Trimma / Renovera en B230 FT.. ( Volvo 740 )

Naddut
16 januari 2009 · 127 Inlägg

Tjenare. Ska nu börja ett litet projekt.. Ska trimma och renovera min motor i volvon. ÄR helt eller ja ganska ny på sånt här..
Vad behövs göras?.
Ska skaffa Smidda kolvar och H-profils stakar. 16V topp...
Men resten.. Vad ska man köpa och göras.. Har vänner som hjälper till med en del, men vill ju kunna lite ialf..
Målet med motorn är runt 200 - 250HK..
Tacksam för svar..

Senast redigerat av Naddut (16 januari 2009)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
16 januari 2009 · 3 180 Inlägg

Börja med en helrenovering av motorn. Smidda kolvar behövs inte för 250 hk om du har turbo kolvar i blocket redan. nyare FT/ FK stakar räcker också och är rätt billiga

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
husmus www.avgassystemet.se
16 januari 2009 · 936 Inlägg

Naddut skrev:
Tjenare. Ska nu börja ett litet projekt.. Ska trimma och renovera min motor i volvon. ÄR helt eller ja ganska ny på sånt här..
Vad behövs göras?.
Ska skaffa Smidda kolvar och H-profils stakar. 16V topp...
Men resten.. Vad ska man köpa och göras.. Har vänner som hjälper till med en del, men vill ju kunna lite ialf..
Målet med motorn är runt 200 - 250HK..
Tacksam för svar..

Testa sök. finns mycket om detta.

kan iaf säga att om du bara ska ha 200-250hk räcker detta:

H-profil stakar (www.lgspeed.se t.ex) finns kit för 4800:- med renoveringssats
Chip (www.hi-tuning.com) kolla vilken box du har nu. 541 box krävs mod, 591 är "plug & play" box.
Laddtryck 1.05 bar
390cc spridare samt justera LMM / 960:s 3" LMM med slutnummer 012?
BTR från 940T som är på 3bar
V-Kam

där bör du ha ca. 220hk kanske

Senast redigerat av husmus (16 januari 2009)

-den satt som en fläskläpp-
Naddut
16 januari 2009 · 127 Inlägg

NITROUS skrev:
Börja med en helrenovering av motorn. Smidda kolvar behövs inte för 250 hk om du har turbo kolvar i blocket redan. nyare FT/ FK stakar räcker också och är rätt billiga

Stakarna från motorn och sådant finns ser helt ok ut., bara att den har gått för varm samt att någon del från turbinbladen från "insugs" delen från turbon flygit med in.. hmm

Naddut
16 januari 2009 · 127 Inlägg

husmus skrev:

Naddut skrev:
Tjenare. Ska nu börja ett litet projekt.. Ska trimma och renovera min motor i volvon. ÄR helt eller ja ganska ny på sånt här..
Vad behövs göras?.
Ska skaffa Smidda kolvar och H-profils stakar. 16V topp...
Men resten.. Vad ska man köpa och göras.. Har vänner som hjälper till med en del, men vill ju kunna lite ialf..
Målet med motorn är runt 200 - 250HK..
Tacksam för svar..

Testa sök. finns mycket om detta.

kan iaf säga att om du bara ska ha 200-250hk räcker detta:

H-profil stakar (www.lgspeed.se t.ex) finns kit för 4800:- med renoveringssats
Chip (www.hi-tuning.com) kolla vilken box du har nu. 541 box krävs mod, 591 är "plug & play" box.
Laddtryck 1.05 bar
390cc spridare samt justera LMM / 960:s 3" LMM med slutnummer 012?
BTR från 940T som är på 3bar
V-Kam

där bör du ha ca. 220hk kanske

Okey tackar)
Annan kam och soppa regulator behöves ej då alltså ?
Är helt ny på detta ...

husmus www.avgassystemet.se
17 januari 2009 · 936 Inlägg

Naddut skrev:

husmus skrev:

Naddut skrev:
Tjenare. Ska nu börja ett litet projekt.. Ska trimma och renovera min motor i volvon. ÄR helt eller ja ganska ny på sånt här..
Vad behövs göras?.
Ska skaffa Smidda kolvar och H-profils stakar. 16V topp...
Men resten.. Vad ska man köpa och göras.. Har vänner som hjälper till med en del, men vill ju kunna lite ialf..
Målet med motorn är runt 200 - 250HK..
Tacksam för svar..

Testa sök. finns mycket om detta.

kan iaf säga att om du bara ska ha 200-250hk räcker detta:

H-profil stakar (www.lgspeed.se t.ex) finns kit för 4800:- med renoveringssats
Chip (www.hi-tuning.com) kolla vilken box du har nu. 541 box krävs mod, 591 är "plug & play" box.
Laddtryck 1.05 bar
390cc spridare samt justera LMM / 960:s 3" LMM med slutnummer 012?
BTR från 940T som är på 3bar
V-Kam

där bör du ha ca. 220hk kanske

Okey tackar)
Annan kam och soppa regulator behöves ej då alltså ?
Är helt ny på detta ...

jo om du vill ha ut ca. 220hk.
fixa allt det jag skrev typ. alternativt skippa stakarna men det är en bra idé om du vill renovera/förstärka motorn innan trimning. V-kam är rätt viktigt då orginal kammen suger. BTR från 940T krävs då din original ligger på 2.5bar tror jag. så köp 390cc spridare som ligger på 3bar så blir det bra.

-den satt som en fläskläpp-
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 januari 2009 · 3 180 Inlägg

husmus skrev:
jo om du vill ha ut ca. 220hk.
fixa allt det jag skrev typ. alternativt skippa stakarna men det är en bra idé om du vill renovera/förstärka motorn innan trimning. V-kam är rätt viktigt då orginal kammen suger. BTR från 940T krävs då din original ligger på 2.5bar tror jag. så köp 390cc spridare som ligger på 3bar så blir det bra.

B230FT från 740 har också 3bars regulator så den behövs inte bytas

Senast redigerat av NITROUS (17 januari 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
husmus www.avgassystemet.se
17 januari 2009 · 936 Inlägg

NITROUS skrev:

husmus skrev:
jo om du vill ha ut ca. 220hk.
fixa allt det jag skrev typ. alternativt skippa stakarna men det är en bra idé om du vill renovera/förstärka motorn innan trimning. V-kam är rätt viktigt då orginal kammen suger. BTR från 940T krävs då din original ligger på 2.5bar tror jag. så köp 390cc spridare som ligger på 3bar så blir det bra.

B230FT från 740 har också 3bars regulator så den behövs inte bytas

ofan. jag har b230ft på min 745:a och den hade 2.5bar innan jag bytte till 3bars. men kanske va utbytt till en fråga gamla då tongue

-den satt som en fläskläpp-
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 januari 2009 · 3 180 Inlägg

husmus skrev:

NITROUS skrev:

husmus skrev:
jo om du vill ha ut ca. 220hk.
fixa allt det jag skrev typ. alternativt skippa stakarna men det är en bra idé om du vill renovera/förstärka motorn innan trimning. V-kam är rätt viktigt då orginal kammen suger. BTR från 940T krävs då din original ligger på 2.5bar tror jag. så köp 390cc spridare som ligger på 3bar så blir det bra.

B230FT från 740 har också 3bars regulator så den behövs inte bytas

ofan. jag har b230ft på min 745:a och den hade 2.5bar innan jag bytte till 3bars. men kanske va utbytt till en fråga gamla då tongue

2.5 bar BTR sitter på vanliga insprutare utan turbo mellan 1987-1989 (upp till 1991 i vissa fall).
3 bar sitter på resterande sug och turbobilar.

3 bar BTR har Boschnummer 0 280 160 294.
2.5 bar BTR har Boschnummer 0 280 160 292.

taget från 7/900klubben smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
husmus www.avgassystemet.se
17 januari 2009 · 936 Inlägg

NITROUS skrev:

husmus skrev:

NITROUS skrev:

B230FT från 740 har också 3bars regulator så den behövs inte bytas

ofan. jag har b230ft på min 745:a och den hade 2.5bar innan jag bytte till 3bars. men kanske va utbytt till en fråga gamla då tongue

2.5 bar BTR sitter på vanliga insprutare utan turbo mellan 1987-1989 (upp till 1991 i vissa fall).
3 bar sitter på resterande sug och turbobilar.

3 bar BTR har Boschnummer 0 280 160 294.
2.5 bar BTR har Boschnummer 0 280 160 292.

taget från 7/900klubben smile

men det stämmer dock inte. för förra volvon jag hade va 760tic -85 b230et och den hade STD 2.5bar BTR. det kan jag svära på. men stämmer väl till viss del.

-den satt som en fläskläpp-
Naddut
17 januari 2009 · 127 Inlägg

Tacksam för alla svar=)
Ska börja beställa när som, känns gött att man kan fråga om hjälp smile

RoadRunner87 Skit i allt lev fort å dö ful
7 februari 2009 · 38 Inlägg

b230 insprutare mekanisk e de en sugmotor?

DET ÄR INTE FARTEN SOM DÖDAR, UTAN PLÖTSLIGA STOPP
Team: Hillbilly Cruisers V8 Enköping
Volvo_GL
7 februari 2009 · 223 Inlägg

b230ft från vilken model? nyare har mahle kolvar om jag inte minns fel. Om jag vore du hade jag planat av kolvarna non mm för att sedan kunna köra på med mer ladd. Efter som du skall ha så lite häst så räker de me 16v topp, lite större spridare högre ladd .. Men kan ha fel men så hade jag gjort.

summitracing.com
dbjanoz
8 februari 2009 · 1 785 Inlägg

Naddut skrev:
Tjenare. Ska nu börja ett litet projekt.. Ska trimma och renovera min motor i volvon. ÄR helt eller ja ganska ny på sånt här..
Vad behövs göras?.
Ska skaffa Smidda kolvar och H-profils stakar. 16V topp...
Men resten.. Vad ska man köpa och göras.. Har vänner som hjälper till med en del, men vill ju kunna lite ialf..
Målet med motorn är runt 200 - 250HK..
Tacksam för svar..

Planera bygget väl innan du drar igång med att beställa. Ska du sätta 16V toppen på B230FT underdelen har du ju bland annat inte balansaxlarna som B234F motorn har. Du får anpassa kamremspännare och längd på remmen, det finns ju några stycken som har gjort detta förut. Tycker de kunde ge dig lite råd.

Samtidigt 250Hk vet jag inte om orginalkopplingen blir så glad av i längden. Inte roligt med slirande koppling så satsa på en bättre variant där också.

Jag tycker du gör rätt i att investera i smidda kolvar och stakar. Bygg och renovera så du slipper ras det är inget roligt alls. Använder man turbo på 16V toppen så sänk kompressionen genom att köpa kolvar som sänker kompressionsförhållandet.

Andra kammar är också att föredra. Man bör ju ha ett mindre överlapp då avgasventil och insugsventil är öppet samtidigt. I en sugmotor har man ett större överlapp men i en turbomatad motor har du ju ett övertryck i insugsporten vilket gör att bränsleblandningen trycks ut igenom avgasporten med för stort överlapp. Det är inte den enda skillnaden mellan kamaxlar för sugmotorer och överladdade men jag bara tog ett exempel. Vill du läsa lite mer om hur viktigt det är med just kamaxlarna kan du läsa mer i länken nedan. Troligen behöver du också möjligheten att ställa kamaxlarna individuellt för att göra finjusteringar med ställbara kamdrev.

http://www.enem.se/kamaxlar.asp

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Frissan
9 september 2011 · 4 693 Inlägg

Tjenare!

Skriver här istället för att göra ny tråd.

Har en 945 LTT med 740 TIC tryckklocka och chip.
Laddtrycket är uppställt (fråga mig inte hur mycket)
Går jäkligt bra gör den iaf och det har inte kostat mig mer än 550 spänn totalt.

Nu undrar jag vad nästa steg är.
Måste jag byta tex LMM till 3" och allt annat till 3" eller kan man bara byta ut en sak och få lite mer effekt?
Sen undrar jag lite om hur jag kan få tidigare ladd?
Laddar fullt runt 3500 rpm kanske.

Booyakasha!
Acke88
9 september 2011 · 345 Inlägg

Softis skrev:
Tjenare!
Har en 945 LTT med 740 TIC tryckklocka och chip.
Laddtrycket är uppställt (fråga mig inte hur mycket)
Nu undrar jag vad nästa steg är.

Börja med att skaffa en laddtycksmätare.
Ligger du på typ 0,6 bar t.ex finns det ännu effekt att ta ut utan större arbete.
Tål ju att höjas till kring 1 bar med orginalturbo.

Volvo XC70 (2005)
Volvo 940 (1995)
Frissan
9 september 2011 · 4 693 Inlägg

Ligger en bra bit över 1 bar tyvärr, chippet är god till 1,2 och det spikar inte än iaf.
Ska ställa in det när jag fått tag på en mätare. Men att höja laddtrycket ännu mer är inte att tala om då det antagligen redan är för högt

Booyakasha!
Acke88
9 september 2011 · 345 Inlägg

Som jag har förstått det är det inte heller så stor ide att ladda allt för mycket över 1 bar med orginal 13C.
Större avgasrör, alucooler? Borde väl ge lite snabbre spool.
Sedan större turbo i kombination med 3" imm och större spridare.

Volvo XC70 (2005)
Volvo 940 (1995)
Frissan
9 september 2011 · 4 693 Inlägg

Sitter det inte redan 2,5" avgassystem orginal? Det bärde väl räcka rätt långt?
Alu IC kan jag tänka mig ger lite effekt eftersom att luften blir kallare.

Ang laddtryck: Dom sista 3 varven jag slruvade på klockan gjorde en jäkla skillnad iaf. Så överdrivet mycket tror jag inte det är, men skulle gissa på runt 1,3 kanske.

När jag ställde laddtrycket sista gången så råkade jag glömma sätta dit slangen till klockan roll
Inte ens då spikade det, men satingen var det drog iväg.... Typ 2 sekunder.... Först sköt jag en slang, sen sköt jag iväg dumppluggen så den försvann (har haft öppen)

Booyakasha!
Tuffhaggman
9 september 2011 · 864 Inlägg

En kompis bänkade ur 230hk ur sin B230ft med följande:

531-topp
VX3-kam
aluminiumintercooler
BSR-chip
3" avgassystem hela vägen

kommer inte ihåg laddtryck men han körde med 13c


//Tuffhaggman

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang