Bränsletryck v70R spridare i B230Fk?

TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

NITROUS skrev:

TurbOla skrev:
Kopierat från TPC.
Och att 940 lättrycksturbo har 330cc-spridare låter jävligt mycket...

Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar

LTT har samma spridare som FTT alltså 337cc

Jo, men det låter ändå mycket.
Om man jämför med 850 T5/T-5R som har 310cc vid 3,8bar.

Det måste ju innebära att 740/940 turbo är mindre effektiv eftersom den behöver större spridare för mindre effekt vid samma motorvolym?

Edit: Vid eftertanke kanske det är för att de har lägre bränsletryck, bara 3bar?

På samma vis som dieslar använder högt tryck med hjälp av common rail för att ge en så exakt insprutning som möjligt. tongue

Senast redigerat av TurbOla (13 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 januari 2009 · 3 180 Inlägg

TurbOla skrev:

NITROUS skrev:

TurbOla skrev:
Kopierat från TPC.
Och att 940 lättrycksturbo har 330cc-spridare låter jävligt mycket...

Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar

LTT har samma spridare som FTT alltså 337cc

Jo, men det låter ändå mycket.
Om man jämför med 850 T5/T-5R som har 310cc vid 3,8bar.

Det måste ju innebära att 740/940 turbo är mindre effektiv eftersom den behöver större spridare för mindre effekt vid samma motorvolym?

Edit: Vid eftertanke kanske det är för att de har lägre bränsletryck, bara 3bar?

På samma vis som dieslar använder högt tryck med hjälp av common rail för att ge en så exakt insprutning som möjligt. tongue

du får ju tänka på att 7/900 har en cylinder mindre än 850n så 850n får mer sås trots att den har 27cc mindre spridare. sen det där med effektiviteten... en gjutjärnsmotor med 2-ventilsteknik är väl knappast världens mest energieffektiva motor lol

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Xuri One Man Clan
13 januari 2009 · 4 287 Inlägg

TurbOla skrev:

NITROUS skrev:

TurbOla skrev:
Kopierat från TPC.
Och att 940 lättrycksturbo har 330cc-spridare låter jävligt mycket...

Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar

LTT har samma spridare som FTT alltså 337cc

Jo, men det låter ändå mycket.
Om man jämför med 850 T5/T-5R som har 310cc vid 3,8bar.

Det måste ju innebära att 740/940 turbo är mindre effektiv eftersom den behöver större spridare för mindre effekt vid samma motorvolym?

Edit: Vid eftertanke kanske det är för att de har lägre bränsletryck, bara 3bar?

På samma vis som dieslar använder högt tryck med hjälp av common rail för att ge en så exakt insprutning som möjligt. tongue

Ja dels är den inte lika effektiv...dock så går de med 940 orginal spridare å mappa med orginal lmm till 250-280 hk.... så spridare har inte med effektivitet å göra..

Dock så gör man bara större spridare å lmm för de blir billigare...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
13 januari 2009 · 4 287 Inlägg

TurbOla skrev:

Xuri skrev:
Ja men herregud de värsta som kan hända är att den kommer gå lite fett på högvarv å belastning ...bättre de än spik å jävelskap...kyler bara bättre tongue

För mycket soppa är minst lika farligt som för lite soppa, så det är absolut inte bättre...

vad menar du med för mycke ?

På en 230 med ett litet mitsu agg behövs mängder för å kyla vid högt ladd å högt mottryck

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

TurbOla skrev:
Kopierat från TPC.
Och att 940 lättrycksturbo har 330cc-spridare låter jävligt mycket...

Högohmiga:

-830, -831 och -968 (12 Ohm)

Volvo 740/760 B-230F/B-280E/F Bosch 0 280 150 734 Ljusbrun? 203cc/min 3 bar
Volvo 740 B230F Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar
Volvo 740 GLT 16V Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar
Volvo 850 AWD T BOSCH 0 280 150 759 ? 229cc/min 3 bar
Volvo 850 R BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar
Volvo 850 Turbo/T5 20V BOSCH 0 280 150 785 ORANGE 310cc/min 3.8 bar
Volvo T5 -99 BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar
Volvo T5 99- BOSCH 0 280 155 830 BLÅ 391cc/min 3,8 bar
Volvo 2,4T/2,5T 00- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar
Volvo T6 99- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar
Volvo V70R 00, S60/V70 R 03- BOSCH 0 280 155 968 GRÖN 465cc/min 3,8 bar

SAAB 2,3 turbo BOSCH 0 280 150 431 RÖD 358cc 3 bar

Lågohmiga:

Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 335 Turkos 300cc/min 3 bar
Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 357 Turkos 300cc/min 3 bar
Volvo 760 turbo Bosch 0 280 150 355 Turkos 300cc/min 3 bar
Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar
Volvo 780 B-280E Bosch 0 280 150 725 172cc/min 3 bar

Hmm okej, betyder det att jag ska öka LMM med 37% eller? Låter mycket...

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Xuri skrev:

TurbOla skrev:

Xuri skrev:
Ja men herregud de värsta som kan hända är att den kommer gå lite fett på högvarv å belastning ...bättre de än spik å jävelskap...kyler bara bättre tongue

För mycket soppa är minst lika farligt som för lite soppa, så det är absolut inte bättre...

vad menar du med för mycke ?

På en 230 med ett litet mitsu agg behövs mängder för å kyla vid högt ladd å högt mottryck

Kolvarna får en rejäl sotbeläggning (vilket vissa tror ger höjd kompression, men det är nog fan marginellt)
Sotet letar sig ner i oljan, täpper igen kanaler, sätter igen oljefiltret så bypassen öppnar...
Bränsleförbrukningen ökar märkbart, katalysatorn hostar och hackar, lambdasonden försöker dra ner på bränslet, det ryker ur avgasröret, avgasvärdena på besiktningen blir knäppa...

Men visst, kanske det kyler lite mer. wink
Men därför har man oljesprut på kolvarnas undersida. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
epapower
13 januari 2009 · 593 Inlägg

ojoj, verkar som vi har en del att reda ut=), bara för du har 465cc spridare behöver du inte öka arean på lmm lika mkt som du ökat cc på spridarna, tumregeln säger det men man kan ha stora spridare och sen mindre soppatryck istället..

Ex, ja själv kör me 012 lmm (3") och den är egentligen mer optimal att köra tillsammans med blå t5 spridare på 391cc @ 3,8 bar, men nu kör ja 465cc spridare och istället då sänker trycket till 3,4 bar..

är du med?

TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

rockabillyshoes skrev:
Hmm okej, betyder det att jag ska öka LMM med 37% eller? Låter mycket...

Tycker det låter rätt vettigt.

När TurboFredde (tror hans nick stavas så här på Garaget) gick in för dubbla effekten i sin bil, så gjorde han ett helt nytt LMM-hus i glasfiber, letade upp en cylinder som stämde med 0,5mm felmarginal, och gjöt en glasfibercylinder och fixerade LMM-elektroniken i den.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

epapower skrev:
ojoj, verkar som vi har en del att reda ut=), bara för du har 465cc spridare behöver du inte öka arean på lmm lika mkt som du ökat cc på spridarna, tumregeln säger det men man kan ha stora spridare och sen mindre soppatryck istället..

Ex, ja själv kör me 012 lmm (3") och den är egentligen mer optimal att köra tillsammans med blå t5 spridare på 391cc @ 3,8 bar, men nu kör ja 465cc spridare och istället då sänker trycket till 3,4 bar..

är du med?

Jag är helt med, det va det enklaste å minst inveclade svaret ikväll, haha.. Tror dom andra går lite överkurs för mig som är nybörjare, haha.. Fast nu är det så att min Lmm har nummer 025, har det nån betydelse?

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

epapower skrev:
ojoj, verkar som vi har en del att reda ut=), bara för du har 465cc spridare behöver du inte öka arean på lmm lika mkt som du ökat cc på spridarna, tumregeln säger det men man kan ha stora spridare och sen mindre soppatryck istället..

Ex, ja själv kör me 012 lmm (3") och den är egentligen mer optimal att köra tillsammans med blå t5 spridare på 391cc @ 3,8 bar, men nu kör ja 465cc spridare och istället då sänker trycket till 3,4 bar..

är du med?

Det är väl lättast att öka LMM-arean lika mycket som man ökar på spridarna, för det är ju så elektroniken vill ha det? smile
Annars kommer ju elektroniken att kämpa med att få balans på det hela, eller kommer det antagligen bli felmätt, även om man sänker bränsletrycket, och då blir ju spridarbilden mer inexakt.

Ska man sänka bränsletrycket får man väl ha en ställbar BTR med mätare? Och det är inte så lätt att avläsa i motorrummet när man kör... tongue

Senast redigerat av TurbOla (13 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

TurbOla skrev:

epapower skrev:
ojoj, verkar som vi har en del att reda ut=), bara för du har 465cc spridare behöver du inte öka arean på lmm lika mkt som du ökat cc på spridarna, tumregeln säger det men man kan ha stora spridare och sen mindre soppatryck istället..

Ex, ja själv kör me 012 lmm (3") och den är egentligen mer optimal att köra tillsammans med blå t5 spridare på 391cc @ 3,8 bar, men nu kör ja 465cc spridare och istället då sänker trycket till 3,4 bar..

är du med?

Det är väl lättast att öka LMM-arean lika mycket som man ökar på spridarna, för det är ju så elektroniken vill ha det? smile
Annars kommer ju elektroniken att kämpa med att få balans på det hela, eller kommer det antagligen bli felmätt, även om man sänker bränsletrycket, och då blir ju spridarbilden mer inexakt.

Ska man sänka bränsletrycket får man väl ha en ställbar BTR med mätare? Och det är inte så lätt att avläsa i motorrummet när man kör... tongue

Efter va jag hört å läst så brukar man ställa bränsletrycket med motorn stående på tomgång.. Stämmer inte det?

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
epapower
13 januari 2009 · 593 Inlägg

rockabillyshoes skrev:

TurbOla skrev:

epapower skrev:
ojoj, verkar som vi har en del att reda ut=), bara för du har 465cc spridare behöver du inte öka arean på lmm lika mkt som du ökat cc på spridarna, tumregeln säger det men man kan ha stora spridare och sen mindre soppatryck istället..

Ex, ja själv kör me 012 lmm (3") och den är egentligen mer optimal att köra tillsammans med blå t5 spridare på 391cc @ 3,8 bar, men nu kör ja 465cc spridare och istället då sänker trycket till 3,4 bar..

är du med?

Det är väl lättast att öka LMM-arean lika mycket som man ökar på spridarna, för det är ju så elektroniken vill ha det? smile
Annars kommer ju elektroniken att kämpa med att få balans på det hela, eller kommer det antagligen bli felmätt, även om man sänker bränsletrycket, och då blir ju spridarbilden mer inexakt.

Ska man sänka bränsletrycket får man väl ha en ställbar BTR med mätare? Och det är inte så lätt att avläsa i motorrummet när man kör... tongue

Efter va jag hört å läst så brukar man ställa bränsletrycket med motorn stående på tomgång.. Stämmer inte det?

stämmer bra det, ställer som i ditt fall ca 3,4 bar på tomgång sedan har man en linjär bränslekurva som följer med laddet uppåt.. förrest har du chipning i boxen som stödjer elektroniken i lmm?

Bonn-Johan
13 januari 2009 · 245 Inlägg

epapower skrev:

rockabillyshoes skrev:

TurbOla skrev:

Det är väl lättast att öka LMM-arean lika mycket som man ökar på spridarna, för det är ju så elektroniken vill ha det? smile
Annars kommer ju elektroniken att kämpa med att få balans på det hela, eller kommer det antagligen bli felmätt, även om man sänker bränsletrycket, och då blir ju spridarbilden mer inexakt.

Ska man sänka bränsletrycket får man väl ha en ställbar BTR med mätare? Och det är inte så lätt att avläsa i motorrummet när man kör... tongue

Efter va jag hört å läst så brukar man ställa bränsletrycket med motorn stående på tomgång.. Stämmer inte det?

stämmer bra det, ställer som i ditt fall ca 3,4 bar på tomgång sedan har man en linjär bränslekurva som följer med laddet uppåt.. förrest har du chipning i boxen som stödjer elektroniken i lmm?

Har chippat både tändningsboxen och bränsleboxen, bilen är chippad på Hi-Tuning, har den såkallade guldboxen.. Om den stödjer elektroniken i LMM vet  jag inte säkert, men borde den ej göra det? Va tror du?

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Xuri One Man Clan
14 januari 2009 · 4 287 Inlägg

TurbOla skrev:

Xuri skrev:

TurbOla skrev:

För mycket soppa är minst lika farligt som för lite soppa, så det är absolut inte bättre...

vad menar du med för mycke ?

På en 230 med ett litet mitsu agg behövs mängder för å kyla vid högt ladd å högt mottryck

Kolvarna får en rejäl sotbeläggning (vilket vissa tror ger höjd kompression, men det är nog fan marginellt)
Sotet letar sig ner i oljan, täpper igen kanaler, sätter igen oljefiltret så bypassen öppnar...
Bränsleförbrukningen ökar märkbart, katalysatorn hostar och hackar, lambdasonden försöker dra ner på bränslet, det ryker ur avgasröret, avgasvärdena på besiktningen blir knäppa...

Men visst, kanske det kyler lite mer. wink
Men därför har man oljesprut på kolvarnas undersida. smile

Ja men de sitter lambdasond på bilen så under 3000 rpm så surar eller sotar den inte å jag vet inte men brukar inte enbart köra fullgas å över 3000rpm...
så besiktningen lär nog inte vara problem. jag själv körde på 465cc å 5-6kg konstant soppatryck utan några som helsta problem 76mm å vet flertalet kompisar som kört med allt från 72-80mm å de har lirat med högt soppatryck...

sen är de inte bara kolvarna som behöver kylning utan även avgasventiler osv..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Bonn-Johan
14 januari 2009 · 245 Inlägg

Xuri skrev:

TurbOla skrev:

Xuri skrev:

vad menar du med för mycke ?

På en 230 med ett litet mitsu agg behövs mängder för å kyla vid högt ladd å högt mottryck

Kolvarna får en rejäl sotbeläggning (vilket vissa tror ger höjd kompression, men det är nog fan marginellt)
Sotet letar sig ner i oljan, täpper igen kanaler, sätter igen oljefiltret så bypassen öppnar...
Bränsleförbrukningen ökar märkbart, katalysatorn hostar och hackar, lambdasonden försöker dra ner på bränslet, det ryker ur avgasröret, avgasvärdena på besiktningen blir knäppa...

Men visst, kanske det kyler lite mer. wink
Men därför har man oljesprut på kolvarnas undersida. smile

Ja men de sitter lambdasond på bilen så under 3000 rpm så surar eller sotar den inte å jag vet inte men brukar inte enbart köra fullgas å över 3000rpm...
så besiktningen lär nog inte vara problem. jag själv körde på 465cc å 5-6kg konstant soppatryck utan några som helsta problem 76mm å vet flertalet kompisar som kört med allt från 72-80mm å de har lirat med högt soppatryck...

sen är de inte bara kolvarna som behöver kylning utan även avgasventiler osv..

Hmm okej, men det ska alltså inte vara nå som helst problem med att motorn blir att gå ojämnt eller dör eller nå sånt tok om jag monterar dit 465cc spridarna med ca 3,5 bars tryck, å en 3" LMM med delnummer 025 på bilen? Självklart bygglar jag förkopplingsmotståndet allra först oxå..

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
TurbOla Reservdansk
14 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Xuri skrev:
Ja men de sitter lambdasond på bilen så under 3000 rpm så surar eller sotar den inte å jag vet inte men brukar inte enbart köra fullgas å över 3000rpm...
så besiktningen lär nog inte vara problem. jag själv körde på 465cc å 5-6kg konstant soppatryck utan några som helsta problem 76mm å vet flertalet kompisar som kört med allt från 72-80mm å de har lirat med högt soppatryck...

sen är de inte bara kolvarna som behöver kylning utan även avgasventiler osv..

Att det fungerar behöver ju inte betyda att det är optimalt. tongue
Dessutom får man väl sotbeläggningar på baksidan av ventilerna, ventilskaften samt ventilsätena, så de inte riktigt håller stängt, kan tänkas?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
14 januari 2009 · 764 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

rockabillyshoes skrev:

NITROUS skrev:

337cc

Stämmer det verkligen? Då flödar den ju nästan lika mycket som en 850R spridare:S

Nej det låter lite för mycket...

Varför det? Tänk på att det är en fyra grabbar!

TurbOla Reservdansk
14 januari 2009 · 6 271 Inlägg

axelj skrev:
Varför det? Tänk på att det är en fyra grabbar!

Större cylindrar, lägre soppatryck, urgammal konstruktion, krävs mycket soppa för att fukta dom cylindrarna. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
7 juni 2009 · 240 Inlägg

ursäkta lite.. jag håller på och ska plocka ner min 740T 230ft och renover/trimma

tänkte lite andra stakar, fuelrail, grenrör blaa bla bla..

men jag tänkte dom där gröna spridarna? v70r/850r? är det något man ska göra eller tänka på när man stoppar på ett par sånna?

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Bonn-Johan
7 juni 2009 · 245 Inlägg

Ja du måste brygga motståndet till spridarna... ..

hedberg_racing skrev:
ursäkta lite.. jag håller på och ska plocka ner min 740T 230ft och renover/trimma

tänkte lite andra stakar, fuelrail, grenrör blaa bla bla..

men jag tänkte dom där gröna spridarna? v70r/850r? är det något man ska göra eller tänka på när man stoppar på ett par sånna?

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang