Funderingar kring Bas och koaxialhögtalare

Traz
2 januari 2009 · 576 Inlägg

Tänkte uppgradera bilens bas med en 12" baslåda och ett slutsteg från Pioneer, och koppla in dem till högnivån från bashögtalarna i hatthyllan.
Tog nyss reda på att det inte är originalbasarna som sitter i hatthyllan, utan originalkoaxialhögtalare.
Undrar då vad skillnaden är?
Går det högnivå till originalkoaxialhögtalare också, och i så fall, kan man koppla den nya baslådan + nya slutsteget till dessa kablar som leder till originalkoaxialhögtalarna i hatthyllan?

Senast redigerat av Traz (2 januari 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
2 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Ingen skillnad....
Använd du signalen från dem.
Du har delningsfilter i steget du monterar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Traz
2 januari 2009 · 576 Inlägg

Lonefox skrev:
Ingen skillnad....
Använd du signalen från dem.
Du har delningsfilter i steget du monterar.

Wow, vilken lättnad! big_smile Så ett filter tar emot "fixar den rätta signalen" från originalkoaxialhögtalare?
Jag undrar om man kan behålla originalkoaxialhögtalarna (som just sitter i hatthyllan), och koppla in kablarna från slutsteget till dem på något sätt?
Borde man koppla ur originalbasarna om man vill installera en 12" baslåda + nytt steg? Eller ska man kanske minska "bass" till minimum och öka "tremble" till maximum från originalljudsystemet, och på den nya baslådan öka bassgain; för att på så viss minimera basen från originalbasarna så att de inte "stör" den nya baslådan? Eller kommer dem ens att "störa", blir det inte en förbättring av ljudet?

Senast redigerat av Traz (2 januari 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
2 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Du RÖR inte basboost wink
Den försämrar signalen ut (ökar distortionen) och riskerar att sabba basen.

Du kan gott och väl låta originalhögtalarna vara inkopplade samtidigt då de är sk "fullregister" och är ej avdelade neråt. Delningen för basen sköter du i steget, och iom det ser jag ingen mening att koppla in originalhögtalarna på steget då dessa högtalare ej presterar ngn bas att tala om jämfört med basen du skall skaffa.
Vad du däremot kan göra är att labba dig fram med nivåer tills du blir nöjd. Alltså tex. sänka fadern bak och sedan gaina in steget så att du har bas mer som du vill. Att ha högtalare bak kan kräva lite arbete o labbande innan man får till det så att de bara märks bakifrån men inte hörs om du förstår vad jag menar.
Fast gillar du ljudet som det är idag men bara vill ha mer bas så kan du låta bli fadern och bara gaina in steget. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Traz
2 januari 2009 · 576 Inlägg

Lonefox skrev:
Du kan gott och väl låta originalhögtalarna vara inkopplade samtidigt då de är sk "fullregister" och är ej avdelade neråt. Delningen för basen sköter du i steget, och iom det ser jag ingen mening att koppla in originalhögtalarna på steget då dessa högtalare ej presterar ngn bas att tala om jämfört med basen du skall skaffa.

Men saken är ju att högtalarna där bak är koaxialhögtalare, och det är väl inte bas?
Finns det något smart sätt att koppla in slutstegskablarna till högnivåkablarna som leder till originalkoaxialhögtalarna i hatthyllan?

Lonefox Bad music kills good sound
2 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Traz skrev:

Lonefox skrev:
Du kan gott och väl låta originalhögtalarna vara inkopplade samtidigt då de är sk "fullregister" och är ej avdelade neråt. Delningen för basen sköter du i steget, och iom det ser jag ingen mening att koppla in originalhögtalarna på steget då dessa högtalare ej presterar ngn bas att tala om jämfört med basen du skall skaffa.

Men saken är ju att högtalarna där bak är koaxialhögtalare, och det är väl inte bas?
Finns det något smart sätt att koppla in slutstegskablarna till högnivåkablarna som leder till originalkoaxialhögtalarna i hatthyllan?

Men det spelar ingen roll i detta fall att det är koaxialhögtalare eftersom då tar av signalen till dem och sedan filtrerar bort de frelvenser som basen skall spela.

Nej det finns inget sätt att koppla så för då kommer du mata båda stegen med varandras signaler bakvägen.Och det mår varken slutsteget eller enheten bra av.

Parallellkoppla nu bara kablar vid högtalarna och dra ner till steget. Ärdu inte nöjd med hur dte låter så kan du koppla ur högtalarna i hatthyllan. Så som vi sagt förr......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Traz
2 januari 2009 · 576 Inlägg

Lonefox skrev:
Nej det finns inget sätt att koppla så för då kommer du mata båda stegen med varandras signaler bakvägen.Och det mår varken slutsteget eller enheten bra av.

Parallellkoppla nu bara kablar vid högtalarna och dra ner till steget. Ärdu inte nöjd med hur dte låter så kan du koppla ur högtalarna i hatthyllan. Så som vi sagt förr......

Men du säger ju först att det inte finns något sätt att koppla det, och sedan att det går att koppla? Hur ska man tolka det?

Lonefox Bad music kills good sound
2 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Traz skrev:

Lonefox skrev:
Nej det finns inget sätt att koppla så för då kommer du mata båda stegen med varandras signaler bakvägen.Och det mår varken slutsteget eller enheten bra av.

Parallellkoppla nu bara kablar vid högtalarna och dra ner till steget. Ärdu inte nöjd med hur dte låter så kan du koppla ur högtalarna i hatthyllan. Så som vi sagt förr......

Men du säger ju först att det inte finns något sätt att koppla det, och sedan att det går att koppla? Hur ska man tolka det?

Så som du säger slutstegskablar tå tolkar jag det som de UT ur steget.
De jag talar om att du skall koppla in är de som går IN i steget....
Du skall altså ta plus och minus från resp kanal (höger och vänster) från högtalarna i hatthyllan och koppla dessa till respektive kabel på adaptern som medföljer steget för att kunna köra det via högnivå (vanlig högtalarsignal och inte lågnivå)
Hänger du med nu?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Traz
2 januari 2009 · 576 Inlägg

Lonefox skrev:

Traz skrev:

Lonefox skrev:
Nej det finns inget sätt att koppla så för då kommer du mata båda stegen med varandras signaler bakvägen.Och det mår varken slutsteget eller enheten bra av.

Parallellkoppla nu bara kablar vid högtalarna och dra ner till steget. Ärdu inte nöjd med hur dte låter så kan du koppla ur högtalarna i hatthyllan. Så som vi sagt förr......

Men du säger ju först att det inte finns något sätt att koppla det, och sedan att det går att koppla? Hur ska man tolka det?

Så som du säger slutstegskablar tå tolkar jag det som de UT ur steget.
De jag talar om att du skall koppla in är de som går IN i steget....
Du skall altså ta plus och minus från resp kanal (höger och vänster) från högtalarna i hatthyllan och koppla dessa till respektive kabel på adaptern som medföljer steget för att kunna köra det via högnivå (vanlig högtalarsignal och inte lågnivå)
Hänger du med nu?

Ja, det tror jag att jag gör smile Är ju lätt att missuppfatta men nu känns det som att jag förstår vad du menar. Man ska alltså INTE koppla ur NÅGRA kablar ALLS från originalkoaxialhögtalarna. Man ska alltså ta de NYA kablarna från slutstegets högnivåingångar till originalkoaxialhögtalarnas ingångar och koppla dem där?

Lonefox Bad music kills good sound
2 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Traz skrev:

Lonefox skrev:

Traz skrev:

Men du säger ju först att det inte finns något sätt att koppla det, och sedan att det går att koppla? Hur ska man tolka det?

Så som du säger slutstegskablar tå tolkar jag det som de UT ur steget.
De jag talar om att du skall koppla in är de som går IN i steget....
Du skall altså ta plus och minus från resp kanal (höger och vänster) från högtalarna i hatthyllan och koppla dessa till respektive kabel på adaptern som medföljer steget för att kunna köra det via högnivå (vanlig högtalarsignal och inte lågnivå)
Hänger du med nu?

Ja, det tror jag att jag gör smile Är ju lätt att missuppfatta men nu känns det som att jag förstår vad du menar. Man ska alltså INTE koppla ur NÅGRA kablar ALLS från originalkoaxialhögtalarna. Man ska alltså ta de NYA kablarna från slutstegets högnivåingångar till originalkoaxialhögtalarnas ingångar och koppla dem där?

Exakt.
Se till att du får rätt polaritet....alltså plus till plus och minus till minus.
Sedan kopplar du stegets utgångar bryggkopplat enligt manual och vad som står på steget (är skitenkelt) och drar den kabeln till basen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Traz
2 januari 2009 · 576 Inlägg

Lonefox skrev:

Traz skrev:

Lonefox skrev:

Så som du säger slutstegskablar tå tolkar jag det som de UT ur steget.
De jag talar om att du skall koppla in är de som går IN i steget....
Du skall altså ta plus och minus från resp kanal (höger och vänster) från högtalarna i hatthyllan och koppla dessa till respektive kabel på adaptern som medföljer steget för att kunna köra det via högnivå (vanlig högtalarsignal och inte lågnivå)
Hänger du med nu?

Ja, det tror jag att jag gör smile Är ju lätt att missuppfatta men nu känns det som att jag förstår vad du menar. Man ska alltså INTE koppla ur NÅGRA kablar ALLS från originalkoaxialhögtalarna. Man ska alltså ta de NYA kablarna från slutstegets högnivåingångar till originalkoaxialhögtalarnas ingångar och koppla dem där?

Exakt.
Se till att du får rätt polaritet....alltså plus till plus och minus till minus.
Sedan kopplar du stegets utgångar bryggkopplat enligt manual och vad som står på steget (är skitenkelt) och drar den kabeln till basen.

Vad bra! Men tror du att det finns tillräckligt med plats på originalkoaxialhögtalaringångarna för både högnivån från stereon, och ytterligare en sladd som leder högnivån vidare till slutsteget? Det gör väl inget om kabeln från stereon och kabeln från originalkoaxialhögtalarna till slutsteget nuddar varandra? Det kanske de ska göra? När du sa att det kan bli fel vid kopplingen, var det det du menade?

Drönirettab
2 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Traz skrev:
Men tror du att det finns tillräckligt med plats på originalkoaxialhögtalaringångarna för både högnivån från stereon, och ytterligare en sladd som leder högnivån vidare till slutsteget?

Om det verkar vara trångt så får du i så fall skarva ihop respektive kablar vid högtalaranslutningarna på ett bra sätt, antingen använda en flatstiftshylsa (om högtalaren har såna anslutningar) och klämma den ordentligt eller att löda ihop kablarna på högtalaranslutningarna.

Traz skrev:
Det gör väl inget om kabeln från stereon och kabeln från originalkoaxialhögtalarna till slutsteget nuddar varandra?

Nej, det är ju samma signal. smile

Traz
2 januari 2009 · 576 Inlägg

Vad sägs om en sådan koppling?: http://img227.imageshack.us/img227/4316/10083448cy1.jpg
Räcker det med att ansluta slutsteget till + och - från en av originalkoaxialhögtalarna i hatthyllan som enligt bilden? Eller ska man ta + från den ena och - från den andra?

Senast redigerat av Traz (2 januari 2009)

Drönirettab
2 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Om jag inte missförstår skissen så verkar det rätt, men du ska även ansluta kablar från den andra koaxialhögtalaren också. Steget behöver signal från både höger och vänster. smile

Alltså plus och minus från den ena koaxialhögtalaren, sedan även plus och minus från den andra koaxialhögtalaren.

Senast redigerat av Drönirettab (2 januari 2009)

Traz
3 januari 2009 · 576 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om jag inte missförstår skissen så verkar det rätt, men du ska även ansluta kablar från den andra koaxialhögtalaren också. Steget behöver signal från både höger och vänster. smile

Alltså plus och minus från den ena koaxialhögtalaren, sedan även plus och minus från den andra koaxialhögtalaren.

Jaha, bra att du sa det! Men finns det speciella "right" och "left" ingångar vid den där "adaptern" som följer med? Som jag förstår ska kablarna in i den adaptern som följer med sedan direkt kopplas till slutsteget? Har inte tidigare anslutit kablar till en sådan adapter. Eller kanske det är så att kablarna redan sitten inne i adaptern, och man behöver ansluta dem till originalkoaxialhögtalarna? (står dock inget om det i manualen?(sold separately)(dubbelkolla gärna)).

Senast redigerat av Traz (3 januari 2009)

Traz
3 januari 2009 · 576 Inlägg

Lonefox skrev:
Du RÖR inte basboost wink
Den försämrar signalen ut (ökar distortionen) och riskerar att sabba basen.

Ska man låta den ligga på 6 db som standard från fabrik?

You can select a bass boost level from
0 dB, 6 dB and 12 dB.

Lonefox Bad music kills good sound
3 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Traz skrev:

Lonefox skrev:
Du RÖR inte basboost wink
Den försämrar signalen ut (ökar distortionen) och riskerar att sabba basen.

Ska man låta den ligga på 6 db som standard från fabrik?

You can select a bass boost level from
0 dB, 6 dB and 12 dB.

0db.....då är bassboost avstängd.
Brukar vara i botten men jaja....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Traz
3 januari 2009 · 576 Inlägg

Vad kallas "lugs" på svenska?

http://img378.imageshack.us/img378/8203/46039653jp4.jpg

Varför har dem en "ground wire" och en "battery wire", menar dem som vi sa förut: ground wire = minus, battery wire = plus?

Senast redigerat av Traz (3 januari 2009)

Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Traz skrev:
Vad kallas "lugs" på svenska?

I svenska manualen så står det att det är kabelskor.

Traz skrev:
ground wire = minus, battery wire = plus?

Japp, så menar de. smile

Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2009)

Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Traz skrev:
Men finns det speciella "right" och "left" ingångar vid den där "adaptern" som följer med?

Ja, det syns i manualen på vilka stift som höger och vänster ska vara. Det ska även vara märkt på själva steget där adaptern ska sitta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang