Första lägenheten

bjalle88 Lastbilschaufför
2 januari 2009 · 19 Inlägg

Hur bodde ni när ni flyttade till första lägenheten. Storlek osv.
Sitter själv och funderar på om man ska ha en etta eller en tvåa..skiljer ju en del pengamässigt. Lutar just nu åt en bostadsrätt iaf pga de långa köerna för att få en hyreslägenhet. Gärna lite bilder osv från första lyan också.

Muttley
2 januari 2009 ·

ta en 2a direkt du lär ångra dig så sjukt mycket om du tar en etta. finns ju inte ens vändrum i en 1a. köken brukar vara sjukt små också och vem vill sova i de rum man gör resten av sitt liv i?.

2a är perfekt smile gärna ett stort kök nog att kunna röra sig i. så de är vad jag tycker.

StiFf Wankel
2 januari 2009 · 1 080 Inlägg

beror ju på vad man tycker själv..
flyttade hemifrån för 4 år sen och har bott i en etta sen dess, bryr mig inte särskilt mycket om hur jag bor, bor hellre litet och billigt och lägger pengar på annat^^
men har man lite krav och vill ha utrymme så bör man nog ta en tvåa

MDS Västerås
H_olofsson
2 januari 2009 · 34 Inlägg

jo jag håller med tkd_rille lite där.. letar oxå efter en bostadrätt men jag sitter och funderar på en 2 för då får man ju oftast ett lite större kök och sen just att man kan ha alla polare i ett rum och sen kan man sova i ett annat rum..  så om jag skulle var du skulle jag köpa en 2. och sen rätt var det är så kasnke du skaffar en flickvän om du inte redan har det så flyttar hon in hos dig oxå då blir det väldigt tråkt med en 1:a

...
Navkapsel
2 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Jag kommer flytta till en så liten och billig etta som möjligt nu under år 2009 när jag ska flytta hemifrån. Jag har ingen flickvän och har klarat mig med ett litet rum hittils i mitt liv så egen lägenhet blir ändå lyx.

Jag tänker såhär: En liten men inte jätteliten hyresetta kan man få för runt 1700 i månaden. Då har jag en del pengar över i månaden.smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (3 januari 2009)

Brandis Diktator
2 januari 2009 · 968 Inlägg

sitter på min första nu som är en 2a, och är inte mer än nöjd, polarna får plats, man får plats i köket, man får ett egetsovrum om polarna skulle slagga över så man kan vara ifred om man vill gosa med tjej. man har plats att stuva undan lite skit (ett tag hade jag mc stående i lägenheten, men den fick ju plats så inget man brydde sig om direkt) tänk på att det är jävligt jobbigt att flytta, bor man i 2a så kommer framtida föhållande iallafall göra att ni behöver flytta om ni har 2a, perfekt om man behöver vara lite för sig själv, som man behöver ibland, i en etta sitter man ju istortsätt i knät på varandra hela tiden - irriterande i längden = flytta för att stå ut med varandra

Thorssa
2 januari 2009 ·

Det beror ju på hur mycket pengar du kan lägga på boende i månaden, en tvåa är ju i regel dyrare än en etta.

När jag skaffade min första lägenhet var det i en annan stad så jag började med en hyreslägenhet i andra hand. Det blev en etta på drygt 50 kvm, stort kök och sovalkov i vardagsrummet. 3000 kr/månad i hyra. Perfekt tyckte jag att det var med sovalkov då jag hatar att ha sängen i vardagsrummet.

När jag bott en höst i staden och visste vilka områden som var bra så köpte jag en bostadsrätt istället och då blev det något så sällsynt som en tvåa med kokvrå! 36 kvm varav köket var på kanske två-tre kvm. På så vis fick jag ett separat sovrum också hade jag ett barbord i vardagsrummet. Bodde för ungefär 2200 kr/månad i den lägenheten inkl. lån vilket ju var perfekt eftersom jag pluggade.

Nu när jag har pluggat färdigt och flyttat hem igen var jag kräsen med område eftersom jag förhoppningsvis ska bo här några år. Det blev då en tvåa på 55 kvm som har totalrenoverats. Nu bor jag för ungefär 4000 kr/månad inkl. lån.

bjalle88 Lastbilschaufför
2 januari 2009 · 19 Inlägg

Ett tillägg som kan vara intressant att veta, hur mycket pengar finns kvar (de som bor ensama) när boendet (avgift, lån) samt ev övriga lån (billån etc.) är betalda

leksak Kanon..
2 januari 2009 · 1 473 Inlägg

bjalle88 skrev:
Ett tillägg som kan vara intressant att veta, hur mycket pengar finns kvar (de som bor ensama) när boendet (avgift, lån) samt ev övriga lån (billån etc.) är betalda

Du vill veta hur mycket vi andra kan lägga undan i månaden när allt är betalt?
Ska vi räkna med endast fasta räkningar eller matkostnader osv med?
Du lär för övrigt tänka på just det med matkostnader också, hemma är det väl möjligen gratis, bor man själv är det inte så jävla gratis längre big_smile

bjalle88 Lastbilschaufför
2 januari 2009 · 19 Inlägg

leksak skrev:

bjalle88 skrev:
Ett tillägg som kan vara intressant att veta, hur mycket pengar finns kvar (de som bor ensama) när boendet (avgift, lån) samt ev övriga lån (billån etc.) är betalda

Du vill veta hur mycket vi andra kan lägga undan i månaden när allt är betalt?
Ska vi räkna med endast fasta räkningar eller matkostnader osv med?
Du lär för övrigt tänka på just det med matkostnader också, hemma är det väl möjligen gratis, bor man själv är det inte så jävla gratis längre big_smile

Tänkte på hur mycket som finns kvar till mat, telefon, bredband, bilkostnader (ej lån) osv

leksak Kanon..
2 januari 2009 · 1 473 Inlägg

bjalle88 skrev:

leksak skrev:

bjalle88 skrev:
Ett tillägg som kan vara intressant att veta, hur mycket pengar finns kvar (de som bor ensama) när boendet (avgift, lån) samt ev övriga lån (billån etc.) är betalda

Du vill veta hur mycket vi andra kan lägga undan i månaden när allt är betalt?
Ska vi räkna med endast fasta räkningar eller matkostnader osv med?
Du lär för övrigt tänka på just det med matkostnader också, hemma är det väl möjligen gratis, bor man själv är det inte så jävla gratis längre big_smile

Tänkte på hur mycket som finns kvar till mat, telefon, bredband, bilkostnader (ej lån) osv

Ptja, för min del finns de runt 16-17 kvar efter betald boendekostnad o el.

bjalle88 Lastbilschaufför
2 januari 2009 · 19 Inlägg

leksak skrev:

bjalle88 skrev:

leksak skrev:

Du vill veta hur mycket vi andra kan lägga undan i månaden när allt är betalt?
Ska vi räkna med endast fasta räkningar eller matkostnader osv med?
Du lär för övrigt tänka på just det med matkostnader också, hemma är det väl möjligen gratis, bor man själv är det inte så jävla gratis längre big_smile

Tänkte på hur mycket som finns kvar till mat, telefon, bredband, bilkostnader (ej lån) osv

Ptja, för min del finns de runt 16-17 kvar efter betald boendekostnad o el.

Oh fy fan...det är ju vad jag tjänar

TyrolerHatt Skogsmålare
2 januari 2009 · 630 Inlägg

Jag tycker man ska satsa på en 2 om man nu har pengarna . Jag tycker det är ett måste att ha ett separat sovrum.

Jag har en 2:a på 59 kvadrat (bostadsrätt). Pröjsar 2300 i hyra. Fyttade in i den för ca 1 år sedan när jag precis blev klar med totalrenovering . Har väl kvar ca 12000 efter att ha betalt hyra,lån + alla fasta kostnader

LIVINL0UD
2 januari 2009 · 1 582 Inlägg

Har precis köpt mig min första lägenhet. Velade ett bra tag mellan en 1:a och 2:a valet blev en 2:a pga det är så mycket smidigare, även lättare att sälja om man skulle göra det i framtiden. Lägenheten är på 49 kvadrat, inte världens största men duger gott och väl åt mig och bruden. Hyran är ruggigt billig med 2150:-/mån med el och allt sen så är lägenheten i ett fint område i Karlskoga smile

Thorssa
2 januari 2009 ·

bjalle88 skrev:
Ett tillägg som kan vara intressant att veta, hur mycket pengar finns kvar (de som bor ensama) när boendet (avgift, lån) samt ev övriga lån (billån etc.) är betalda

När jag pluggade hade jag 7500 kr/månad från CSN. Boendet gick på 2200 kr + 200 kr i el och 200 kr för internet. Alltså 4900 kr kvar. Sedan tillkommer ju mat för minst 1500 kr, bil med alla kostnader, samt förstås nöjen! Men det går iaf att leva på 7500 kr per månad! tongue När alla fasta avgifter var betalda hade jag ungefär 2000 kr kvar att fika, gå på krogen, handla kläder osv för. Det var inga glansdagar direkt wink Som tur var så hade man välbetalda sommarjobb så att man kunde leva på de pengarna resten av året smile

Martin 9-3 Fisketokig
2 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Om du envisas att bo i lägenhet så slå till på en stor sådan!

En annan skulle få allvarliga fel efter några timmar i en lägenhet, Något annat än en villa finns inte smile

Fyllde ut 130kvm utan problem när jag bodde ensam och då är det uthus fyllda med sånt som jag inte vill kasta, uppskattningsvis 30kvm med staplade lådor och effektiv förvaring. Då är jag en sån som gärna kastar än sparar dessutom.

Nu jobbar jag av för boendekostnaderna där ALLT är inräknat. Bara internet+telefon som tillkommer och en egen hemförsäkring. Så ca 600:- i månaden kostar boendet i kronor.
Hade jag inte haft den möjligheten så skulle det ändå prioriteras ett stort boende.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Bjork OEM <3
2 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Flyttade sept. -08 då ja tyckte de va dags.
Har bott i samma hus sen ja föddes så de va ju lite omställning att bo
i lägenhet.

Men de funkar bra, men nästa gång ja flyttar kommer de bli en kåk!
Ja skaffa en 2:a pga att en 1:a ledsnar man på i längden, iaf ja skulle göra de.
Min e på 69kvm.

Man kan ha polarna här å kika film å lira Tv-spel utan att flickvännen störs tongue
Alltid gött med utrymme. Skönt att ha ett rum för sovning å ett annat för
enbart tv å film.

De finns ju bra 1:or oxå som e stora å bra.

Ang. hur mkt ja har att leva på efter e de ju helt efter lönen..
Men lägenheten kostar 3950kr inkl. TV å värme.
Elen är 300kr/kvartalet..fick elräkning idag på 124kr..fr. 11nov till 31 dec.
Sen har ju bredband som kostar just nu 99kr (299kr fr. 1 mars, inkl. tele)
Hemförsäkring 51kr/mån

När allt e betalt såsom bilånet, bilförsäkring, mobil så har ja mellan 8-12 tusen att leva
på.


http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3&p=11
Där kan du titta på min lya (håller på än tongue) lite längre ner på sidan,
"Thorssa"s finns på sid.10...titta hans kök wink

OEM <3
peder Dorifto King Peedi Balerado
2 januari 2009 · 386 Inlägg

bor i eriksberg i en hyres 1a, 41 kvm med min tjej.


4500 exkl el. Vi har bott här nu i ett halvår, det har funkat bra.
det är bland de större och finare köken bland de ettor jag sett.

Men en 2a hade jag inte tackat nej till om tillfälle ges, men denna 1 kan jag tänka mig ett år till sen köpa mig en 2/3.

Allt går om man bara vill. smile

lycka till

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
expect1991
2 januari 2009 · 1 814 Inlägg

har du råd och får pengar över = 2a , annars lätt en 1a

onej84
3 januari 2009 · 1 854 Inlägg

flytta till en 3a först men då bodde jag med exet, nu bor jag själv i en 2a.

en etta är lite väl litet tycker jag. Men det finns fina ettor med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang