Basen spelar INTE BAS??

Traz
10 januari 2009 · 576 Inlägg

Sandvik skrev:

Traz skrev:

Horsyhorse skrev:
Kolla fadern på HU:n, den kanske inte ens står på rear ett endaste.

Pierre

Kollade den med, och vred på den i höger och vänster - gjorde ingen skillnad på baslådan.

Inte höger och vänster, utant front och rear. Ifall du har separat subutgång kolla hur den är ställd.

Tolkar L och R som Left och Right.. Vad menar du med front och rear?
http://img296.imageshack.us/img296/5753/15775480qo0.gif


Har en utgång för högtalare:

http://img243.imageshack.us/img243/9137/32346964wt5.gif


Finns någonting som kallas "BFC", vet ej vilken nytta den ger i praktiken:
http://img135.imageshack.us/img135/2552/93657675gf8.gif

Senast redigerat av Traz (10 januari 2009)

Sandvik
10 januari 2009 · 547 Inlägg

Inte på steget utan på cd-spelaren. Vilken lågnivå(rca)-utgång använder du? Eller har du bara en?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Traz
10 januari 2009 · 576 Inlägg

Sandvik skrev:
Inte på steget utan på cd-spelaren. Vilken lågnivå(rca)-utgång använder du? Eller har du bara en?

Använder ju inte lågnivå från stereon då en sådan saknas. Tar högnivån från koaxialhögtalarna i skuffen och kopplar in dem i slutsteget med inbyggt LPF.

Lonefox Bad music kills good sound
10 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Sandvik skrev:
Inte på steget utan på cd-spelaren. Vilken lågnivå(rca)-utgång använder du? Eller har du bara en?

Han använder en OEM enhet i en Volvo S-60om jag inte minns fel, således använder han högnivåingången på steget och inte lågnivå.



Traz> Då jag inte har ngn personlig erfarenhet av att använda högnivåingång eller adapter så kan jag dessvärre inte komma med ngn annan hjäp än vad som redan har sagts.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Sandvik
10 januari 2009 · 547 Inlägg

Aha, missade det, ursäkta. smile Då har jag inga fler ideér. sad

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Horsyhorse
10 januari 2009 · 1 727 Inlägg

Men du har väl högtalare i fram OCH bak, då brukar det finnas en fader, FRAMME på cd-spelaren.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Lonefox Bad music kills good sound
10 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Men du har väl högtalare i fram OCH bak, då brukar det finnas en fader, FRAMME på cd-spelaren.

Pierre

Klart enheten har fader......

Men vi kanske skulle behöva förklara lite för honom.

Traz> I enheten har du ett antal inställningar. Balance: Left Right, Fader Front Rear, Tone: Low High (exempel.....vet inte hur Volvo ha ri sina idag).

Fader som du får fram via ljudmenyn (rådgör radions manual) sköter hur mkt av signalen man vill ha framme resp bak i systemet.
DOCK kan du ha råkat ut för överbelastningsskyddet det har diskuterats om i andra trådar vilket klipper lägre frekvenser för att skona koaxialhögtalarna bak, vilket helt enkelt borde medföra att basen inte spelar ngn bas hur du än ställe rin steget sad
Återigen.....läs igeneom manualen till enheten NOGA. Skall finnas ngnstans i dokumentationen för bilen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Traz
11 januari 2009 · 576 Inlägg

Det var ju fadern där framme på stereon jag vred till höger och vänster och märkte att ljudet försvann fram/bak när man gjorde det, och positionen i mitten gav ljud till alla högtalare. Men det hjälpte ju INTE BASEN.

Traz
11 januari 2009 · 576 Inlägg

Fick tips om att det möjligtvis sitter ett högpassfilter innan kabeln jag har kopplat till som filtrerar bort låga toner. Vart skulle ett sådant filter kunna sitta och vart ska man i så fall koppla in kablarna för högnivå?

Senast redigerat av Traz (11 januari 2009)

Iam2fast4U
11 januari 2009 · 1 534 Inlägg

Traz skrev:
Fick tips om att det möjligtvis sitter ett högpassfilter innan kabeln jag har kopplat till som filtrerar bort låga toner. Vart skulle ett sådant filter kunna sitta och vart ska man i så fall koppla in kablarna för högnivå?

högpassfilter finns ju inbyggt stereon
står ju hpf off om den är avstängd
annars om filtret är på står det ju hpf och tex 100Hz

kanske därför det inte kommer någon bas?

Senast redigerat av Iam2fast4U (11 januari 2009)

BMW E34 "538" (1990)
HenkeJ
11 januari 2009 · 24 Inlägg

Det råkar inte vara så att du har HPF inkopplat på högtalarna som du har lånat signal ifrån? då finns det ju inget för steget att förstärka i LPF området.

Volkswagen Golf IV Variant "Hertz Edition" (2001)
Traz
11 januari 2009 · 576 Inlägg

Iam2fast4U skrev:

Traz skrev:
Fick tips om att det möjligtvis sitter ett högpassfilter innan kabeln jag har kopplat till som filtrerar bort låga toner. Vart skulle ett sådant filter kunna sitta och vart ska man i så fall koppla in kablarna för högnivå?

högpassfilter finns ju inbyggt stereon
står ju hpf off om den är avstängd
annars om filtret är på står det ju hpf och tex 100Hz

kanske därför det inte kommer någon bas?

Vet inte vart man kan hitta den inställningen på en HU-603. Kan man det?

Senast redigerat av Traz (11 januari 2009)

Traz
11 januari 2009 · 576 Inlägg

HenkeJ skrev:
Det råkar inte vara så att du har HPF inkopplat på högtalarna som du har lånat signal ifrån? då finns det ju inget för steget att förstärka i LPF området.

Det är säkert så..

Traz
11 januari 2009 · 576 Inlägg

Har bestämt mig för att låta ett proffs montera baslådan och slutsteget och dra lågnivå kablar från en adapter genom bilen.

dbjanoz
11 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Traz skrev:
Det är så att jag har kopplat in ett nytt slutsteg och en ny baslåda till originalstereon.
Jag kopplade in högtalarkablar från koaxialhögtalarna i skuffen till slutsteget.
Eftersom jag inte visste vilken som var plus och minus polerna på koaxialhögtalarna så använde jag ett vanligt batteri för att kolla när konen gick upp, då visste jag vilken pol det var när jag kollade på batteriet.

Kopplade remoten till bakljuset.
Bryggkopplade baslådan.
Jordade steget till batteriet.

Det kostiga är att trots att LPF är på, så "dunkar" lådan till lite mjukt när man sätter på stereon till att börja med. Sen spelar den knappt högre än koaxialhögtalarna där bak!? Konen rör sig nästan inte även på hög ljudnivå!! Man kan känna på konen att den vibrerar även när man hör röster och andra ljud, ska en baslåda göra det!?

Kan det vara så att plus och minus polerna är fel kopplade? Kan det vara så att remotekabeln ligger för nära strömkablarna?

Vad är det för slutsteg och bas du har i bilen? Varför använder du bakljuset som remote till steget?

Det vore bra om du kan lägga upp en bild på din installation så blir det lättare att se vad som skulle kunna vara fel.

Senast redigerat av dbjanoz (11 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Traz
11 januari 2009 · 576 Inlägg

dbjanoz skrev:

Traz skrev:
Det är så att jag har kopplat in ett nytt slutsteg och en ny baslåda till originalstereon.
Jag kopplade in högtalarkablar från koaxialhögtalarna i skuffen till slutsteget.
Eftersom jag inte visste vilken som var plus och minus polerna på koaxialhögtalarna så använde jag ett vanligt batteri för att kolla när konen gick upp, då visste jag vilken pol det var när jag kollade på batteriet.

Kopplade remoten till bakljuset.
Bryggkopplade baslådan.
Jordade steget till batteriet.

Det kostiga är att trots att LPF är på, så "dunkar" lådan till lite mjukt när man sätter på stereon till att börja med. Sen spelar den knappt högre än koaxialhögtalarna där bak!? Konen rör sig nästan inte även på hög ljudnivå!! Man kan känna på konen att den vibrerar även när man hör röster och andra ljud, ska en baslåda göra det!?

Kan det vara så att plus och minus polerna är fel kopplade? Kan det vara så att remotekabeln ligger för nära strömkablarna?

Vad är det för slutsteg och bas du har i bilen? Varför använder du bakljuset som remote till steget?

Det vore bra om du kan lägga upp en bild på din installation så blir det lättare att se vad som skulle kunna vara fel.

Ska låta ett proffs installera slutsteget och baslådan istället, så det blir bra gjort smile

Senast redigerat av Traz (11 januari 2009)

domarnn
12 januari 2009 · 105 Inlägg

Traz skrev:
Hjälpte inte. Några fler förslag?

Kolla att du har en riktig jordpunkt, så du inte satt den på första bästa plåtbit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang