problem med ström laddnig till billjud

Snagge
31 december 2008 · 170 Inlägg

Tja va ute och körde med fullt ös ifrån min musikanläggning som bestäår av 4 st, 4 basar, 8 högtalare, kondingar mm.
Det drivs av 2 st Banner batteri. Plötsligt bara dog basarna. hmm

På volt mätarna på kondingarna visar volten endast 9 sen går det ner ju mer jag spelar men när jag mäter ifrån batteriet där fram så visar den att det laddar 12,5.

Tycker det är mkt konstigt eftersom allt är serie kopplat så det borde ju visa samma laddning ström.
Batteriet visar 12,5 laddning som jag sa och det gör den när bilen är av och den är på.

Hoppas någon kan komma på någon anledning till att det blir så.

MVH Snagge

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
Xoff Volvo tönt... =)
31 december 2008 · 2 344 Inlägg

jag hoppas inte du har dina batterier seriekopplade för då hade nog bilen brunnit vid detta laget, dom är paralell kopplade wink

men ifall den visar 12.5V när bilen är igång så är det något mysko, för den borde ladda runt 14V

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Streethawk Billjuds Wannabe
31 december 2008 · 1 771 Inlägg

Kolla om generatorn laddar som den ska. Hade problemet med min ford att generatorn inte laddade, så fick byta den.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Drönirettab
31 december 2008 · 21 761 Inlägg

Snagge skrev:
På volt mätarna på kondingarna visar volten endast 9 sen går det ner ju mer jag spelar men när jag mäter ifrån batteriet där fram så visar den att det laddar 12,5.

Om du har säkring på strömkabeln vid främre batteriet (vilket man ska ha) så bör du kolla ifall den har gått sönder, annars kan det vara glapp i kabeln någonstans.

Sedan är det som Xoff skriver, om spänningen är 12,5 V med motorn påslagen så ger inte heneratorn någon laddning.

Mätte du med motorn påslagen eller avslagen?

Under tiden att du felsöker så måste du ladda upp dina Bannerbatterier, de verkar ha blivit mycket urladdade och kan ta skada.

Senast redigerat av Drönirettab (31 december 2008)

Audi-powah
1 januari 2009 · 497 Inlägg

som sakt måste vara generatorn,säkringar,jord.
ladda med en ctek av de dyrrare laddarna med pulser och recon de ska nog få riktigt bra liv i batterierna igen.

Audi S3 "Quattro" (2002)
RobinAstrom Åström
1 januari 2009 · 72 Inlägg

kolla generatorn & kolen i generatorn, är kolen slut laddar den inte ^^ och då dör basarna, eller om du använt mer amp än vad generatorn laddar, då tömmer du ju batterierna tillslut, och då spelar de ingen roll om du har 250amp på batt och generatorn bara ger 55amp, tänk på att en orginal generator brukar ju ge ganska så optimalt för vad bilen förbrukar när den är orginal.

Alpine - en klass för sig
Volvo V60 (2013)
RobinAstrom Åström
1 januari 2009 · 72 Inlägg

var och läste på din sida nyss och jag skulle tro att du förbrukar mkt mkt MKT mer ström än vad generatorn klarar av att ladda och därigenom tömde du batterierna och då dog stegen och sen basarna, eller stegen dör inte dom lyser men dom klarar inte av att leverera något!tongue

Alpine - en klass för sig
Volvo V60 (2013)
Snagge
1 januari 2009 · 170 Inlägg

okej. Tack för alla svar. Men hur kollar jag om generatorn är kass?
Sitter lite dumt till i nyare bilar hehe

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
RobinAstrom Åström
1 januari 2009 · 72 Inlägg

börja med att kolla upp hur många amp generatorn ska leverera ny, sen kopplar du en amp mätare å mätar hur mkt den ger, efter de räknar du ut hur många amp slutsteg & allt ljud tar, sen byter du generator eller skaffar en till så du har mer att åka med

Alpine - en klass för sig
Volvo V60 (2013)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 januari 2009 · 2 853 Inlägg

oavsett va generatorn nu laddar,de mäter du på pluskabeln på generatorn  o minus på chassit..ska ge 14v minst..
det kan va dioderna som pajjat men har generatorn pajjat /dioderna,då lyser batterilampan när du kör / om dioderna pajjat då lyser den när du stängt av bilen,..du har nog en alldeleles för liten generator för den förbrukningen,,en generator laddar i snitt kanske,vi säger 700w ungefär..de är inte mkt serru..underhålls laddar batterierna,väldigt lite,när du spelar på me en fet anläggning,skulle tro du behöver ladda batterierna+ny generator på minst 150amp..

Senast redigerat av pattilatti2 (1 januari 2009)

RobinAstrom Åström
1 januari 2009 · 72 Inlägg

men volten kvittar ju, du mäter ju inte om generatorn är paj genom att ta fram hur många volt den ger?! de är ju amperen som räknas?!:S

Alpine - en klass för sig
Volvo V60 (2013)
Drönirettab
1 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Snagge skrev:
Men hur kollar jag om generatorn är kass?

Det är inte den som är huvudproblemet nu, problemet är att det skiljde 3,5 V mellan batteriet och kondingarna. Det är ett tecken på att tex pluskabeln från främre batteriet antingen har dålig kontakt eller ingen kontakt alls med bakre batterierna.

Ladda upp dina Bannerbatterier och försök hitta detta fel först, sedan kan du kolla ifall generatorn laddar som den ska eller inte. smile

Snagge
2 januari 2009 · 170 Inlägg

ja precis det är ett problem jag först måste ta reda på. Kollade på det idag men kunde inte komma på något som kan påverka att batteriet fram visar 12.50 volt och batteriet bak samt kondingarna där bak endast -10. jag har dragit en tjock kabel ifrån + polen på batteriet fram till + på batteriet bak sen jordat batteriet bak i chassit. Mer rätt kan det väll inte bli?

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
evilaudio
2 januari 2009 · 16 195 Inlägg

Snagge skrev:
ja precis det är ett problem jag först måste ta reda på. Kollade på det idag men kunde inte komma på något som kan påverka att batteriet fram visar 12.50 volt och batteriet bak samt kondingarna där bak endast -10. jag har dragit en tjock kabel ifrån + polen på batteriet fram till + på batteriet bak sen jordat batteriet bak i chassit. Mer rätt kan det väll inte bli?

hur tjock e kabeln mellan batterierna samt va har du för säkring på den?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Snagge
2 januari 2009 · 170 Inlägg

jag har 2st 16 kvadrats kablar som är ihop skarvade i båda ändar sen går dom bredvid varandra hela vägen bak till abtteriet bak. Säkringen kommer jag inte ihåg men det är biltemas största stereo säkring. Har sen en stor mds säkring till varje steg där bak sen.

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
evilaudio
2 januari 2009 · 16 195 Inlägg

Snagge skrev:
jag har 2st 16 kvadrats kablar som är ihop skarvade i båda ändar sen går dom bredvid varandra hela vägen bak till abtteriet bak. Säkringen kommer jag inte ihåg men det är biltemas största stereo säkring. Har sen en stor mds säkring till varje steg där bak sen.

biltemas största e på 80 amps om ja inte har fel å de e på TOK för litet..


typ 200 skulle ja sätta dit.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
2 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Snagge skrev:
jag har 2st 16 kvadrats kablar som är ihop skarvade i båda ändar sen går dom bredvid varandra hela vägen bak till abtteriet bak. Säkringen kommer jag inte ihåg men det är biltemas största stereo säkring. Har sen en stor mds säkring till varje steg där bak sen.

Har du kollat säkringen?

Det är bland de första sakerna som du ska kolla. smile
Sedan är frågan hur du har "skarvat" ihop 16 mm2 kablarna med varandra, om du bara har stoppat dem i en kabelsko och nypt ihop med en polygrip eller nåt sånt.

Senast redigerat av Drönirettab (2 januari 2009)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 januari 2009 · 2 853 Inlägg

men LOL laddar inte generatorn tex 14v då kan man ju anta att den inte ger dom amper den ska "utlovandes" göra. och har du en tex 70amps generator så ger det 875w o räknar du in orginal förbrukningen +dina steg+basar szå överskrider du det,men gode mkt..din generator laddar ju för det 14v men de blir till o underhålls ladda batterierna,sen bör du ju ha LITE fetare kablar än dom sugrören,fr generatorn till batteri 50mm2 samma till jord samma t steg..sen ska du ha 200amp anl säkring,
men den dåliga laddningen batterierna får o dina smala kablar så räcker det inte till sen får du räkna amper hur mkt du vill men de är ju lite lättare o se till FAKTA att du x din generators styrka x125w så får du fram hur mkt watt styrka du har:P mot de du förbrukar..dock löser du ditt problem med att skaffa fetare kablar o dra direkt kabel fr generatorn bak till batteriet om du har det där..50mm2 minst.

laddar du bara 12.5v så beror de nog på dålig kontakt me kolen/slitna lager,nån diod som gått kanske,/samt du bör byta kablaget o jorda även generatorn me samma kabel area

sen viktigt 200amp anl säkring på kabeln...helst 50mm2 då

Senast redigerat av pattilatti2 (2 januari 2009)

NHansson Musikproducent
2 januari 2009 · 79 Inlägg

Vad laddar generatorn om du kopplar bort allt ljudet då? Får batteriet 14,4 V då?

"Bad sound kills good music"
Snagge
4 januari 2009 · 170 Inlägg

har nu laddat upp båda batterierna så nu visar mätaren 12,5 när bilen är av och 14,5 när bilen är på.
Men innan jag laddade upp dom så visade den 12,5 både när bilen var av och på....

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang