Fel på min bil? - Saab 9000 A50 -98

Sparbanken
24 december 2008 · 5 Inlägg

Har en saab 9000 a50(samma som aero/classic) -98.

Fläktarna inne i bilen har slutat fungera som dom ska. Går inte höja fläkt-styrkan och det har börjat låta konstigt ur höger bakdörr vid fläkten. Sen började det ryka på bakrutan, innuti bilen, från dom där elstrimlorna(en av dom) som värmer upp bakrutan.

Ur motorn har det börjat att "ticka", dock inte som när det är fel på ventilerna, och det verkar läcka olja från toppen. Det är iaf oljigt där, och neråt, nere vid högra hörnet på toppen. Det låter mer som att det "skramlar" än tickar, låter dock inte mycket, men är märkbart iaf.

Någon som vet vad det kan tänkas vara för fel på min bil, och hur åtgärdar jag det?

Tacksam för svar. wink

bumpe Lastbilsmekaniker
24 december 2008 · 3 878 Inlägg

Alla dessa fel har inte ett samband kan jag börja med att säga direkt!
Antingen har säkringen till fläktmotorn eller så har panelen eller motorn gått sönder!
Är det ett vibbrerande ljud så har en motor börjat ge sig/nåt annat i fläkten. Sitter en liten fläkt o varje bakdörr för att hålla rutorna im-fria!
Att trådarna går av är sånt som händer ibland på gamla bilar för en -98 är ju faktiskt 10 år gammal...

Sparbanken
24 december 2008 · 5 Inlägg

Höjer jag fläktstyrkan så händer det ingenting, förutom att det börjar låta ur fläkten i höger bakdörr. Det kommer lite luft från fläktarna, på lägsta nivån typ, hur mycket jag än ändrar styrkan. Dom går dock att stänga av helt.

Senast redigerat av Sparbanken (24 december 2008)

Larsson_Power Saabvilde!
24 december 2008 · 1 708 Inlägg

Sparbanken skrev:
Har en saab 9000 a50(samma som aero/classic) -98.

Fläktarna inne i bilen har slutat fungera som dom ska. Går inte höja fläkt-styrkan och det har börjat låta konstigt ur höger bakdörr vid fläkten. Sen började det ryka på bakrutan, innuti bilen, från dom där elstrimlorna(en av dom) som värmer upp bakrutan.

Ur motorn har det börjat att "ticka", dock inte som när det är fel på ventilerna,och det verkar läcka olja från toppen. Det är iaf oljigt där, och neråt, nere vid högra hörnet på toppen. Det låter mer som att det "skramlar" än tickar, låter dock inte mycket, men är märkbart iaf.

Någon som vet vad det kan tänkas vara för fel på min bil, och hur åtgärdar jag det?

Tacksam för svar. wink

Det där vet jag att det är typiskt Saab. Och brukar oftast inte vara någon fara. smile

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Sparbanken
24 december 2008 · 5 Inlägg

Larsson_Power skrev:
Det där vet jag att det är typiskt Saab. Och brukar oftast inte vara någon fara. smile

Mvh Michael

Utveckla gärna, mer ingående, om du har lust. smile

Senast redigerat av Sparbanken (24 december 2008)

Revotech Pedal To The Metal
25 december 2008 · 750 Inlägg

Min brors 9000 läckte också vid toppen och tickade.. Det var inte ventilglapp utan det var en av vaccum slangarna till vevhus vent..   Felen hänger inte ihop

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Larsson_Power Saabvilde!
31 december 2008 · 1 708 Inlägg

Sparbanken skrev:

Larsson_Power skrev:
Det där vet jag att det är typiskt Saab. Och brukar oftast inte vara någon fara. smile

Mvh Michael

Utveckla gärna, mer ingående, om du har lust. smile

VAr ett tag sen jag skrev här men hoppas du ser detta. Vet inte på vilket sett jags ka utveckla det, förrutom att det väldigt gärna samlas olja på högersidan av toppen (Om man står framför motorn) Även på nyare modeller! Kan tala med min personliga Saab mekaniker för ett lite mer ingående svar wink Återkommer!

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Sparbanken
5 januari 2009 · 5 Inlägg

Larsson_Power skrev:

Sparbanken skrev:

Larsson_Power skrev:
Det där vet jag att det är typiskt Saab. Och brukar oftast inte vara någon fara. smile

Mvh Michael

Utveckla gärna, mer ingående, om du har lust. smile

VAr ett tag sen jag skrev här men hoppas du ser detta. Vet inte på vilket sett jags ka utveckla det, förrutom att det väldigt gärna samlas olja på högersidan av toppen (Om man står framför motorn) Även på nyare modeller! Kan tala med min personliga Saab mekaniker för ett lite mer ingående svar wink Återkommer!

Mvh Michael!

Ja, återkom gärna! Uppskattas smile

Jag har kommit fram till att det är själva fläkten som är trasig, var köper jag en ny, svår att byta? Tror att det är ventilkåps-packningen som läcker, men är inte säker, har inte gjort någon närmare titt.

Senast redigerat av Sparbanken (5 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang