volvos 5:a 83mm borr hur mkt ladd?

pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

tjena, det är ju så nu att jag ska trimma motorn i min s70 2,5t som är en 98 årsmodell. jag undrar ungefär vilket laddtryck jag kan lägga mig på med en preppad 19t jag har byt stakar spm h profil. är det ynkliga 1,1 eller 1,2 typ?

tacksam för svar

Volvo 740 "740 t5" (1988)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
22 december 2008 · 2 252 Inlägg

1.1Bar är väll inte så jävla ynkligt?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

jo om man gemför vad man kan ladda med ett 2,3 block, då laddar ju vissa 1,4 1,5 med orginal stakar :Stongue

Volvo 740 "740 t5" (1988)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
22 december 2008 · 764 Inlägg

pro_danc3 skrev:
jo om man gemför vad man kan ladda med ett 2,3 block, då laddar ju vissa 1,4 1,5 med orginal stakar :Stongue

Men då håller det inte. Stakarna blir väl inte bättre enbart p.g.a. mindre motorvolym?

pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

nä de vet jag inte men vad brukar 850 r och dom ligga i tryck när dom chipar de är väl mer än 1,2? men tillbaka till tråden nu big_smile

Volvo 740 "740 t5" (1988)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
22 december 2008 · 764 Inlägg

pro_danc3 skrev:
nä de vet jag inte men vad brukar 850 r och dom ligga i tryck när dom chipar de är väl mer än 1,2? men tillbaka till tråden nu big_smile

Jag vågar tyvärr inte svara på din fråga. Men hör med dom på www.turboperformanceclub.com, där får du svar. Dessutom stämmer svaren tongue

På TPC kan du nog söka dig fram till ett svar också skulle jag tro.

pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

dom svarar inte lika ofta där bara :p

Volvo 740 "740 t5" (1988)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
22 december 2008 · 2 252 Inlägg

pro_danc3 skrev:
dom svarar inte lika ofta där bara :p

de är därför en smart själ har uppfunnit sökfunktionen smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
zajja
22 december 2008 · 645 Inlägg

Inte direkt lätt att svara på en fråga rakt av så, dessutom står det på dina framtidsplaner att du har skaffat annat grenrör, större spridare och tänker köra e85 vilket ändra en del mot original grejer förutom det du nämnt i tråden.
Bästa är nog att skaffa bredbandslambda och mäta avgasmottryck samt även se till att den inte spikar så kommer du nog fram till hur mycket laddtryck du kan mata på.

//Marcus Saari
bollen1986
22 december 2008 · 3 714 Inlägg

en chippad 850 laddar väl 1,2-1,3bar ca

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

aha okej, får ta och göra det då? de ger på ett ungefär om motorn spikar då eller? kostar en sådan?
jasså trodde dom laddade mer tongue

Volvo 740 "740 t5" (1988)
Aronsson_Kil
22 december 2008 · 653 Inlägg

bollen1986 skrev:
en chippad 850 laddar väl 1,2-1,3bar ca

1,2 - 1,3bar? Njaa de vettefan, inte föratt jag vet men det låter lite väl mycket tongue 1bar kan jag gå med på...

pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

mkt tycker de låter lite tongue haha

Volvo 740 "740 t5" (1988)
Frosted
22 december 2008 · 1 878 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

bollen1986 skrev:
en chippad 850 laddar väl 1,2-1,3bar ca

1,2 - 1,3bar? Njaa de vettefan, inte föratt jag vet men det låter lite väl mycket tongue 1bar kan jag gå med på...

Jo en steg 3 chippad 850/v70 ligger på 1.1-1.3 (max peaken på 1.3) ligger själv på 1.2 i max ladd med 1.3 i peak läge. då bilen är steg 3 ifrån ATM. och enligt dem skall det inte vara någon fara. men med 1.4 utan ha bytt stakar så är det ett steg som skulle behövas. för att ge mer ladd.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Aronsson_Kil
22 december 2008 · 653 Inlägg

Frozen1985 skrev:

Aronsson_Kil skrev:

bollen1986 skrev:
en chippad 850 laddar väl 1,2-1,3bar ca

1,2 - 1,3bar? Njaa de vettefan, inte föratt jag vet men det låter lite väl mycket tongue 1bar kan jag gå med på...

Jo en steg 3 chippad 850/v70 ligger på 1.1-1.3 (max peaken på 1.3) ligger själv på 1.2 i max ladd med 1.3 i peak läge. då bilen är steg 3 ifrån ATM. och enligt dem skall det inte vara någon fara. men med 1.4 utan ha bytt stakar så är det ett steg som skulle behövas. för att ge mer ladd.

Ahh jo nu ska vi lugna oss lite här, enbart chip är steg 1 tongue då är inte motorn original vid steg 3?

pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

okej, synd att man har 83mm blocket när de gäller cylinder vägarna, vill ju kunna kör 1,5 med den big_smile

Volvo 740 "740 t5" (1988)
Frosted
22 december 2008 · 1 878 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

Frozen1985 skrev:

Aronsson_Kil skrev:

1,2 - 1,3bar? Njaa de vettefan, inte föratt jag vet men det låter lite väl mycket tongue 1bar kan jag gå med på...

Jo en steg 3 chippad 850/v70 ligger på 1.1-1.3 (max peaken på 1.3) ligger själv på 1.2 i max ladd med 1.3 i peak läge. då bilen är steg 3 ifrån ATM. och enligt dem skall det inte vara någon fara. men med 1.4 utan ha bytt stakar så är det ett steg som skulle behövas. för att ge mer ladd.

Ahh jo nu ska vi lugna oss lite här, enbart chip är steg 1 tongue då är inte motorn original vid steg 3?

Vid steg 3 så har du: Chip, 3" efter kat, öppet filter. annars allt original.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

de finns igentligen ingen gräns på hur mkt man kan ladda de kan helt bero på?

Volvo 740 "740 t5" (1988)
lind_skog
22 december 2008 · 73 Inlägg

ett steg 1 chip brukar mappas till 0,9 - 1 bar
jag har steg 3 från autotech och det laddar 1,2 men då körde jag 2 vevstakar krokiga!!

så hade du tänkt ladda 1,5bar får du nog tänka efter! mycket som ska lira när turbon har fullt ladd på 1,5... stakar är då ett måste!!

Frosted
22 december 2008 · 1 878 Inlägg

pro_danc3 skrev:
de finns igentligen ingen gräns på hur mkt man kan ladda de kan helt bero på?

finns juh ingen gräns såsett. men bygger man utan ha bytat stakar så kan du nog iaf köra med max 1.3bar. och tänja på gränserna.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang