TurbOla
Reservdansk
13 januari 2009
· 6 271 Inlägg
Xuri skrev:
TurbOla skrev:
Xuri skrev:
Ja men herregud de värsta som kan hända är att den kommer gå lite fett på högvarv å belastning ...bättre de än spik å jävelskap...kyler bara bättre
För mycket soppa är minst lika farligt som för lite soppa, så det är absolut inte bättre...
vad menar du med för mycke ?
På en 230 med ett litet mitsu agg behövs mängder för å kyla vid högt ladd å högt mottryck
Kolvarna får en rejäl sotbeläggning (vilket vissa tror ger höjd kompression, men det är nog fan marginellt)
Sotet letar sig ner i oljan, täpper igen kanaler, sätter igen oljefiltret så bypassen öppnar...
Bränsleförbrukningen ökar märkbart, katalysatorn hostar och hackar, lambdasonden försöker dra ner på bränslet, det ryker ur avgasröret, avgasvärdena på besiktningen blir knäppa...
Men visst, kanske det kyler lite mer.
Men därför har man oljesprut på kolvarnas undersida.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet