Vad ska man kolla på vid köp av bas?

Lonefox Bad music kills good sound
25 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Niklas12 skrev:

Lonefox skrev:

Niklas12 skrev:

Vad menar du med att jag får mer kontroll?  Men måste jag bygga egen låda till hertz eller kan man köpa färdiga?

Mer kontrollerad och exakt bas. Mindre bröl om man säger så.

Jo det får byggas en egen men det kan finnas färdiga lådor som stämmer hyfsat i volym för den basen.

http://www.blekingebilradio.se/ListProd … px?cat=348

Där har du ngr olika.
Kan räkna på 27 liter sen och se hur den kurvan ser ut då den lådan är rejält nedsatt i pris.

Ja okej, men menar du att mutant-basen brölar mycket då?

Steget är långt ifrån samma klass som DLS och Hertz-stegen och har sämre kontroll över basarna.
Mutansbasarna sitter i en allroundlåda som spelar "hyfsat" i de flesta bilar, men inte bra.

Hertzbasen funkar rätt bra i 27 liter.
F-3db på runt 37-38Hz vilket är rätt lagom i bil.
Rätt flack avrullning (hur snabbt/långsamt den slutar spela bas) neråt, ser helt ok ut med tanke på bilars djupbasförstärkning. Hyfsat bra hifi som rätt inställt även ger en hel del tryck. Inga jättetryck men man känner det absolut. Med tanke på att lådan blir som känsligast runt 60-70Hz skulle jag själv personligen dela av den runt 50-55Hz vid 12db/okt vilket Hertzsteget har.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Niklas12
25 januari 2009 · 128 Inlägg

Lonefox skrev:

Niklas12 skrev:

Lonefox skrev:

Mer kontrollerad och exakt bas. Mindre bröl om man säger så.

Jo det får byggas en egen men det kan finnas färdiga lådor som stämmer hyfsat i volym för den basen.

http://www.blekingebilradio.se/ListProd … px?cat=348

Där har du ngr olika.
Kan räkna på 27 liter sen och se hur den kurvan ser ut då den lådan är rejält nedsatt i pris.

Ja okej, men menar du att mutant-basen brölar mycket då?

Steget är långt ifrån samma klass som DLS och Hertz-stegen och har sämre kontroll över basarna.
Mutansbasarna sitter i en allroundlåda som spelar "hyfsat" i de flesta bilar, men inte bra.

Hertzbasen funkar rätt bra i 27 liter.
F-3db på runt 37-38Hz vilket är rätt lagom i bil.
Rätt flack avrullning (hur snabbt/långsamt den slutar spela bas) neråt, ser helt ok ut med tanke på bilars djupbasförstärkning. Hyfsat bra hifi som rätt inställt även ger en hel del tryck. Inga jättetryck men man känner det absolut. Med tanke på att lådan blir som känsligast runt 60-70Hz skulle jag själv personligen dela av den runt 50-55Hz vid 12db/okt vilket Hertzsteget har.

okej förstod absolut ingenting av det där tongue men blir kanske bäst att spara lite till istället och öka budgeten på hur mkt jag ska lägga ner på det.

Lonefox Bad music kills good sound
25 januari 2009 · 7 241 Inlägg

*skrattar*

Hertzbasen funkar bra i lådan för 249:- hos Blekinge Bilradio, om du inte orkar bygga en själv.

Hertzkitet hos BAE    2495:-
Lådan hos Blekinge:   249:- (Plus 125:- i frakt)
Totalt:                       2869:-

Senast redigerat av Lonefox (25 januari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Niklas12
25 januari 2009 · 128 Inlägg

Lonefox skrev:
*skrattar*

Hertzbasen funkar bra i lådan för 249:- hos Blekinge Bilradio, om du inte orkar bygga en själv.

Hertzkitet hos BAE    2495:-
Lådan hos Blekinge:   249:- (Plus 125:- i frakt)
Totalt:                       2869:-

Ja sen blir det frakten och det från blekinge med tongue  Men det ligger ändå runt ett hyffsat pris. Sen är detta kanske en dum fråga men är det svårt att monter i basen i lådan eller är det bara att trycka i den? tongue

Lonefox Bad music kills good sound
25 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Niklas12 skrev:

Lonefox skrev:
*skrattar*

Hertzbasen funkar bra i lådan för 249:- hos Blekinge Bilradio, om du inte orkar bygga en själv.

Hertzkitet hos BAE    2495:-
Lådan hos Blekinge:   249:- (Plus 125:- i frakt)
Totalt:                       2869:-

Ja sen blir det frakten och det från blekinge med tongue  Men det ligger ändå runt ett hyffsat pris. Sen är detta kanske en dum fråga men är det svårt att monter i basen i lådan eller är det bara att trycka i den? tongue

Frakten medräknad i totalsumman wink

Nej det är inte svårt alls.
8 skruvar. Man bör korsdra dem. Dvs dra i en skruv. dra nästa skruv mitt emot, dra sedan nästa mitt imellan de två osv osv osv...

Du KAN behöva ha dämpull i lådan, men det finns billigt hos både Blekinge och tex. Biltema.
Tex DLS polyesterull, 500gr för 99:-.
http://www.blekingebilradio.se/ListProd … px?cat=173

Fördelen med Blekinge är att det är samma fraktkostnad oavsett hur mkt/lite man beställer. Vilket iofs är en nackdelom man beställer ngt som kostar mindre än frakten sad

Så med ull blir dne totala slutsumman 2968:-, dvs under 3K wink
Plus skruvarna, träs/gipsskruv funkar bra så länge de har en platt anläggningsyta.

Senast redigerat av Lonefox (25 januari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Niklas12
26 januari 2009 · 128 Inlägg

Lonefox skrev:

Niklas12 skrev:

Lonefox skrev:
*skrattar*

Hertzbasen funkar bra i lådan för 249:- hos Blekinge Bilradio, om du inte orkar bygga en själv.

Hertzkitet hos BAE    2495:-
Lådan hos Blekinge:   249:- (Plus 125:- i frakt)
Totalt:                       2869:-

Ja sen blir det frakten och det från blekinge med tongue  Men det ligger ändå runt ett hyffsat pris. Sen är detta kanske en dum fråga men är det svårt att monter i basen i lådan eller är det bara att trycka i den? tongue

Frakten medräknad i totalsumman wink

Nej det är inte svårt alls.
8 skruvar. Man bör korsdra dem. Dvs dra i en skruv. dra nästa skruv mitt emot, dra sedan nästa mitt imellan de två osv osv osv...

Du KAN behöva ha dämpull i lådan, men det finns billigt hos både Blekinge och tex. Biltema.
Tex DLS polyesterull, 500gr för 99:-.
http://www.blekingebilradio.se/ListProd … px?cat=173

Fördelen med Blekinge är att det är samma fraktkostnad oavsett hur mkt/lite man beställer. Vilket iofs är en nackdelom man beställer ngt som kostar mindre än frakten sad

Så med ull blir dne totala slutsumman 2968:-, dvs under 3K wink
Plus skruvarna, träs/gipsskruv funkar bra så länge de har en platt anläggningsyta.

haha ojdå, ja mina mattekunskaper har aldrig varit dem bästa. tror jag beställer det nu i veckan då.

Men de borde jag nog kunna fixa då om det är så enkelt som du beskrev. Sen sladdarna? Är det svårt att få rätt på det eller de klarar jag också? (menar sladdarna mellan basen och slutsteget)

Senast redigerat av Niklas12 (26 januari 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
26 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Niklas12 skrev:

Lonefox skrev:

Niklas12 skrev:

Ja sen blir det frakten och det från blekinge med tongue  Men det ligger ändå runt ett hyffsat pris. Sen är detta kanske en dum fråga men är det svårt att monter i basen i lådan eller är det bara att trycka i den? tongue

Frakten medräknad i totalsumman wink

Nej det är inte svårt alls.
8 skruvar. Man bör korsdra dem. Dvs dra i en skruv. dra nästa skruv mitt emot, dra sedan nästa mitt imellan de två osv osv osv...

Du KAN behöva ha dämpull i lådan, men det finns billigt hos både Blekinge och tex. Biltema.
Tex DLS polyesterull, 500gr för 99:-.
http://www.blekingebilradio.se/ListProd … px?cat=173

Fördelen med Blekinge är att det är samma fraktkostnad oavsett hur mkt/lite man beställer. Vilket iofs är en nackdelom man beställer ngt som kostar mindre än frakten sad

Så med ull blir dne totala slutsumman 2968:-, dvs under 3K wink
Plus skruvarna, träs/gipsskruv funkar bra så länge de har en platt anläggningsyta.

haha ojdå, ja mina mattekunskaper har aldrig varit dem bästa. tror jag beställer det nu i veckan då.

Men de borde jag nog kunna fixa då om det är så enkelt som du beskrev. Sen sladdarna? Är det svårt att få rätt på det eller de klarar jag också? (menar sladdarna mellan basen och slutsteget)

Nej det är inte svårt....anslutningarna är märkta med plus och minus på olika sätt från tillverkarna, men det allra vanligaste är att plus har en röd markering och minus svart markering.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Niklas12
26 januari 2009 · 128 Inlägg

Okej men då ska jag nog fixa det smile

Niklas12
27 januari 2009 · 128 Inlägg

Det blev grejerna från netonet istället eftersom jag lyckades fixa så allt som allt blev 2000:- Och snål som man är tog jag det. Så nu undrar jag bara hur ska jag koppla mellan slutsteget och basen för att få bästa effekt? Snubben på micro sa att jag skulle seriekoppla det?

Nismodea
27 januari 2009 · 137 Inlägg

Niklas12 skrev:
Det blev grejerna från netonet istället eftersom jag lyckades fixa så allt som allt blev 2000:- Och snål som man är tog jag det. Så nu undrar jag bara hur ska jag koppla mellan slutsteget och basen för att få bästa effekt? Snubben på micro sa att jag skulle seriekoppla det?

Hade du köpt grejerna i en välsorterad bilstereobutik hade du med all sannolikhet fått hjälp med hur du skall koppla. Köper man grejer på netonnet och sedan frågar hur det ska kopplas på micro..ja du lättare att köpa en trisslott och hoppas på vinst på den istället.

Senast redigerat av Nismodea (27 januari 2009)

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......
Niklas12
27 januari 2009 · 128 Inlägg

Nismodea skrev:

Niklas12 skrev:
Det blev grejerna från netonet istället eftersom jag lyckades fixa så allt som allt blev 2000:- Och snål som man är tog jag det. Så nu undrar jag bara hur ska jag koppla mellan slutsteget och basen för att få bästa effekt? Snubben på micro sa att jag skulle seriekoppla det?

Hade du köpt grejerna i en välsorterad bilstereobutik hade du med all sannolikhet fått hjälp med hur du skall koppla. Köper man grejer på netonnet och sedan frågar hur det ska kopplas på micro..ja du lättare att köpa en trisslott och hoppas på vinst på den istället.

Men jag frågade inte. Han påpekade bara det.

Drönirettab
27 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Basen är på 4 Ohm, steget tål 2 Ohm i stereoläge (dvs 4 Ohm i bryggkopplat läge). Basen ska alltså bryggkopplas på steget, plus på ena kanalens plus och minus på andra kanalens minus. Exakt hur kopplingen görs ska dessutom stå i stegets manual. smile

Lonefox Bad music kills good sound
28 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Basen är på 4 Ohm, steget tål 2 Ohm i stereoläge (dvs 4 Ohm i bryggkopplat läge). Basen ska alltså bryggkopplas på steget, plus på ena kanalens plus och minus på andra kanalens minus. Exakt hur kopplingen görs ska dessutom stå i stegets manual. smile

Problemet är att det är två 4 ohms-basar i lådan.
Alltså en bas per kanal (60WRMS per bas) eller 8 ohm mono (75WRMS per bas)

Hur han än gör blir det inte bra, men att ha dem i serie och brygga steget är det bästa alternativet för honom....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Niklas12
28 januari 2009 · 128 Inlägg

Kan det bli bättre om jag byter steget då?  Tänkte ifall jag byter ut det mot 4-kanals steget eller mono?

Senast redigerat av Niklas12 (28 januari 2009)

Drönirettab
28 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Problemet är att det är två 4 ohms-basar i lådan.

Ah, läste fel på en siffra. Jag kollade på artnr 117788, men det var ju 117888 som det gällde. smile

Drönirettab
28 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Niklas12 skrev:
Kan det bli bättre om jag byter steget då?  Tänkte ifall jag byter ut det mot 4-kanals steget eller mono?

Alltså, det funkar ju att använda steget, men du kan inte utnyttja basarna riktigt fullt ut. smile

Om du redan har beställt grejorna så kan du väl inte ändra dig, då är det bara att testa med detta steg och lyssna hur det blir. Är du inte nöjd så byter du till ett mer lämpligt steg istället, med tanke på att basarnas impedans kan kopplas till 2 Ohm totalt så passar ett monosteg bra tycker jag.

Såna steg brukar ha subsonicfilter och hyffsade lågpassfilter, då kan du ställa in ljudet på ett bra sätt. smile

Niklas12
28 januari 2009 · 128 Inlägg

Drönirettab skrev:

Niklas12 skrev:
Kan det bli bättre om jag byter steget då?  Tänkte ifall jag byter ut det mot 4-kanals steget eller mono?

Alltså, det funkar ju att använda steget, men du kan inte utnyttja basarna riktigt fullt ut. smile

Om du redan har beställt grejorna så kan du väl inte ändra dig, då är det bara att testa med detta steg och lyssna hur det blir. Är du inte nöjd så byter du till ett mer lämpligt steg istället, med tanke på att basarnas impedans kan kopplas till 2 Ohm totalt så passar ett monosteg bra tycker jag.

Såna steg brukar ha subsonicfilter och hyffsade lågpassfilter, då kan du ställa in ljudet på ett bra sätt. smile

Men jag har inte beställt utan jag var inne på deras lagershop och köpte det så kan åka in där och byta det rätt lätt ändå. Men vad för sorts steg skulle passa då så jag kan utnyttja basarna fullt ut? Vill ju inte att de ska bli helt kasst. Det ska helst inte gå på mer än 1500:-

Senast redigerat av Niklas12 (28 januari 2009)

Drönirettab
28 januari 2009 · 21 761 Inlägg

De har bara ett monosteg, Mutant MT4001R (1390:-), men det kan vara lämpligt tycker jag. Steget kan ge ut 400 WRMS i 2 Ohm och har subsonicfilter. Lågpassfiltret har en branhtet på 18 dB/oktav, det är ganska hyffsat. smile

Niklas12
28 januari 2009 · 128 Inlägg

Drönirettab skrev:
De har bara ett monosteg, Mutant MT4001R (1390:-), men det kan vara lämpligt tycker jag. Steget kan ge ut 400 WRMS i 2 Ohm och har subsonicfilter. Lågpassfiltret har en branhtet på 18 dB/oktav, det är ganska hyffsat. smile

Ja jag hittade det med, men det finns varken att beställa på internet eller i någon lagershop eftersom det var slut tongue haha

Niklas12
28 januari 2009 · 128 Inlägg

Fyrkanals steget funkar inte?

Kanaler: 4
Uteffekt (RMS) vid 4 ohm: 4 x 60 W
Uteffekt (RMS) vid 2 ohm: 4 x 95 W
Uteffekt (RMS) vid 4 ohm (bryggkopplat): 2 x 200 W
Frekvensomfång: 20 – 22000 Hz
Anslutningar: RCA-ingång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang