volvo 744 som drar 2 liter milen?

Vogge
18 januari 2009 · 494 Inlägg

mrbuggy skrev:

Vogge skrev:

Tottis_vbg skrev:
om det är en b230k e det inte konstigt om den drar mycket bensin. den har ingen lambda eller startspridare. sitter en förgasare med mycket vakumdetaljer. brukar krångla en del om bilen gått långt. tråkiga å renovera också. där sitter manuell ckoke på den har jag för mig? kolla så det inte verkar va läckage i nån vakumslang nånstans. e nog bästa tipset jag kan ge, har även fungerande förgasare å sälja om det skulle va så. dom blir slitna om bilen gått 30,000 mil å uppåt oftast

okej eftersom jag inte titta själv så vet jag inte hur de ser ut. försöker skaffa så mycket info som möjligt innan jag åker dit och skitar ner mig:D
Men de ja ska kolla är luftfiltret så de inte är skitigt. sedan kolla vakumslangarna finns de något sätt att kolla förgasaren eller får man bara chansa?

Hmm enligt dig så e de mekaniskt insprut....vilket stämmer nu då...insprut eller förgasare...svårt med tips annars...

Jag har försökt vara tydlig att jag inte vet då jag själv inte tittat på bilen motorn som sitter i ska vara en B230k enligt vv och tottis_vgb verkar säker på sin sak att de är förgasare på den motorn.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
snapshot
18 januari 2009 · 908 Inlägg

nej kusinen hade samma problem med b230K, jävla skit är det.. men när han var klar så darck den 'bara' 1.5 liter milen

Vogge
25 januari 2009 · 494 Inlägg

hej allihoppa de har varit lite dött här nu de senaste dagarna. jag har inte haft tid att sätta mig in i bilen.
men nu har jag tagit mig en egen titt och de är en förgasare! och finns ingen lambda.

mitt första fynd var att hela förgasar huset satt löst och läckte mellan förgasaren och insuget vilket man kan se på bilden då de är grisigt där imellan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/8232/large/552787_8ca9xm.jpg

Sedan tog jag en bild på förgasaren lite närmare för jag undrar om den lilla ventilgen man ser till vänster är den så kallade kallstartsventilen?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/8232/large/552786_mqcbag.jpg

Tacksam för all hjälp jag har fått!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Evil_90 +Uppfinnare+
25 januari 2009 · 643 Inlägg

Min drack också så mycket när jag var ute å börnade förra veckan wink

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Vogge
25 januari 2009 · 494 Inlägg

Evil_90 skrev:
Min drack också så mycket när jag var ute å börnade förra veckan wink

givande;p visste inte ens att de gick att börna med den kanske på glansis!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Frosted
25 januari 2009 · 1 878 Inlägg

Evil_90 skrev:
Min drack också så mycket när jag var ute å börnade förra veckan wink

totalt onödigt inlägg.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Drönirettab
25 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Eftersom det var lösa grejor omkring förgasaren så måste de sättas fast ordentligt förstås, men det är väl ganska självklart. smile

Har inte pysslat med B230K, fast enligt Haynes så är chokefunktionen vakumstyrd, vilket gör att det är viktigt med alla slangar så att de är hela och sitter som de ska.

Senast redigerat av Drönirettab (25 januari 2009)

Vogge
25 januari 2009 · 494 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom det var lösa grejor omkring förgasaren så måste de sättas fast ordentligt förstås, men det är väl ganska självklart. smile

Har inte pysslat med B230K, fast enligt Haynes så är chokefunktionen vakumstyrd, vilket gör att det är viktigt med alla slangar så att de är hela och sitter som de ska.

yes de hela är åt draget nu. i min lilla fantasivärld tänker jag att de kanske kan vara anledningen till den dåliga prestandan och bränsle förbrukningen.
men hitta även en t-korsning´som gummit var uppkäkat på och den var även övertejpad med eltejp.
går de att byta gummit eller måste man byta hela vakumslangen ? Är dessa vakumslangar de som kallas för egr rör på mekonomen sida?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
25 januari 2009 · 272 Inlägg

Du kan byta bara gummit på slangarna ! Egr rören är väl dom som syns till vänster om toppen på den översta bilden du tog . Dom brukar rosta sönder ganska ofta .

Schipperke rules !
Vogge
25 januari 2009 · 494 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Du kan byta bara gummit på slangarna ! Egr rören är väl dom som syns till vänster om toppen på den översta bilden du tog . Dom brukar rosta sönder ganska ofta .

Okej vilken lycka ! Då får man införskaffa lite nya gummi bitar tror du de finns på mekonomen eller liknande kunde inte hitta på deras sida.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang