Nån här som kan nåt om externa hårddiskar??

Gotte91
1 januari 2009 · 110 Inlägg

hej nyss när jag skulle ta upp min hårddisk så trampade våran hånd på sladden och den slank liksom ur näven på mig. de var inte långt till golvet max 30cm kanske men nu när jag koppla in den i datan så durar de bara om den och gör konstiga ljud antar att nån skivorna hoppade ur läge eller att läs armen paja.

Men finns de någon chans attt man skulle kunna öppna den och fixa det?? har ju pappa som har elektriker utbildning om de skulle vara till nån nytta

vill ju verkligen inte att mass filmer, foton och musik som jag inte har kvar på vanliga datorn ska försvinna:(

Volvo 740 GLE "Vinter Lekis" (1987)
Miklen
1 januari 2009 ·

..finns företag som räddar data för privatpersoner..Ja det är dyrt så frågan är hur du värderar. Va hårddisken igång när den gick i backen eller va den avstängd.. Skivorna brukar klara sig ifall den vart avstängd då många diskar skicka läsarmarna i ett "parkeringsläge/transportläge" som inte ska skada skivorna. Elektroniken kan ju ändå gå sönder men mest troligt är det du säger. Men att försöka fixa det själv är nog ganska döfött då skivorna är lite smått känsliga smile

Gotte91
1 januari 2009 · 110 Inlägg

hm den var igång tror jag skulle stänga av den presis när den flög i backen och även om de fanns mkt som jag inte vill bli av med så tror jag inte jag har lust att betala för det

Volvo 740 GLE "Vinter Lekis" (1987)
Gotte91
1 januari 2009 · 110 Inlägg

nu när jag skakar på hdd så hör jag att diskarna ligger lösa eller några av dom i alla fall antar jag

Volvo 740 GLE "Vinter Lekis" (1987)
Andreas_ace
1 januari 2009 · 375 Inlägg

Finns företag som kan rädda infon.
Kostar runt 1500kr. Så det beror på hur du värderar infon.

Ni kan iaf inte öppna den för diskarna är i vakuum. Så när du öppnar så bildas det syre på skivorna och dem blir obrukbara. Eller det går rädda dem även då, men blir betydligt dyrare och mycket info försvinner

Volvo 740GL (1990)
Bossni
1 januari 2009 · 274 Inlägg

Edit: Andreas_ace hann före.

Senast redigerat av Bossni (1 januari 2009)

Gotte91
1 januari 2009 · 110 Inlägg

jahopp aja bara köpa en ny då blir nog 1tera den här gången och skumgummi få sidorna... men vafan den höll väl 2 år typ de är ju liksom 1och ett halft år mer än mina mobiler brukar göra

Volvo 740 GLE "Vinter Lekis" (1987)
Sarge
1 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Ja, själva externa hårddisken kan du väl öppna och kolla så att allt sitter där det ska, för det sitter ju en vanlig hdd innanför skalet. Men längre än så ska du inte gå.

expect1991
2 januari 2009 · 1 814 Inlägg

http://ahlbergdata.se/

riktiga proffs wink

öppna "chassit" kan du göra men aldrig disken, den kan förstöras av ett enda dammkorn tongue

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
2 januari 2009 · 1 781 Inlägg

ska man öppna en HDD så ska man göra det i ett 100% dammfritt rum;)

Team Insane Racing
TyrolerHatt Skogsmålare
2 januari 2009 · 630 Inlägg

HDD kan ha klarat sig .. Öppna själva lådan den siter kan ju vara USB kontrollerkortet som fått sig en känga.  Ta ur HDD och koppla den direkt in i PC:n vi sata eller eide eller vad det nu kan vara för koppling och se om detta fungerar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang