Länk till debatt hurvida man ska köra med eller utan tända dimljus....

Bostrom RS
5 januari 2009 · 886 Inlägg

_zigge_ skrev:
Hela lagen och idén med dimljus är helt fel...
Man får inte enligt lagen köra med dimljus/halvljus.
Men med helljuset får man det. Men då behövs ju inte det där lilla extra som dimljusen gör..

Men får man fortfarande köra med Dimljus/positionsljus i dagsljus eller är det också ändrat..?

Är de inte vid möte man inte får köra med dimljus/halvljus? Annars får man väl de?

Focus RS
Opelmadness German cars, quality and beyond
5 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Bostrom skrev:

_zigge_ skrev:
Hela lagen och idén med dimljus är helt fel...
Man får inte enligt lagen köra med dimljus/halvljus.
Men med helljuset får man det. Men då behövs ju inte det där lilla extra som dimljusen gör..

Men får man fortfarande köra med Dimljus/positionsljus i dagsljus eller är det också ändrat..?

Är de inte vid möte man inte får köra med dimljus/halvljus? Annars får man väl de?

Nope. Alltid förbjudet med den kombinationen...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Muttley
5 januari 2009 ·

Bostrom skrev:

_zigge_ skrev:
Hela lagen och idén med dimljus är helt fel...
Man får inte enligt lagen köra med dimljus/halvljus.
Men med helljuset får man det. Men då behövs ju inte det där lilla extra som dimljusen gör..

Men får man fortfarande köra med Dimljus/positionsljus i dagsljus eller är det också ändrat..?

Är de inte vid möte man inte får köra med dimljus/halvljus? Annars får man väl de?

ser ingen dig så kan ju ingen sätta dit dig för de heller tongue men de är inte lagligt .

Janneutanb
5 januari 2009 · 7 272 Inlägg

Jag har då aldrig blivit bländad av en bil som har dim- och halvljus igång.
Felinställda ljus däremot bländar nå enormt!

Jag lovar att om jag skulle lägga i 15w lampor i dimljusen istället så skulle nog fan folk klaga ändå, bara för att...
Ja jag har kört en hel del med bägge tända, jag tycker att det ser snyggare ut.

Xuri One Man Clan
5 januari 2009 · 4 287 Inlägg

Foyrik skrev:
har ni inget å göra, följ länken å diskutera med ett gäng rabiata låtsaspoliser hurvida det är moraliskt rätt att blända en som kör med dimljusena tända, just för att denne  bländar...........En diskution som tar många roliga vändningar, jag är Peppe i diskutionen, och jag förespråkar min rätt att som levande individ att efter eget val använda dimljusena.....


kom igen, lägg er i!!  (diskutionen fortsätter på sista sidan)

http://hd.se/diskutera/2006/01/07/aldri … ns/1/#svar

yrkeschafför i 15 år... vad då ? med leksaksbilar i sandlådan eller ? ungefär den nivån på de hela...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
klass
6 januari 2009 · 79 Inlägg

jag förstår om folk tycker att det bländar, MEN under nyår åkte jag med familj upp till fjällen och då var det full snöstrom, snörök och lite skymmning. efter ett tag så märkte vi att man faktiskt ser bilar med dimljus + halvljus tända betydligt bättre än utan dimljus... så vi slog på dimljusen.
(ska tillägas att det var på en riksväg med relativt dåliga omkörningstillfällen- så när man väl kör om så är det kul att se mötande bil innan det är för sent...)
Btw, det är skitsnyggt med dimljus (tycker JAG) , och om dem inte pekar upp i skyn och bländar så ser jag ingen anledning till att ljustuta....

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...
Muttley
6 januari 2009 ·

Elda skrev:

tkd_rille skrev:

Bostrom skrev:

Är de inte vid möte man inte får köra med dimljus/halvljus? Annars får man väl de?

ser ingen dig så kan ju ingen sätta dit dig för de heller tongue men de är inte lagligt .

Jag trodde detta låg under samma regeler som gäller heljus + dimljus, Varför är det inte så?

för att man får bara ha dimljus tillsammans med helljus inte halvljus?. på dagtid kan man däremot köra parkeringsljus med dimljus, många bilar har ju dimljus som dagsljus eller vad man ska säga.

men så är det och de får vi leva med, och de är bra. för att dimljus hjälper inte en bilförare pga den korta ljussträckning de ger. du ska titta så långt fram som möjligt inte 2 meter fram och i diket.

Foyrik www.barnaltsweden.se
9 januari 2009 · 139 Inlägg

Haha......här växer det friskt må jag säga......


jag säger som jag har skrivit under aliaset Peppe på Hds hemsida, att jag står för mina åsikter, oavsett hur mkt alla trampar å skriver en massa dumheter om mig.
Det rör inte mig i ryggen vad andra anser jag gör för fel i trafiken.....
Det som är lustigt är att det är just när det är ngt som går emot deras värderingar man ska blinka och uppföra sig dumt....

Min fundering är just dem inläggen som anser att det är dumt å barnsligt å köra med Halv+dim, men samtidigt ger det tummen upp å blända tbx på den personen?

Du bländar mig så då bländar ja dig för du blända mig för du..........osv osv

Är inte det barnsligt?, Snart bussar ni väl era pappor på mig åsså för att han e starkare än min pappa....?lol

Varför just har det blivit dimljusena som irriterar folk?

Vad gör vår kompis "Rune dimljusförgörare" i andra trafiksitutationer ??,
Låt oss fantisera in han,i följande lagvidriga händelser, nämd som "denne någon" i texten här nedan:

Om denne någon tex ser en bil som inte blinkar när den ska svänga, blinkas det då i ett försök att få den oblinkande billisten å fatta vad han precis gjorde????

Släpper alltid denne någon över fotgängare vid övergångställen?
Stannar denne någon vid gult ljus i en storstadsmiljö?
Har denne någon nånsinn legat förnära framförvarnade bil som kört försakta enligt denne någons tycke?
Håller denne någon alltid lagstadgad fart tex på grusvägar bara för att "lagen kräver det"?  (70km/h)

Vart jag vill komma?,

Jag samanfattar det med utrycket: "Den som är utan skuld skola kasta första stenen"

Jag kan hålla på tills jag tröttnar eller tangenterna på min laptop trillar av......men vad hjälper det?
Sammanfattningsvis så är det väl så att det kommer alltid finnas en diskution ang detta, och det är inget jag ser som negativt...vi leveri en demokrati , och där får man ifrågasätta lagar och som jag ser det, och som det gamla ordspråket säger: (jepp, jäkla tjatande om ordspråk och begrepp)

"Dont do the crime, if you cant do the time"

Jag är fullt medveten om att jag gör en brottslig handling genom att köra med Halv + Dim.
Den dagen jag åker dit ska jag med glädje ge fan i å skriva på böterna, blir det rättegång ska jag anlita en stjärnadvokat, sen ska jag ta upp kampen om grundlagen som säger "lika inför lagen"

För så länge det går å passera en fartkamera på en 70 sträcka på en mc i 250kmh utan å ens få så mkt som en tillsägelse, då bländar fan inte mina dimljus dig heller!!
Tack för ordet!

Foyrik/alias Peppe/ alias Per Petersson.

Senast redigerat av Foyrik (9 januari 2009)

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
kolvas
9 januari 2009 · 4 001 Inlägg

Foyrik skrev:
För så länge det går å passera en fartkamera på en 70 sträcka på en mc i 250kmh utan å ens få så mkt som en tillsägelse, då bländar fan inte mina dimljus dig heller!!
Tack för ordet!

Foyrik/alias Peppe/ alias Per Petersson.

Funkar med en bil också, alla kameror är inte aktiva osv.

Bara för att ingen ser dig så är det helt plötsligt lagligt eller hur tänker du?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
exoop
9 januari 2009 · 469 Inlägg

när jag möter bilar som har uppåtstående dimmljus som man värkligen blir bländad av så brukar jag blända tillbaka med helljuset. Det är ju inte förens man blir bländad man ska agera mot, om andra vill riskera böter är det deras eget problem men jag säger bara en sak blända mig med dimmljus och du får 400watt rakt i ansiktet! "NO MERCY" MvH Niklas

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Lundgren_85 Lastbilschaufför
9 januari 2009 · 123 Inlägg

johnny blade skrev:
Vilken jäkla diskussion.
På senare år har jag blivit mycket känsligare mot ljus när jag kör bil.Det är oftast halvljuset som bländar så att jag inte ser vägen alls,är dessutom dimljuset tänt så är det ju helt kört.
Dom som säger att dimljuset inte bländar är förmodligen "18åringar" som inte har fått problem med synen ännu.

GE FAN I ATT BLÄNDA MIG,jag har inte gjort er någon ont.

Håller med dig helt. Dagtid skiter jag i det fullt och heligt, men vid mörker så blir jag bländad nästan varje gång. Vi som är lite äldre har svårare att anpassa synen till olika ljusförhållanden. Och är det sedan lite vått på vägen och skit på rutan så blir det omöjligt att se något!

Senast redigerat av Lundgren_85 (9 januari 2009)

Volvo 745 GL "Ingvar" (1992)
Muttley
9 januari 2009 ·

Foyrik skrev:
För så länge det går å passera en fartkamera på en 70 sträcka på en mc i 250kmh utan å ens få så mkt som en tillsägelse, då bländar fan inte mina dimljus dig heller!!
Tack för ordet!

Foyrik/alias Peppe/ alias Per Petersson.

smile okej. men vad säger att en bil inte kan blåsa förbi i 250 utan att få en tillsägelse då?. förhoppningsvis är de allra flesta normalt funtade iallafall så de inte ligger i 250 blås förbi en fartkamera även med en mc.

Xuri One Man Clan
9 januari 2009 · 4 287 Inlägg

Peppe jag tror du e precis samma personlighete som en polare....
Står de ett gäng med bilar å han kommer runt hörnen så sätter han på dimljusen för å verka tuff å de ser snyggt ut.,...han är även den killen som vill impa på alla andra å ska sladda å liknande...även att han inte reder ut att.... lite såndär låna pappas fina porsche å köra av vägen...

Vill du verka tuff å impa så köp nån rostig gammal mercedes å sätt på 20" å krom istället för å fjolla med dimljus

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Seth
9 januari 2009 · 3 354 Inlägg

Kanske lite ot men jag undrar hur många i den här tråden jag kommer reta när jag sätter dimljusen på mc:n. de kommer iaf va igång samtidigt som halvljus. PS de kommer att vara inställda så bra som möjligt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
BalvBam っ◕‿◕)っ
9 april 2009 · 102 Inlägg

Blev stannad för någon månad sedan, dom började klaga direkt på dimljusen även fall det är vanliga "positionsljus" som inte bländar något, då började dom klaga på att det bara får finnas 2 ljuspunkter fram på en bil. Men till exempel mini cooper har ju 4 orginal (6 med dimljusen) så varför klagar dom ens?

I reject your reality and substitute my own!
Slash Saabifierad
10 april 2009 · 2 026 Inlägg

Seth skrev:
Kanske lite ot men jag undrar hur många i den här tråden jag kommer reta när jag sätter dimljusen på mc:n. de kommer iaf va igång samtidigt som halvljus. PS de kommer att vara inställda så bra som möjligt.

Du är inte så påläst om motorcyklar va? motorcyklar får nämligen ha dimljus tända även tillsammans med halvljus (inte på natten då givetvis), något kanske för er andra dimljus med halvljusfanatiker.

Det brukar rekommenderas att ha lampor på motorcykeln så de bildar en ljustriangel. Två nertill en upptill.

DETTA GÄLLER ENDAST MOTORCYKLAR!

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang