Bilen trycker ur sej olja och jag får övertryck i expansionkärlet. 760tic b23et

WolfZap Volvo-Beroende
11 januari 2009 · 289 Inlägg

sunkmaster skrev:

WolfZap skrev:
Det ska jag göra smile. Hoppas det bara är toppackningen smile. Tack för dom snabba svaren

ska du byta blockpackningen så kan jag rekomendera att plana toppen innan du sätter dit den och byt ut topplocksbultarna. eftersom det e sträckbultar så finns det risk att man inte får toppen riktigt åtdragen om man sätter i dem gamla igen

Byter sträckbultarna gör jag. Vad kostar det att plana toppen? Om det nu är den.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Mickius
11 januari 2009 · 4 670 Inlägg

ja gav 600 kr i linköping för o plana min topp när den var inlämnad! passa på o kolla alla ventiler osv när den lämnas in så det är friskt där med

Inte skoj o sätta på en topp o sen strular dom efter några mil sen

bumpe Lastbilsmekaniker
11 januari 2009 · 3 878 Inlägg

henkebenke skrev:
Jag sköt väck oljestickan på min celica, det var 3 kolvar som var spruckna.

Toppen måste ju fortfarande av för o byta kolvar...
Men bubblar det i expansionskärlet är det ju garanaterat en spricka i toppen eller kass packning!

Turbo_danne2
11 januari 2009 · 90 Inlägg

Riv av toppen och kika vad problemet är istället för att sitta och gissa , toppen måste ju av i vilket fall.

WolfZap Volvo-Beroende
11 januari 2009 · 289 Inlägg

Toppen ska bort. Var ju tvungen att höra lite vad det kunde vara. Ska riva lös den så snart som möjligt så ja kan kika om det är dags att leta ny motor tongue.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
einherjer
11 januari 2009 · 587 Inlägg

gör ett leak down test så får du veta per omg vilket som är fel.

Lurken_85
11 januari 2009 · 832 Inlägg

WolfZap skrev:

sunkmaster skrev:

WolfZap skrev:
Det ska jag göra smile. Hoppas det bara är toppackningen smile. Tack för dom snabba svaren

ska du byta blockpackningen så kan jag rekomendera att plana toppen innan du sätter dit den och byt ut topplocksbultarna. eftersom det e sträckbultar så finns det risk att man inte får toppen riktigt åtdragen om man sätter i dem gamla igen

Byter sträckbultarna gör jag. Vad kostar det att plana toppen? Om det nu är den.

Inte riktigt sant det där med att man MÅSTE byta bultarna. Så länge det inte har blivit en midja eller skada på bultarna så behöver dom inte bytas men man ska aldrig använda samma mer än ca 5 gånger. Är man osäker så kostar det inte mycket att byta dom heller.

Jag har aldrig bytt bultar på nån bil jag har bytt på och det har aldrig varit något problem. När man drar moment så är det som det är. En rostflaga eller ett gruskorn förstör ju momentet totalt. Det viktigaste är att toppen är något så när jämnt dragen och inte allt för hårt eller löst.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Kigge90
12 januari 2009 · 250 Inlägg

jag hade samma problem men dock inte 740 har en audi 80 den hade sju helsike tryck i expansionkärlet men det berodde på att termostaten i öppna och efter detta så bytte jag men hade kvar dett problem
så jag bytt topplockspackning , när lyfte toppen såg på packningen att hon skickat kompressionen rakt in vatten kanlen så vis fick ja reda på att det var därför ja hade jävla tryck, har dock inte starta väntar på kamrem och spänn rulle som ska komma i veckan.

Mvh kippe

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D
Volvo 960 (1997)
WolfZap Volvo-Beroende
12 januari 2009 · 289 Inlägg

einherjer skrev:
gör ett leak down test så får du veta per omg vilket som är fel.

Vad är ett leak down test?

Volvo 760 TIC -84 B23ET
einherjer
12 januari 2009 · 587 Inlägg

ett leak down test är när man blåser in tryckluft i tändstiftshålet. bubblar det då i exp. kärlet är det toplockspackningen som är paj , kommer det luft där ventilkåpan satt ( man tar av ventilkåpan innan ) är en eller flera ventiler paj.


Kolla:    http://translate.google.se/translate?hl … v%26sa%3DG

för mer info.

Senast redigerat av einherjer (12 januari 2009)

sunkmaster
12 januari 2009 · 344 Inlägg

einherjer skrev:
ett leak down test är när man blåser in tryckluft i tändstiftshålet. bubblar det då i exp. kärlet är det toplockspackningen som är paj , kommer det luft där ventilkåpan satt ( man tar av ventilkåpan innan ) är en eller flera ventiler paj.


Kolla:    http://translate.google.se/translate?hl … v%26sa%3DG

för mer info.

då måste man väl vrida på motorn så man vet att ventilerna e stängda? eller?

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
WolfZap Volvo-Beroende
13 januari 2009 · 289 Inlägg

Det var väldigt smart smile. Då det endast händer när jag åker på överladdet. big_smile. Lärbygga iordning en luft anslutning som jag kan sätta i ltändstiftshålen:P.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang