Bilen orkar inget! max 1500 varv.

Thomas-l
28 december 2008 · 70 Inlägg

Hej!
Jag har en volvo 745:a 88:a med en B230E motor.
den startar lätt och går fint på tomgång.
men så fort jag ska gasa så bluddrar den bara som om den inte får lust eller bensin.

En sa till mig att det är Inj.Luftmängdmätare som är kass men då borde den väl gå illa på tomgången?
jag kan köra bilen till max upp till 70 men den e klen som fan!
kompen ligger bra till också och har även provat med startgas för att se om den drar tjuvluft men hitar inget på den biten.

är det någon som kan veta vad det är för fel?

Tacksam för hjälp.
Mvh Thomas.

Marcus_89 Biltokig elektriker
28 december 2008 · 3 352 Inlägg

Nån skillnad om du drar ur kontakten till luftmängdsmätaren?

Rosenqvist
28 december 2008 · 147 Inlägg

säkert fel på luftmängdsmätaren  wink

Audi S4
Thomas-l
28 december 2008 · 70 Inlägg

Problemet är att jag hittar ingen sladd som går dit.
funderar på om den är mekanisk eller något.

men jag har haft av beljen, torkat ur den kollat den plattan som sitter där innanför och den är ren och fin och är inte trög häller.

DusanMandick Random Hero
28 december 2008 · 4 047 Inlägg

luftmassemätare heter det så du inte frågar runt o frågar efter nåt som inte finns tongue men man förstår vad du menar. det sitter en kontakt uppepå luftmassemätaren, annar kan du prova med en annan från skroten, 2 slangklämmor o en kontakt sitter den med

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
mrbuggy Entreprenör
28 december 2008 · 1 784 Inlägg

DusanMandick skrev:
luftmassemätare heter det så du inte frågar runt o frågar efter nåt som inte finns tongue men man förstår vad du menar. det sitter en kontakt uppepå luftmassemätaren, annar kan du prova med en annan från skroten, 2 slangklämmor o en kontakt sitter den med

E väl luftmängd på den va...!?

Thomas-l
28 december 2008 · 70 Inlägg

nej den ser inte ut så på min bil. det är en 230E motor som jag har där luftmassemätare under insugnings röret. en stor klump är det.

mrbuggy Entreprenör
28 december 2008 · 1 784 Inlägg

Thomas-l skrev:
nej den ser inte ut så på min bil. det är en 230E motor som jag har där luftmassemätare under insugnings röret. en stor klump är det.

Näe..de e ju insprutarmekanismen ...nu blev ja osäker..

Senast redigerat av mrbuggy (28 december 2008)

gurragas
28 december 2008 · 269 Inlägg

Om det sitter en kat på den och den drar lite olja så kan det vara katen som är igensatt, fick det felet på en -88 sierra för ett antal år sedan, började med att den inte hade riktig ork i t.ex. backar och så, sen till slut så varvade den max 1500 och tvärdog när man gasade, letade länge efter felet ända tills jag fick tips av en fordverkstad, tog isär röret innan katen och provstartade, den startade direkt, tog då en mejsel och slog rent i katen, sen funkade det...

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 december 2008 · 3 352 Inlägg

Visst fasen, det var en 230E motor. Då har du mekaniskt insprut och luftmängdsmätare. Då finns där ingen kontakt att dra ut tongue Öppnar spridarna som de ska? Luftfiltret är inte igensatt?

BRub
28 december 2008 · 168 Inlägg

Demontera ditt grenrör och starta för att kolla om den blir mer lätt varv villigare, kan vara så som gurragas säger ju.

mrbuggy Entreprenör
28 december 2008 · 1 784 Inlägg

mazdamx6 skrev:
Demontera ditt grenrör och starta för att kolla om den blir mer lätt varv villigare, kan vara så som gurragas säger ju.

Finns ingen kat...!!

DusanMandick Random Hero
28 december 2008 · 4 047 Inlägg

då blev de jobbigare, men kolla filter o så o byt lmm o prova dig fram

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
BRub
28 december 2008 · 168 Inlägg

mrbuggy skrev:

mazdamx6 skrev:
Demontera ditt grenrör och starta för att kolla om den blir mer lätt varv villigare, kan vara så som gurragas säger ju.

Finns ingen kat...!!

Ah okej,

Du ts, kollat inlops-system så det inte finns läckor? Kollat lmm mätskivan/Styrkolven?

Blöddrar den så får den för mycket bensin eller hur? Vet inte ifall det finns mekaniskt insprut på din eller inte men kolla så att allt är ok med bränslesystemet.

Thomas-l
28 december 2008 · 70 Inlägg

gurragas skrev:
Om det sitter en kat på den och den drar lite olja så kan det vara katen som är igensatt, fick det felet på en -88 sierra för ett antal år sedan, började med att den inte hade riktig ork i t.ex. backar och så, sen till slut så varvade den max 1500 och tvärdog när man gasade, letade länge efter felet ända tills jag fick tips av en fordverkstad, tog isär röret innan katen och provstartade, den startade direkt, tog då en mejsel och slog rent i katen, sen funkade det...

Nej ingen katt på den.

Drönirettab
28 december 2008 · 21 761 Inlägg

Min 240 med B230E hade liknande symptom för ett antal år sedan. Den var svag och orkade inte varva när man trampade "plattan i botten", istället fick jag smyga med gasen för att den skulle orka varva. Men motorn hade bra tomgång ändå. Felet var iaf dålig huvudpump, när den byttes så blev bilen som ny igen. smile

Fast ett igensatt bränslefilter kan nog ge ungefär samma fel antar jag.

Låter det illa från huvudpumpen?

Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2008)

Thomas-l
28 december 2008 · 70 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Visst fasen, det var en 230E motor. Då har du mekaniskt insprut och luftmängdsmätare. Då finns där ingen kontakt att dra ut tongue Öppnar spridarna som de ska? Luftfiltret är inte igensatt?

Ur ser man eller vet man att spridarna uppnar som don ska då?
filtret är bytt!

Thomas-l
28 december 2008 · 70 Inlägg

funderar på om bensinfiltret är igensatt.
den har ju stått ett tag ett par månader en var den sådan här.

BRub
28 december 2008 · 168 Inlägg

Thomas-l skrev:
funderar på om bensinfiltret är igensatt.
den har ju stått ett tag ett par månader en var den sådan här.

Då hade den inte startat lätt ju roll

Thomas-l
28 december 2008 · 70 Inlägg

mazdamx6 skrev:

Thomas-l skrev:
funderar på om bensinfiltret är igensatt.
den har ju stått ett tag ett par månader en var den sådan här.

Då hade den inte startat lätt ju roll

jo men om motorn inte får tillräkligt med bensin går den ju oxå taskigt. filtret kanske bara orkar släppa igenom såpas att han orkar till 15000 varv?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang