Funderingar kring min nyinköpta Volvo 745 GLE - 86.

FieroGT
29 december 2008 · 12 Inlägg

Hej.
Jag har äntligen hittat mig en av de bästa bruksbilarna som världen skådat.
En snyggt moddad Volvo 745 - 86 med B230E motorn och m46 växellåda.

Den går bra och inga direkta problem. Men jag har lite funderingar eftersom jag tidigare bara skruvat och pysslat med min 240 -82 med förgasare.

1. Det finns ett ljud från växellåda/kardan som uppstår och kan uppfattas innifrån vid ca 30 km/h och uppåt på alla växlarna utom på overdriven.
Ett vinande ljud som vid transport kvarstår, oberoende om motorn är igång eller om kopplingen är nedtryckt.
Ljudet tilltar med farten och dämpas vid fartminskning.

Men så fort man kopplar in overdriven så blir det tvärtyst.
Kopplingen är nybytt sedan några månader tillbaka.
Det saknas heller ingen olja i växellådan.

2. När motorn går på tomgång så känner man att den småskakar lite väl mycket och ofta.
Jag är van det jämna rusket från 240n och vet att dessa motorer ska ruska lite lagom på sig.
Vanligtvis så ska man väl känna ett rusk var 3-4e sekund. (det kan väl ändå anses vara normalt)
Men den här kan ibland hålla på i flera sekunder åt gången, sen blir det lugnt ett tag för att sedan återkomma.
Det är inte så att den vandrar på tomgången eller att den ligger fel i varv. Men den skakar för mycket.

Det finns aldrig några som helst tendenser till svårstart vare sig om den är kall eller varm. Och den ser rofylld ut när man står och tittar på den. Men man känner det tydligt när man sitter i bilen. Höjer man tomgången med pedalen så försvinner tendenserna.

Har ni några bra tips på vad dessa två problem kan bero på?
Tacksam för bra och utförliga svar.

Senast redigerat av FieroGT (29 december 2008)

WolfZap Volvo-Beroende
29 december 2008 · 289 Inlägg

Kollat oljan i bakaxeln? Vet inte om det kan vara det men det låter ju lurt. Kanske är så att du har så pass hög fart när du slänger i odn att det inte hörs längre.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Busgrabb Rejsa ?
29 december 2008 · 2 959 Inlägg

Låter det på 4:an så borde det låta på OD:n med då inget i den vanliga mekaniska växellådan ändras när du läger i den, det är ju en tillbyggnad efter den vanliga lådan.
Bakaxeln funderar jag med lite på...
Hur känns stödlagret till kardan ?

Senast redigerat av Busgrabb (29 december 2008)

Autotech
BMW 335D (2008)
Polara
29 december 2008 · 430 Inlägg

håller med föregående talare...ljudet borde fortsätta även med överväxeln i då inget annat förändras i växellådan...kolla isf efter glapp i stödlager el om knutarna börjar glappa lite el dyl, ang dina vibrationer i motorn så får man ju tänka på att de inte är kända för sin fina gång direkt...då ska du köpa cadillac eller rr om du vill ha fin gång ; )
men annars får du börja kolla tändning osv el kanske bara är så att motorkuddarna är dåliga?? kolla å byt efter behag annars skit i de å kör-njut av bilen, /micke

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
FieroGT
29 december 2008 · 12 Inlägg

Saken är den att jag kör i samma fart på 4an när jag lägger i od. Då försvinner ljudet, och återkommer när man kopplar ur den.
Stödlagret ska jag kolla upp så fort jag får tillgång till att hissa upp den.
Återkommer om det.

När det gäller tomgången så har jag fått ett bra tips på annat håll att kolla efter läckage med startgas kring spridarna och insuget. Kanske drar den lite tjuvluft.

Senast redigerat av FieroGT (29 december 2008)

FieroGT
18 januari 2009 · 12 Inlägg

Det har visat sig att en slang var lös till vevhusventilationen och drog tjuvluft.
Den är nu pluggad så länge och ryckandet har upphört. Nu ruskar den på sig som en vanlig volvomotor.

Däremot har detta ställt ytterligare funderingar.
När jag kontrollerade EGR ventilen visade det sig att den aldrig öppnar utan förblir stängd i alla lägen. Felsökningen ledde till att jag kollade upp vakumförstärkaren och där hittade jag en avbränd slang som legat emot EGR-röret.
Bilen drar mer bensin än normalt.
Kan detta bero på att EGR-ventilen/(vacuumförstärkaren inte fungerar/läcker) inte öppnar samt att PVC slangen är pluggad?
Dessutom tycker jag att bilen är lite trött för att vara en 130 hästars.

Bilen drar för övrigt ingen tjuvluft nu när jag pluggat PVC slangen. Varken vid felande eller fungerande motordetaljer. Det har jag noggrant kontrollerat med startgas.
Om ni vet säkert hur detta påverkar bränsleförbrukningen så förklara gärna detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang