Strömkabel från biltema

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 februari 2009 · 8 744 Inlägg

nitrox skrev:
Löda är väl det sämsta man kan göra? om kabeln blir varm nog så smälter ju lödningen.

Om kabeln blir så varm att lödningen smälter så är det helt klart dags att byta kabel eller se över steget. Det krävs ett antal 100 grader för att smälta lod och lyckas du komma upp i den temperaturen när du spelar så är nånting väldigt fel!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
nitrox Defloratör.
13 februari 2009 · 641 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

nitrox skrev:
Löda är väl det sämsta man kan göra? om kabeln blir varm nog så smälter ju lödningen.

Om kabeln blir så varm att lödningen smälter så är det helt klart dags att byta kabel eller se över steget. Det krävs ett antal 100 grader för att smälta lod och lyckas du komma upp i den temperaturen när du spelar så är nånting väldigt fel!

Inget jag lyckats med själv dock blev jhag avrådd av en elare att löda om jag inte var tvungen

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 februari 2009 · 8 744 Inlägg

nitrox skrev:
Inget jag lyckats med själv dock blev jhag avrådd av en elare att löda om jag inte var tvungen

Låter klart konstigt, för som sagt har man så klena kablar så att lödningarna smälter av värmen som utvecklas så bör man nog fundera på att byta upp sig! Jag brukar då först pressa kabelskorna så bra som jag kan och sen fylla upp med lod för att få så bra kontakt som möjligt, och minimera risken för att kabeln lossnar från kabelskon.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
13 februari 2009 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

nitrox skrev:
Inget jag lyckats med själv dock blev jhag avrådd av en elare att löda om jag inte var tvungen

Låter klart konstigt, för som sagt har man så klena kablar så att lödningarna smälter av värmen som utvecklas så bör man nog fundera på att byta upp sig! Jag brukar då först pressa kabelskorna så bra som jag kan och sen fylla upp med lod för att få så bra kontakt som möjligt, och minimera risken för att kabeln lossnar från kabelskon.


MVH// Christoffer

Om du behöver löda efter att du har klämt kabelskorna.....byt kabeltång säger jag bara.
Med en bra tång BEHÖVER man inte löda.
Antingen eller säger jag.
Själv brukar jag löda de där guldpläterade budgetskorna medans jag klämmer "riktiga" kabelskor wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Lonefox skrev:
Om du behöver löda efter att du har klämt kabelskorna.....byt kabeltång säger jag bara.
Med en bra tång BEHÖVER man inte löda.
Antingen eller säger jag.
Själv brukar jag löda de där guldpläterade budgetskorna medans jag klämmer "riktiga" kabelskor wink

Jag klämmer med en vanlig polygrip, så att införskaffa en riktig kabelskotång kan ju vara ett alternativ iaf. wink Men jag löder alltid, klämmer dock fast skon först för att säkerställa att den inte rör på sig medan jag löder, samt för att slippa fylla med så mycket lod. Dock så när det är grövre kablar använder jag såklart inte en vanlig lödkolv, då åker gasbrännaren fram istället. smile Svårt att få upp någon värme i en grov kabel med en liten 60W lödkolv...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
13 februari 2009 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Lonefox skrev:
Om du behöver löda efter att du har klämt kabelskorna.....byt kabeltång säger jag bara.
Med en bra tång BEHÖVER man inte löda.
Antingen eller säger jag.
Själv brukar jag löda de där guldpläterade budgetskorna medans jag klämmer "riktiga" kabelskor wink

Jag klämmer med en vanlig polygrip, så att införskaffa en riktig kabelskotång kan ju vara ett alternativ iaf. wink Men jag löder alltid, klämmer dock fast skon först för att säkerställa att den inte rör på sig medan jag löder, samt för att slippa fylla med så mycket lod. Dock så när det är grövre kablar använder jag såklart inte en vanlig lödkolv, då åker gasbrännaren fram istället. smile Svårt att få upp någon värme i en grov kabel med en liten 60W lödkolv...

Ja jo då förstår jag....fast det låter som att du använder de tunnare guldpläterade kabelskorna och inte de gjutna solida skorna smile

Och jo.....jag håller med. Gaslödning is the shit smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
-Brink-
13 februari 2009 · 378 Inlägg

Och åter till frågan.  Nån som kan hjälpa mig snabbt med denna sidan   http://stenvalls.ehandel.net/sv/categor … l_so_300_v   Är det priser per meter ?

Senast redigerat av 740_Fredde (13 februari 2009)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
Expoze
13 februari 2009 · 2 024 Inlägg

740_Fredde skrev:
Och åter till frågan.  Nån som kan hjälpa mig snabbt med denna sidan   http://stenvalls.ehandel.net/sv/categor … l_so_300_v   Är det priser per meter ?

Priser per meter ja.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Lonefox skrev:
Ja jo då förstår jag....fast det låter som att du använder de tunnare guldpläterade kabelskorna och inte de gjutna solida skorna smile

Och jo.....jag håller med. Gaslödning is the shit smile

För högtalarkablar kör jag med dom guldpläterade ja, köper dom på Biltema för en billig peng och funkar kanon! Dock så är dom inte alls så tunna som många andra, kan nästan vara svåra att få på en del bläck. För strömkablar däremot så kör jag med riktiga kabelskor köpa på järnhandeln eller Mekonomen tex. Köper skorna anpassade efter vart dom ska sitta helt enkelt: kontakterna på steg är ofta guldpläterade så där blir även skorna det, medan kaross och batteripoler inte är pläterade och då är inte skorna det heller. wink


740_Fredde skrev:
Och åter till frågan.  Nån som kan hjälpa mig snabbt med denna sidan   http://stenvalls.ehandel.net/sv/categor … l_so_300_v   Är det priser per meter ?

Så som jag läser det så är det priset per meter ja, vore konstigt om det var nåt annat. Enklast är dock om du mejlar/ringer till dom och frågar.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
13 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Det är pris per meter ja.

Men en snabb varning så du inte blir förvånad och/eller förbannad.
Priserna är UTAN moms.

Denna lilla text dyker upp under totalsumman i kassan:
* Moms och ev. skatt tillkommer      

Tyckte väl att priserna var VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT låga...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
-Brink-
14 februari 2009 · 378 Inlägg

Lonefox skrev:
Det är pris per meter ja.

Men en snabb varning så du inte blir förvånad och/eller förbannad.
Priserna är UTAN moms.

Denna lilla text dyker upp under totalsumman i kassan:
* Moms och ev. skatt tillkommer      

Tyckte väl att priserna var VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT låga...

Såg också detta. Men är dessa kablar bra då ?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
Lonefox Bad music kills good sound
14 februari 2009 · 7 241 Inlägg

740_Fredde skrev:

Lonefox skrev:
Det är pris per meter ja.

Men en snabb varning så du inte blir förvånad och/eller förbannad.
Priserna är UTAN moms.

Denna lilla text dyker upp under totalsumman i kassan:
* Moms och ev. skatt tillkommer      

Tyckte väl att priserna var VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT låga...

Såg också detta. Men är dessa kablar bra då ?

Funkar till bilstereo ja....om det var det du undrade över.
Annars är ett tips att kika på Skyllemarks kablar.... Framtagna för marint bruk från början men är RIKTIGT goa att jobba med smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
kalle_kalle
14 februari 2009 · 2 914 Inlägg

740_Fredde skrev:
Var kan man hitta billig och bra strömkabel ? Är biltems kablar nånting att satsa på ?
Kostar t.ex.  349kr för 21mm (6meter) eller 449kr för 30mm (6meter) osv.
Och är biltemas lågnivå nåt bra ? Polaren köpte en precis och de lätt väll bra. Men jag
funderar lite.  Tacksam för svar smile

ljudshopen (BARA kvalitetsgrejjer och dom kan skicka sakerna också)
6M 20mm2 330:-
6M 35mm2 570:-

köp hellre från ljudshopen än från biltema (har inte prövat nån av dom men det andra ljudshopen sålt åt mig har bara varit nöjd när jag gått därifrån smile bra att ha och göra med är dom åxå smile rekomenderar ljudshopen!

-Brink-
25 februari 2009 · 378 Inlägg

Någon som kan svara på varför "50mm2 Caliber cp50" strömsladd kostar 299kr/m på mediamarkt ?
Såg absolut inte ut som 50mm2 heller. Liknade mer 30mm2 sladd på biltema.
Va på mediamarkt i lund idag och kollade detta. Blev förvånad över priset.
Det skulle liksom kosta typ 1800kr för 6 meter. Det kan inte stämma ?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang