fråga ang volt lågnivå..

_paulsson_
14 januari 2009 · 35 Inlägg

har en sony cdx-m730 o vill veta vad den ger ut på lågnivå??  har det väldigt stor betydelse?? och hur kan man själv mäta det??

tack för svar.
mvh en som är rätt ny på området.

Senast redigerat av _paulsson_ (14 januari 2009)

Chrysler 300C "bruksbilen." (2005)
DusanMandick Random Hero
14 januari 2009 · 4 047 Inlägg

Ca. 12v, du kan mäta det med en voltmeter lr multimeter. ena kontakten sätter du på remoten o en annan på en bra jordpunkt i bilen, har du stereon på så ska du få ca 12v

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
_paulsson_
14 januari 2009 · 35 Inlägg

hehe. sorry skrev fel... mena lågnivå..provar igen..

Chrysler 300C "bruksbilen." (2005)
DusanMandick Random Hero
14 januari 2009 · 4 047 Inlägg

_paulsson_ skrev:
hehe. sorry skrev fel... mena lågnivå..provar igen..

vill du mäta strömmen lr volten ? Ampere (ström) mäter du i serie, och volt mäter du parallelt.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
thulle1
14 januari 2009 · 733 Inlägg

DusanMandick skrev:

_paulsson_ skrev:
hehe. sorry skrev fel... mena lågnivå..provar igen..

vill du mäta strömmen lr volten ? Ampere (ström) mäter du i serie, och volt mäter du parallelt.

han vill garanterat mäta spänningen (volt)... vad för låt eller ton man ska använda vill jag också veta för att kunna ställa in ett steg så optimalt så möjligt..

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
thulle1
14 januari 2009 · 733 Inlägg

polomononen skrev:
Lågnivå ligger väll oftast på 2V och ibland 4V. Så om jag skulle gissa vad din stereo skickar för spänning ut på lågnivå. Så skulle jag gissa på 2V.

hur kan man gissa på hur hög signal det är i stereon? jag har bara mätt med fast ton på ett par apparater och jag har fått allt från 0,35-4,2 Volt med stereoapparater (fullt ös), så det är helt olika...man vill ju veta vad för frekvens man ska mäta o.s.v. så man kan justera steget optimalt.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Audi-powah
14 januari 2009 · 497 Inlägg

ja min skulle lämna max 2,5volt enligt kenwood och jag ficl ut 4,2 som max med thulle1;)

Senast redigerat av Audi-powah (14 januari 2009)

Audi S3 "Quattro" (2002)
_paulsson_
14 januari 2009 · 35 Inlägg

ok. så det finns ingen "standard" spänning somen apparat ger ut. om man vill hitta ett bra läge på steget för att kunna få max så finns det inte. eller??

Chrysler 300C "bruksbilen." (2005)
Drönirettab
14 januari 2009 · 21 761 Inlägg

_paulsson_ skrev:
ok. så det finns ingen "standard" spänning somen apparat ger ut. om man vill hitta ett bra läge på steget för att kunna få max så finns det inte. eller??

Olika stereoapparater ger ut olika hög signalstyrka, därför får man göra en grundinställning av ljudet så att stegets förstärkning anpassas till stereons utsignal.

thulle1
14 januari 2009 · 733 Inlägg

Drönirettab skrev:

_paulsson_ skrev:
ok. så det finns ingen "standard" spänning somen apparat ger ut. om man vill hitta ett bra läge på steget för att kunna få max så finns det inte. eller??

Olika stereoapparater ger ut olika hög signalstyrka, därför får man göra en grundinställning av ljudet så att stegets förstärkning anpassas till stereons utsignal.

hur mäter man stereons utsignal då? allting nollat som bas och basboost.. men spelar man en fast ton och mäter spänningen sen då?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
thulle1
14 januari 2009 · 733 Inlägg

polomononen skrev:
Kom på en annan sak. När man räknar på frekvenser så kan beräknar man bl.a. något som heter U-hatt. Det är max (den topp som sinusvågen har) som ges ut. Men man kan också beräkna den effektiva spänningen.

Det skulle kunna vara därför som ni får ut så mycket högre spänning än vad som påstås. Ni kan bara mäta max och inte effektivspänningen. Men det är lätt att kolla upp. Anslut bara lågnivåkablarna till ett oscilloskop tongue.

Man använder dessa beräkningar i växelspänning då man räknar på sinusvågor. Så jag vet inte om det här fungerar på samma sätt.

det är säkert så man gör men vem har ett oscilloskop? ja inte jag ivarjefall :p skulle behöva låna ett av någon...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
_paulsson_
14 januari 2009 · 35 Inlägg

men var sätter jag mätpinnarna då?? bara på plus o minus på en kontakt eller..???

Chrysler 300C "bruksbilen." (2005)
thulle1
14 januari 2009 · 733 Inlägg

_paulsson_ skrev:
men var sätter jag mätpinnarna då?? bara på plus o minus på en kontakt eller..???

om du vill mäta spänningen på lågnivåkablarna så tar du plus på pinnen i mitten och minus på höljet (hylsan) runt om och mäter när du spelar...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
dbjanoz
14 januari 2009 · 1 785 Inlägg

_paulsson_ skrev:
har en sony cdx-m730 o vill veta vad den ger ut på lågnivå??  har det väldigt stor betydelse?? och hur kan man själv mäta det??

tack för svar.
mvh en som är rätt ny på området.

Ja du kan mäta lågnivå signalen men det förutsätter att du har en skiva och spelar en sinuston på 50hz. Det är vad en multimeter är byggd för att mäta just vid 50Hz eftersom el-nätet bygger på den frekvensen. Mätvärdet ni får fram är topp värdet. För att få RMS får ni använda er av roten ur 2 om jag inte minns fel. Har du högre frekvenser när du mäter får du ett högre mätvärde än vad spelaren igentligen ger.

Vanlig spänning på en lågnivå är från runt 2volt till 4.5volt. Det finns spelar som är betydligt mycket kraftigare än så på lågnivån. Fördelen är att man undertrycker störningar och får en mycket bättre signal.

Senast redigerat av dbjanoz (14 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Sharky
16 januari 2009 · 10 287 Inlägg

Nej. Alla normala multimetrar visar RMS. Annars skulle dom visa 324V när man mäter vägguttaget hemma....

/Göran

dbjanoz skrev:
Ja du kan mäta lågnivå signalen men det förutsätter att du har en skiva och spelar en sinuston på 50hz. Det är vad en multimeter är byggd för att mäta just vid 50Hz eftersom el-nätet bygger på den frekvensen. Mätvärdet ni får fram är topp värdet. För att få RMS får ni använda er av roten ur 2 om jag inte minns fel. Har du högre frekvenser när du mäter

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Crozzfire Avstängd
16 januari 2009 · 512 Inlägg

Varför veta det?? Är ju olika med volymen!

evilaudio
16 januari 2009 · 16 195 Inlägg

Crozzfire skrev:
Varför veta det?? Är ju olika med volymen!

vissa ger 1 volt å vissa ger 4 volt.   viktiga saker... fast spänningen kvittar ju om själva signalen e "dålig".

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sharky
16 januari 2009 · 10 287 Inlägg

En lågnivåsignal är en växelspänningssignal som rör sig lika mycket ovanför "noll volt" som under "noll volt". Detta leder till ett problem eftersom man när man ser reklamen "8V ut" inte vet om tillverkaren avser + 8 V till - 8 V (dvs totalt 16V spänningssving) eller om tillverkaren avser +4V till -4V (dvs totalt 8V)..
Dessutom vet man inte om tillverkaren avser max signalamplitud eller max effektiv RMS-signal. Om det är för ren sinus så är topp-signalen 1.41 gånger RMS signalen.

Så i värsta fall kan "8V ut" vara egentligen en max toppsignal på +4 volt, dvs en RMS signal på 1.41V. Eller i bästa fall en RMS signal på 8V.


Tänk också på att ljud är logartimiskt. Sänker man ljudet med 6dB så sjunker signalspänningen till hälften. Och om ens anläggning kan spela max 140dB och man har optimerat med en lågnivå på 8V RMS så sjunker denna lågnivåsignal till 0.008V när man spelar med 80dB.

Eftersom störningarna i en bil är mest irriterande när man spelar lågt och det är då som man har i princip bara någon eller några millivolt i lågnivåsignal så spelar faktiskt inte reklamen om " 8V lågnivå" så stor roll. Det är mycket väsentligare med en korrekt installation och väl skärmade kablar.

/Göran

P.S För dom som vill veta mera så är det snarare impedansen i lågnivåutgången som är intressant för att undertrycka störningar än själva nivån på signalen. Ekvivalentschemat för en störd obalanserad signalledare är en nyttoemk med en källimpedans som störs av en störemk med en ekvivalent störimpedans. Det är kvoten mellan dessa strheter som avgör påtryckt störninvå och därmed kvoten mellan nyttosignal och störsignal. Och utimpedansen i lågnivåutgångar kan säkert variera mer än en tiopotens mellan två olika märken fast båda anger "max 8V".

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dbjanoz
16 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Sharky skrev:
Nej. Alla normala multimetrar visar RMS. Annars skulle dom visa 324V när man mäter vägguttaget hemma....

/Göran

dbjanoz skrev:
Ja du kan mäta lågnivå signalen men det förutsätter att du har en skiva och spelar en sinuston på 50hz. Det är vad en multimeter är byggd för att mäta just vid 50Hz eftersom el-nätet bygger på den frekvensen. Mätvärdet ni får fram är topp värdet. För att få RMS får ni använda er av roten ur 2 om jag inte minns fel. Har du högre frekvenser när du mäter

Det stämmer. Fel av mig

Då är det roten ur 2 man använder sig av för att få fram toppvärdet

Senast redigerat av dbjanoz (16 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Sharky skrev:
Eftersom störningarna i en bil är mest irriterande när man spelar lågt och det är då som man har i princip bara någon eller några millivolt i lågnivåsignal så spelar faktiskt inte reklamen om " 8V lågnivå" så stor roll. Det är mycket väsentligare med en korrekt installation och väl skärmade kablar.

/Göran

P.S För dom som vill veta mera så är det snarare impedansen i lågnivåutgången som är intressant för att undertrycka störningar än själva nivån på signalen. Ekvivalentschemat för en störd obalanserad signalledare är en nyttoemk med en källimpedans som störs av en störemk med en ekvivalent störimpedans. Det är kvoten mellan dessa strheter som avgör påtryckt störninvå och därmed kvoten mellan nyttosignal och störsignal. Och utimpedansen i lågnivåutgångar kan säkert variera mer än en tiopotens mellan två olika märken fast båda anger "max 8V".

Exakt. Om man har en någorlunda bra installation, med bra skärmning på kablarna, så skulle egentligen 0.5-1V räcka alldeles utmärkt. Signalnivån för hemmabruk är oftast inte högre än så, tex.

Det här med hög signalnivå har det liksom blivit nån "PR grej" utav...

Alla slutsteg som tillverkas idag är gjorda för att ge max effekt ut oavsett om du har tillgång till 0.5 eller 6-8V....

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang