guldbox till 940in

volvokrille12 Blyfot
29 december 2008 · 829 Inlägg

Kan någon reda ut de här med skillnadern på Guldbox och vanliga?
Vilka sitter dom i?
Har läst om folk som har chippat både bränsle och tändningsbox men hittar inga olika chipp utan alla verkar ju vara till samma box..

"bara en mor kan älska en sån son"
volvokrille12 Blyfot
29 december 2008 · 829 Inlägg

ingen??

"bara en mor kan älska en sån son"
TobbeTT
29 december 2008 · 948 Inlägg

skillnaden på s k guldbox och vanliga är att guldboxen har löst chip i sig alltså det sitter i en sockel precis som i bränsle boxen till skillnad på en vanlig som har fastlött chip i sig och brukar sitta i lätttrycks 940 med och kommer även ihåg när dom byggde turbocontainern så sa dom som byggde att det kunde sitta lösa i "vanliga" svarta boxar med men det är mer än vad jag vet  och slutsiffran i boshnr på en s k guldbox är 219.
Testa även sök funktionen här på forumet brukar väl vara uppe titt som tätt sånna frågor

volvokrille12 Blyfot
29 december 2008 · 829 Inlägg

så med andra ord är guldboxen ett måste vid trimning

"bara en mor kan älska en sån son"
Sharky
30 december 2008 · 10 287 Inlägg

Njaaa, beror på hur mycket du skall trimma.

/Göran


volvokrille12 skrev:
så med andra ord är guldboxen ett måste vid trimning

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 december 2008 · 5 650 Inlägg

volvokrille12 skrev:
så med andra ord är guldboxen ett måste vid trimning

lär ju gå och chippa den som inte är guld med men då måste man först bryta upp den sen lyckas få bort chippet för löda dit 1 nyt nog inget man skulle rekomndera om man ska göra allt själv går säkert om man
skickar in bruken till 1 företag som chippar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 december 2008 · 5 650 Inlägg

jag har en lite fråga till den här tråden jag med Vilka modeller är de som har den igentligen?
"årsmodeller" är de bara själva fulltryckarn som har den"tic"?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
TobbeTT
30 december 2008 · 948 Inlägg

940 lättryckare från 95 och uppåt vad jag fått reda på

940_turbo VOLVONETICS en för alla, alla för en
30 december 2008 · 34 Inlägg

att guld boxen skulle sitta i varje ltt är inte heller sant tror inte det finns någon direkt som vet hur dom jävla boxarna sitter... jag har haft 2 st ltt en 95a och en 96a båda dom satt guldboxen i men en kompis köpte en 95a ltt ingen guld box

En äkta vän hjälper dig inte ur fängelse, utan en äkta vän sitter
bredvid dig och säger; 'VI strulade till det!'
H3dlund Med lem
30 december 2008 · 1 127 Inlägg

Här står allting om detta, står vilka modeller guldboxarna satt i. Och vilka boxar som går att chippa utöver guldboxarna. Grymt bra beskrivningar och fakta. smile

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817

TobbeTT
30 december 2008 · 948 Inlägg

Pettan8 skrev:
Men det är isticksockel i alla bränsleboxar då eller?

ja både i fulltryckarn och lätttryckarn

Busgrabb Rejsa ?
30 december 2008 · 2 959 Inlägg

Jag har en 94:a fulltyckare och där sitter det en guldbox vad jag kan sen, har dock inte öppnat den och kollat om det är löst chipp men antar att det är det.
Ingen direkt idé att chippa tändboxen om man inte har större snurra mm då det flesta tändchippen sänker tändningen för att kunna ladda på lite mer, inget du vinner på med orginal grejerna.

Senast redigerat av Busgrabb (30 december 2008)

Autotech
BMW 335D (2008)
Walderama
14 oktober 2010 · 40 Inlägg

Förtydligar att "guldboxen" är tändningens box.
Den återfinns på de flesta 95:or och en del 96:or med FK/FT.
De kallas guldbox just för att höljet på boxen är guldfärgat istället för svart.
Och för dom som inte vet varför guldboxen är bra är just pågrunduttav att den går att chippa.
Det förekommer även "vanliga svarta" boxar som går att chippa oxå.
Några speciella boschnummer på dessa finns inte, förekommer såväl som på turbobilar som icke turbo, lätt att se om tändboxen går att chippa, lossa gaveln på boxen, om man då ser ett vertikalt kretskort med en IC-krets på (EE-prom) så går den att chippa, vanliga boxar saknar detta kort med ee-prommet.
0227400219 guldbox manuell vxl
0227400207 guldbox aut vxl
Skillnaden mellan aut och manuell är att aut har antagligen lite snällare tändkurva.
Skall man inte chippa tändningen så klarar man sej med en vanlig -148 box som är vanligast på FT/FK.

Samtliga bränsleboxar är chippbara spelar nog inte någon större roll vilken man använder.
Vanligast är dock att man använder -954 och -962 boxarna som återfinns på 95 och 96:or.
-977 och -984:or ifrån 96,97 och 98:or skall undvikas då de förväntar sej signal ifrån immobiliserns styrenhet för att starta.
Skall bränsleboxen chippas så sägs det att den parametern försvinner, då kan man använda dessa boxar oxå, men kontrollera detta med tillverkaren av chippet först.
Jag har sammanställt några bränsleboxar med årsmodeller som dom oftast sitter i, och notera sambandet mellan box och årsmodell.
Box årsm motor
561 88b-90 B230F
562 B230FT
563 90 B230FT

937 93 B230FT
946 94
954 95 B230FK/FT
962 96 B230FT/FK
977 97 B230FT/FK (kräver signal från immobiliserstyrdon)
984 98 B230FT/FK (kräver signal från immobiliserstyrdon)

240bns
14 oktober 2010 · 1 008 Inlägg

Walderama: du kunde ha skrivit att det var saxat eller länkat till källan för texten du postat.

http://forum.svenska200klubben.se/viewt … p?p=252975
Såg att jag skrivit EEprom, det skall såklart vara Eprom.
Mvh Peter

Walderama
25 oktober 2010 · 40 Inlägg

Självklart hade jag kunnat det.big_smile

sawander
29 december 2010 · 214 Inlägg

Walderama skrev:
Samtliga bränsleboxar är chippbara spelar nog inte någon större roll vilken man använder.
Vanligast är dock att man använder -954 och -962 boxarna som återfinns på 95 och 96:or.
-977 och -984:or ifrån 96,97 och 98:or skall undvikas då de förväntar sej signal ifrån immobiliserns styrenhet för att starta.

Jag har en 962 vad är det med dom då? e de löstagbart chipp där?

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
aF
29 december 2010 · 357 Inlägg

sawander skrev:

Walderama skrev:
Samtliga bränsleboxar är chippbara spelar nog inte någon större roll vilken man använder.
Vanligast är dock att man använder -954 och -962 boxarna som återfinns på 95 och 96:or.
-977 och -984:or ifrån 96,97 och 98:or skall undvikas då de förväntar sej signal ifrån immobiliserns styrenhet för att starta.

Jag har en 962 vad är det med dom då? e de löstagbart chipp där?

Ja det är det.

sawander
29 december 2010 · 214 Inlägg

ok :)men vad gör man då man chippar tändningsboxen? e de guldbox?   få man mer effekt eller vad gör det?

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Fekzen
30 december 2010 · 181 Inlägg

sawander skrev:
ok :)men vad gör man då man chippar tändningsboxen? e de guldbox?   få man mer effekt eller vad gör det?

Normalt sett är det så att man chippar tändboxen enbart vid högre laddtryck. Tex vid över 1 bar.

Det man gör då är raka motsatsen mot att chippa en sugmotor. Man "trimmar ner" tändboxen genom att backa tändningen istället för att vässa tändningen som man gör på en sugmotor tex.

Anledningen är att man då gör det möjligt att ladda mer eftersom marginalen till spikning blir högre och motorn kommer tåla högre laddtryck.

Alltså blir det så att om man kör på säg 0,8 bar laddtryck och original tändbox, så får man ut mer effekt än om man kör 0,8 bar och chippad tändbox. (förutsatt att den är chippad för endamålet högre laddtryck då såklart, vilket det normalt är.)

Jag brukar ladda max 1 bar med org tändinställning, men för kunder som vill ladda mer så anpassar jag även tändchipet.
Har haft en del kunder som velat kräma ur rätt mycket och har då kört på 1,5 - 1,6 bar med backad tändning i tänd chipet, större spridare tex 465cc gröna, större agg och 3" LMM. Ett fint recept om man vill ha lite mer än vid enbart chipning.

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (30 december 2010)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
sawander
30 december 2010 · 214 Inlägg

Fekzen skrev:
Normalt sett är det så att man chippar tändboxen enbart vid högre laddtryck. Tex vid över 1 bar.

Det man gör då är raka motsatsen mot att chippa en sugmotor. Man "trimmar ner" tändboxen genom att backa tändningen istället för att vässa tändningen som man gör på en sugmotor tex.

Anledningen är att man då gör det möjligt att ladda mer eftersom marginalen till spikning blir högre och motorn kommer tåla högre laddtryck.

Alltså blir det så att om man kör på säg 0,8 bar laddtryck och original tändbox, så får man ut mer effekt än om man kör 0,8 bar och chippad tändbox. (förutsatt att den är chippad för endamålet högre laddtryck då såklart, vilket det normalt är.)

Jag brukar ladda max 1 bar med org tändinställning, men för kunder som vill ladda mer så anpassar jag även tändchipet.
Har haft en del kunder som velat kräma ur rätt mycket och har då kört på 1,5 - 1,6 bar med backad tändning i tänd chipet, större spridare tex 465cc gröna, större agg och 3" LMM. Ett fint recept om man vill ha lite mer än vid enbart chipning.

Mvh//
A.Fekzen

så om man ska köra på ethanol så kan de va bra å chippa tändningsboxen? men jag har ju 3"lmm orginal, är det så att ja få ut mer effekt om jag byter till ethanol och kör på bsr steg 2 boxen med bytt tändningsbox?

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang