Hjälp med höga CO & HC värden på besiktning.

decib3L Körv
6 januari 2009 · 3 535 Inlägg

turbodeath skrev:
du har en månad på dig på ombesiktninig

Det vet han nog om tongue

Truckdriving Man
turbodeath
6 januari 2009 · 2 452 Inlägg

han skrev att han typ har en vecka på sig...därför jag skrev att man har en månad på sig...

döden kommer tillbaka
Perran89
6 januari 2009 · 40 Inlägg

turbodeath skrev:
han skrev att han typ har en vecka på sig...därför jag skrev att man har en månad på sig...

Om man ännu inte har lagat ett fel på ombessen så får man bara en vecka på sig för att laga o bessa det felet!

Audi A6 "3.0 Tfsi Quattro S-line" (2013)
decib3L Körv
6 januari 2009 · 3 535 Inlägg

turbodeath skrev:
han skrev att han typ har en vecka på sig...därför jag skrev att man har en månad på sig...

Hoppsan, läste inte noga smile

Truckdriving Man
Nemi
6 januari 2009 · 61 Inlägg

Kan vara många saker,en arbetskamrata fick samma världen på sin MB E280 och då var det bara luftfiltret verkstan bytte så blev allt normalt.

Dirk Diggler
6 januari 2009 · 375 Inlägg

decib3L skrev:

turbodeath skrev:
han skrev att han typ har en vecka på sig...därför jag skrev att man har en månad på sig...

Hoppsan, läste inte noga smile

Det gjorde inte han du quotade heller smile

turbodeath skrev:
du har en månad på dig på ombesiktninig

Det jag skrev om var att om en 2:a kvarstår vid OMbesiktning så får du bara en vecka på dig att göra en ny ombesiktning...T,ex om jag väljer att  chansa på oljebyte m,m och åker in och värdena fortfarande inte är bra. Då får jag bara en vecka inte en ny månad.
Du har dessutom 2 månader på dig att ombesikta första gången men körförbud efter 1 månad.

Senast redigerat av Dirk Diggler (6 januari 2009)

falloutboy
6 januari 2009 · 1 723 Inlägg

Dirk Diggler skrev:
Nej bilen går inte ett dugg dåligt, lättstartad både kall och varm och jämn och fin gång i övrigt också.
Bränsleförbrukning kan jag inte säga så mycket om eftersom jag precis köpt den.

men värdena säger dig att nåt inte står rätt till. Min fick alldeles för mycket soppa men gick väldigt bra. Men den gick inte igenom besiktningen med högt hc, co och co2500. mina spridare var dåliga.

det du bör göra är som flera redan skrivit: gör en grundservice först. sen kan du börja fundera på kattar, kallstartgivare, spridare osv. Och tanka inte nån etanol, du får ju en avgasmätning (plus godkänd besiktning om du har tur) för 300kr. då ser du ju dina värden och utifrån det lista ut vad som är fel! En avgasmätning på firma kostar MINST 500kr.

Senast redigerat av falloutboy (6 januari 2009)

christer_s
6 januari 2009 · 57 Inlägg

Du har inget avgas läck eller nått  ?

Detta är känsligt för avgasvärdena på en sugmotor, lambda värdet ligger ju på gränsen kanske denna börjar ge upp och påverkar resten av gången på motorn.

är alla slangar dylikt tätt så inte motorn drar tjuvluft någonstans ?

© Christer
Audi S2 Sedan "RS-line" (1994)
Dirk Diggler
6 januari 2009 · 375 Inlägg

Nja jag hade inget läckage enl besiktningsmannen men den låter mer än andra 2,6:or tycker jag. När den är kall hörs även ett litet skramlande ljud framifrån avgassystemet, läste när jag googlade att skrammel (om det var från katten) också ofta betydde att den inte fungerar.
Det låter som det kommer innifrån systemet så jag tror inte det är någon värmesköld eller så.

Senast redigerat av Dirk Diggler (6 januari 2009)

Melker_elk Blyfot och motor dödare
7 januari 2009 · 388 Inlägg

Dirk Diggler skrev:
Såg när jag sökte lite här att det verkar finnas några stycken som verkar veta en hel del om avgasrening.
Fick 2:a på min Audi 100 2,6 -93 idag på CO och HC och bilen ska fungera som en billig bruxis så att börja chansa med att byta diverse saker som kanske inte ens är trasiga känns inte som något alternativ.
Kan man få en uppfattning med hjälp av värdena om det ens är värt att byta tänddelar och olja eller om det är bara att byta kattarna direkt?
Värdena ser ni på bilden under.

http://i127.photobucket.com/albums/p157 … /vrden.jpg

att bedöma av besiktningspapperna så skulle jag vilja påstå att den motorn får för fet blandning, ett tips kan vara lamdasonden pröva ryck kabel å se om det händer något.
ang E85 och K-sprit om du ska köra fusk metoden så är E85 bra mycket billigare och bättre alternativ!!

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 januari 2009 · 999 Inlägg

Den går väl lite snålt, över lambda 1 = snålt. Men bilprovningens apparater kalkylerar väl ett värde baserat på de andra mät-talen. Kolla upp så det inte finns någon smygläcka innan lambdasonden, inte alltid SBP märker allt.

Dyra servicedelar..
Men bara genom nya stift och ny olja samt några mils körning så den är riktigt varm borde du komma ner under 100.

Men skramlande kat visar väl att det är dags att byta den.

Dirk Diggler
7 januari 2009 · 375 Inlägg

Ja det är ju just det här som är så svårt, bara i dom 2 sista inläggen har vi 2 personer som tycker helt olika. En säger att den går fett och en snålt big_smile Man vet varken ut eller in big_smile
Syns det på en diagnos i datorn vad som är fel och kan man lita på dom? Tycker man hört flera som fått felaktiga diagnoser.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 januari 2009 · 999 Inlägg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambda_1
En diagnos kan ge viktiga ledtrådar, men man kan inte lita på dom till 100%. Ett fel (som inte syns på diagnosen) kan ge ett följdfel (som syns) och så kanske man råkar byta fel sak.

mrbuggy Entreprenör
7 januari 2009 · 1 784 Inlägg

weeeman skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambda_1
En diagnos kan ge viktiga ledtrådar, men man kan inte lita på dom till 100%. Ett fel (som inte syns på diagnosen) kan ge ett följdfel (som syns) och så kanske man råkar byta fel sak.

De kan jag intyga att de är så..har själv trixat och provat mig fram efter att lampan började lysa..bara ren tur om man hittar rätt med en gång... !

_Nas_
7 januari 2009 · 309 Inlägg

Medde skrev:
Kan någon förklara vad HC är för värde??smile

HC är oförbränt bränsle

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Melker_elk Blyfot och motor dödare
7 januari 2009 · 388 Inlägg

weeeman skrev:
Den går väl lite snålt, över lambda 1 = snålt. Men bilprovningens apparater kalkylerar väl ett värde baserat på de andra mät-talen. Kolla upp så det inte finns någon smygläcka innan lambdasonden, inte alltid SBP märker allt.

Dyra servicedelar..
Men bara genom nya stift och ny olja samt några mils körning så den är riktigt varm borde du komma ner under 100.

Men skramlande kat visar väl att det är dags att byta den.

Förklara hur du tänker nu? för har du värden som är över gräns värde är det ombesiktning och är det under blir det godkänt... fundera på det

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Dirk Diggler
7 januari 2009 · 375 Inlägg

_Butcher_ skrev:

weeeman skrev:
Den går väl lite snålt, över lambda 1 = snålt. Men bilprovningens apparater kalkylerar väl ett värde baserat på de andra mät-talen. Kolla upp så det inte finns någon smygläcka innan lambdasonden, inte alltid SBP märker allt.

Dyra servicedelar..
Men bara genom nya stift och ny olja samt några mils körning så den är riktigt varm borde du komma ner under 100.

Men skramlande kat visar väl att det är dags att byta den.

Förklara hur du tänker nu? för har du värden som är över gräns värde är det ombesiktning och är det under blir det godkänt... fundera på det

Lambdan har ett gränsvärde på mellan 0,97-1,03 så den blir inte godkänd om det ligger under det.

bollen1986
7 januari 2009 · 3 714 Inlägg

Lambdan ligger ju precis på 1,03 så det är godkänt skulle jag tycka iaf

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
mrbuggy Entreprenör
7 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Dirk Diggler skrev:

_Butcher_ skrev:

weeeman skrev:
Den går väl lite snålt, över lambda 1 = snålt. Men bilprovningens apparater kalkylerar väl ett värde baserat på de andra mät-talen. Kolla upp så det inte finns någon smygläcka innan lambdasonden, inte alltid SBP märker allt.

Dyra servicedelar..
Men bara genom nya stift och ny olja samt några mils körning så den är riktigt varm borde du komma ner under 100.

Men skramlande kat visar väl att det är dags att byta den.

Förklara hur du tänker nu? för har du värden som är över gräns värde är det ombesiktning och är det under blir det godkänt... fundera på det

Lambdan har ett gränsvärde på mellan 0,97-1,03 så den blir inte godkänd om det ligger under det.

Menar du att om de ligger under 0,97 blir den inte godkänd...?

Garfield
7 januari 2009 · 1 019 Inlägg

mrbuggy skrev:
Menar du att om de ligger under 0,97 blir den inte godkänd...?

Jäpp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang