Kul lagom diskret snabb bil för 70 000-150 000

-Akerfeldt-
7 januari 2009 · 2 638 Inlägg

Snacka om svensk avundsjuka när det handlar om att köpa en dyrare första bil.
Och som trådskaparen skrev, han bor hemma och vill unna sig en sjysst bil som inte behöver repareras hela tiden, för så brukar det ju oftast bli om man köper en billig bil.

Köpte s40n som första bil för 3 år sedan när jag var 17 år och är supernöjd med den, och som jag skrev tidigare i tråden så rekomenderar jag en sådan varmt smile

S4_AllarN
7 januari 2009 · 87 Inlägg

M5 E39 är en mkt bra bil, mycket komfortabel, drar inte allt för mkt. (Under litern med lätt högerfot) Bra prestanda och hög kvalité, att en Volvo 850 med 400hk kan kosta lika mkt som en sån är ett rent skämt.

R1kard V-Power
7 januari 2009 · 1 186 Inlägg

Vissa missuppfattade nog lite vad Elda menade men sin fråga, tycker det är en viktig fråga egentligen som man borde ställa sig själv när man ska köpa bil.

Har man fått tillfälligt mycket pengar?
Eller tjänar man bra?

Vid inköp är kanske en E55 AMG i samma klass som S60 T5 eller någon Saab, men när det gäller att hålla bilen är det en hel annan historia som inte går att jämföra på samma vecka. Ville bara poängtera att man inte ska stirra sig blind på inköpspriset.

/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Sotam
7 januari 2009 · 95 Inlägg

brush skrev:
Bilar jag tänkt på
volvo s60 t5
volvo s80 t6
audi s3
audi s4
audi s8
bmw m3
bmw m5
Mercedes Benz E50/55 AMG
saab 9-3 nordic steg 3 (dom håller bra eller?)


tack på förhand!

Spannet på 70-150tkr rymmer ju rätt många olika bilar. Mitt tips är att fundera på hur stora driftskostnader du har råd med per månad eftersom särskilt försäkringskostnaden kan variera rätt kraftigt för bilarna ovan.

Fundera sen på hur mkt prestanda och vilken prestanda du vill ha. Vill du ha rödljusracer (ex s3, s4), motorvägsracer (t5, t6, s8, e55) eller också kombinera motorvägsprestanda med lite svängande (M-modellerna)? Räcker det med att bilen fixar 0-200 på 28-30 sek (t.ex. s3, s80t6, 330) eller vill du nedåt 20-25s (s8, chippad s4 och t5) eller t o m under 20s? Kan du hitta en välskött M5a e39, har råd med driftskostnaden och har en välbehövlig buffert för reparationer är det en bil som uppfyller de flesta kraven men kolla runt lite på autopower för väldigt många verkar ha haft mkt problem med lmm, kopplingar, vanos, motorras och annat.

När jag bytte bil var jag primärt ute efter en komfortabel snabb och nyare bil. Mitt val blev en s60 t5 från -05 och de är grymt trimvänliga eftersom steg 1 ger ca 320hk. De har nu kommit ned rejält i pris och med steg1 får du en bil som fixar 0-200 på ca 20sek.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang