Saab 900I 16v Tjut i växellåda

JuLL3
26 december 2008 · 3 Inlägg

Hej!

Har en Saab 900I 16v, när jag körde på motorvägen idag upptäckte jag ett tjut när jag var uppe i 80 och uppåt på 4an och 5ans växell...vad kan det vara för fel?
kollade oljan i växellådan och den var på MIN så jag fyllde på och inte  hjälpte det..så jag ska iväg till en bilkunnig verkstad imorgon och köpa mig ny olja och tömma den gammla. Någon som har något tips på olja till saab 900 växellåda?
Tacksam för svar!

MVH Johan

Senast redigerat av JuLL3 (26 december 2008)

Fredrik-79
28 december 2008 · 2 164 Inlägg

De ska vara motor olja i din låda av mineral typ.
Ingen växellåds olja.
Troligt att ett lager håller på att ge upp.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
karlsson_1984
28 december 2008 · 671 Inlägg

passar på med en fråga motoroljan smörjer den växellådan också eller eller är det två skillda saker på en bil om man jämför med en fyrtakt mc tex

Fredrik-79
29 december 2008 · 2 164 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
passar på med en fråga motoroljan smörjer den växellådan också eller eller är det två skillda saker på en bil om man jämför med en fyrtakt mc tex

De är inte samma olja i lådan som i motorn.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
JuLL3
29 december 2008 · 3 Inlägg

Tycker det är konstigt, läste på Saab forum att man ska ha växellådsolja i lådan.. alltså inte motorolja. Alla säger olika.. och jag vet inte vem jag ska lita på.

MHperformance CNC operatör
29 december 2008 · 280 Inlägg

JuLL3 skrev:
Tycker det är konstigt, läste på Saab forum att man ska ha växellådsolja i lådan.. alltså inte motorolja. Alla säger olika.. och jag vet inte vem jag ska lita på.

Vad tycker du låter rimligast? att man ska ha växellådsoljan i växellådan och motorolja i motorn eller motorolja i växellådan och växellådsoljan i motorn?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang