Fråga ang. slutsteg Mutant NW280SP?

Najsed
25 januari 2009 · 4 Inlägg

Jag vill ha lite extra bas i forden, så jag tänkte inhandla ett 10" baselement och ett Mutant NW280SP steg.
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=854 … onTopOffer

I min bil är det fyra högtalare som är kopplade till en cd-växlare.

Kan jag dra kablarna till de två bakre högtalarna till slutsteget och därifrån i sin tur dra ut till de bakre högtalarna och basen, så som bilden visar?

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/25860000-25869999/640x480/25862420.jpg?0

Grodan74
25 januari 2009 · 206 Inlägg

Tänkte du köra två bakhögtalare och en bas på slutsteget? i så fall blir de nog rätt svårt eftersom det är ett tvåkanalssteg hmm i så fall skulle du nog satsat på ett fyrkanalssteg smile

TT-Avant
26 januari 2009 · 6 851 Inlägg

Det beror på vilka ohm basen ligger på? Om du skaffar en bas på 4ohm så går det, men skulle nog inte koppla inhögtalarna bak på steget då su isf. måste dela basen passivt.
Kör enbart med steget på basen.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
26 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Då jag kollar manualerna på Mutants hemsida så klarar ALLA deras steg från MT80.2 och uppåt simultankoppling som du frågar efter. Nu hitter jag inte just DETTA steg, men du kan ju annars ta kontakt med CDR.nu och fråga Hasse om det går.

Dock krävs det passiva filter, en spole till basen och kondensatorer till de andra högtalarna. Vilka värden kan man räkna ut rätt lätt.
Det är vi flera som kan hjälpa dig med om det blir aktuellt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Najsed
26 januari 2009 · 4 Inlägg

Lonefox skrev:
Då jag kollar manualerna på Mutants hemsida så klarar ALLA deras steg från MT80.2 och uppåt simultankoppling som du frågar efter. Nu hitter jag inte just DETTA steg, men du kan ju annars ta kontakt med CDR.nu och fråga Hasse om det går.

Dock krävs det passiva filter, en spole till basen och kondensatorer till de andra högtalarna. Vilka värden kan man räkna ut rätt lätt.
Det är vi flera som kan hjälpa dig med om det blir aktuellt.

Jag ska kolla upp det!

TT-Avant: Hade jag haft fler uttag i cd-växlaren hade jag gjort det. Det är det som är problemet.

TT-Avant
26 januari 2009 · 6 851 Inlägg

Men hde du nu inte 4 högtalare kopplad till din växlare då?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
dbjanoz
26 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Najsed skrev:
Jag vill ha lite extra bas i forden, så jag tänkte inhandla ett 10" baselement och ett Mutant NW280SP steg.
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=854 … onTopOffer

I min bil är det fyra högtalare som är kopplade till en cd-växlare.

Kan jag dra kablarna till de två bakre högtalarna till slutsteget och därifrån i sin tur dra ut till de bakre högtalarna och basen, så som bilden visar?

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt … 2420.jpg?0

Ska du driva högtalarna bak med slutsteg och framsystemet på huvudenheten?

Jag hade drivit framsystemet och basen istället. Och sedan högtalarna bak på huvudenheten isåfall. Ännu bättre är ju ett 4-kanalsteg till registerhögtalarna och ett monosteg till basen.

Senast redigerat av dbjanoz (26 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Najsed
26 januari 2009 · 4 Inlägg

TT-Avant skrev:
Men hde du nu inte 4 högtalare kopplad till din växlare då?

Joo. men vill ju koppla steget till cd-växlaren också och då behöver jag en extra ugtång.

Skulle det inte gå att grena kablarna från de bakre högtalarna och koppla till slutsteget så att den får signal? Eller blir det för mycket kräm för slutsteget?

Eller, skulle jag kunna köpa ett fyrkanals steg och driva två högtalare + basen på?

dbjanoz: Det blir aldeles för dyrt. min budget ligger på runt en tusenlapp.

Senast redigerat av Najsed (26 januari 2009)

Sailor_88
3 februari 2010 · 15 Inlägg

Jag kör just nu med ett 4-kanals steg som driver framsystemet & basen, basen är bryggad på steget så den får lite mer effekt, skaffat kraftigare bas nu så det blir ett mono- steg snart. men det funkar finfint med ett 4-kanals! smile

[Carpe Diem]
Johan240 Perfektionist!
18 september 2010 · 147 Inlägg

tjena, snor den här tråden lite. Jag undrar om det är någon som vet vad det är för något fel på mitt Mutant NW280SP slutsteg då "protection" lampan lyser?

Ha vett, åk brett!
Volvo 740 "Blackline" (1987)
Volvo 244 "DLX" (1987)
BJonsson
18 september 2010 · 4 074 Inlägg

Mirez_245 skrev:
tjena, snor den här tråden lite. Jag undrar om det är någon som vet vad det är för något fel på mitt Mutant NW280SP slutsteg då "protection" lampan lyser?

De är trasigt! big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Johan240 Perfektionist!
19 september 2010 · 147 Inlägg

BJonsson skrev:

Mirez_245 skrev:
tjena, snor den här tråden lite. Jag undrar om det är någon som vet vad det är för något fel på mitt Mutant NW280SP slutsteg då "protection" lampan lyser?

De är trasigt! big_smile

Någon som vet vad man kan göra åt det ?

Ha vett, åk brett!
Volvo 244 "DLX" (1987)
Volvo 740 "Blackline" (1987)
kristoffersson
19 september 2010 · 505 Inlägg

Mirez_245 skrev:

BJonsson skrev:

Mirez_245 skrev:
tjena, snor den här tråden lite. Jag undrar om det är någon som vet vad det är för något fel på mitt Mutant NW280SP slutsteg då "protection" lampan lyser?

De är trasigt! big_smile

Någon som vet vad man kan göra åt det ?

Dålig jord? kolla upp det!

Annars, lämna tillbaka det om du har garanti kvar!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 september 2010 · 8 744 Inlägg

Koppla bort det som sitter på utgångarna (högtalare/bas) och se ifall det fortfarande går i protect.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Johan240 Perfektionist!
19 september 2010 · 147 Inlägg

Okej, tack så mkt för svar big_smile

Ha vett, åk brett!
Volvo 740 "Blackline" (1987)
Volvo 244 "DLX" (1987)
Johan240 Perfektionist!
20 september 2010 · 147 Inlägg

Testade idag med bättre jord. Då fungerade det utmärkt. Tack så mkt för hjälpen big_smile

Ha vett, åk brett!
Volvo 740 "Blackline" (1987)
Volvo 244 "DLX" (1987)
LeonST Soppgubbe
21 juni 2014 · 900 Inlägg

Istället för att starta ny tråd så ställer jag frågan här: tänkte driva 2 fronthögtalare med detta steg, vilken storlek på + kabel ska det vara? Räcker det med 8mm2? Eller ska man ta 10mm2

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
Drönirettab
21 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Om kabellängden är högst 5 meter så räcker 8 mm2 kabel även om högtalarna är på 2 Ohm, lämplig säkring är i så fall 30-40 A (inte högre, då ska kabeln vara grövre). smile

LeonST Soppgubbe
21 juni 2014 · 900 Inlägg

Vad bra, tack för svaret smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo S60 "Pappas" (2016)
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang