Nu behöver jag hjälp, vet inte vad jag ska göra !!

_zebbe
30 december 2008 · 22 Inlägg

Tjena!

Bil: Mazda 323f 1,8 doch -90

Mitt batteri laddar ur när jag kör med bilen, köpt ett nytt batteri ifall de andra inte tog emot lr så, kollat vad de laddar, 14,5 volt. Alltså inte generatorn ?? Det konstiga är att efter att jag satte i de nya batteriet kunde jag köra utan problem i ca 10 mil, hade generatorn vart kass hade jag väl inte kommit så långt? eller ? En till sak som jag tycker är konstigt är att bilen dör aldrig när batterilampan tänds, allt annat i bilen dör men motorn går, när jag sen slår av bilen och ja ska starta igen så är det helt tyst, händer absolut inget alls.

Vad kan felet vara ? :S jag har ingen aning alls, min far snackar lite om jordflätan men hur kollar man att den är hel/trasig och framför allt vart sitter den på min bil ?

Tacksam för alla svar då jag är rättså beroende av min bil

Mvh Sebastian

Volvo 345 gls "Gyzen" (1982)
Audi a4 1,8tq avant "Prosport" (2005)
Volvo 240 gl "GLT edition" (1984)
E3_Henrik Teknik Informatör
30 december 2008 · 371 Inlägg

jordflätor sitter lite olika...men ta en startkabel och sätt på minus polen och sedan jorda i motorn...så får du se om det blir bättre...blir det inte det så är det inte en jordfläta.

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
OpelFredrik
30 december 2008 ·

Jag tror att du har fel på ditt laddningsrelä..

Hade samma fel på en jänkare jag var ute och åkte i för 3 veckor sen, symptomen var att när man åkte så lös alla lamporna bara sämre och sämre och tillslut så lös dom inte alls och motorn vart inte så pigg på att varva för att den fick för lite ström till tändspolen.. allt fungera och generatorn var helt ny!

Vi prova att byta laddningsrelä och då gick bilen utan problem sen och ladda helt perfekt 14,4v som den skulle!

//Fredrik

Startmotorpunktse Följ strömmen..
30 december 2008 · 233 Inlägg

Om du kollat alla kablar (både på plus och minus sidan) och fortfarande har problem ligger det troligtvis i generatorn.

1. Det kan vara fel i laddningsreläet trots att den visar bra/rätt spänning.
2. Fel i statorlindningen, generatorn visar rätt spänning men ger nästan ingen ampere.
3. Fel i diodbryggan, samma som fel i statorlindningen.

Dessa fel har det symptomen du beskriver. Har man inte alltför mycket förbrukning igång brukar man komma ungefär 10 mil på ett batteri.

_zebbe
30 december 2008 · 22 Inlägg

Byta laddningsralä då ? hur gör man dådå? som ni förstår så är jag totalt värdelös när det gäller den här delen av motorn ^^,

När jag googlar verkar det som relät sitter i generatorn ?? om de stämmer kanske man kan lämna in hela generatorn på service, känner en kille!

???

Volvo 240 gl "GLT edition" (1984)
Audi a4 1,8tq avant "Prosport" (2005)
Volvo 345 gls "Gyzen" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang