volvo 744 som drar 2 liter milen?

Vogge
17 januari 2009 · 494 Inlägg

Hej jag frågar åt en bekant som har en 744 från 87 som drar runt 2 liter milen. Visst att volvosarna är tunga som bly och inte har världens bästa bränsle ekonomi men 2 liter är väll lite väl mycket.
har letat efter soppa läckor men inte kunnat hitta några.
finns de några tips på vad man ska kolla?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
mrbuggy Entreprenör
17 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Vogge skrev:
Hej jag frågar åt en bekant som har en 744 från 87 som drar runt 2 liter milen. Visst att volvosarna är tunga som bly och inte har världens bästa bränsle ekonomi men 2 liter är väll lite väl mycket.
har letat efter soppa läckor men inte kunnat hitta några.
finns de några tips på vad man ska kolla?

Byta olja...luftfilter...tändstift....fördelarlock....Tex....! Membran i förgasaren om de e förgasare på den...

Senast redigerat av mrbuggy (17 januari 2009)

PerArne Mycke vill ha mer...
17 januari 2009 · 611 Inlägg

När va den servad sist?? stift, oljor, filter m.m

Hur långt har bilen gått??

Hur körs den??

Funkar kallstarts anordningen som den ska??

//Per-Arne
Vogge
17 januari 2009 · 494 Inlägg

olja filter stift är nyligen bytta. fördelarlocket vet jag inte om de är kollat. Men den ska ha mekanisk insprutning så förgasaren vet jag inte?
fundera på om de kan vara så att choken är i hela tiden. Går de att kolla?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
zlobban
17 januari 2009 · 328 Inlägg

lamdasonden kankse ?! lr hur de stavs`?

Volvo V70 (2010)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
17 januari 2009 · 559 Inlägg

Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

Mvh Thomas
mrbuggy Entreprenör
17 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Vogge skrev:
olja filter stift är nyligen bytta. fördelarlocket vet jag inte om de är kollat. Men den ska ha mekanisk insprutning så förgasaren vet jag inte?
fundera på om de kan vara så att choken är i hela tiden. Går de att kolla?

Bytt både oliefilter och luftfilter då eller...?

pompom88
17 januari 2009 · 422 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:
Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

lambdasonden

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
mrbuggy Entreprenör
17 januari 2009 · 1 784 Inlägg

pompom88 skrev:

Volvo_Thomas skrev:
Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

lambdasonden

Troligen ingen på den va...!

thePaavo Proffa
17 januari 2009 · 282 Inlägg

Om mekanisk insprutning, tex K-Jetronic så finns ingen choke. Istället en kallstartsventil som matar bränsle vid kallare väder.

Senast redigerat av thePaavo (17 januari 2009)

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
17 januari 2009 · 559 Inlägg

pompom88 skrev:

Volvo_Thomas skrev:
Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

lambdasonden

Ursäkta TS för att jag lånar tråden lite.

Lambdan e bytt, katalysator bytt, avgas bytt, tändning står rätt mm.. Mvh

Mvh Thomas
Balle_89
17 januari 2009 ·

hade 745a som drog mycket, visade sej vara tempgivaren som va skrot. så gick på kallstarten hela tiden

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
17 januari 2009 · 559 Inlägg

mrbuggy skrev:

pompom88 skrev:

Volvo_Thomas skrev:
Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

lambdasonden

Troligen ingen på den va...!

På min är det lambdasond, men på TS 744 vet jag inte. Mvh

Mvh Thomas
mrbuggy Entreprenör
17 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:

mrbuggy skrev:

pompom88 skrev:

lambdasonden

Troligen ingen på den va...!

På min är det lambdasond, men på TS 744 vet jag inte. Mvh

Han har ju mekaniskt insprut...!

Frosted
17 januari 2009 · 1 878 Inlägg

Först. byt tempgivaren/kallstarts ventilen.

Tändstift, olja,filter,luftfilter. detta skall alltid göras först!
testa annan LMM
sedan testa med tempgivaren/kallstarten

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Vogge
17 januari 2009 · 494 Inlägg

mrbuggy skrev:

Vogge skrev:
olja filter stift är nyligen bytta. fördelarlocket vet jag inte om de är kollat. Men den ska ha mekanisk insprutning så förgasaren vet jag inte?
fundera på om de kan vara så att choken är i hela tiden. Går de att kolla?

Bytt både oliefilter och luftfilter då eller...?

jag antar att luftfiltret är bytt jag var inte delaktig i den biten. Men ska höra efter. bilen står hemma hos mina föräldrar så kan inte kolla hurvida den har lamdasond eller inte.
jag ska iväg och hjälpa till och skruva på tisdag.
Den här temp givaren och kallstartsventilen låter ju misstänkt.
Vart sitter dem?
Jag kollade med ägaren vad de var för motor de var en b230k om de kan vara till någon hjälp.

Senast redigerat av Vogge (17 januari 2009)

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Tottis_vbg
18 januari 2009 ·

om det är en b230k e det inte konstigt om den drar mycket bensin. den har ingen lambda eller startspridare. sitter en förgasare med mycket vakumdetaljer. brukar krångla en del om bilen gått långt. tråkiga å renovera också. där sitter manuell ckoke på den har jag för mig? kolla så det inte verkar va läckage i nån vakumslang nånstans. e nog bästa tipset jag kan ge, har även fungerande förgasare å sälja om det skulle va så. dom blir slitna om bilen gått 30,000 mil å uppåt oftast

Lazurblau_Metallic
18 januari 2009 · 127 Inlägg

kolla så den inte läcker innan katten då kan lamban få dåliga värden

Vogge
18 januari 2009 · 494 Inlägg

Tottis_vbg skrev:
om det är en b230k e det inte konstigt om den drar mycket bensin. den har ingen lambda eller startspridare. sitter en förgasare med mycket vakumdetaljer. brukar krångla en del om bilen gått långt. tråkiga å renovera också. där sitter manuell ckoke på den har jag för mig? kolla så det inte verkar va läckage i nån vakumslang nånstans. e nog bästa tipset jag kan ge, har även fungerande förgasare å sälja om det skulle va så. dom blir slitna om bilen gått 30,000 mil å uppåt oftast

okej eftersom jag inte titta själv så vet jag inte hur de ser ut. försöker skaffa så mycket info som möjligt innan jag åker dit och skitar ner mig:D
Men de ja ska kolla är luftfiltret så de inte är skitigt. sedan kolla vakumslangarna finns de något sätt att kolla förgasaren eller får man bara chansa?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
mrbuggy Entreprenör
18 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Vogge skrev:

Tottis_vbg skrev:
om det är en b230k e det inte konstigt om den drar mycket bensin. den har ingen lambda eller startspridare. sitter en förgasare med mycket vakumdetaljer. brukar krångla en del om bilen gått långt. tråkiga å renovera också. där sitter manuell ckoke på den har jag för mig? kolla så det inte verkar va läckage i nån vakumslang nånstans. e nog bästa tipset jag kan ge, har även fungerande förgasare å sälja om det skulle va så. dom blir slitna om bilen gått 30,000 mil å uppåt oftast

okej eftersom jag inte titta själv så vet jag inte hur de ser ut. försöker skaffa så mycket info som möjligt innan jag åker dit och skitar ner mig:D
Men de ja ska kolla är luftfiltret så de inte är skitigt. sedan kolla vakumslangarna finns de något sätt att kolla förgasaren eller får man bara chansa?

Hmm enligt dig så e de mekaniskt insprut....vilket stämmer nu då...insprut eller förgasare...svårt med tips annars...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang