Skilnaden på b23et och b230et?

Tbtommy Fölkesberg
28 januari 2009 · 163 Inlägg

heej som rubriken lyder.. vad e det för skilnad på dom motorena egentligen?
mvh

eriico
28 januari 2009 · 130 Inlägg

klenare stakar och vev på b230et, vad jag förstått. sitter väl m-stakar och smidda kolvar i b23et, istället för pressgjutna som i b230. rätta mej gärna om jag har fel..

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.
Volkswagen Golf GTD "dieseltröskan" (1992)
NeroX mariestad
28 januari 2009 · 59 Inlägg

b230 från -88 och neråt har smalare lagerbanor och klenare vev o vevstakar, -89 och uppåt har bredare och bättre lagerbanor.

och som sakt, b23 har m-stakar, smidda kolvar. om jag inte minns fel.

raggarsvin!
tal0n Mekaniker/Däckmontör
28 januari 2009 · 1 140 Inlägg

är väl att alla b230 är lågfriktions motorer, är väl samma stakar och så men andra typ av lager? rätta mej om ja har fel smile

NeroX mariestad
28 januari 2009 · 59 Inlägg

naee 88 och neråt tror jag är lågfriktions motorer, om jag inte minns fel:P, och dom har klenare lagerbanor

raggarsvin!
tal0n Mekaniker/Däckmontör
28 januari 2009 · 1 140 Inlägg

NeroX skrev:
naee 88 och neråt tror jag är lågfriktions motorer, om jag inte minns fel:P, och dom har klenare lagerbanor

menade du inte tvärtom nu, att 88 och UPP är det LÅGfriktion, innan högfriktion? tongue
men när började b230 göras då? inte 88 dåe ? tongue

schnauz
28 januari 2009 · 1 758 Inlägg

0an i slutet innebär mycket riktigt att det är en lågfriktionsvariant...
Introducerades vid lanseringen av 740 1984 och sedan hängde resten av motorprogrammet efter.

Syftet var att få ner bensinförbrukningen...

tal0n Mekaniker/Däckmontör
28 januari 2009 · 1 140 Inlägg

ja men exakt som jag har fått för mej, visste ej riktigt när det kom men att det övertod b23;orna för dom hittade på bättre lager osovidare smile

Melker_elk Blyfot och motor dödare
28 januari 2009 · 388 Inlägg

87 och 88 är lågfriktions motorer gäller alla typer som gjordes under dom åren...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
28 januari 2009 · 355 Inlägg

B23et sitter det M stakar (hårdare än B230et) och smidda kolvar i, mahle (stavning?) tror jag det är.
det är skillnaden jag vet om. men det där med veven stämmer säkert.

om du har en B23et, håll i den hårt. för dem växer inte på träd. det är mitt tips wink

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
schnauz
29 januari 2009 · 1 758 Inlägg

_Butcher_ skrev:
87 och 88 är lågfriktions motorer gäller alla typer som gjordes under dom åren...

Som sagt: samtliga med 0 på slutet är lågfriktionsmotorer, årsmodellen har egentligen inget alls med saken att göra.
Lågfriktionsmotorn introducerades tillsammans med 740 år 1985 och monterades därefter även i 240. Efter 1985 är det alltså enbart lågfriktion som gäller!

Det som skiljer från de tidigare "icke-lågfriktionsmotorerna" är:
Längre och tunnare stakar (längd: +7 mm, tjocklek: 9 mm), kolvar med lägre kompressionshöjd, smalare lågfriktionslager, annan vevaxel, åtta motvikter på veven istället för fyra, sen är det nåt lager på veven som ät flyttat också... från femte överfallet till tredje.

De första lågfriktionarna visade sig dock lite väl klena, så man förändrade ytterligare lite senare:
1989: Lagret på veven flyttades tillbaks till femte överfallet och man satte i större lager igen.
1990: Stakarna blev 13 mm tjocka istället för 9.
1993: Oljekylda kolvar på turboblocken.
1994: Nya kolvar.

volvofucker
28 januari 2010 · 290 Inlägg

lånar tråden lite smile

passa dom smidda kolvarna som sitter i b23et i en b230ft? alltså är det samma storlek på kolvbulten?

XeptiQ Whatever :)
29 januari 2010 · 1 652 Inlägg

volvofucker skrev:
lånar tråden lite smile

passa dom smidda kolvarna som sitter i b23et i en b230ft? alltså är det samma storlek på kolvbulten?

mja de bör de väl vara.. tror inte de finns så många olika storlekar på kolvtapparna..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
ascona-tic
29 januari 2010 · 1 496 Inlägg

Passar inte 23mm i b230 och 24mm i b23 samt är kolvtoppen högre i b23an så stakarna är olika långa.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
dannnej
6 februari 2010 · 761 Inlägg

b23et är riktigt skottsäkra maskiner, jag vet av erfarenhet

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
alexvolvo
30 december 2011 · 14 Inlägg

_tedde88_ skrev:
B23et sitter det M stakar (hårdare än B230et) och smidda kolvar i, mahle (stavning?) tror jag det är.
det är skillnaden jag vet om. men det där med veven stämmer säkert.

om du har en B23et, håll i den hårt. för dem växer inte på träd. det är mitt tips wink

hmm finns ju hur månge som hälst, har ett b23et block ligganes som ska ner i min 940i smile

Marlboroman
31 december 2011 · 8 234 Inlägg

schnauz skrev:
De första lågfriktionarna visade sig dock lite väl klena, så man förändrade ytterligare lite senare:
1989: Lagret på veven flyttades tillbaks till femte överfallet och man satte i större lager igen.
1990: Stakarna blev 13 mm tjocka istället för 9.
1993: Oljekylda kolvar på turboblocken.
1994: Nya kolvar.

Gör ett litet tillägg på din lista. 1990 gick man upp till 63mm från 55mm ramlager, men det gäller inte 16V sugmotorerna som alltid har 63mm, osäker på hur det är med 16v turbomotorerna men har för mig att dem också ska ha stora lagren. I och med att man gick upp i lagerstorlek så försvann det man slarvigt kallar lågfriktionsmotorn.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang