"Faktorer" som potientiellt dödar generatorn? pls help

Demha-Jap
3 januari 2009 · 52 Inlägg

Var påväg till jobbet en tidig morgon, temperaturen låg på ungefär minus -6c

Hade lite bråttom så bilen hann inte bli riktigt uppvärmd.

3 minuter senare körde jag iväg.
Efter 5 minuter på vägen och precis kommit på motorvägen så började jag märka hur VARVmätaren och Hastighets-mätaren bli helt osynkade och hoppa fram-o-tillbaka helt "osynkat".
Ögonblicket efter så testade jag att sätta på bilstereon, men då började displayen bara lysa eller "blinka" lite hastigt men sattes aldrig på.

Jag blev förvirrad så jag förmodade att bilen kanske blir bra igen ifall jag startar om den.
Så jag körde åt sidan på motorvägen och stängde av bilen.

När jag vred på nyckeln för att starta bilen så hände ABSOLUT ingenting!!

Som om hela bilen vore i KOMA (Men panel lamporna lös lite svagt)
Så det blev varningstriangeln och lite kontroller.

Jag och min polare kollade igenom säkringarna under huven. Vi bytte batterisäkringen på 80A som såg lite kass ut.

Men nu händer ingenting, bilen står still som om den saknar ett batteri, men batteriet är rätt nytt.

Vad kan det vara för mystiskt problem??? OCH HUR LÖSER JAG DET??? sad

Det gäller en civic 1.5 1992!!

Senast redigerat av Demha-Jap (17 januari 2009)

Dubs I got Dubs!
3 januari 2009 · 2 423 Inlägg

testa byt batteri.
sen kan du kolla generatorn och startmotorn.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Aruzo Ace Ventura
3 januari 2009 · 1 240 Inlägg

jeppp du har slut på strömm :p Kolla batteriet först å sen kolla om generatorn laddar!

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
Demha-Jap
3 januari 2009 · 52 Inlägg

detta låter som det kommer bli dyrt.. Eftersom, generatorn är helt ny, 1 vecka gammal, och startmotorn är 1 månad gammal..

Men jag ska prova byta batteri först då! Återkommer strax smile

BJonsson
3 januari 2009 · 4 074 Inlägg

haft samma fel på min! det ÄR batteriet..... snor dyra och skit smala och höga batterier..

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
bumpe Lastbilsmekaniker
3 januari 2009 · 3 878 Inlägg

BJonsson skrev:
haft samma fel på min! det ÄR batteriet..... snor dyra och skit smala och höga batterier..

Ja, batteriet tog slut när den stannade men VARFÖR? Har avsiktligt kört bilar utan generator/rem och de ger samma symptom...

När generatorn byttes, kopplades den tunna kabeln in(kommer aldrig ihåg om det är B eller D-plus men tror det är D som är den tunna) eftersom den inte varnar över för låg laddspänning?
Hjälper det att ladda batteriet?

Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

bumpe skrev:
kommer aldrig ihåg om det är B eller D-plus men tror det är D som är den tunna

Japp, det är D+. Går till batterilampan. smile

Demha-Jap
4 januari 2009 · 52 Inlägg

Jag får hem ett nytt batteri om nån liten stund! Hoppas bara på att det löser sig med ett batteribyte..
/ tack för alla svar folks

"I'll be back!" cool

vw_performance Greve
4 januari 2009 · 1 058 Inlägg

har du provat att ladda det batteriet du har big_smile

PoLoud =D
Demha-Jap
13 januari 2009 · 52 Inlägg

Bilen fick nu ett nytt batteri!

Bilen startade såklart perfekt med det nya batteriet och vi körde lite grann med den i några timmar..

Gick sedan till jobbet 3 timmar senare..

Under färden i ca 90km/h dit så hände allt detta (1 mil)

1. När jag använder blinkers (höger/vänster) så hoppar hastighetsmätaren och varvmätaren.. Eventuellt så dör hela hastighetspanelen.

2. Bilstereon slutar funka och belysningen börjar blinka hastigt och konstant.


.. Jag kom till slut fram till jobbet
.. påväg hem så skulle jag starta bilen, men varken alarmet blinkade när jag försökte låsa upp bilen..
.. Inget hände heller när jag vred om nyckeln.. Första vridet lös lite lampor som det ska.. Andra vridet så lös inget och bilen stod still ca 2 mil hemifårn..


Vad kan det vara för fel nu?

GripenT16
13 januari 2009 · 403 Inlägg

Låter som det kan va ett jordfel!?

Demha-Jap
13 januari 2009 · 52 Inlägg

GripenT16 skrev:
Låter som det kan va ett jordfel!?

Är det möjligt att få bilen att agera så korkat?

Jag är extremt skeptisk till kabeldragningen den förra ägaren gjorde på bilen till ljudet och stegen o.s.v.
Saknar smått säkringar och dylikt.

Dock massa bra grejer.. 3 slutsteg 2pioneer, 1 mds.. dubbla JBL 10"/12".. Kenwood spelare..

Det är för för kallt ut för lite ute-mek..

Men kan det också vara generator som kan vara boven? Kan den få bilen att få såna reaktioner på mätare och dylikt =/

GripenT16
13 januari 2009 · 403 Inlägg

Om det är jordfel så kan det bli hel skumt! Hade kollat de om ja va du!

Torger Tok i sina bästa dar
13 januari 2009 · 386 Inlägg

köpe en ny jordfläta då om de är nån sån på bilen? koppla bort alla stereogrejjer från batteritet o prova igen då? om de nu kan vara nått som drar massa ström för nog kan man köra längre än 2 mil på ett nytt full laddat batteri tycker ja, men de e ju jag de, lycka till!

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
sir_daniel www.kudoz.se
13 januari 2009 · 3 802 Inlägg

om generatorn laddar för mycket så beter sig bilen bla på det viset.
prova att mäta i tomgång och även när du gasar lite med en multimeter på generatorn/batteriet och se vad det ligger på för spänning, ska ligga på runt 14.5 volt över det så är det generatorn som laddar för mycket och måste fixas

dodo
13 januari 2009 · 204 Inlägg

fått ditt kablen på genratorn riktigt låter som den är lös låter som helt klart de är något med laddingen

BMW 325 m50 turbo "bruzzes gammla e30" (1988)
Demha-Jap
14 januari 2009 · 52 Inlägg

dodo skrev:
fått ditt kablen på genratorn riktigt låter som den är lös låter som helt klart de är något med laddingen

Imorgon blir det eventuellt att försöka få igång bilen med startkablar.. annars bogsera hem den, sen blir det lite kabelröjning och kontroll..
Lite mätningar gör nog ingen skada.. Jordar förmodligen om punkterna.. Får se imorgon, uppdaterar resultatet och förhoppningsvis vad det var för fel

Demha-Jap
17 januari 2009 · 52 Inlägg

Det verkar som generatorn har sagt sitt och det får bli en som får ersätta den. Den laddade otroligt dåligt, knappt att den laddade något efter att bilen lyckats starta, fick köra den några mil hem till verkstaden och gå itu med problemet!

Så jag vill passa på och ta reda på vad är det som potientiellt sliter negativt på generatorn?

Hur kan man förbättre bilens kondition i förhållande till att generatorn och elektroniken ska fungera bra? Kondensatorer?

*Förebyggande*

Senast redigerat av Demha-Jap (17 januari 2009)

Drönirettab
17 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Om det blir rejäla kortslutningar i bilens elsystem så kan det förstöra generatorn, likaså ifall laddkabeln (B+) från generatorn tappar kontakten med batteriet. Sedan kan generatorn pajja om man har hög strömförbrukning under mycket lång tid, sånt gör att generatorn får jobba extra hårt och blir överbelastad. smile

Demha-Jap
17 januari 2009 · 52 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det blir rejäla kortslutningar i bilens elsystem så kan det förstöra generatorn, likaså ifall laddkabeln (B+) från generatorn tappar kontakten med batteriet. Sedan kan generatorn pajja om man har hög strömförbrukning under mycket lång tid, sånt gör att generatorn får jobba extra hårt och blir överbelastad. smile

Bilen är ju i detta fall en 92:a. Då kanske det kan vara bättre att dra nya +/- kablar från-till generatorn.
Har hört att man kan få en väsentligt bättre prestation från generatorn i sådana fall byter kablarna . smile

La nyligen märke att jordflätan från motorn-chassit är helt rostig, så man ska kanske inte förvänta sig så mycket bättre kablar runt om motorn isåfall! tongue

Senast redigerat av Demha-Jap (17 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang