Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

torpis Forummoderator
4 juni 2009 · 10 576 Inlägg

Ni som följt tråden har ju läst att vi är ett gäng runt om i Skandinavien som bygger motorer med sikte över 500hk. Igår mappade en av oss sin bil och det blev bra med mos trots att det är vanlig mackbensin i tanken. Eftersom mina vevstakar låter sig dröja så sålde jag mitt insug till denna killen då han inte riktigt trodde på original insug + HX40 Super turbo.  Så nu har jag ett kvitto på att insuget fungerar som beräknat också vilket är positivt.  Tråkigt att bygga ett nytt igen bara  hehe.

http://i111.photobucket.com/albums/n150/blackbelt_02/Volvo%20T4%20-%2098%20Autronic/Imusarjaasen.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Jockefors
4 juni 2009 · 961 Inlägg

hur många hk vart de då om man får fråga ? smile

Pure DieselPower
torpis Forummoderator
4 juni 2009 · 10 576 Inlägg

talibangran skrev:
hur många hk vart de då om man får fråga ? smile

399.9kW för att vara exakt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
phonic
4 juni 2009 · 915 Inlägg

det bästa med att sälja ett insug för att bygga ett nytt är ju att man vet hur man inte ska göra till nästa gång wink

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
torpis Forummoderator
4 juni 2009 · 10 576 Inlägg

phonic skrev:
det bästa med att sälja ett insug för att bygga ett nytt är ju att man vet hur man inte ska göra till nästa gång wink

Jao, visst är det så men detta var ganska väl genomtänkt, en och annan timme i flödessimuleringsprogrammet samt FEM beräkning så vart inte direkt nervös för funktionen. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
phonic
4 juni 2009 · 915 Inlägg

torpis skrev:

phonic skrev:
det bästa med att sälja ett insug för att bygga ett nytt är ju att man vet hur man inte ska göra till nästa gång wink

Jao, visst är det så men detta var ganska väl genomtänkt, en och annan timme i flödessimuleringsprogrammet samt FEM beräkning så vart inte direkt nervös för funktionen. smile

absolut i ditt fall tror jag inget annat. men bara en sån sak att göra det i rätt ordning tex för utseendet skull osvosv.

tråkigt att stakarna dröjer. du skulle beställt fler då jävlar hade du fått dagen-efter-leverans smile

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
torpis Forummoderator
4 juni 2009 · 10 576 Inlägg

phonic skrev:
tråkigt att stakarna dröjer. du skulle beställt fler då jävlar hade du fått dagen-efter-leverans smile

jag har inga problem med att det tar tid, dock ogillar jag när det sägs 2månader och tar halvår  :p

men va fan, inget att grubbla på för mycket.  finns att göra ändå, har ju en till 450hk S40 får väl köra lite med den och skrämma folk så kanske jag får den såld med smile 450hk låter ju rätt fjuttigt på pappret när alla pratar 1000hk nu för tiden, men det knuffar på rätt bra det med i en liten Volvo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
HansN83 x40
4 juni 2009 · 1 209 Inlägg

en fråga bara kanske dum men måste d ändå. rega ni om bilen när ni har så många hk? jag funderar på att bygga en lite strarkare motor te min s40. därför frågar!!!

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
torpis Forummoderator
4 juni 2009 · 10 576 Inlägg

mr_Hasse skrev:
en fråga bara kanske dum men måste d ändå. rega ni om bilen när ni har så många hk? jag funderar på att bygga en lite strarkare motor te min s40. därför frågar!!!

Man för en dialog med sitt försäkringsbolag, sen besiktigar och skattar man bara bilen precis som vanligt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
HansN83 x40
4 juni 2009 · 1 209 Inlägg

okej så det spelar alltså ingen roll på hur mycket hk har man.. då får jag la väll ringa till volbia(om det nu heter så) och pratar med de. tack för svar torpis och grym jobb med din bil måste jag säga...// Hasse

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
KHRacing
4 juni 2009 ·

torpis skrev:
jopp, vevstakar som dröjer ett bra tag till... i övrigt allt klart i princip.

söker för tillfället efter följande delar:

Framskärmar Fas2
Innerskärm Fas2
Blinkers fram Fas2
Två däck 215/45/17 med besiktnignsbart mönsterdjup

däcken har jag te dig - kan ta med dem till driftingträningen i Hässleholm på söndag om du vill det ?

mvh k

torpis Forummoderator
4 juni 2009 · 10 576 Inlägg

KHRacing skrev:
däcken har jag te dig - kan ta med dem till driftingträningen i Hässleholm på söndag om du vill det ?

mvh k

låter lysande!  då blir det en tripp  till skåne på söndag smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
erichson Livsnjutare
14 juli 2009 · 207 Inlägg

hur ser det ut i denna tråden ? smile

Händer det något?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
14 juli 2009 · 5 092 Inlägg

torpis skrev:

KHRacing skrev:
däcken har jag te dig - kan ta med dem till driftingträningen i Hässleholm på söndag om du vill det ?

mvh k

låter lysande!  då blir det en tripp  till skåne på söndag smile

hej hej. som tidigare sa. blir det nå mer med bilen eller hr går det?

Är i kalmar nu och kanske ska ta och åka förbi ljungby när vi åker hem och kolla in monstret haha tongue

torpis Forummoderator
19 juli 2009 · 10 576 Inlägg

Nu är det kvällen innan jag blivit lovad vevstakar... lite spännande är det även om det förmodligen blir ytterligare förseningar...

Jag har ägnat dagen åt att justera kolvarna mot önskad kompression, valde ett komp som ger möjlighet till hyffsad effekt även på blyfri soppa om jag tröttnar på att tanka hela tiden som man behöver med E85.

Jag passade också på att justera svänghjulet så det passar 707 tryckplattan, många missar att 707 är gjord för en tjockare lamell än vianvänder på Volvobilar och man för således dragläget uppe i backspegeln typ.  Fixkat nu iaf smile


För en gångs skull får jag be om ursäkt för bildernas kvalitet. Har lämnat in min C905 på service. Synd att Sony Ericsson inte får ordning på sina telefoner. Så jäkla toppenbra kamera, oslagbart med inbyggd GPS, men skiten håller ju inte... 5mån gammal och ser värre ut än min flera år gammle K610. Katastrof!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/713155_6sewzl.jpg
Fräst ur en ficka i den splirrans nya JE-kolven för att uppnå exakt rätt kompressionsförhållande


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/713162_ack23h.jpg
Svänghjul från Volvo 850, lättat till 7.7kg samt anpassat för Sachs 707 tryckplatta från Audi S2. Skall med sinterlamell klara en sisådär 800Nm. Hoppas det funkar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
kwansa Hmm, vet inte?
19 juli 2009 · 1 775 Inlägg

Ser riktigt bra ut!

Gör du arbeten åt andra oxå wink?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
torpis Forummoderator
19 juli 2009 · 10 576 Inlägg

kwansa skrev:
Gör du arbeten åt andra oxå wink?

kolla min länk i sinaturen så ser du vad jag kan hjälpa till med. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
tpdabster
19 juli 2009 · 224 Inlägg

Man blir impad av denna tråd, bra jobbat. Tog en titt på vad som hände i södralänken jävligt nice gjort, har du funderat på att fixa samma sak med en helikopter oxså??

Volvo V40 2,0T "Blackline" (1999)
vettvilling STI TypeR Driver
19 juli 2009 · 191 Inlägg

Håller tummarna för att stakarna dyker upp i morron.
Alltid tråkigt när de strular med leveranstider.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?
High-Octane "Bilskadetekniker"
20 juli 2009 · 276 Inlägg

fin fint! hoppas verkligen att du får grejerna vid lovat datum:)
vilka jäkla maskiner du har tillgång till!! blir riktigt avis.
lite OT, funkar 905:an bra i övrigt? funderar på att köpa en sådan..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang