vart kan jag hitta billiga bra batterier?

addea1
26 december 2008 · 186 Inlägg

Tja, skulle vilja ha ett nytt startbatteri. Men vet inte alls vad jag ska ha... Har en volvo 850 glt års 95, och har ett kablage på 16mm2 sitter draget som är till mitt u-dimension steg och impact basar 10". Har även tänkt att skaffa grövre kablar för att koppla in ett till slutsteg. Är inte jätte viktigt att jag ska kunna stå utan att ha bilen igång i flera timmar och spela, utan helt vanligt om ni förstår. och priset...så bra o billigt som det går, ge mig lite tips på batterier o ställen där jag kan hitta dom.

Och en fråga till, hur är det egentligen med effekten i huvudenheter, i prisklassen 2000kr, hur många rmsw ger olika stereos?

Hej!

Senast redigerat av addea1 (26 december 2008)

Rallykrille
26 december 2008 · 33 Inlägg

Biltema brukar ha bra batterier till ett ganska vettigt pris:)

Stejfaan Basknarkare
26 december 2008 · 470 Inlägg

ja skulle inte köpa ett biltema batteri iaf.. kanske satsa på ett optima röd? bra startbatteri plus seglivat smile o sedan stereon.. ja säger max 20wrms mer orkar dom inte ge..

Team Carbonize
Melina525
26 december 2008 · 36 Inlägg

Bilskrotar. Inte nya batterier, men du får ett kollat och fullt fungerande batteri för 200 spänn.

I started out with nothing, and I still have most of it left!
Seat Ibiza 1.9 tdi SXE "Den gule fan" (1999)
addea1
26 december 2008 · 186 Inlägg

men om man vill ha något som är helt ok... optima eller så som pallar att ge bra ström till två steg?

Drönirettab
26 december 2008 · 21 761 Inlägg

addea1 skrev:
hur är det egentligen med effekten i huvudenheter, i prisklassen 2000kr, hur många rmsw ger olika stereos?

Hur det brukar vara i just den prisklassen vet jag inte, men generellt ska tydligen en bilstereo på "4x50 W" kunna ge kanske 4x15-22 WRMS. Har dock inte gjort några mätningar själv, det är en egen "sammanfattning" av diverse info som jag har sett på olika forum. smile

Stejfaan Basknarkare
26 december 2008 · 470 Inlägg

addea1 skrev:
men om man vill ha något som är helt ok... optima eller så som pallar att ge bra ström till två steg?

ah som sagt optima röd smile finns på många ställen bland annat dbakuten.se även många begagnade till mycket bra pris smile

Team Carbonize
Drönirettab
26 december 2008 · 21 761 Inlägg

Melina525 skrev:
Bilskrotar. Inte nya batterier, men du får ett kollat och fullt fungerande batteri för 200 spänn.

Även kollat med en belastningsprovare?

Skulle själv aldrig köpa ett begagnat batteri på en skrot utan att ha fått ett riktigt belastningstest som "bevis", men det är ju jag det. smile

Drönirettab
26 december 2008 · 21 761 Inlägg

addea1 skrev:
men om man vill ha något som är helt ok... optima eller så som pallar att ge bra ström till två steg?

Optima röd ger bra med ström, helt klart, men man får tänka på att det är ett renodlat startbatteri och såna är inte gjorda för att dras ur många gånger. Om du inte tänker spela en massa med motorn avslagen så är det dock inga bekymmer med att ha ett rött Optima.

Fast det kostar en slant, är inte speciellt billigt. Det finns också andra batterier med liknande prestanda som kostar mindre. smile
Jag har haft ett rött Optima i min 240 så jag vet att de kan hålla länge. Jag hade mitt i 8 år, sedan köptes ett annat. Fast Optimabatteriet fungerar fortfarande och används i min fars gamla Amazon, batteriet är nu 12 år gammalt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2008)

bumpe Lastbilsmekaniker
26 december 2008 · 3 878 Inlägg

Drönirettab skrev:

Melina525 skrev:
Bilskrotar. Inte nya batterier, men du får ett kollat och fullt fungerande batteri för 200 spänn.

Även kollat med en belastningsprovare?

Skulle själv aldrig köpa ett begagnat batteri på en skrot utan att ha fått ett riktigt belastningstest som "bevis", men det är ju jag det. smile

Jag tolkade det som att det var ett belastningstestat batteri han menade...

Stejfaan Basknarkare
26 december 2008 · 470 Inlägg

Drönirettab skrev:

addea1 skrev:
men om man vill ha något som är helt ok... optima eller så som pallar att ge bra ström till två steg?

Optima röd ger bra med ström, helt klart, men man får tänka på att det är ett renodlat startbatteri och såna är inte gjorda för att dras ur många gånger. Om du inte tänker spela en massa med motorn avslagen så är det dock inga bekymmer med att ha ett rött Optima.

Fast det kostar en slant, är inte speciellt billigt. Det finns också andra batterier med liknande prestanda som kostar mindre. smile

han skrev ju att han icke skulle stå o spela timvis med motorn avstängd? smile

Team Carbonize
Drönirettab
26 december 2008 · 21 761 Inlägg

Stejfaan skrev:
han skrev ju att han icke skulle stå o spela timvis med motorn avstängd? smile

Jo, jag såg det. Formulerade mig lite fel där. smile

Drönirettab
26 december 2008 · 21 761 Inlägg

bumpe skrev:
Jag tolkade det som att det var ett belastningstestat batteri han menade...

Jag är en misstänksam typ. wink

För mig kan det lika gärna handla om att bilskroten bara kollar att det finns vatten i, eller liknande. Menar inte att jag är skeptiskt mot Melina525, inte alls. Jag har ingen aning om hur skrotarna gör när de kollar upp batterierna, därför är jag lite reserverad mot sånt. smile

addea1
26 december 2008 · 186 Inlägg

okej tack då. men det ar lite dyrare än vad jag trodde, gick ju ändå på 2300kr, vart hittar jag begagnade då? inte på blocket varje fall... och andra likvärdiga som någon skrev fast för en mindre peng?
om man kollar på dessa te x: http://www.micro.se/batterier/  för en glad amatör som lyssnar lite på musik när han är ute o kör, och inte pallar att biljävlen ska vara svårstartad när man lyssnat på musik i 5 min utan att ha den gå...

Senast redigerat av addea1 (26 december 2008)

Drönirettab
26 december 2008 · 21 761 Inlägg

Micro kör med batterier från Global, de ska väl fungera bra antar jag. Har inte testat dem. Enligt rekommendationstabellen så passar tex nr 07285, det är på 71 Ah och kostar ca 1200:-.

Det batteriet är också ett startbatteri, men eftersom du inte tänker spela LÄNGE eller OFTA med motorn avslagen så ska det funka. smile

Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2008)

addea1
26 december 2008 · 186 Inlägg

okej så trevligt! då kanske jag ska köra på ett sånt om jag inte hittar ett beggat bra:D

BJonsson
27 december 2008 · 4 074 Inlägg

bra batteri! http://www.blocket.se/vi/19053092.htm?ca=6_s

det me.. http://www.blocket.se/vi/19506957.htm?ca=6_s

detta oxå... http://www.blocket.se/vi/19033677.htm?ca=6_s

finns en hel del på blocket!!

Mvh

Senast redigerat av BJonsson (27 december 2008)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
addea1
27 december 2008 · 186 Inlägg

okej men hur vet jag att det inte är nåt fel på dessa då?

bmx
27 december 2008 · 7 100 Inlägg

ett vanligt preem batteri kanske,dom funkar perfa!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
cheva_raggare
27 december 2008 · 534 Inlägg

http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … Top+U+4.2L

optima baterigult för 2 tusen nya dom röda kostar lika mkt smile

Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang