Fel på växellåda saab 9000 -97?

the_eagle
30 december 2008 · 167 Inlägg

Hej!
Allt började egentligen med att det va 1:an och 2:an, samt backen och 5:an som var svåra att få i, jag pratade med med Saab dom sa att det garanterad var länkaget, så sa dom att det brukar alltid börja med backen, jag köpte ett länkage ifrån speedparts och bytte själv, samt fixade spaken inne i bilen där fjädern och de där vita plastbitarna lossnat, allting fungerade perfekt, 5:an kanske var lite svår att få i direkt, men det gick i alla fall. Sedan en dag går det inte att få i backen alls, ibland lyckas man dock.
Länkaget köpte jag inte orginal, utan det köpte jag ifrån speedparts och det kändes redan ifrån början ganska slapp.

Hade den inne på verkstad, mekaniker som jobbat på SAAB, dom var 100% säkra på att det var synkringen till backen som är dålig. Dom hade precis fått in en 95:ans 9000 2.3T som skulle skrotas, bilen hade gått 31.000 mil, dom ville ha 2000 kr för lådan och 3500 för jobbet.

Tycker att lådan fungerar mkt bättre nu när det varit kallt, eller också är det bara en tillfällighet, har det senaste dagarna fått i både backen och 5:an nästan varje gång, någon enstaka gång har det inte gått. Kan det bero på att oljan är tjockare i lådan när det är kallt?

Har gjort en annan iaktagelse också nu, om jag lite lätt slår spaken tills det tar stopp till vänster och ibland även till höger går alltid backen i.
Det gör att jag nu börjar misstänka att det är länkaget jag köpte ifrån speedparts det är fel på. Detta skulle också förklara varför det är lättare att få i backen när det är riktigt kallt, då är ju gummit mycket hårdare, det skulle också förklara varför det fungera först med alla växlar för att sedan efter några dagar när det används blivit för mjuk och slappt. Tyckte att när jag kände på det redan innan jag satt i det att det var slappare än det gamla orginal som satt. Men kan det vara så urusel kvalitet på speedparts länkage? Kan jag ha sådan tur att det är länkaget som strular eller är det backens synkringar som jag lyckas slå rätt, när jag slår spaken i sidled?

Min låda ska enligt förra ägaren vara bytt och idag bara gått 7-8000 mil, om detta nu är sant ?!
Hur ska man kunna lite på att verkstaden är 100% säkra på att det rätt fel, även om de är helt seriösa?
Det känns ju inte så kul om det stämmer att min låda bara gått 7-8000 mil och slänga i en äldre låda som gått 31.000 mil, sedan kanske det visar sig det bara är länkaget det kasst även fast det är nytt.
Samtidigt känns det det dumt att gå emot vad en erfaren SAAB-mekaniker säger och kosta på och byta länkaget igen, orginal kostar det över 1000 kr + arbete.

JÄTTETACKSAM för åsikter, känner mig väldigt osäker på hur jag ska agera

Bmw 325iT 2006
Fredrik-79
2 januari 2009 · 2 164 Inlägg

Börja med att byta olja i lådan till rätt olja och se om de blir bättre.
Annars renovering av lådan då de inte är allvarligare än en cynkring.
Då får du en låda som kommer hålla istället.
De tycker jag än att köpa en begagnad.
Visst de blir dyrare men kommer att hålla.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Spindeln_Gbg
2 januari 2009 · 155 Inlägg

Olje byte är ALLTID att rekommendera.
Sedan skulle jag nog göra som Fredrik-79 säger.
Lägg pengarna på att renovera lådan så vet du vad du har.
Vem säger att den nya lådan håller längre än runt hörnet då  ???
Skall du då betala 1 gång till.

Lycka till med beslutet

Jag har hellre AIDS än kör Volvo
Saab 900 "Talladega" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang