Värde på en BMW 328ia Touring -96?

Fredrik_Rangert Egenföretagare
17 januari 2009 · 999 Inlägg

Funderar på att byta till mig en sådan (utan fälgarna men med 16" original).
Skicket verkar vara helt ok.
23 000 mil

Välutrustad med:
Automat, svart skinn (sportstolar), PDC, klimat samt det vanliga med lite el-prylar osv.

Senast redigerat av weeeman (1 februari 2009)

Finland
17 januari 2009 · 71 Inlägg

Arton tusen är den värd, inte mer.

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.
ErikAxelsson
17 januari 2009 · 517 Inlägg

Finland skrev:
Arton tusen är den värd, inte mer.

Äh, du är ju slut.

Runt 30k tkr jag låter rimligt.

Rquired Allmänt envis
17 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Uppskattat pris vid köp av privatperson: 33-39K
Uppskattat pris vid köp av bilhandlare: 43K

Källa: Teknikensvärld.se/bilpriser

Men i och med att den saknar historik samt lite rost (över vad som är normalt för en 13 år gammal bil antar jag i och med att du skriver ut rost) samt framför allt med tanke på finanskrisen tror jag du får 25-30k för den

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
17 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Hmm, lite mkt rost för en såpass ny bil och så saknar den servicebok...
Såg först nu att du hade tänkt köpa den och ägde den inte redan, och till rätt pris är det en helt underbar bil att köra runt i. Med betoning på rätt pris, för utan s-bok kommer den vara iskall den dagen du ska sälja den.

Rosten verkar inte värre än att man kan fixa den hemma på garageuppfarten, eller?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Smajly
17 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Ang. servicebok är det tydligen många som gissar att bilen kommer vara "iskall" när den ska säljas.. mycket gissande bara.
Blir inga större problem att sälja den sen trots att servicebok saknas.. inget ovanligt på importbilar.
Ang rosten e de ju bara lite smått på dom vanliga ställena för dessa bilar. Tycker inte det är nått särskilt med tanke på miltal och årsmodell.
Hade väl själv kunnat ge nått omkring 25-30 för en sådan bil om den förövrigt är som jag velat ha den.

Rock-Star
17 januari 2009 · 2 982 Inlägg

Smajly skrev:
Ang. servicebok är det tydligen många som gissar att bilen kommer vara "iskall" när den ska säljas.. mycket gissande bara.
Blir inga större problem att sälja den sen trots att servicebok saknas.. inget ovanligt på importbilar.
Ang rosten e de ju bara lite smått på dom vanliga ställena för dessa bilar. Tycker inte det är nått särskilt med tanke på miltal och årsmodell.
Hade väl själv kunnat ge nått omkring 25-30 för en sådan bil om den förövrigt är som jag velat ha den.

det är som du säger själv... ingen s bok etc rost.. 23000mil!!!!!
kolla upp den noga om all el fungerar... att den inte drar snett på motorvägen.
knasiga ljud.... gnissel när bilen är kall och allt vad fel innebär.
verkar allt ok så satsa...

bilen kommer vara iskall, därför byter nuv. ägare bort bilen än att sälja den,.
när tänkte du sälja den? gissar på att den inte är värd mycket när den passerat 28000mil...
då spelar s bok ingen roll

Melina525
17 januari 2009 · 36 Inlägg

Kolla på bilpriser.se

I started out with nothing, and I still have most of it left!
Seat Ibiza 1.9 tdi SXE "Den gule fan" (1999)
sand3rs
17 januari 2009 · 182 Inlägg

Smajly skrev:
Ang. servicebok är det tydligen många som gissar att bilen kommer vara "iskall" när den ska säljas.. mycket gissande bara.
Blir inga större problem att sälja den sen trots att servicebok saknas.. inget ovanligt på importbilar.
Ang rosten e de ju bara lite smått på dom vanliga ställena för dessa bilar. Tycker inte det är nått särskilt med tanke på miltal och årsmodell.
Hade väl själv kunnat ge nått omkring 25-30 för en sådan bil om den förövrigt är som jag velat ha den.

Gissande? Vad baserar du ditt eget uttalande på? Är inte det gissande? Vem vill köpa en bil som närmar sig 25.000 mil, rostig, importerad och dessutom utan servicebok??? Jag skulle inte röra den ÖHT!

Rquired Allmänt envis
17 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Jag hade klippt till om 328an känns ok...

Men Smajly, den saknar s-bok och dokumentation. Lite skillnad, i princip alla seriösa importbilar jag sett har haft detta. Kanske inte stämplad hela vägen men det finns.

En bil utan dokumentation och servicebok kommer de flesta bara bläddra förbi på blocket.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hilmer
17 januari 2009 · 1 792 Inlägg

Personligen skulle jag aldrig en E39 mot en E36, E39an är betydligt mer bil och verkligen en rejäl bil medans E36 mer är en leksak, att den är trång invändigt och man inte sitter i linje med ratt/pedal är saker som åtminstone retar mig.
Vad det gäller E36 och dess brister, kolla upp bärarmsbussningarna bak, vanligt att dessa glappar och kostar en slant om man ska lämna in. Likadant med de stora bussningarna fram, också en detalj som t ex gör bilen väldigt spårkänslig.
Torkarsegmentet fram är det gärna glapp i. Fukt i strålkastare. Elhissar/låskistor är en annan sak som kan spöka, kolla så att allt fungerar och inte glappar.
Rosten då, det är som sagt ingen ny bil och man kan då inte förvänta sig att den ska vara fri från rost, dörrar som sagt är en punkt man bör kolla, även underdelen på framskärmarna för innanför innerskärmen samlas massor av skit som ligger och gottar sig.
Ang miltalet, räkna med att den gått mer än vad mätaren står på, det är mer regel än undantag att dessa bilar gått mer. I övrigt får man se över det maskinella, ser det ok ut och går tyst och snällt o inga missljud i transmissionen så har man iaf gjort vad man kunnat.

Senast redigerat av Hilmer (17 januari 2009)

Superman
17 januari 2009 · 321 Inlägg

Då gör du en bra affär!
Inget snack om den saken.

Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Buick Invicta "Victa60" (1960)
Rquired Allmänt envis
18 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Håller med om att E39 är mkt mer bil, men E36an är i det här fallet smidigare och kvickare samtididigt som Weeman gör en bra affär.

Men Hilmer, att man inte sitter i linje med ratt och pedaler i E36an har jag aldrig hört någon klaga över, och aldrig upplevt heller trots ett drygt halvår med en E36a. Tycker man sitter hur gått som helst i dessa, speciellt om man har sportstolarna. Trång tycker jag inte heller men då är jag å andra sidan rätt liten också...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Smajly
18 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Hilmer skrev:
Personligen skulle jag aldrig en E39 mot en E36, E39an är betydligt mer bil och verkligen en rejäl bil medans E36 mer är en leksak, att den är trång invändigt och man inte sitter i linje med ratt/pedal är saker som åtminstone retar mig.
.

Trång? Det kan man inte säga.. inte ens en compact är trång. I touringen har man bra plats och man sitter i linje med ratt o pedaler.
Har en stor bakåtvänd barnstol monterat i passagerar sätet.. gott om plats för benen o allt till lillan, inga problem.
Ska man klaga på nått så skulle det vara bagageutrymmet.. det är inte stort för att vara kombi, men en normal barnvagn och lite påsar o sånt för man in. Kan ju fälla baksätet om man behöver mer plats.

AeroMalm BMW fantast
18 januari 2009 · 1 172 Inlägg

hade aldrig heller bytat bort en e39a mot en e36a.  om du bara saknar skinn så kan du väl köpa en beg skinninredning???. har själv precis köpt en e39a och enligt mig fattas det bara skinn, och jag checkade på www.autopower.se och hittade flera kompletta skinnklädslar för runt 4 - 5papp.. då ingår båda stolarna, hela baksätet och 4 dörrsidor... tycker inte det är nåt farligt pris. sist jag kollade fanns där nog 5 annonser ut. både grått och svart skinn, och ett sett med sportstolarna..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Jolle87
18 januari 2009 · 1 585 Inlägg

jag hade inte tvekat om han erbjuder dig 20.000kr + 328 mot din 523 E39. Men det ska kännas rätt från din sida. att service bok osv fattas är ganska vanligt idag. Bara till att försöka serva den bra när du köpt den så ska det nog inte va några problem.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
18 januari 2009 · 999 Inlägg

AeroMalm skrev:
hade aldrig heller bytat bort en e39a mot en e36a.  om du bara saknar skinn så kan du väl köpa en beg skinninredning???. har själv precis köpt en e39a och enligt mig fattas det bara skinn, och jag checkade på www.autopower.se och hittade flera kompletta skinnklädslar för runt 4 - 5papp.. då ingår båda stolarna, hela baksätet och 4 dörrsidor... tycker inte det är nåt farligt pris. sist jag kollade fanns där nog 5 annonser ut. både grått och svart skinn, och ett sett med sportstolarna..

Till sedan är det lätt att hitta.

Inget till en Touring, har kollat sedan jag köpte bilen i augusti.
Dyker upp ibland, men hittills har det varit utan dörrsidor, eller med gamla dörrsidor utan sido-airbags
Det finns en på autopower men den är såld sedan länge, ringde på den för länge sen.

En komplett inredning med armstöd och dörrsidor till en Touring är dyyyr, samma skit när jag hade en E34 Touring.

Senast redigerat av weeeman (18 januari 2009)

Hilmer
18 januari 2009 · 1 792 Inlägg

Smajly skrev:

Hilmer skrev:
Personligen skulle jag aldrig en E39 mot en E36, E39an är betydligt mer bil och verkligen en rejäl bil medans E36 mer är en leksak, att den är trång invändigt och man inte sitter i linje med ratt/pedal är saker som åtminstone retar mig.
.

Trång? Det kan man inte säga.. inte ens en compact är trång. I touringen har man bra plats och man sitter i linje med ratt o pedaler.
Har en stor bakåtvänd barnstol monterat i passagerar sätet.. gott om plats för benen o allt till lillan, inga problem.
Ska man klaga på nått så skulle det vara bagageutrymmet.. det är inte stort för att vara kombi, men en normal barnvagn och lite påsar o sånt för man in. Kan ju fälla baksätet om man behöver mer plats.

JAG anser att den är trång, men man upplever ju saker och ting olika.
Baksäte och bagage anser iaf jag vara lite snålt tilltaget. Speciellt om man jämför med E39 (som vi gör i denna tråd).
Och man sitter INTE i linje med ratt & pedaler, sitter man rakt i stolen så har man ratt & pedaler förskjutet åt höger (mitten) en aning och dessutom är ratten litegrann vinklad så att man bör om man vill sitta bekvämt ha en vänster arm som är något längre än höger. Men det är inte många som tänker på det.

Rquired Allmänt envis
18 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Hilmer skrev:

Smajly skrev:

Hilmer skrev:
Personligen skulle jag aldrig en E39 mot en E36, E39an är betydligt mer bil och verkligen en rejäl bil medans E36 mer är en leksak, att den är trång invändigt och man inte sitter i linje med ratt/pedal är saker som åtminstone retar mig.
.

Trång? Det kan man inte säga.. inte ens en compact är trång. I touringen har man bra plats och man sitter i linje med ratt o pedaler.
Har en stor bakåtvänd barnstol monterat i passagerar sätet.. gott om plats för benen o allt till lillan, inga problem.
Ska man klaga på nått så skulle det vara bagageutrymmet.. det är inte stort för att vara kombi, men en normal barnvagn och lite påsar o sånt för man in. Kan ju fälla baksätet om man behöver mer plats.

JAG anser att den är trång, men man upplever ju saker och ting olika.
Baksäte och bagage anser iaf jag vara lite snålt tilltaget. Speciellt om man jämför med E39 (som vi gör i denna tråd).
Och man sitter INTE i linje med ratt & pedaler, sitter man rakt i stolen så har man ratt & pedaler förskjutet åt höger (mitten) en aning och dessutom är ratten litegrann vinklad så att man bör om man vill sitta bekvämt ha en vänster arm som är något längre än höger. Men det är inte många som tänker på det.

Va? känner jag över huvud taget inte igen. Säker på att det inte var nått krockat tysklandsskit du satt i? lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hilmer
18 januari 2009 · 1 792 Inlägg

Rquired skrev:
Va? känner jag över huvud taget inte igen. Säker på att det inte var nått krockat tysklandsskit du satt i? lol

Har jobbat med BMW i 8år så jag har provkört en hel del.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang