lurad av en säljare på blocket! Hjälp

E28-B230F
24 januari 2009 · 32 Inlägg

Handla tryggt!

   1. Betala aldrig i förskott till säljare som du inte känner och skicka aldrig varan innan du fått betalt. Använd internetgirot.se istället.
   2. Att säljaren lämnar ut sitt person- eller kontonummer skyddar dig inte från att bli lurad
   3. Begär originalkvitto och skriv köpekontrakt


Var extra vaksam...

   1. Om erbjudandet låter för bra för att vara sant
   2. Om motparten stressar dig att genomföra affären
   3. Lämna inte ut bankkonto eller kreditkortsnummer till folk du inte känner
   4. Gå aldrig runt med stora mängder kontanter. Gör upp affären på bank eller använd postväxel om det gäller stora belopp

Polisen

Blocket bistår Polisen i utredningsarbetet för att avslöja och åtala bedragare.

    * 23-åring dömd till tre år och tio månader i Luleå Tingsrätt
    * Falska festivalbiljetter gav fängelse i 1,5 år vid Halmstads Tingsrätt
    * Två månaders fängelse för 28-årig internetbedragare i Kalmar



För frågor om handel eller vid tvist, kontakta din konsumentvägledare.

TRYIT Teddan
24 januari 2009 · 2 495 Inlägg

mastrovious skrev:
Kan ju för övrigt nämna att min polare köpte en 93 och råkade ut för problem med tändningskasset efter knappt 1.5 dag. Han fick köpet hävt (privatköp).

hävde han köpet för att tändkassetten var dålig ???

herregud vad skönt det är att lämna bort sina bilar på förmedling , slippa alla idioter

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

r-ted skrev:

mastrovious skrev:
Kan ju för övrigt nämna att min polare köpte en 93 och råkade ut för problem med tändningskasset efter knappt 1.5 dag. Han fick köpet hävt (privatköp).

hävde han köpet för att tändkassetten var dålig ???

herregud vad skönt det är att lämna bort sina bilar på förmedling , slippa alla idioter

Oroväckande att fel dyker upp så snabbt, vem vet vad som går sönder härnäst? MEn köp du... jag hindrar dig inte. JAg hade gjort samma sak. 3500 kr kostade hela den reparationen för övrigt.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
TRYIT Teddan
24 januari 2009 · 2 495 Inlägg

mastrovious skrev:

r-ted skrev:

mastrovious skrev:
Kan ju för övrigt nämna att min polare köpte en 93 och råkade ut för problem med tändningskasset efter knappt 1.5 dag. Han fick köpet hävt (privatköp).

hävde han köpet för att tändkassetten var dålig ???

herregud vad skönt det är att lämna bort sina bilar på förmedling , slippa alla idioter

Oroväckande att fel dyker upp så snabbt, vem vet vad som går sönder härnäst? MEn köp du... jag hindrar dig inte. JAg hade gjort samma sak. 3500 kr kostade hela den reparationen för övrigt.

Nu menade jag inte att du eller din kompis var idioter, blevkake så i min formulering.


en begagnad bil kan bjuda på vilka konstigheter som hellst , det vet alla som handlar mycket bilar.
och en tändkassett på en saab är ju ett standard fel som drabbar alla saabar för eller senare

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

r-ted skrev:

mastrovious skrev:

r-ted skrev:

hävde han köpet för att tändkassetten var dålig ???

herregud vad skönt det är att lämna bort sina bilar på förmedling , slippa alla idioter

Oroväckande att fel dyker upp så snabbt, vem vet vad som går sönder härnäst? MEn köp du... jag hindrar dig inte. JAg hade gjort samma sak. 3500 kr kostade hela den reparationen för övrigt.

Nu menade jag inte att du eller din kompis var idioter, blevkake så i min formulering.


en begagnad bil kan bjuda på vilka konstigheter som hellst , det vet alla som handlar mycket bilar.
och en tändkassett på en saab är ju ett standard fel som drabbar alla saabar för eller senare

Hehe jag förstår vad du menar.. men han kände sig lurad.. vem vet vad mer som döljer sig? Det var så han resonera.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Hermansson
24 januari 2009 · 235 Inlägg

Gick bilen klockrent vid köp så tycker jag inte man kan skylla på säljaren.
Men det är ju vad jag tycker..

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

Haha men va? Jag hade en S40 med knackande ventiler när motorn var kall.. ska jag köra motorn varm och visa bilen för köparen? Sen när rep kostnaderna kommer och han vill häva köpet ska jag strikt hävda.. njaa bilen gick ju klockrent....

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Hermansson
24 januari 2009 · 235 Inlägg

mastrovious skrev:
Haha men va? Jag hade en S40 med knackande ventiler när motorn var kall.. ska jag köra motorn varm och visa bilen för köparen? Sen när rep kostnaderna kommer och han vill häva köpet ska jag strikt hävda.. njaa bilen gick ju klockrent....

Precis.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

Hermansson skrev:

mastrovious skrev:
Haha men va? Jag hade en S40 med knackande ventiler när motorn var kall.. ska jag köra motorn varm och visa bilen för köparen? Sen när rep kostnaderna kommer och han vill häva köpet ska jag strikt hävda.. njaa bilen gick ju klockrent....

Precis.

Och det är rätt menar du? Inget lurendrejeri där? Om jag visste om felet men döljer det?

We Ride Togheter, We Die Togheter!
air_denka Volvo turbo trimmare
24 januari 2009 · 195 Inlägg

jo men hur ska man bevisa att felet inte är självvållat? Lättaste e nog att fara tillbaka till säljaren och förklara det och säga att man ska ta upp det med konsumentombudsmannen om inte ni kommer överens.. Alternativt ringa några polare i HA och dra dit och säga att cashen ska tillbaka

Hermansson
24 januari 2009 · 235 Inlägg

mastrovious skrev:

Hermansson skrev:

mastrovious skrev:
Haha men va? Jag hade en S40 med knackande ventiler när motorn var kall.. ska jag köra motorn varm och visa bilen för köparen? Sen när rep kostnaderna kommer och han vill häva köpet ska jag strikt hävda.. njaa bilen gick ju klockrent....

Precis.

Och det är rätt menar du? Inget lurendrejeri där? Om jag visste om felet men döljer det?

Jag tycker att man som köpare får gå igenom bilen grundligt innan man köper den, köra den både kall som varm. Sen försöka bilda en uppfattning av säljaren hur ärlig han verkar vara.

Men visst, vissa saker kan ju vara självklart till lurendrejeri

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

air_denka skrev:
jo men hur ska man bevisa att felet inte är självvållat? Lättaste e nog att fara tillbaka till säljaren och förklara det och säga att man ska ta upp det med konsumentombudsmannen om inte ni kommer överens.. Alternativt ringa några polare i HA och dra dit och säga att cashen ska tillbaka

Fel som visar sig så snabbt efter köp kan ju logisk sett ses som ett dolt fel. Normalmänniskan bränner ju inte gummi första dagen med sin nya bil. Som trådskaparen skrev.. felet upptäcktes 10 tim efter köp.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

Hermansson skrev:

mastrovious skrev:

Hermansson skrev:

Precis.

Och det är rätt menar du? Inget lurendrejeri där? Om jag visste om felet men döljer det?

Jag tycker att man som köpare får gå igenom bilen grundligt innan man köper den, köra den både kall som varm. Sen försöka bilda en uppfattning av säljaren hur ärlig han verkar vara.

Men visst, vissa saker kan ju vara självklart till lurendrejeri

Jag förstår vad du menar men som jag skrev i senaste inlägget, allt hänger ju på hur tidigt felet uppkommer och hur allvarligt det är. Felet som trådskaparen nämnde känns ju onekligen som ett stort fel som inte beror på honom själv. Nu kan jag ju inte va helt säker på det heller men aa.. min uppfattning bygger på att bilen körts normalt.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
ajka
24 januari 2009 · 194 Inlägg

Undra vars man köper en såndär timer som man kan installera i bilen så man väljer att den går sönder efter si och så många timmar....

Kan inte vara så skoj att ha sålt en bil man hållit efter noga med service och tagit väl hand om och sedan få ett samtal 10 timmar efter köpet där det krävs att man ska köpa tillbaka en paj bil. Då man köper begagnat så tar man ju en risk. Tycker det borde bli lag på att kolla upp lite mer omfattande och sen ge säljaren rätt i sådana här ärenden.

Hoppas det löser sig iaf

Senast redigerat av ajka (24 januari 2009)

mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

ajka skrev:
Undra vars man köper en såndär timer som man kan installera i bilen så man väljer att den går sönder efter si och så många timmar....

Kan inte vara så skoj att ha sålt en bil man hållit efter noga med service och tagit väl hand om och sedan få ett samtal 10 timmar efter köpet där det krävs att man ska köpa tillbaka en paj bil. Då man köper begagnat så tar man ju en risk. Tycker det borde bli lag på att kolla upp lite mer omfattande och sen ge säljaren rätt i sådana här ärenden.

Hoppas det löser sig iaf

Men nu utgår du ju ifrån att köparen inte visste om felet....

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Hermansson
24 januari 2009 · 235 Inlägg

mastrovious skrev:

air_denka skrev:
jo men hur ska man bevisa att felet inte är självvållat? Lättaste e nog att fara tillbaka till säljaren och förklara det och säga att man ska ta upp det med konsumentombudsmannen om inte ni kommer överens.. Alternativt ringa några polare i HA och dra dit och säga att cashen ska tillbaka

Fel som visar sig så snabbt efter köp kan ju logisk sett ses som ett dolt fel. Normalmänniskan bränner ju inte gummi första dagen med sin nya bil. Som trådskaparen skrev.. felet upptäcktes 10 tim efter köp.

Jaha upptäcktes efter 10 timmar? Då har jag missuppfattat, då är det ju en annan sak, men det är ju fortfarande köparens skyldighet att titta under huven innan? Om man ser kraftigt olje läck så köper man väl inte bilen då.

Trodde felet kom efter 10 timmar och då anser jag det fortfarande inte som säljarens fel. Kunde ju lika gärna kommit när han hade bilen.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Hermansson
24 januari 2009 · 235 Inlägg

Om jag säljer en bil som har fungerat för mig ypperligt med skötta servicar och det, och så rasar motorn för nya ägaren efter 1 dag, så skulle jag ju då inte ge tillbaka pengarna och få tillbaka min bil med rasad motor?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
ajka
24 januari 2009 · 194 Inlägg

mastrovious skrev:
Men nu utgår du ju ifrån att köparen inte visste om felet....

Felet behöver ju ingen utav dom nödvändigtvis känna till innan det yttrar sig.
Är ju varken den nya eller gamla ägarens fel om bilen bara "går sönder" om den används under normalt bruk.

Hermansson
24 januari 2009 · 235 Inlägg

ajka skrev:

mastrovious skrev:
Men nu utgår du ju ifrån att köparen inte visste om felet....

Felet behöver ju ingen utav dom nödvändigtvis känna till innan det yttrar sig.
Är ju varken den nya eller gamla ägarens fel om bilen bara "går sönder" om den används under normalt bruk.

Håller med helt.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Aleks
24 januari 2009 · 89 Inlägg

Hermansson skrev:

mastrovious skrev:

air_denka skrev:
jo men hur ska man bevisa att felet inte är självvållat? Lättaste e nog att fara tillbaka till säljaren och förklara det och säga att man ska ta upp det med konsumentombudsmannen om inte ni kommer överens.. Alternativt ringa några polare i HA och dra dit och säga att cashen ska tillbaka

Fel som visar sig så snabbt efter köp kan ju logisk sett ses som ett dolt fel. Normalmänniskan bränner ju inte gummi första dagen med sin nya bil. Som trådskaparen skrev.. felet upptäcktes 10 tim efter köp.

Jaha upptäcktes efter 10 timmar? Då har jag missuppfattat, då är det ju en annan sak, men det är ju fortfarande köparens skyldighet att titta under huven innan? Om man ser kraftigt olje läck så köper man väl inte bilen då.

Trodde felet kom efter 10 timmar och då anser jag det fortfarande inte som säljarens fel. Kunde ju lika gärna kommit när han hade bilen.

Tycker jag också, man rasar en motor på 10 min om man vill... eller om det är nått användarfel. Går bilen klock o allt värkar bra så är det ju inte säljarens fel, hur fan ska han veta at nått är på väg o gå åt helvete. Tur och otur, är man så rädd för fel får man köpa av en bilhandlare.

Senast redigerat av Aleks (24 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang