Hur funkar CSN-lån och räntor på det?

Martin 9-3 Fisketokig
13 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Håller på funderar ang detta med studielån och återbetalning.

Långt inne i min lilla hjärna har jag ett minne att lånen är mycket förmånliga och betalas av efter att studierna är klara?!

Läget är som sådant att frågan uppkom då sambon studerar och kommer göra det i  3år till.

Vi har förmånen att bo bra och billigt, har inga lån och klarar oss ändå med lite besparingar på banken.

Tänkte mest på om man lånar allt vad som går och låter hela summan varje månad gå in på ett räntekonto med hög ränta och aldrig plockar ut något under tiden.

Sen när det ska börjas betalas tillbaka så sätts hela summan/skulden in tillbaka direkt på första dagen och därav minimalt med ränta och extrakostnader? eller?

Det kommer ju bli ränta på ränta och med 5.5% årlig ränta och dessa summor så kan det bli bra många tusenlappar om året att tjäna.

Detta så klart endast om det gäller med väldigt förmånliga räntor vid studerande.
Vore kanon om någon visste kostnader och vad man kan få ut!?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Muttley
13 januari 2009 ·
Martin 9-3 Fisketokig
13 januari 2009 · 2 997 Inlägg

tkd_rille skrev:
http://www.csn.se/aterbetalning

Där kollade jag men fattade inte mycket.

Enligt den så:

Du kommer sammanlagt att betala (inklusive avgifter och ränta)     
270 663 kronor

Expeditionsavgifter 100:-
Ränta 563:-

Om jag räknade på 7500:- månaden i 36 månader (270.000:-) och valde att betala av på första månaden.

Alltså är det helt gratis att låna pengar på CSN under studierna och räntan efteråt motsvarar 2.5% ?

Låter ju för bra att vara sant. Inte konstigt att varenda student lånar max och troligen sätter in överskottet på räntekonto.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Ellertz Norrlänning
13 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

tkd_rille skrev:
http://www.csn.se/aterbetalning

Där kollade jag men fattade inte mycket.

Enligt den så:

Du kommer sammanlagt att betala (inklusive avgifter och ränta)     
270 663 kronor

Expeditionsavgifter 100:-
Ränta 563:-

Om jag räknade på 7500:- månaden i 36 månader (270.000:-) och valde att betala av på första månaden.

Alltså är det helt gratis att låna pengar på CSN under studierna och räntan efteråt motsvarar 2.5% ?

Låter ju för bra att vara sant. Inte konstigt att varenda student lånar max och troligen sätter in överskottet på räntekonto.

Lite fel... Du får ca 2500 kr/månaden i bidrag. Så du lånar bara 5000 kr/månaden.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
mastrovious
13 januari 2009 · 627 Inlägg

Jag har tagit full lån ca 45000 kr/termin, pröjsar ca 800 kr/mån nu. Annuitetslån (samma summa varje månad oavsett vad man tjänar). Räkningen kommer iofs var tredje mån så ca 2300-2400 kr.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Smajly
13 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Låter ju för bra att vara sant. Inte konstigt att varenda student lånar max och troligen sätter in överskottet på räntekonto.

Å ändå hör man var o varranan som "klagar" på att dom har stora studelån som ska betalas tillbaka och att det är dyrt varje månad.
Jag jobbar på en skola med ungefär 100 personal å man hör ju en hel del "lärare" som gnäller över dessa lånen som dom ska betala tillbaka..

mastrovious
13 januari 2009 · 627 Inlägg

Smajly skrev:

Martin 9-3 skrev:
Låter ju för bra att vara sant. Inte konstigt att varenda student lånar max och troligen sätter in överskottet på räntekonto.

Å ändå hör man var o varranan som "klagar" på att dom har stora studelån som ska betalas tillbaka och att det är dyrt varje månad.
Jag jobbar på en skola med ungefär 100 personal å man hör ju en hel del "lärare" som gnäller över dessa lånen som dom ska betala tillbaka..

Klart man ska undvika om det går.. men för mig var det guld värt! Dom 7500 kr man fick varje månad gjorde mer nytta än vad skadan av att betala tillbaka 700-800 kr/mån gör nu! Min åsikt iaf..

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Martin 9-3 Fisketokig
13 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Smajly skrev:

Martin 9-3 skrev:
Låter ju för bra att vara sant. Inte konstigt att varenda student lånar max och troligen sätter in överskottet på räntekonto.

Å ändå hör man var o varranan som "klagar" på att dom har stora studelån som ska betalas tillbaka och att det är dyrt varje månad.
Jag jobbar på en skola med ungefär 100 personal å man hör ju en hel del "lärare" som gnäller över dessa lånen som dom ska betala tillbaka..

Haha. Undrar hur mycket de prioriterar fel då. Med en normal lärarlön så skulle man kunna betala av 2 studieår om året om man bara vill.

Men är det sant detta att man inte betalar ränta eller andra avgifter under tiden man studerar? Att allt sånt kommer efter?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
mastrovious
13 januari 2009 · 627 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Smajly skrev:

Martin 9-3 skrev:
Låter ju för bra att vara sant. Inte konstigt att varenda student lånar max och troligen sätter in överskottet på räntekonto.

Å ändå hör man var o varranan som "klagar" på att dom har stora studelån som ska betalas tillbaka och att det är dyrt varje månad.
Jag jobbar på en skola med ungefär 100 personal å man hör ju en hel del "lärare" som gnäller över dessa lånen som dom ska betala tillbaka..

Haha. Undrar hur mycket de prioriterar fel då. Med en normal lärarlön så skulle man kunna betala av 2 studieår om året om man bara vill.

Men är det sant detta att man inte betalar ränta eller andra avgifter under tiden man studerar? Att allt sånt kommer efter?

Japp, du bara inkasserar under studietiden big_smile

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Abeed Pekabow i can see u
14 januari 2009 · 644 Inlägg

vad betalar man tillbaka efter man börja jobba då ?

Ellertz Norrlänning
14 januari 2009 · 1 453 Inlägg

mastrovious skrev:

Smajly skrev:

Martin 9-3 skrev:
Låter ju för bra att vara sant. Inte konstigt att varenda student lånar max och troligen sätter in överskottet på räntekonto.

Å ändå hör man var o varranan som "klagar" på att dom har stora studelån som ska betalas tillbaka och att det är dyrt varje månad.
Jag jobbar på en skola med ungefär 100 personal å man hör ju en hel del "lärare" som gnäller över dessa lånen som dom ska betala tillbaka..

Klart man ska undvika om det går.. men för mig var det guld värt! Dom 7500 kr man fick varje månad gjorde mer nytta än vad skadan av att betala tillbaka 700-800 kr/mån gör nu! Min åsikt iaf..

Klarade du dig på 7500? Eller "måste" man ha ett extrajobb? För ja tror 7500 skulle bli svårt för mig att klara mig på hmm

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
14 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Abeed skrev:
vad betalar man tillbaka efter man börja jobba då ?

Beror på hur länge du pluggat / Hur stora lån du har...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
mastrovious
14 januari 2009 · 627 Inlägg

Ellertz skrev:

mastrovious skrev:

Smajly skrev:

Å ändå hör man var o varranan som "klagar" på att dom har stora studelån som ska betalas tillbaka och att det är dyrt varje månad.
Jag jobbar på en skola med ungefär 100 personal å man hör ju en hel del "lärare" som gnäller över dessa lånen som dom ska betala tillbaka..

Klart man ska undvika om det går.. men för mig var det guld värt! Dom 7500 kr man fick varje månad gjorde mer nytta än vad skadan av att betala tillbaka 700-800 kr/mån gör nu! Min åsikt iaf..

Klarade du dig på 7500? Eller "måste" man ha ett extrajobb? För ja tror 7500 skulle bli svårt för mig att klara mig på hmm

Jag klarade mig, bodde iofs hemma men hade bil. Det var tufft ibland så extrajobb är ju super. Men det beror ju på hela livssituationen. Jag bodde i Gbg och pluggade i Borås så bil var det självklara valet före studentboende (då ja inte ville bo i Borås). Så bilen tog ju en del cash i månaden men jag ansökte om tilläggslån för bil, men dom är jävligt hårda med att ge sådant hursomhelst. Jag fick bidrag till busskort istället på 800 kr extra i månaden men dom cashen åkte rätt ner i tanken smile

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Abeed Pekabow i can see u
14 januari 2009 · 644 Inlägg

Ellertz skrev:

Abeed skrev:
vad betalar man tillbaka efter man börja jobba då ?

Beror på hur länge du pluggat / Hur stora lån du har...

ja pluggar till läkare började 2008 .. alltså det är 5 1/2 år

mastrovious
14 januari 2009 · 627 Inlägg

Abeed skrev:

Ellertz skrev:

Abeed skrev:
vad betalar man tillbaka efter man börja jobba då ?

Beror på hur länge du pluggat / Hur stora lån du har...

ja pluggar till läkare började 2008 .. alltså det är 5 1/2 år

Brorsans polare pluggade till läkare.. hamnade på ca 1 mille i skuld.. 4000 kr i mån ungefär! Mumma..

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Abeed Pekabow i can see u
14 januari 2009 · 644 Inlägg

mastrovious skrev:

Abeed skrev:

Ellertz skrev:

Beror på hur länge du pluggat / Hur stora lån du har...

ja pluggar till läkare började 2008 .. alltså det är 5 1/2 år

Brorsans polare pluggade till läkare.. hamnade på ca 1 mille i skuld.. 4000 kr i mån ungefär! Mumma..

det var ju inte kul o höra ...  är du säker på att det är 4000 låter lite konstigt:S

mastrovious
14 januari 2009 · 627 Inlägg

Abeed skrev:

mastrovious skrev:

Abeed skrev:

ja pluggar till läkare började 2008 .. alltså det är 5 1/2 år

Brorsans polare pluggade till läkare.. hamnade på ca 1 mille i skuld.. 4000 kr i mån ungefär! Mumma..

det var ju inte kul o höra ...  är du säker på att det är 4000 låter lite konstigt:S

japp men nu berättade jag inte hela sanningen smile

han pluggade i Ungern en hel del och dessutom är halva lånet på det "gamla systemet" vilket innebär att det är en viss procent av det man tjänar, resten går på det nya som innebär en fast summa var 3:e månad oavsett vad man tjänar. Summan av det blev 4000 kr.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Abeed Pekabow i can see u
14 januari 2009 · 644 Inlägg

jahaa hehe ja fick chock där fan  börja räkna hehhe

mastrovious
14 januari 2009 · 627 Inlägg

Abeed skrev:
jahaa hehe ja fick chock där fan  börja räkna hehhe

sry.. skulle inte skrämmas så! tongue

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Ellertz Norrlänning
14 januari 2009 · 1 453 Inlägg

mastrovious skrev:

Ellertz skrev:

mastrovious skrev:

Klart man ska undvika om det går.. men för mig var det guld värt! Dom 7500 kr man fick varje månad gjorde mer nytta än vad skadan av att betala tillbaka 700-800 kr/mån gör nu! Min åsikt iaf..

Klarade du dig på 7500? Eller "måste" man ha ett extrajobb? För ja tror 7500 skulle bli svårt för mig att klara mig på hmm

Jag klarade mig, bodde iofs hemma men hade bil. Det var tufft ibland så extrajobb är ju super. Men det beror ju på hela livssituationen. Jag bodde i Gbg och pluggade i Borås så bil var det självklara valet före studentboende (då ja inte ville bo i Borås). Så bilen tog ju en del cash i månaden men jag ansökte om tilläggslån för bil, men dom är jävligt hårda med att ge sådant hursomhelst. Jag fick bidrag till busskort istället på 800 kr extra i månaden men dom cashen åkte rätt ner i tanken smile

Aha okej smile För de blir nog GBG för mig.... Men ja kan ju iofs tjäna nästan 70K på en sommar så man kanske kan spara de och leva på också under året smile  Men ska man ha en lgh i gbg blir väl de svindyrt?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang