Bränsletryck v70R spridare i B230Fk?

Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

Vad bör man köra med för bränsletryck om man har v70R spridare i en B230Fk? Har även 3" LMM från v90.. Vad bör man ha för tryck för att få ut maximal effekt?

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Har du ökat spridarna med lika många % som du har ökat LMM-arean med?

Annars så stämmer det inte...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

TurbOla skrev:
Har du ökat spridarna med lika många % som du har ökat LMM-arean med?

Annars så stämmer det inte...

Hur räknar man ut det? Är ny på det här med turbo motorer, så jag söker all hjälp jag kan få..

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Stefan Varberg Supraman
13 januari 2009 · 2 300 Inlägg

vilka spridare e det? e det dom gröna 968 spridarna?
Dom har ett arbetstryck på 3,8

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

rockabillyshoes skrev:

TurbOla skrev:
Har du ökat spridarna med lika många % som du har ökat LMM-arean med?

Annars så stämmer det inte...

Hur räknar man ut det? Är ny på det här med turbo motorer, så jag söker all hjälp jag kan få..

Blir lite svårt att få det jämnt, eftersom dina spridare ger olika flöde vid olika tryck (original vs nya).

Men om vi tar mina spridare som exempel: Original 300cc ca. 850R spridare 350cc. 350/300=1,16
1,16= 16% större spridare. Lika mycket bör du öka LMM-arean för att få rätt fördelning luft/bränsle. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
13 januari 2009 · 764 Inlägg

Lite formler:

Arean på en cirkel = radien^2 * Pi
(Spridar)flöde = konstant * trycket^½

Som TurbOla säger, spridarnas ökning i flöde måste matchas med en lika stor ökning av arean på LMM-huset.

Senast redigerat av axelj (13 januari 2009)

Xuri One Man Clan
13 januari 2009 · 4 287 Inlägg

TurbOla skrev:

rockabillyshoes skrev:

TurbOla skrev:
Har du ökat spridarna med lika många % som du har ökat LMM-arean med?

Annars så stämmer det inte...

Hur räknar man ut det? Är ny på det här med turbo motorer, så jag söker all hjälp jag kan få..

Blir lite svårt att få det jämnt, eftersom dina spridare ger olika flöde vid olika tryck (original vs nya).

Men om vi tar mina spridare som exempel: Original 300cc ca. 850R spridare 350cc. 350/300=1,16
1,16= 16% större spridare. Lika mycket bör du öka LMM-arean för att få rätt fördelning luft/bränsle. smile

Ja men herregud de värsta som kan hända är att den kommer gå lite fett på högvarv å belastning ...bättre de än spik å jävelskap...kyler bara bättre tongue

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
vilka spridare e det? e det dom gröna 968 spridarna?
Dom har ett arbetstryck på 3,8

ja det är dom gröna 968 spridarna..

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

Xuri skrev:

TurbOla skrev:

rockabillyshoes skrev:

Hur räknar man ut det? Är ny på det här med turbo motorer, så jag söker all hjälp jag kan få..

Blir lite svårt att få det jämnt, eftersom dina spridare ger olika flöde vid olika tryck (original vs nya).

Men om vi tar mina spridare som exempel: Original 300cc ca. 850R spridare 350cc. 350/300=1,16
1,16= 16% större spridare. Lika mycket bör du öka LMM-arean för att få rätt fördelning luft/bränsle. smile

Ja men herregud de värsta som kan hända är att den kommer gå lite fett på högvarv å belastning ...bättre de än spik å jävelskap...kyler bara bättre tongue

Okej, men hur mycket flödar en 940 LTT spridare då?yikes

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 januari 2009 · 3 180 Inlägg

rockabillyshoes skrev:
Okej, men hur mycket flödar en 940 LTT spridare då?yikes

337cc

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

NITROUS skrev:

rockabillyshoes skrev:
Okej, men hur mycket flödar en 940 LTT spridare då?yikes

337cc

Stämmer det verkligen? Då flödar den ju nästan lika mycket som en 850R spridare:S

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
epapower
13 januari 2009 · 593 Inlägg

rockabillyshoes skrev:
Vad bör man köra med för bränsletryck om man har v70R spridare i en B230Fk? Har även 3" LMM från v90.. Vad bör man ha för tryck för att få ut maximal effekt?

kör runt 3,4-3,5 bar du får prova dig fram, bättre för fett.
Min är mappad me 3" Lmm o 968 och optimalt på min vart 3,35 bar, då har ja lamda 0,87 vid fullt gaspådrag 3;ans växel, så de är i dom krokarna.. spelar ju oxå in va du har för turbo osv..

Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

Om detstämmer så skall alltså min lmm-area ökas med 37% eller vadå?

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

epapower skrev:

rockabillyshoes skrev:
Vad bör man köra med för bränsletryck om man har v70R spridare i en B230Fk? Har även 3" LMM från v90.. Vad bör man ha för tryck för att få ut maximal effekt?

kör runt 3,4-3,5 bar du får prova dig fram, bättre för fett.
Min är mappad me 3" Lmm o 968 och optimalt på min vart 3,35 bar, då har ja lamda 0,87 vid fullt gaspådrag 3;ans växel, så de är i dom krokarna.. spelar ju oxå in va du har för turbo osv..

Vad har du för sprut då eftersom din är mappad?

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
epapower
13 januari 2009 · 593 Inlägg

org lh 2,4, finns en kille som mappar det på turbocenter, dock är inte han den skyldiga i mitt fall men iaf..

men i ditt fall behöver du inte mappa, antingen har du lite kunskap och provar dig fram eller så lånar du en smal/bredbandslambda och åker ut o gasar.och ställer då in trycket . lycka till

Senast redigerat av epapower (13 januari 2009)

Mr_EmCom Med.lem
13 januari 2009 · 3 759 Inlägg

rockabillyshoes skrev:

NITROUS skrev:

rockabillyshoes skrev:
Okej, men hur mycket flödar en 940 LTT spridare då?yikes

337cc

Stämmer det verkligen? Då flödar den ju nästan lika mycket som en 850R spridare:S

Nej det låter lite för mycket...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

epapower skrev:
org lh 2,4, finns en kille som mappar det på turbocenter, dock är inte han den skyldiga i mitt fall men iaf..

men i ditt fall behöver du inte mappa, antingen har du lite kunskap och provar dig fram eller så lånar du en smal/bredbandslambda och åker ut o gasar.och ställer då in trycket . lycka till

Okej, på så vis, hehe

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Xuri skrev:
Ja men herregud de värsta som kan hända är att den kommer gå lite fett på högvarv å belastning ...bättre de än spik å jävelskap...kyler bara bättre tongue

För mycket soppa är minst lika farligt som för lite soppa, så det är absolut inte bättre...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Kopierat från TPC.
Och att 940 lättrycksturbo har 330cc-spridare låter jävligt mycket...

Högohmiga:

-830, -831 och -968 (12 Ohm)

Volvo 740/760 B-230F/B-280E/F Bosch 0 280 150 734 Ljusbrun? 203cc/min 3 bar
Volvo 740 B230F Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar
Volvo 740 GLT 16V Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar
Volvo 850 AWD T BOSCH 0 280 150 759 ? 229cc/min 3 bar
Volvo 850 R BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar
Volvo 850 Turbo/T5 20V BOSCH 0 280 150 785 ORANGE 310cc/min 3.8 bar
Volvo T5 -99 BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar
Volvo T5 99- BOSCH 0 280 155 830 BLÅ 391cc/min 3,8 bar
Volvo 2,4T/2,5T 00- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar
Volvo T6 99- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar
Volvo V70R 00, S60/V70 R 03- BOSCH 0 280 155 968 GRÖN 465cc/min 3,8 bar

SAAB 2,3 turbo BOSCH 0 280 150 431 RÖD 358cc 3 bar

Lågohmiga:

Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 335 Turkos 300cc/min 3 bar
Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 357 Turkos 300cc/min 3 bar
Volvo 760 turbo Bosch 0 280 150 355 Turkos 300cc/min 3 bar
Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar
Volvo 780 B-280E Bosch 0 280 150 725 172cc/min 3 bar

Senast redigerat av TurbOla (13 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 januari 2009 · 3 180 Inlägg

TurbOla skrev:
Kopierat från TPC.
Och att 940 lättrycksturbo har 330cc-spridare låter jävligt mycket...

Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar

LTT har samma spridare som FTT alltså 337cc

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang