Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

torpis Forummoderator
20 juli 2009 · 10 576 Inlägg

High-Octane skrev:
funkar 905:an bra i övrigt? funderar på att köpa en sådan..

+kameran är klockren, funkar extremt bra för både festbilder, landskap och närbilder.
+GPS inbyggd, samarbetar med wayfinder samt google maps.  skriv in mitt namn om du inte kan adressen så hittar den mig på eniro och gudar dit!

- Man kan bara ringa ett samtal innan högtalaren börjar skorra
- färgen på skal och knappar slits bort fort
- slidefunktionen ger kraftiga vertikala repor på knappsatsen
- knapparna blir tröga med tiden
- skalet släpper och lossnar i bitar
- min ovandel, den med displayen är konkav ca 2mm glapp mot basdelen
- laddkontakten glappar och telefonen prioriterar "laddning ej utförd" högre än exempelvis ett alarm så man kan inte ladda den över natten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
20 juli 2009 · 10 576 Inlägg

tpdabster skrev:
Har du funderat på att fixa samma sak med en helikopter oxså??

Vi hade en Raptor 90 med vid provkörningarna på Barkarby flygfält men ställde in det direkt. Omöjligt är ett starkt ord, men  jag överväger att använda det i detta fallet.

Sen har vi säkerhetsaspekten...  5kg balsa som åker i samma riktning som övriga bilar ( som dessutom har iaf 4 stjärnor i Euro N cap eller mer) och som ges en gasdutt då och då (Ja aggressorn gör 70km/h på knappt 1/4gas) hm var va jag nu... jo...  ett flygplan på knappt 1/4gas i samma färdriktning är helt ofarligt, Medans en Raptor med rotorvarv på 2250rpm har en fruktansvärd energi lagrad.

För dem som tycker det gick för sakta, undrar varför piloten hade hjälm eller tyckte det borde kastats in ett par rollar eller så... ni kan ju prova själva att bara stå upp i en cabbe i 90blås utan att få tårar i ögonen, kasta sedan in momentet att inte hålla i sig medans du skall försöka flyga ett 3Dflygplan rakt fram.  Jag skulle vilka likna det med att backa med husvagn i 20km/h på en grusväg...  inte omöjligt med klurigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
tpdabster
20 juli 2009 · 224 Inlägg

Visade det för en kompis i dag och han är lika impad av flygningen som jag.

Volvo V40 2,0T "Blackline" (1999)
torpis Forummoderator
20 juli 2009 · 10 576 Inlägg

Idag har jag tvättat motorblocket samt monterat ramlager, vevaxel samt mellangården smile  till min stora förtjusning så kan man vrida runt veven efter alla bultar är dragna. Alltid lika spännande.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MR_Smart
20 juli 2009 · 1 290 Inlägg

Vad använder du för att tvätta blocket?

torpis Forummoderator
20 juli 2009 · 10 576 Inlägg

Exsicco skrev:
Vad använder du för att tvätta blocket?

Vanlig diskmaskin + något slagt industritvättmedel i pulverform. Det tar all gammal olja, sen "smuts" får man vackert gno bort med något avfettningsmedel och diskborste. Det viktigaste är dock att insidan blir ren och det fixar diskmaskinen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
20 juli 2009 · 10 576 Inlägg

Vevstakar är som jag misstänkte försenade igen, nu är det ändrat från idag till denna månaden.  heh.

spar ju bensinpengar iaf wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
påsen If your not out of control, your not in control
20 juli 2009 · 686 Inlägg

torpis skrev:
Vevstakar är som jag misstänkte försenade igen, nu är det ändrat från idag till denna månaden.  heh.

spar ju bensinpengar iaf wink

Trist när det ändras hela tiden, jag vill ju se s40in på gata igen ju smile

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Nitrometanskada Gött mos
20 juli 2009 · 1 096 Inlägg

Grymt bygge smile keep it up grabben !

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
torpis Forummoderator
22 juli 2009 · 10 576 Inlägg

Idag har jag lyft ur originalmotorn och kastat i min dummy för att måtta in downpipen. Jag passade även på att värmeisolera torpedväggen.  Mycket småpill som faktiskt blev riktigt bra i slutänden. Klistret på värmeskölden var kanonfint och downpipen blev riktigt bra! smile 


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715775_gsoq0q.jpg
Motorrummet värmeisolerat med självhäftande värmebarriär. Funkade faktiskt över förväntan!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715792_mc5jnu.jpg
Min motordummy, bara skalet kvar för att kunna måtta in alla runtikringprylar. Mycket smidigare när paketet bara väger 80kg så man kan kasta i och ur det själv utan motorlyft och jox.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715778_ad4n54.jpg
Här syns lite tydligare att det faktiskt är ganska gott om plats... till alla gnällpittars(främst i USA) stora förtvivlan. hehe


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715780_0h1odz.jpg
Grenrör <-> torpedvägg. Tror mer och mer på min teori om att avgasbandage är överflödigt och att det räcker gott med coating.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715782_2qhqen.jpg
Kompressor <-> torpedvägg. Gott om plats här med för uppgraderingar smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715785_iul18n.jpg
3.5" Downpipe. Skulle heller aldrig få plats enligt tjommen i USA, men jag tycker det är gott om plats jag smile Jag får väl åka över och ge dem en puss.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715786_inz8zx.jpg
Downpipen börjar ta form, snart klart för helsvetsning. Det blir 3.5" ända bak till första dämparen. Kaxigt värre kan jag lova.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
gentoo
22 juli 2009 · 569 Inlägg

Riktigt maffigt det där smile Mitt avgassystem kommer att kännas som en piprensare i jämförelse

Björn J - Projekttråd V40
Hammarslag Inläggskritiker
23 juli 2009 · 990 Inlägg

torpis skrev:

talibangran skrev:
hur många hk vart de då om man får fråga ? smile

399.9kW för att vara exakt.

379kw blev resultatet i min, dock med orginal insug och magra 630cc spridare. cool

Senast redigerat av Hammarslag (23 juli 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
kolvas
23 juli 2009 · 4 001 Inlägg

Hammarslag skrev:

torpis skrev:

talibangran skrev:
hur många hk vart de då om man får fråga ? smile

399.9kW för att vara exakt.

379kw blev resultatet i min, dock med orginal insug och magra 630cc spridare. cool

Det är ju iofs offtopic vad du & din bil har för siffror men du har 2,4l och sen är 20kW rätt stor skillnad och jag undrar vad du har för duty på dina spridare för så mycket effekt är lite i överkant av vad dom spridarna ska klara av att mata...sen är frågan hur de beter sig över hela registret också hmm

Nu väntar vi på lite tider ifrån Torpis kompis bil för att se om de resultaten som är förväntade även nås.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
viktore
23 juli 2009 · 187 Inlägg

kolvas skrev:

Hammarslag skrev:

torpis skrev:
399.9kW för att vara exakt.

379kw blev resultatet i min, dock med orginal insug och magra 630cc spridare. cool

Det är ju iofs offtopic vad du & din bil har för siffror men du har 2,4l och sen är 20kW rätt stor skillnad och jag undrar vad du har för duty på dina spridare för så mycket effekt är lite i överkant av vad dom spridarna ska klara av att mata...sen är frågan hur de beter sig över hela registret också hmm

http://www.garaget.org/?car=53885&image=1483774

Nu har ju hammarslag tätstegad drevsats så det funkar nog, men annars är kurvan inget att skryta med. cool

Senast redigerat av viktore (23 juli 2009)

torpis Forummoderator
23 juli 2009 · 10 576 Inlägg

Vi har redan avhandlat Hammarslags projekt nog i denna tråden, nu fokuserar vi tråden på mitt bygge tack.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
23 juli 2009 · 10 576 Inlägg

kolvas skrev:
Nu väntar vi på lite tider ifrån Torpis kompis bil för att se om de resultaten som är förväntade även nås.

0-293km/h på standing mile, dvs ett dragrace över en bana som är 1.6km lång.

Jag siktar ju på Veyron som på standing mile gör ca 320km/h.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
23 juli 2009 · 10 576 Inlägg

Downpipen är nu helsvetsad och det blev riktigt bra. (Notera bra och inte fint wink )  Jag har även snidat till en oljeretur. Jag hatar oljereturer, men i detta fallet blev det också riktigt bra. Fint fall och kanon passform... 

la la la vore gott om vevstakar kunde komma typ NU  smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/716327_cjdq9m.jpg
Oljereturen är svetsad och klar. bra med fall och inte allt för nära de varma delarna

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
kwansa Hmm, vet inte?
23 juli 2009 · 1 775 Inlägg

Då får vi kanske se dig här nästa år smile?

http://www.youtube.com/watch?v=GwVElPHJOxE

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
torpis Forummoderator
23 juli 2009 · 10 576 Inlägg

kwansa skrev:
Då får vi kanske se dig här nästa år smile?

http://www.youtube.com/watch?v=GwVElPHJOxE

Jag hade planerat att åka redan i år smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
WoozyDozz
23 juli 2009 · 918 Inlägg

Din bil hade jag velat se irl tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang