vilken luftmassemätare på trimmad 850 T5??

RobertJ
10 januari 2009 · 161 Inlägg

Hejsan det är så att jag får felkod hela tiden på min lmm och tänker nu byta ut den!
I bilen sitter det en 850 t5 motor med Autotech steg 3, s60R grenrör, öppetfilter, 255 wallbro bränslepump,
ska byta till gröna spridare och 19t turbo när ekonomin tillåter! Nu undrar jag vilken
lmm ska jag köpa?? finns det någon trim lmm eller ska man köra på Orginal? Är luftmassmätarna större på R-bilarna!?

Tack på förhand!
Mvh Robert

Marlboroman
10 januari 2009 · 8 234 Inlägg

R har samma storlek på lmm. Och du behöver inte byta till nån större om du inte ska försöka få ut absolut max ur 19T'n. Det finns större hus (antingen ett uppsvarvat original eller så finns det att plocka från andra modeller) att tillgå om man skulle ha behov av det.

Och ska du byta nu så är det bara en original som gäller, byter du till en större så kommer det bara innebära mer bekymmer för tillfället. Om du inte byter spridare samtidigt, då kan man få det att funka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
RobertJ
10 januari 2009 · 161 Inlägg

Marlboroman skrev:
R har samma storlek på lmm. Och du behöver inte byta till nån större om du inte ska försöka få ut absolut max ur 19T'n. Det finns större hus (antingen ett uppsvarvat original eller så finns det att plocka från andra modeller) att tillgå om man skulle ha behov av det.

Och ska du byta nu så är det bara en original som gäller, byter du till en större så kommer det bara innebära mer bekymmer för tillfället. Om du inte byter spridare samtidigt, då kan man få det att funka.

okej! smile jag tackar för informationen!

Petrol_Junkie
13 januari 2009 · 13 Inlägg

Sätt dit ett orginal luft filter.... Snackade med en kille som jobbar åt bosch genom jobbet och de älskar öppna luftfilter, pga oljan du servar filtret med åker med luften in och bränner fast i sensor stiftet på LMM. Och speciellt med tanke på att just 850 har så billiga LMM, så kan de ju vara en ide att vara rädd om den nya.
Har själv lyckats med denna bravaden när jag hade min 850, förra ägaren hade aldrig rengjort filtret så jag tänkte jag skulle vara duktig och gjorde så.... bara strul efteråt, rengjorde LMM flertal gånger. big_smile

Men de är bara en ide´... finns säkert måna volvo speciallister som säger emot.

Senast redigerat av Petrol_Junkie (13 januari 2009)

Datsun 280zx "Red Sun Riding" (1981)
FBR
13 januari 2009 · 61 Inlägg

Har aldig lyckats med att förstöra lmm pga öppetfilter men man behöver ju inte dränka filtret i olja efter rengöring.

Syst3m
13 januari 2009 · 1 079 Inlägg

FBR skrev:
Har aldig lyckats med att förstöra lmm pga öppetfilter men man behöver ju inte dränka filtret i olja efter rengöring.

Precis, bara man låter filtret torka ordentligt och väntar ett bra tag så är det nog inte så farligt.

Marlboroman
13 januari 2009 · 8 234 Inlägg

Syst3m skrev:

FBR skrev:
Har aldig lyckats med att förstöra lmm pga öppetfilter men man behöver ju inte dränka filtret i olja efter rengöring.

Precis, bara man låter filtret torka ordentligt och väntar ett bra tag så är det nog inte så farligt.

Dessutom så är det bi-metall i våra lmm, så oljan kan inte ens förstöra den. Teoretiskt sett så kan du doppa filtret i en hink med olja och sätta på direkt och åka förutsatt att motorn orkar suga luft igenom filtret ändå.

Det som däremot dödar mängdmätare är bristfällig montering. Plockar man bort luftburken och bara monterar filtret direkt på lmm som sedan inte stagas upp så kommer den ruska sönder.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang