Köra utan dump - Slitage?

Rand
18 januari 2009 · 1 024 Inlägg

1.5 i ladd hoppas det inte är orginal stakar.

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
_DamnIt R1 driver!
18 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Coddas skrev:

_DamnIt skrev:
Det han är ute efter är nog ljudet när wgn släpper laddet verkar det som. För det är det enda jag kan tänka mig att man kan göra för att köra utan dump och få laddsläppspyset i stil med supran som visades på film. Så det går ju alltid att ordna, beror ju bara på hur mycket pengar man är villig att slänga ut

wg har vell inget laddluft som den kan släppa ut?  styr vell bara bort avgaserna från turbon när önskat ladd uppnåtts?

Jo, det är det.
Men har varit med om folk som kör med extern wg då, och har ett öppet rör ut från den så det "dumpar" från den. Hur dom gör, eller hur länge det håller eller något sånt har jag absolut ingen aning om. Min poäng va bara att det går om man vet hur

Mr_EmCom Med.lem
18 januari 2009 · 3 759 Inlägg

_DamnIt skrev:

Coddas skrev:

_DamnIt skrev:
Det han är ute efter är nog ljudet när wgn släpper laddet verkar det som. För det är det enda jag kan tänka mig att man kan göra för att köra utan dump och få laddsläppspyset i stil med supran som visades på film. Så det går ju alltid att ordna, beror ju bara på hur mycket pengar man är villig att slänga ut

wg har vell inget laddluft som den kan släppa ut?  styr vell bara bort avgaserna från turbon när önskat ladd uppnåtts?

Jo, det är det.
Men har varit med om folk som kör med extern wg då, och har ett öppet rör ut från den så det "dumpar" från den. Hur dom gör, eller hur länge det håller eller något sånt har jag absolut ingen aning om. Min poäng va bara att det går om man vet hur

Ett såkallat screampipe. Men det är inte därifrån kvittret kommer, det är från turbon.
En extern WG vrålar bara som fan när den öppnar = när turbon når fullt ladd.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
_DamnIt R1 driver!
18 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

_DamnIt skrev:

Coddas skrev:

wg har vell inget laddluft som den kan släppa ut?  styr vell bara bort avgaserna från turbon när önskat ladd uppnåtts?

Jo, det är det.
Men har varit med om folk som kör med extern wg då, och har ett öppet rör ut från den så det "dumpar" från den. Hur dom gör, eller hur länge det håller eller något sånt har jag absolut ingen aning om. Min poäng va bara att det går om man vet hur

Ett såkallat screampipe. Men det är inte därifrån kvittret kommer, det är från turbon.
En extern WG vrålar bara som fan när den öppnar = när turbon når fullt ladd.

Okej, då blev det lite fel här ifrån mig då. Då kan vi bortse från mitt uttalande, då det blev hopblandat smile

Mr_EmCom Med.lem
18 januari 2009 · 3 759 Inlägg

_DamnIt skrev:

Mr_EmCom skrev:

_DamnIt skrev:

Jo, det är det.
Men har varit med om folk som kör med extern wg då, och har ett öppet rör ut från den så det "dumpar" från den. Hur dom gör, eller hur länge det håller eller något sånt har jag absolut ingen aning om. Min poäng va bara att det går om man vet hur

Ett såkallat screampipe. Men det är inte därifrån kvittret kommer, det är från turbon.
En extern WG vrålar bara som fan när den öppnar = när turbon når fullt ladd.

Okej, då blev det lite fel här ifrån mig då. Då kan vi bortse från mitt uttalande, då det blev hopblandat smile

Trodde länge precis som dig tills jag fick allt förklarat för mig smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Rudan
18 januari 2009 · 30 Inlägg

Fyfan alltså!?! Det här forumet måste ju innehålla den största högen besserwissers någonsin?
Varför i helvete skriver ni och försöker förklara för en kille eller säga att han e dum i huvudet med mera om ni inte själva har en jävla aning om vad ni snackar om?? Jag läste nu inte alla inlägg till 100% men MINST 75% av inläggen i denna tråd e totalt IQ befriade.

Wastegate och Dumpventil har två helt skilda funktioner. Båda har med luft/avgaser att göra JA. Men där stannar likheterna.

Mercedesturbodiesel Sothora <3
18 januari 2009 · 1 201 Inlägg

dump ska användas, wrc bilarna kör utan =turbo slut fort. IOFS så blir ju nästan hela motorn slut ganska snabbt med;)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Mr_EmCom Med.lem
18 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Rudan skrev:
Fyfan alltså!?! Det här forumet måste ju innehålla den största högen besserwissers någonsin?
Varför i helvete skriver ni och försöker förklara för en kille eller säga att han e dum i huvudet med mera om ni inte själva har en jävla aning om vad ni snackar om?? Jag läste nu inte alla inlägg till 100% men MINST 75% av inläggen i denna tråd e totalt IQ befriade.

Wastegate och Dumpventil har två helt skilda funktioner. Båda har med luft/avgaser att göra JA. Men där stannar likheterna.

http://vet.hut.nu/?id=2

roll

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
18 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
dump ska användas, wrc bilarna kör utan =turbo slut fort. IOFS så blir ju nästan hela motorn slut ganska snabbt med;)

Skulle någon kunna vara vänlig bekräfta det?

Senast redigerat av Mr_EmCom (18 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
volvo244_rallycross
18 januari 2009 ·

Mr_EmCom skrev:

Rudan skrev:
Fyfan alltså!?! Det här forumet måste ju innehålla den största högen besserwissers någonsin?
Varför i helvete skriver ni och försöker förklara för en kille eller säga att han e dum i huvudet med mera om ni inte själva har en jävla aning om vad ni snackar om?? Jag läste nu inte alla inlägg till 100% men MINST 75% av inläggen i denna tråd e totalt IQ befriade.

Wastegate och Dumpventil har två helt skilda funktioner. Båda har med luft/avgaser att göra JA. Men där stannar likheterna.

http://vet.hut.nu/?id=2

roll

hahaha

Rudan
18 januari 2009 · 30 Inlägg

hahaha. Men ärligt talat. E jag den enda som tycker så eller?

Mr_EmCom Med.lem
18 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Rudan skrev:
hahaha. Men ärligt talat. E jag den enda som tycker så eller?

Nej men det går att utrycka sig på ett trevligt sett..
Ändå, du betalar ju inget för få använda sidan, hade det kostat att regga sig och forumet sett ut som det gör så hade jag nog också haft den där tonen, men nu är det mycket finniga 17 åringar här som går första linjen Fordon och tror dom kan allt, då blir det lätt såhär.

No offens, jag var också finnig och 17 för ett tag sen..

Ska vi säga att TS får nöja sig med svaren han fått och låta den här tråden dö? (det kommer ändå komma en ny dumpventilstråd i morgonkväll..) madroll

Senast redigerat av Mr_EmCom (18 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Janneutanb
19 januari 2009 · 7 272 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Mercedesturbodiesel skrev:
dump ska användas, wrc bilarna kör utan =turbo slut fort. IOFS så blir ju nästan hela motorn slut ganska snabbt med;)

Skulle någon kunna vara vänlig bekräfta det?

Ja dom kör utan för dom vill ha laddtryck vid varje växeln, finns ingen anledning för dom då att släppa ut det.
Men dom kör väl med responssystem också samt att dom byter nog ut turbon innan den går sönder pga avsaknaden utav en dump...

Det där med wastegate ljud är bara skitsnack enligt mig.
Det enda ljudet du kan höra ifrån en WG är ifall du kör med en såkallad "screamer-pipe" som leder avgaserna rätt ut istället för in i avgassystemet.

Kvitterljudet ifrån bilar utan dump samt bilar med för hård ställda dumpar skapas av luften som åker tillbaka mot impellern på turbon.
Nej det skapar ingen konflikt med datorboxen.
Ju mer du laddar, ju mer luft kommer åka tillbaka på impellern.
DOCK kommer antagligen turbon hålla bra jävla länge även om du kör utan en fungerande dump.
Visst den kanske inte håller i 20.000 mil som den möjligtvis hade gjort innan men du kommer iaf inte behöva byta en gång om året heller.

Och sluta blanda in dieselbilar i dumpventilssnacket, snälla...

Liy
19 januari 2009 · 120 Inlägg

oj va folk som klagar.. ^^
1: nej han hade inte original stakar.. so what?..
2: jag vet att det är en supra och ingen 5a...
3: ville bara ha reda på hur länge som turbon håller..

som sagt.. man kan köra med dump men i detta fallet vill jag inte det för att få fram detta ljudet..
och om turbon håller 10.000mil istället för 50.000mil.. så är inte det hela världen.. tongue
men men.. ^^

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
torpis Forummoderator
19 januari 2009 · 10 576 Inlägg

lillen006 skrev:
Sluta hacka på kille, jag misstänker att han lagt upp videon för att visa dej vilket ljud han menar, sen tror jag inte det e relevant i frågan vad hans kompis har för stakar, likväl som att jag kör omkring med sommardäck mitt i vintern. Så kan du inte svaret, svara inte alls istället...

Nu tog du i väl bra...

effekt är högst relevant för ljudet. har man inte bytt vevstakar så är det inga 350hk, har han inte 350hk så kommer frågeställarens bil kunna låta ungefär lika, men har kompisen verkligen 350hk så kommer den bilen låte betydligt mer å suprans håll en vad en chippad originalbul utan dump gör.

och vill man få en 850 att låta som en supra så behöver man läsa på en del, därav rådet att söka för det finns massor i ämnet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
19 januari 2009 · 10 576 Inlägg

Liy skrev:
oj va folk som klagar.. ^^
1: nej han hade inte original stakar.. so what?..
2: jag vet att det är en supra och ingen 5a...
3: ville bara ha reda på hur länge som turbon håller..

som sagt.. man kan köra med dump men i detta fallet vill jag inte det för att få fram detta ljudet..
och om turbon håller 10.000mil istället för 50.000mil.. så är inte det hela världen.. tongue
men men.. ^^

läs mitt inlägg ovan, det sammanfattar svaret på motfrågorna.

vissa biler levereras dutan dump, exempelvis nissan 200sx, men då är den anpassad för det. likaså supran i filmen. De har sina baktankar med att skita i dumpen. hur en påställd 850 med originalturbo håller vet man inte.  Om man av ena eller andra anledningen inte vill råka ut för turbobyte så bör man inte montera bort dumpventilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
19 januari 2009 · 10 576 Inlägg

Brains skrev:

Mr_EmCom skrev:

Mercedesturbodiesel skrev:
dump ska användas, wrc bilarna kör utan =turbo slut fort. IOFS så blir ju nästan hela motorn slut ganska snabbt med;)

Skulle någon kunna vara vänlig bekräfta det?

Ja dom kör utan för dom vill ha laddtryck vid varje växeln, finns ingen anledning för dom då att släppa ut det.

exakt!

varför blanda in en tävlingsbil?  i synnerhet en rallybil som princip alltid går med fullgas. Som dessutom är byggd för ändamålet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
fredriq Olika
19 januari 2009 · 907 Inlägg

volvo244_rallycross skrev:
min audi 100 turbo quattro kvittrar som div 1 rallycrossbilarna är de wg?då lr?dum fråga kanske men kan nästan inget om sånt lr audi 100 turbo quattro har ej skruvat med överladdade bilar förut, har bara skruvar -t med sug motorer (tävlingsbilar)

Audi 100/200(10V) turbo har ingen avlastningsventil/bypasventil/dumpventil original men laddar heller inte mera än 0,33-0,5 bar.
Börjar man skruva upp laddet till vad K26:an (nyare K24) klarar av börjar det bli nödvändigt att kunna släppa ut övertrycket när man stänger gasspjället, annars får man åka med ståltråd runt IC och vara bereredd på att få montera bortskjutna tryckslangar stup i kvarten, been there, done that smile

Btw, min 200 har gått ca 36K mil utan dumpventil...

Mvh
Fredrik
NeroX mariestad
19 januari 2009 · 59 Inlägg

S70_Erik skrev:
Va e de för fel på folket här? Ingen dump? i en turbo bil? Jo det sitter dump på alla turbo bilar, sen om den sitter inbyggd i turbon eller om du har den löst på ic kretsen spelar mindre roll. Sen att din kusins bil dumpar gött e för att den gör det, men den släpper ut det genom luftfiltret i stället, Funkar kanon, Men om man laddar på lite mera kan det skada luftmassemätarn.  sen Torpi! Ja laddade 1.5 med mina orginalstakar i över två år, då har ja en ltt...  Men köra utan dump e inget att rekomendera, inte bara turbon som tar skada, du får ju ett turbo tryck som inte har någonstans att ta vägen när du släpper av på gasen.

okej på vilka bilar sitter dumpen inbyggd i turbon ?, och det är jusst när turbotrycket skjuter tillbaka i turbon som den skadas när du släpper gasen.

raggarsvin!
Hochland
19 januari 2009 · 140 Inlägg

Eller så köper du en HKS ssqv dump och smäller på en sådan så får du ett obeskrivligt skönt ljud!cool

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang