile

Har nyss bilvit bilägare och skaffat min första egna bil, en Peugeot 406 2.0 Kombi 00:a big_smile

Tänkte börja med att bara byta fronthögtalarna, då ljudet är förskräckligt som i alla gamla peugeot, och har mätt ut diamtern mellan hållen till ca 15 cm. I instuktionsboken står det att det ska få plats 6.5", men känns som om de kommer vara för stora för hålet (vill inte börja såga och bygga om)

Kommer 6.5" passa fram? Och kommer orginal stereon kunna driva ett par skapliga 100 wattare, eller måste den också bytas?

Tacksam för svar smile

//Axel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang