Opel corsa GSI 4x4 turbo

MattiasH
28 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

FoXxIe skrev:
du får prioritera, flytta in i garget igen:D haha. nejdå. men GRYMT bygge. keep it up

Har ju bara 2h bussresa hem så jag hinner ju vara i garaget fredag-kväll, hela lördan och halva söndan när abstinensen blir för stor. dessutom får man försöka vara lite effektiv och göra tanke-arbeten, skisser och inköp på veckorna smile

Godspeaker Specialist
28 augusti 2009 · 1 187 Inlägg

fredag eftermiddag på kontoret, tråkigt trååååkigt och vad hittar man?
Jo, ett jävligt roligt bygge som man helt har missat smile

Läst tråden, sjukt fint. Roligt att se folk som bygger relativt märkesinriktat också smile I en Opel ska det vara opelmotor. Alla tummar upp!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Nikkelilltroll Nikkelilltroll
28 augusti 2009 · 180 Inlägg

Öhlinarna var ju grymt trevliga:P

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
MattiasH
28 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

Godspeaker skrev:
fredag eftermiddag på kontoret, tråkigt trååååkigt och vad hittar man?
Jo, ett jävligt roligt bygge som man helt har missat smile

Läst tråden, sjukt fint. Roligt att se folk som bygger relativt märkesinriktat också smile I en Opel ska det vara opelmotor. Alla tummar upp!

Tack, kan inte annat än hålla med!

Nikkelilltroll skrev:
Öhlinarna var ju grymt trevliga:P

Jepp, men dom tog sin tid att hitta också.
Hade kollat på lite olika lösningar, bla KW och kina-prylar. Grejen med dom är att jag kan inte speca hur jag vill ha dom då jag inte vet vad bilen väger än. Har därför letat efter öhlins eller proflex som jag kan få omschimsade och ombyggda lokalt om det behövs vilket det troligtvis lär krävas när man ska börja sortera ut bilen.

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
29 augusti 2009 · 180 Inlägg

MattiasH skrev:

Godspeaker skrev:
fredag eftermiddag på kontoret, tråkigt trååååkigt och vad hittar man?
Jo, ett jävligt roligt bygge som man helt har missat smile

Läst tråden, sjukt fint. Roligt att se folk som bygger relativt märkesinriktat också smile I en Opel ska det vara opelmotor. Alla tummar upp!

Tack, kan inte annat än hålla med!

Nikkelilltroll skrev:
Öhlinarna var ju grymt trevliga:P

Jepp, men dom tog sin tid att hitta också.
Hade kollat på lite olika lösningar, bla KW och kina-prylar. Grejen med dom är att jag kan inte speca hur jag vill ha dom då jag inte vet vad bilen väger än. Har därför letat efter öhlins eller proflex som jag kan få omschimsade och ombyggda lokalt om det behövs vilket det troligtvis lär krävas när man ska börja sortera ut bilen.

ett dyrt men mycket genomtänkt val dåwink

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
MattiasH
29 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

Nikkelilltroll skrev:

MattiasH skrev:

Godspeaker skrev:
fredag eftermiddag på kontoret, tråkigt trååååkigt och vad hittar man?
Jo, ett jävligt roligt bygge som man helt har missat smile

Läst tråden, sjukt fint. Roligt att se folk som bygger relativt märkesinriktat också smile I en Opel ska det vara opelmotor. Alla tummar upp!

Tack, kan inte annat än hålla med!

Nikkelilltroll skrev:
Öhlinarna var ju grymt trevliga:P

Jepp, men dom tog sin tid att hitta också.
Hade kollat på lite olika lösningar, bla KW och kina-prylar. Grejen med dom är att jag kan inte speca hur jag vill ha dom då jag inte vet vad bilen väger än. Har därför letat efter öhlins eller proflex som jag kan få omschimsade och ombyggda lokalt om det behövs vilket det troligtvis lär krävas när man ska börja sortera ut bilen.

ett dyrt men mycket genomtänkt val dåwink

Klarade mig undan dyrsmällen eftersom jag fick tag i begagnade men det tog ju sin tid istället.
Nya var aldrig att tänka på wink

MattiasH
30 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

Mekarhelg avklarad och dags att åka till lule igen.
Vet inte vad som hände men det tog då 2 dagar att göra fästena till stödlagren men nu sitter dom iaf där.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/751885_3k1bor.jpg

3 tums röret passar också
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/751886_9ie4xq.jpg

x6rs
31 augusti 2009 · 258 Inlägg

ser kanon ut det där!

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832
Audi Urquattro "Retard Racing" (1983)
MrSkyline89 driver with style
31 augusti 2009 · 800 Inlägg

MattiasH skrev:

Opel16V skrev:

MattiasH skrev:
Vad kan detta vara för rolig klump med kylflänsar och grejer lol

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/640845_55ufo3.jpg

En Omega diff tongue hehe...
äre lamell på denna ? smile

Alldeles riktigt, lilla omega klumpen med lamelldiff.
Helt bolt-on på calibra axeln men tyvärr riktigt svåra att hitta.

jo det vet jag med. men nu är det faktist så att jag har en Omega sportiv med 2.0 å de satt ingen lamelldiff på denna så att jag rasade den diffen nu. men annars utvändig ser den likadan ut,
nu kan man undra om det kanske va så att bara vissa hade lamelldiff eller så ha nån vart å bytt ut min mot en gubbadiff yikes
aja de blev aga nu:cool:

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MrSkyline89 driver with style
31 augusti 2009 · 800 Inlägg

MattiasH skrev:
Nu har det landat lite godis i garaget wink
Öhlins asfalt-ben från en mk2 golf med både grus och asfalt-setup

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/744976_4ppy1u.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/744968_ueifvf.jpg

passa dessa bult on på länkarmen? smile undra om dessa passa på omegan med för dem har typ samma länkarmssystem (corsa B å Omega A) tongue

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MattiasH
31 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

Opel16V skrev:
jo det vet jag med. men nu är det faktist så att jag har en Omega sportiv med 2.0 å de satt ingen lamelldiff på denna så att jag rasade den diffen nu. men annars utvändig ser den likadan ut,
nu kan man undra om det kanske va så att bara vissa hade lamelldiff eller så ha nån vart å bytt ut min mot en gubbadiff yikes
aja de blev aga nu:cool:

Då är det nog risk att din är utbytt, alla sportive ska nämligen ha lamelldiff.

Opel16V skrev:
passa dessa bult on på länkarmen? smile undra om dessa passa på omegan med för dem har typ samma länkarmssystem (corsa B å Omega A) tongue

Du menar mot spindeln? Nej dom passar inte alls på corsans spindel, inte heller i tornet.
Kollar lite på hur jag ska lösa det, antingen svetsa om rören eller köpa nya.
På en vectra B spindel passar dom däremot med enkla modifieringar.
PÅ omegan kan jag inte svara, bara mäta vad du har för bultdelning på spindeln.

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
31 augusti 2009 · 180 Inlägg

vart ju gott om plats för röret där;P

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
MattiasH
31 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

Nu när man inte har möjlighet att vara i garaget på veckorna får man göra annat.
Har skissat lite på camberjustering med dom nya stötdämparna som har 3-bultade excentriska topplagringar.
Gjorde lite snabbt en modell med steglös justering istället för fasta lägen som många verkar ha :conf:
Är det bättre satsa på ett dämpartorn med raka spår och flytta hela topplagringen i sidled på camberjustering?

Det är en modell men då kommer man fortfarande att påverka castern samt att man blir tvungen att vrida plattan för att använda hela justermånen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/752918_ammyos.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/752919_zukub5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/752920_3g8rc9.jpg

MattiasH
31 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

Nikkelilltroll skrev:
vart ju gott om plats för röret där;P

Gäller att få bort allt som kan ta i vid markkontakt wink
Blir inte så mycket spelrum där under sen

kolvas
31 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

MattiasH skrev:
Nu när man inte har möjlighet att vara i garaget på veckorna får man göra annat.
Har skissat lite på camberjustering med dom nya stötdämparna som har 3-bultade excentriska topplagringar.
Gjorde lite snabbt en modell med steglös justering istället för fasta lägen som många verkar ha :conf:
Är det bättre satsa på ett dämpartorn med raka spår och flytta hela topplagringen i sidled på camberjustering?

Det är en modell men då kommer man fortfarande att påverka castern samt att man blir tvungen att vrida plattan för att använda hela justermånen.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/752918_ammyos.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/752919_zukub5.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/752920_3g8rc9.jpg

Den modellen ser ju inte dum ut men det gäller ju att hitta en grundinställning som passar bra innan du sätter dit plattan.
Detär ju också en fråga på hur petig man ska vara på inställningarna, för de flesta så räcker de fasta lägena.
Vad blir det för nåt i bärarmarna? Uniballs? då kan man ju justera där också

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MattiasH
31 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

kolvas skrev:
Den modellen ser ju inte dum ut men det gäller ju att hitta en grundinställning som passar bra innan du sätter dit plattan.
Detär ju också en fråga på hur petig man ska vara på inställningarna, för de flesta så räcker de fasta lägena.
Vad blir det för nåt i bärarmarna? Uniballs? då kan man ju justera där också

Har inte räknat fram hur många grader hjulets vinkel ändras per mm man flyttar fjäderbet i överkant än (har inte höjden på spindeln).
Tanken är att utgå från en ganska neutral camber runt 0 beroende på hur stor justermånen blir.
Nackdelen med dom fasta lägena för mig är att dom blir så krångliga att justera, betydligt enklare att bra lätta på skruvarna än att måsta demontera hela topplagringen från karossen.
Just nu siktar jag på att använda original länkarmar för enkelhetens skull (och ekonomiskt wink
Finns ju en viss justermån mellan fjäderben och spindel också.

Har skissat på en annan modell nu också som jag tror blir bättre, måste dock hem och ta lite mått på karossen så man kan rita upp ett riktigt torn och få det utskuret.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/753032_vh9da4.jpg

kolvas
31 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

Jag kan ju vara ute & cykla men jag tycker att 1:a modellen så bättre ut, ju mer camber man vill ha så vill man ofta också få lite mera caster (om man jämför t,ex asfalt setup mot grus setup), sen brukar det inte bli så jäkla mycket mera det gör om ändrar camber 1 grad så kanske det bara ger 0,1 grad på caster.

Nackdelen med dom fasta lägena för mig är att dom blir så krångliga att justera, betydligt enklare att bra lätta på skruvarna än att måsta demontera hela topplagringen från karossen.

Helt klart är det lättare om man bara kan lossa några varv och justera än att behöva plocka ner alltihopa men sen är frågan hur ofta man håller på med så grova justeringar.

Har skissat på en annan modell nu också som jag tror blir bättre, måste dock hem och ta lite mått på karossen så man kan rita upp ett riktigt torn och få det utskuret.

Vad har du för maskiner till att skära ut delarna?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Puff_Daddy
1 september 2009 · 88 Inlägg

Fy f*n vad jag bara älskar ditt bygge =O keep it up

Limpan
Chevrolet Chevelle Malibu "Classic Estate" (1975)
MattiasH
1 september 2009 · 1 291 Inlägg

kolvas skrev:
Jag kan ju vara ute & cykla men jag tycker att 1:a modellen så bättre ut, ju mer camber man vill ha så vill man ofta också få lite mera caster (om man jämför t,ex asfalt setup mot grus setup), sen brukar det inte bli så jäkla mycket mera det gör om ändrar camber 1 grad så kanske det bara ger 0,1 grad på caster.

Nackdelen med dom fasta lägena för mig är att dom blir så krångliga att justera, betydligt enklare att bra lätta på skruvarna än att måsta demontera hela topplagringen från karossen.

Helt klart är det lättare om man bara kan lossa några varv och justera än att behöva plocka ner alltihopa men sen är frågan hur ofta man håller på med så grova justeringar.

Har skissat på en annan modell nu också som jag tror blir bättre, måste dock hem och ta lite mått på karossen så man kan rita upp ett riktigt torn och få det utskuret.

Vad har du för maskiner till att skära ut delarna?

Man är ute på djupt vatten när man börjar prata hjulvinklar och hur dom påverkar varann (jag är väldigt grön på sånt här) wink Vad man har lärt sig till av att läsa på rejsa så verkar många rata lösningar där man justerar 2 vinklar samtidigt (dock inte hittat en vettig förklaring) Har försökt hitta info om camber caster och det kan nog finnas sanning e det du säger. Modell 2 av tornen går ju montera snett så när man ökar camber så ökar även caster linjärt istället för exponetiellt som den gör med modell 1.

med fasta lägen måste man ju lossa topplagringen helt för att kunna justera över huvud taget.

Det är min morbror som ordnar det, dom har laser på jobbet så skär dom i tex en 5mm plåt så brukar det rymmas mindre detaljer i hålrummen som blir efter dom produkter som ska skäras.
Det är smidigt och blir väldigt bra.

kolvas
1 september 2009 · 4 001 Inlägg

MattiasH skrev:
(jag är väldigt grön på sånt här)

Jag är också grön på det här... frågan är också hur petig man ska vara, om man hamnar 0,2 grader fel på camber & caster, hur mycket gör det egentligen?

Man är ute på djupt vatten när man börjar prata hjulvinklar och hur dom påverkar varann  Vad man har lärt sig till av att läsa på rejsa så verkar många rata lösningar där man justerar 2 vinklar samtidigt (dock inte hittat en vettig förklaring) Har försökt hitta info om camber caster och det kan nog finnas sanning e det du säger. Modell 2 av tornen går ju montera snett så när man ökar camber så ökar även caster linjärt istället för exponetiellt som den gör med modell 1.

Jo, att påverka 2 vinklar samtidigt skapar ju vissa problem men det gör man nästan alltid när man har McPerson-ben
På en hel del bilar brukar man ju justera camber uppe & caster med Uniballs på bärarmen om man inte ska vrida på hela topplagringen men då är vi tillbaka på ruta 1.

Det är min morbror som ordnar det, dom har laser på jobbet så skär dom i tex en 5mm plåt så brukar det rymmas mindre detaljer i hålrummen som blir efter dom produkter som ska skäras.
Det är smidigt och blir väldigt bra.

Inte dumt att ha tillgång till sådant, då kan man göra mycket fina saker.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang