byta värmepaket 960

pompom88
25 december 2008 · 422 Inlägg

upptäckte igår att de immar j+vlar i bilen, och smakade man på de så smakade de glykol.
undrar nu om de är svårt att byta värmepakatet, är ac på den med?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/56012/527675_0bn1ft.jpg

hur mycke mer måste man ta dän?

Senast redigerat av pompom88 (28 december 2008)

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
bear_volvo
25 december 2008 · 283 Inlägg

det är ett jävla arbete, lossa på mittenkonsollen så du får mer plats och sedan lossa den undre delen av plasten för den är delad där, för kylet sitter precis vid torpedväggen.

no_fake
25 december 2008 · 865 Inlägg

har du hittat vars den läcker??? fanns nån koppling där bak nånstans som brukar läcka... ac sitter ju under huven på bilen...

pompom88
25 december 2008 · 422 Inlägg

bear_volvo skrev:
det är ett jävla arbete, lossa på mittenkonsollen så du får mer plats och sedan lossa den undre delen av plasten för den är delad där, för kylet sitter precis vid torpedväggen.

okok...får se vad jag gör...men måste ju fixas, så man kan ta sig nånstans

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
pompom88
25 december 2008 · 422 Inlägg

no_fake skrev:
har du hittat vars den läcker??? fanns nån koppling där bak nånstans som brukar läcka... ac sitter ju under huven på bilen...

vet inte precis var de är...ser bara att de är vatten där de är på bilden...

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
Bos
25 december 2008 · 264 Inlägg

jag bytte på min 940 med ecc, och jag måste säga att det var bland det jävligaste jag varit med om, och jag har ändå ganska mycket mekvana tycker jag..
Plockade ur förarstol o hela nedra delen av instrumenteringen
+ torpedplåten o en massa dret, tog väl 2 kvällar iaf ca..
Tight like a man´s anus asså!

//Bos

Volvo v70 (2008)
bear_volvo
25 december 2008 · 283 Inlägg

själva elementet är nog sönder skulle jag tro, bytte på min 940 och det var elementet som var kass.

pompom88
25 december 2008 · 422 Inlägg

Bos skrev:
jag bytte på min 940 med ecc, och jag måste säga att det var bland det jävligaste jag varit med om, och jag har ändå ganska mycket mekvana tycker jag..
Plockade ur förarstol o hela nedra delen av instrumenteringen
+ torpedplåten o en massa dret, tog väl 2 kvällar iaf ca..
Tight like a man´s anus asså!

//Bos

okok...men men måste göres...bara att ge sig in i anuset då..hehe

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
pompom88
27 december 2008 · 422 Inlägg

bear_volvo skrev:
själva elementet är nog sönder skulle jag tro, bytte på min 940 och det var elementet som var kass.

hur mycke tog du där då?

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
pompom88
27 december 2008 · 422 Inlägg

nån som kan säga hur mycke man måste plocka dän för o byta värmepaketet?
bilder om nån har..

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
HellRacer
13 januari 2009 · 184 Inlägg

läcker exakt på samma ställe på min, hör av dig och beskriv gärna hur mycket du behövde ta bort. mvh

tedde
14 januari 2009 · 15 Inlägg

här är en bild å när ja bytta mitt för nån dag sen.. 945 ltt -96 med ac. det är mycket jobb men inte svårt..
https://www1.garaget.org/archive/2/1857/101896/101896-1198460.jpg

HellRacer
14 januari 2009 · 184 Inlägg

tedde skrev:
här är en bild å när ja bytta mitt för nån dag sen.. 945 ltt -96 med ac. det är mycket jobb men inte svårt..
http://www1.garaget.org/archive/2/1857/101896/101896-1198460.jpg

Riktigt bra med folk som lägger upp bilder och visar hur dom gör!!! Man ser helheten hur man ska gå till väga osv. Behöver själv byta värmepaketet så för min del är de bra med lite bilder smile

pompom88
25 januari 2009 · 422 Inlägg

tedde skrev:
här är en bild å när ja bytta mitt för nån dag sen.. 945 ltt -96 med ac. det är mycket jobb men inte svårt..
http://www1.garaget.org/archive/2/1857/101896/101896-1198460.jpg

usch o fy för o plocka dän allt de..men men

är de samma värmapaket till 940 och 960. inredningen är ju nästan samma så..

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
pompom88
25 januari 2009 · 422 Inlägg

tedde skrev:
här är en bild å när ja bytta mitt för nån dag sen.. 945 ltt -96 med ac. det är mycket jobb men inte svårt..
http://www1.garaget.org/archive/2/1857/101896/101896-1198460.jpg

men ser inte precis ut så..men ska la vara samma sak nästan så de går nog...

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
etmanyd
22 mars 2009 · 3 Inlägg

Jag har en S90 med läckande värmeelement.
Man måste ta bort huset med vacuumdosor för att komma åt elementet.
3 st. skruvar (5,5 mm) är osynliga/oåtkomliga.
De är rödmarkerade på bilden.
Hur f-n göra?
Någon som vet...

Senast redigerat av etmanyd (22 mars 2009)

etmanyd
22 mars 2009 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112748/600653_2cqr19.jpg

940Niklas
13 april 2009 · 1 Inlägg

Har precis bytt värmelement på min 940 (96:a med ECC) och det var inte speciellt svårt men det tog nästan tio timmar. Du behöver INTE demontera övre delen av instrumentbrädan och torpedplåten ska du definitivt låta bli. Plocka ur båda stolarna, ratten, mattorna (jag tvättade dessa), handskfack, mittkonsol, radio, värmereglagepanel, värmekanaler, elcentral, div multikontakter, slangar till vakumdosor osv tills dess att bilen ser ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/113854/620973_ejsb05.jpg

I mitten syns fördelningsboxen som du måste dela på för att kunna byta värmeelementet. Boxen sitter ihop med dryga tiotalet skruv (alla är faktiskt synliga) och svart klistermassa. Med en vanlig 7 mm slangklämmemejsel lossar du lätt på alla utom den som sitter rakt bakom skumgummimuffen i mitten. För att lossa på denna behövs ett 30-40 cm långt 10 mm kopparrör i vilket man pressat fast en 7 mm hylsa. För in rör och hylsa under skumgummimuffen och lossa på skruven. Ta sedan en rakbladskniv och dela på boxen.

fille90
11 mars 2010 · 76 Inlägg

byter på min nu år en 98a den ser inte likadan ut. men är ju samma princip

BMW 535d (2005)
Robert_Jonsson
12 mars 2012 · 57 Inlägg

byter på min 98 också nu hur fan ska man lyckas "klyva" plasthuset utan och spräcka all plast som finns?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang