hur långt ner får man ha solfilm på framrutan???? (volvo 740)

KHRacing
20 januari 2009 ·

Ablazed skrev:
lagen kanske säger nej, men om både SBP och polisen har måttståckar fö att kolla om borden är laglig lr inte å man får godkännt så e de ju bara att, på mä skiten å åka.en .

Men det du säger slår ju emot varandra. Jag påtalar ENDAST - ATT DET ÄR OLAGLIGT
man får inte ens ha ett sådant litem McDrive-club märke i vindrutan

om en polis har en "måttstock" som är deras.. så bryter de emot lagon om de släpper genom en bil med vindrutestreamer.

weian Concordia res parvae crescent
20 januari 2009 · 924 Inlägg

KHRacing skrev:

Ablazed skrev:
lagen kanske säger nej, men om både SBP och polisen har måttståckar fö att kolla om borden är laglig lr inte å man får godkännt så e de ju bara att, på mä skiten å åka.en .

Men det du säger slår ju emot varandra. Jag påtalar ENDAST - ATT DET ÄR OLAGLIGT
man får inte ens ha ett sådant litem McDrive-club märke i vindrutan

om en polis har en "måttstock" som är deras.. så bryter de emot lagon om de släpper genom en bil med vindrutestreamer.

men varför gör polisen å SBP papperstestet om de nu e så olagligt att ha en bord?
varför har dom ens tagit fram den metoden då?

inget agg mot dig men om de nu e som du säger så vill ja ha ett konkret bevis på att de e olagligt, innan ja å resten av alla som säger att de e lagligt ger oss.

ja vill veta var du fått den infon ifrån å va du bygger ditt argument på.
å som ja sa, inget agg mot dig på nåt sätt.

men de e liksom bara du (å en till i en likadan tråd) som säger att de e olagligt.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
MrTobias
20 januari 2009 · 1 297 Inlägg

Ablazed skrev:

KHRacing skrev:

Ablazed skrev:
lagen kanske säger nej, men om både SBP och polisen har måttståckar fö att kolla om borden är laglig lr inte å man får godkännt så e de ju bara att, på mä skiten å åka.en .

Men det du säger slår ju emot varandra. Jag påtalar ENDAST - ATT DET ÄR OLAGLIGT
man får inte ens ha ett sådant litem McDrive-club märke i vindrutan

om en polis har en "måttstock" som är deras.. så bryter de emot lagon om de släpper genom en bil med vindrutestreamer.

men varför gör polisen å SBP papperstestet om de nu e så olagligt att ha en bord?
varför har dom ens tagit fram den metoden då?

inget agg mot dig men om de nu e som du säger så vill ja ha ett konkret bevis på att de e olagligt, innan ja å resten av alla som säger att de e lagligt ger oss.

ja vill veta var du fått den infon ifrån å va du bygger ditt argument på.
å som ja sa, inget agg mot dig på nåt sätt.

men de e liksom bara du (å en till i en likadan tråd) som säger att de e olagligt.

Var då inga problem när jag besikta bilen.

3rik
20 januari 2009 · 88 Inlägg

När jag ringde till VV så fick jag det där svaret med A4 papper på ratten, allt inom det skulle vara lagligt.
Det är väl ungefär samma sak som att ha fastmonterat solskydd?

KHRacing
20 januari 2009 ·

3rik skrev:
När jag ringde till VV så fick jag det där svaret med A4 papper på ratten, allt inom det skulle vara lagligt.
Det är väl ungefär samma sak som att ha fastmonterat solskydd?

Ring du 2 ggr till så får du två till olika svar.

LarrE91
21 mars 2011 · 60 Inlägg

Själv har jag min board 26 cm ner på framrutan smile, så får väl se vad dom blå säger när dom stoppar mig wink

fluppidupp ...
21 mars 2011 · 757 Inlägg

Alla nya rutor som har en "solkant" har 1-2st markeringar på vardera sida i nederkant. vissa av originalkanterna är till och med så svaga att man knappt märker dom när man sitter i. hur långt ner man får ha extramonterad är ju som sagt inte lägre än dessa för att alla bilar har olika vinklar osv så det går aldrig att säga att 20cm ovanför ratten får man ha då blir det ju inget kvar av rutan om man har säg en MB sprinter.

no_fake
21 mars 2011 · 865 Inlägg

Härligt tråd lyft..

reglerna säger
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor.

fluppidupp ...
21 mars 2011 · 757 Inlägg

nu snackar vi inte hela rutan utan bara lite i överkant.

har en gammal 740 ruta här och där är originaltoningen 10.5cm från listen.

no_fake
21 mars 2011 · 865 Inlägg

jo men reglerna tar ju och förklarar att även det där lilla i överkant e olagligt

Team-Bmw
21 mars 2011 · 86 Inlägg

no_fake skrev:
Härligt tråd lyft..

reglerna säger
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor.

Många biltillverkare ''tonar'' sidorutorna fram original, tex volvo har det på vissa modeller.. Detta är lagligt, men att eftermontera är enligt nästan alla poliser och besiktningsmän inte tillåtet/lagligt, eftersom att man då inte kan garantera bra sikt. Du nämner 70% genomsläpp, och det har jag också fått som svar, MEN! alla poliser bedömmer olika.. Har varit i tjafs med många olika poliser om detta på olika bilar, och nästan ingen av dom tillåter något.. tyvärr... men jag kör med detta ändå och tar konsekvenserna när det kommer, det är ju ändå snyggast så wink

no_fake
21 mars 2011 · 865 Inlägg

Team-Bmw skrev:

no_fake skrev:
Härligt tråd lyft..

reglerna säger
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor.

Många biltillverkare ''tonar'' sidorutorna fram original, tex volvo har det på vissa modeller.. Detta är lagligt, men att eftermontera är enligt nästan alla poliser och besiktningsmän inte tillåtet/lagligt, eftersom att man då inte kan garantera bra sikt. Du nämner 70% genomsläpp, och det har jag också fått som svar, MEN! alla poliser bedömmer olika.. Har varit i tjafs med många olika poliser om detta på olika bilar, och nästan ingen av dom tillåter något.. tyvärr... men jag kör med detta ändå och tar konsekvenserna när det kommer, det är ju ändå snyggast så wink

att eftermontera e inte lagligt det står ju i mitt inlägg som e kopierat rakt från transportstyrelsen

Team-Bmw
21 mars 2011 · 86 Inlägg

Precis, helt rätt! smile

fluppidupp ...
21 mars 2011 · 757 Inlägg

problemet är ju då att till och med polisen kör med solfilm på sina vindrutor ibland för att dölja sina blåljus. alla p-bevis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang