Är det inte dödsstraff på sådana idioter ??

Nehe
3 februari 2009 · 687 Inlägg

blacken skrev:
Självklart att folket ska få vara med och bestämma straff för grova brottslingar, annars så blir det som här, att dom kan komma undan ganska så lätt, bara dom har rätt advokat. Och det är åt helvete fel.
Dessutom så behöver man balansera upp rättsystemet med sunt bondförnuft..

Nej, nej, nej och åter nej. Det skall inte finnas några PRIVATA åsikter i en domstol när en dom faller!! Vi har ett kanon rättssystem i Sverige även om straffen kan höjas!.

Tänker inte disskutera detta med dig eller någon annan här i tråden utan då får ni göra det med mig på pm.

Roz-104 typ..eh..va?
3 februari 2009 · 582 Inlägg

Nehe skrev:

blacken skrev:
Självklart att folket ska få vara med och bestämma straff för grova brottslingar, annars så blir det som här, att dom kan komma undan ganska så lätt, bara dom har rätt advokat. Och det är åt helvete fel.
Dessutom så behöver man balansera upp rättsystemet med sunt bondförnuft..

Nej, nej, nej och åter nej. Det skall inte finnas några PRIVATA åsikter i en domstol när en dom faller!! Vi har ett kanon rättssystem i Sverige även om straffen kan höjas!.

Tänker inte disskutera detta med dig eller någon annan här i tråden utan då får ni göra det med mig på pm.

Vitsen med forum är väl att man ska kunna diskutera? Bättre att ta de öppet så fler kan komma med åsikter.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Nehe
3 februari 2009 · 687 Inlägg

Roz-104 skrev:
Vitsen med forum är väl att man ska kunna diskutera? Bättre att ta de öppet så fler kan komma med åsikter.

Jo och vi såg hur det gick med "upplopp i rosengård" tråden när man gick emot strömmen.. Onödigt att låsa alla trådar på garaget. Öppna istället en ny isf om ni vill disskutera ämnet eller ta det över pm.

jonesono Personal- och beteendevetare
3 februari 2009 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

Nehe skrev:

Edil_ skrev:
"Hennes advokat säger att han är besviken på livstidsdomen, men att han förstår om juryn inte kunnat döma objektivt."

Hur FAN kan man då jobba som advokat och försvara det här?

Hur fan pallar dom med, är dom helt känslokalla och ser bara pengarna? Hade vägrat att ta ett sånt här fall om jag varit advokat, undrar om han har egna barn?


Det var min andra tanke, den första var, japp, dödstraff är helt rätt, kan de ta livet av ett 2årigt barn är de fan inte värda att leva, psykvård, vad säger att dom är psykiskt sjuka?

En bra advokat blandar ej in känslor i sitt jobb. Samma som att en domare ej kan gå på sina egna känslor i ett rättsfall. Lagen är inte känslomässig och det är bra! Den är svartvit, men i USA har de ju allmänhet i juryn och det speglar ju in på en dom då det oftast blir känslomässiga beslut och det är ju fel.

Sen är det en tragisk händelse kan själv inte förstå hur man kan utsätta någon så liten för detta.

Självklart att folket ska få vara med och bestämma straff för grova brottslingar, annars så blir det som här, att dom kan komma undan ganska så lätt, bara dom har rätt advokat. Och det är åt helvete fel.
Dessutom så behöver man balansera upp rättsystemet med sunt bondförnuft..

Vänta nu!
Skall vi ha "Karl - 49 år, bonde" och "Morgan - 18 år, student" som skall ge åsikter till vad det skall bli för straff? Jag tror du har blivit lite för amerikanifierad.
Kommer ihåg ett bra avsnitt av programmet "60 minutes" där man tar upp problematiken angående dödsstraff-dömda svarta som i rättegång blivit fel dömda av vita i juryn. Varför? Gissa det du...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
CarpeDiem German Engineering
3 februari 2009 · 9 083 Inlägg

Ellertz skrev:

Sam176 skrev:
Jag är för dödsstraff, såna människor förtjänar inte att leva. Har man begått ett allvarligt brott så ska man inte få en andra chans. Psykvården fungerar ju inte så bra idag.

Skjut skallen av de så man blir av med idioterna!!!

//Sam

Stackars människa... Alla har rätt till en andra chans. Så du är rätt person att bedöma att vissa inte har rätt att leva? Har du tagit över guds plats på jorden?

Vad har du för referenser att psykvården inte fungerar? Läst för mkt Aftonbladet?  Har du träffat en person som varit psykiskt sjuk men som blivit bättre?

Vadå stackars människa? Aha så om man tar livet av nån, så ska man ha en andra chans till? Stackars dig som tänker så. Nej, det är jag inte faktiskt. Absolut inte att jag skulle ha tagit över Guds plats.

Jag har inga referenser och har inte läst för mkt Aftonbladet. Jag har inte träffat nån som varit psykiskt sjuk. Men du som tycker att alla ska ha rätt till en andra chans, hur skulle det kännas om nån mördar nån anhörig till dig? Tycker du då att han ska ha en andra chans?

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
blacken
3 februari 2009 ·

Nehe skrev:

blacken skrev:
Självklart att folket ska få vara med och bestämma straff för grova brottslingar, annars så blir det som här, att dom kan komma undan ganska så lätt, bara dom har rätt advokat. Och det är åt helvete fel.
Dessutom så behöver man balansera upp rättsystemet med sunt bondförnuft..

Nej, nej, nej och åter nej. Det skall inte finnas några PRIVATA åsikter i en domstol när en dom faller!! Vi har ett kanon rättssystem i Sverige även om straffen kan höjas!.

Tänker inte disskutera detta med dig eller någon annan här i tråden utan då får ni göra det med mig på pm.

Och varför inte det då? Du glömmer bort en sak och det är demokrati i detta land och det är folkets vilja som skall gälla inte politikers eller andras. Och då så skall folket få vara med i allt. Annars så heter det diktatur. Vårat rättsystem suger fett och det kan du icke förneka. Vad du säger är att dumförklara folket. Det måste vara och finnas en "civil" instans som balanserar upp byråkratin i vårat land. Samhället måste få vara med och bestämma vissa straff för vissa brott så enkelt är det, för all rättpraxis måste hållas i koppel av det sunda och vanliga "bondförnuftet". Som vi har det nu, med det påstådda "suveräna rättsystem" kan vi inte ha det i längden för det är ORÄTTVIST..

Senast redigerat av blacken (4 februari 2009)

blacken
3 februari 2009 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

Nehe skrev:

En bra advokat blandar ej in känslor i sitt jobb. Samma som att en domare ej kan gå på sina egna känslor i ett rättsfall. Lagen är inte känslomässig och det är bra! Den är svartvit, men i USA har de ju allmänhet i juryn och det speglar ju in på en dom då det oftast blir känslomässiga beslut och det är ju fel.

Sen är det en tragisk händelse kan själv inte förstå hur man kan utsätta någon så liten för detta.

Självklart att folket ska få vara med och bestämma straff för grova brottslingar, annars så blir det som här, att dom kan komma undan ganska så lätt, bara dom har rätt advokat. Och det är åt helvete fel.
Dessutom så behöver man balansera upp rättsystemet med sunt bondförnuft..

Vänta nu!
Skall vi ha "Karl - 49 år, bonde" och "Morgan - 18 år, student" som skall ge åsikter till vad det skall bli för straff? Jag tror du har blivit lite för amerikanifierad.
Kommer ihåg ett bra avsnitt av programmet "60 minutes" där man tar upp problematiken angående dödsstraff-dömda svarta som i rättegång blivit fel dömda av vita i juryn. Varför? Gissa det du...

Absolut du skall icke dumförklara ett folk bara för att alla inte är akademiskt utbildade. Folk ÄR inte dumma ifall du det tror. Sedan så har frågan, har vi demokrati eller ej?..

kawiZz RMR-Crew
4 februari 2009 · 478 Inlägg

Fyfan så jävla in i helvetes sjukt, inte ens när barnet sa att hon älskade mamman så slutade hon att slå.
Ingen nåd till sånna missfoster, stek dom jävlarna.

BJonsson
4 februari 2009 · 4 074 Inlägg

ett sånt jävla as borde stängas in i en stålbunker på 2*2 meter och hängas i stål lådan över öppen eld! IGEN NÅD TILL SÅNA JÄVLA AS..

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Ellertz Norrlänning
4 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Sam176 skrev:

Ellertz skrev:

Sam176 skrev:
Jag är för dödsstraff, såna människor förtjänar inte att leva. Har man begått ett allvarligt brott så ska man inte få en andra chans. Psykvården fungerar ju inte så bra idag.

Skjut skallen av de så man blir av med idioterna!!!

//Sam

Stackars människa... Alla har rätt till en andra chans. Så du är rätt person att bedöma att vissa inte har rätt att leva? Har du tagit över guds plats på jorden?

Vad har du för referenser att psykvården inte fungerar? Läst för mkt Aftonbladet?  Har du träffat en person som varit psykiskt sjuk men som blivit bättre?

Vadå stackars människa? Aha så om man tar livet av nån, så ska man ha en andra chans till? Stackars dig som tänker så. Nej, det är jag inte faktiskt. Absolut inte att jag skulle ha tagit över Guds plats.

Jag har inga referenser och har inte läst för mkt Aftonbladet. Jag har inte träffat nån som varit psykiskt sjuk. Men du som tycker att alla ska ha rätt till en andra chans, hur skulle det kännas om nån mördar nån anhörig till dig? Tycker du då att han ska ha en andra chans?

//Sam

Faktiskt så tycker jag det. Det skulle nog inte känns så bra, men ja har alltid varit emot dödsstraff så ja skulle nog klara av det.

Det enda fallet som fått mig att ens överväga att vara för dödsstraff är morden i Åmsele -88. Troligen ett av sveriges värsta brott nånsin. Han blev för övrigt frigiven idag...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
jonesono Personal- och beteendevetare
4 februari 2009 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:

Självklart att folket ska få vara med och bestämma straff för grova brottslingar, annars så blir det som här, att dom kan komma undan ganska så lätt, bara dom har rätt advokat. Och det är åt helvete fel.
Dessutom så behöver man balansera upp rättsystemet med sunt bondförnuft..

Vänta nu!
Skall vi ha "Karl - 49 år, bonde" och "Morgan - 18 år, student" som skall ge åsikter till vad det skall bli för straff? Jag tror du har blivit lite för amerikanifierad.
Kommer ihåg ett bra avsnitt av programmet "60 minutes" där man tar upp problematiken angående dödsstraff-dömda svarta som i rättegång blivit fel dömda av vita i juryn. Varför? Gissa det du...

Absolut du skall icke dumförklara ett folk bara för att alla inte är akademiskt utbildade. Folk ÄR inte dumma ifall du det tror. Sedan så har frågan, har vi demokrati eller ej?..

Vi har nämndemän (lekmän) och det räcker gott och väl som representanter för allmänheten.
Ja, vi har demokrati men jag vill inte ha folk där helt utan kunskap/med otillräcklig kunskap innan för de väggarna.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
blacken
4 februari 2009 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

jonesono skrev:
Vänta nu!
Skall vi ha "Karl - 49 år, bonde" och "Morgan - 18 år, student" som skall ge åsikter till vad det skall bli för straff? Jag tror du har blivit lite för amerikanifierad.
Kommer ihåg ett bra avsnitt av programmet "60 minutes" där man tar upp problematiken angående dödsstraff-dömda svarta som i rättegång blivit fel dömda av vita i juryn. Varför? Gissa det du...

Absolut du skall icke dumförklara ett folk bara för att alla inte är akademiskt utbildade. Folk ÄR inte dumma ifall du det tror. Sedan så har frågan, har vi demokrati eller ej?..

Vi har nämndemän (lekmän) och det räcker gott och väl som representanter för allmänheten.
Ja, vi har demokrati men jag vill inte ha folk där helt utan kunskap/med otillräcklig kunskap innan för de väggarna.

Nämdemän, och nämdemän, och hur duktiga är dom på sådant typ heder,moral,rätt och fel. Dom är ju ett hånskratt i rättvisans ansikte, i regel helt inkompetenta i frågan. Så dom räcker icke till att få ett rättvist samhälle, det behövs vanligt folk till det också med heder,moral och sunt bondförnuft. Paragrafvrängare har en tendens att missa skogen för att träden skymmer eller är helt enkelt ohederliga. En lag eller ett lagsystem får aldrig stelna i en form, utan måste vara lite dynamisk. En/ett lagsystem måste vara till för individen aldrig tvärtom som det till stor del är idag. Just därför så måste det till att det blir en "civil" styrande instans mod USA för att garantera att lagen och dess tjänare inte skenar iväg utanför all heder,moral, rätt och fel som det idag förekommer i Sverige..

Senast redigerat av blacken (4 februari 2009)

Roz-104 typ..eh..va?
4 februari 2009 · 582 Inlägg

Ellertz skrev:

Sam176 skrev:

Ellertz skrev:

Stackars människa... Alla har rätt till en andra chans. Så du är rätt person att bedöma att vissa inte har rätt att leva? Har du tagit över guds plats på jorden?

Vad har du för referenser att psykvården inte fungerar? Läst för mkt Aftonbladet?  Har du träffat en person som varit psykiskt sjuk men som blivit bättre?

Vadå stackars människa? Aha så om man tar livet av nån, så ska man ha en andra chans till? Stackars dig som tänker så. Nej, det är jag inte faktiskt. Absolut inte att jag skulle ha tagit över Guds plats.

Jag har inga referenser och har inte läst för mkt Aftonbladet. Jag har inte träffat nån som varit psykiskt sjuk. Men du som tycker att alla ska ha rätt till en andra chans, hur skulle det kännas om nån mördar nån anhörig till dig? Tycker du då att han ska ha en andra chans?

//Sam

Faktiskt så tycker jag det. Det skulle nog inte känns så bra, men ja har alltid varit emot dödsstraff så ja skulle nog klara av det.

Det enda fallet som fått mig att ens överväga att vara för dödsstraff är morden i Åmsele -88. Troligen ett av sveriges värsta brott nånsin. Han blev för övrigt frigiven idag...

Men...då är du ju inte emot dödstraff? Eller du menar bara att alla människor (och mördare, som i mitt tycke inte är en människa) i hela världen förtjänar en andra chans utom just denna mördare?

När jag säger att jag är för dödsstraff så menar jag givetvis inte att man ska dela ut dödsdommar till höger o vänster. Men (!!), det ska inte vara uteslutet. Har någon gjort ett riktigt grovt brott, som i detta med barnet, eller tex Åmselemorden, så ska dödsstraff användas.

Som det är nu så är det inte ens att tänka på dödsstraff, och det tycker jag är fel! Man förtjänar inte alltid en andra chans.


Det här lilla barnet som hela tråden handlar om, vart är hennes andra chans i livet? Nä visst ja, hon kan inte få en till chans eftersom hon är DÖD! Men fanskapen som mördade henne, dom ska minsan få en ny chans. Helt jävla sinnessjukt!

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
jonesono Personal- och beteendevetare
4 februari 2009 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:
Absolut du skall icke dumförklara ett folk bara för att alla inte är akademiskt utbildade. Folk ÄR inte dumma ifall du det tror. Sedan så har frågan, har vi demokrati eller ej?..

Vi har nämndemän (lekmän) och det räcker gott och väl som representanter för allmänheten.
Ja, vi har demokrati men jag vill inte ha folk där helt utan kunskap/med otillräcklig kunskap innan för de väggarna.

Nämdemän, och nämdemän, och hur duktiga är dom på sådant typ heder,moral,rätt och fel. Dom är ju ett hånskratt i rättvisans ansikte, i regel helt inkompetenta i frågan. Så dom räcker icke till att få ett rättvist samhälle, det behövs vanligt folk till det också med heder,moral och sunt bondförnuft. Paragrafvrängare har en tendens att missa skogen för att träden skymmer eller är helt enkelt ohederliga. En lag eller ett lagsystem får aldrig stelna i en form, utan måste vara lite dynamisk. En/ett lagsystem måste vara till för individen aldrig tvärtom som det till stor del är idag. Just därför så måste det till att det blir en "civil" styrande instans mod USA för att garantera att lagen och dess tjänare inte skenar iväg utanför all heder,moral, rätt och fel som det idag förekommer i Sverige..

Och du är rätt man att bedöma dem som inkompetenta för att...?
Känner du någon som är det eller har insikt i deras arbete? Vet du att de inte är hederliga människor?
Skulle inte tippa på det!
Angående att missa skogen...det blir ett problem med folk som går igång på opinion. Där missar man skogen, om något.
Som sagt, kika tvärs över atlanten med lite mer kritiska ögon och se hur det går när juryn dömmer folk för allt annat än deras brott.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
AudiFors
4 februari 2009 · 906 Inlägg

Hur många fler exempel måste tas innan folk öppnar ögonen och ser? Dags att agera!

=)
Ellertz Norrlänning
4 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Roz-104 skrev:

Ellertz skrev:

Sam176 skrev:

Vadå stackars människa? Aha så om man tar livet av nån, så ska man ha en andra chans till? Stackars dig som tänker så. Nej, det är jag inte faktiskt. Absolut inte att jag skulle ha tagit över Guds plats.

Jag har inga referenser och har inte läst för mkt Aftonbladet. Jag har inte träffat nån som varit psykiskt sjuk. Men du som tycker att alla ska ha rätt till en andra chans, hur skulle det kännas om nån mördar nån anhörig till dig? Tycker du då att han ska ha en andra chans?

//Sam

Faktiskt så tycker jag det. Det skulle nog inte känns så bra, men ja har alltid varit emot dödsstraff så ja skulle nog klara av det.

Det enda fallet som fått mig att ens överväga att vara för dödsstraff är morden i Åmsele -88. Troligen ett av sveriges värsta brott nånsin. Han blev för övrigt frigiven idag...

Men...då är du ju inte emot dödstraff? Eller du menar bara att alla människor (och mördare, som i mitt tycke inte är en människa) i hela världen förtjänar en andra chans utom just denna mördare?

När jag säger att jag är för dödsstraff så menar jag givetvis inte att man ska dela ut dödsdommar till höger o vänster. Men (!!), det ska inte vara uteslutet. Har någon gjort ett riktigt grovt brott, som i detta med barnet, eller tex Åmselemorden, så ska dödsstraff användas.

Som det är nu så är det inte ens att tänka på dödsstraff, och det tycker jag är fel! Man förtjänar inte alltid en andra chans.


Det här lilla barnet som hela tråden handlar om, vart är hennes andra chans i livet? Nä visst ja, hon kan inte få en till chans eftersom hon är DÖD! Men fanskapen som mördade henne, dom ska minsan få en ny chans. Helt jävla sinnessjukt!

Problematiken med ditt tänkande är att vem ska bestämma som som får dödsstraff och vem får leva?Ska det finnas dödsstraff så ska det vara för t.ex alla mord. DÄrför är jag emot. Man kan inte straffa vissa på ett sätt och andra på ett annat sätt fast dom gjort samma brott...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Roz-104 typ..eh..va?
5 februari 2009 · 582 Inlägg

Ellertz skrev:

Roz-104 skrev:

Ellertz skrev:
Faktiskt så tycker jag det. Det skulle nog inte känns så bra, men ja har alltid varit emot dödsstraff så ja skulle nog klara av det.

Det enda fallet som fått mig att ens överväga att vara för dödsstraff är morden i Åmsele -88. Troligen ett av sveriges värsta brott nånsin. Han blev för övrigt frigiven idag...

Men...då är du ju inte emot dödstraff? Eller du menar bara att alla människor (och mördare, som i mitt tycke inte är en människa) i hela världen förtjänar en andra chans utom just denna mördare?

När jag säger att jag är för dödsstraff så menar jag givetvis inte att man ska dela ut dödsdommar till höger o vänster. Men (!!), det ska inte vara uteslutet. Har någon gjort ett riktigt grovt brott, som i detta med barnet, eller tex Åmselemorden, så ska dödsstraff användas.

Som det är nu så är det inte ens att tänka på dödsstraff, och det tycker jag är fel! Man förtjänar inte alltid en andra chans.


Det här lilla barnet som hela tråden handlar om, vart är hennes andra chans i livet? Nä visst ja, hon kan inte få en till chans eftersom hon är DÖD! Men fanskapen som mördade henne, dom ska minsan få en ny chans. Helt jävla sinnessjukt!

Problematiken med ditt tänkande är att vem ska bestämma som som får dödsstraff och vem får leva?Ska det finnas dödsstraff så ska det vara för t.ex alla mord. DÄrför är jag emot. Man kan inte straffa vissa på ett sätt och andra på ett annat sätt fast dom gjort samma brott...

Omforumulerar mej lite, så att de blir mer lättförstårligt.
Det finns ju på något sätt en skala som omfattar mord. Mördar du så får du ett straff inom denna skala, som nu är mellan ett visst antal år. Så det är inget problem, som du verkar få det att låta som. Utöka skalan lite, så att maxstraffet är dödsstraff istället för visst antal år.

Du säger att ska det vara dödsstraff så ska det vara på ALLA mord, vilket är helt FEL! Dom grövsta mördarna får dödsstraff, dom lite "mildare" får långt fängelse, o dom ännu "mildare" får ännu lite färre år i fängelse.

Svårare än så är det inte, alla mord är inte likadana, så vissa får döddstraff o andra får det inte.
Om du nu påstår att man inte kan straffa vissa på ett sätt, och andra på ett annat sätt trots att båda har mördat, så skulle jag vilja att du förklarar varför olika mördare får olika långa fängelsestraff då!

Senast redigerat av Roz-104 (5 februari 2009)

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
blacken
5 februari 2009 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

jonesono skrev:
Vi har nämndemän (lekmän) och det räcker gott och väl som representanter för allmänheten.
Ja, vi har demokrati men jag vill inte ha folk där helt utan kunskap/med otillräcklig kunskap innan för de väggarna.

Nämdemän, och nämdemän, och hur duktiga är dom på sådant typ heder,moral,rätt och fel. Dom är ju ett hånskratt i rättvisans ansikte, i regel helt inkompetenta i frågan. Så dom räcker icke till att få ett rättvist samhälle, det behövs vanligt folk till det också med heder,moral och sunt bondförnuft. Paragrafvrängare har en tendens att missa skogen för att träden skymmer eller är helt enkelt ohederliga. En lag eller ett lagsystem får aldrig stelna i en form, utan måste vara lite dynamisk. En/ett lagsystem måste vara till för individen aldrig tvärtom som det till stor del är idag. Just därför så måste det till att det blir en "civil" styrande instans mod USA för att garantera att lagen och dess tjänare inte skenar iväg utanför all heder,moral, rätt och fel som det idag förekommer i Sverige..

Och du är rätt man att bedöma dem som inkompetenta för att...?
Känner du någon som är det eller har insikt i deras arbete? Vet du att de inte är hederliga människor?
Skulle inte tippa på det!
Angående att missa skogen...det blir ett problem med folk som går igång på opinion. Där missar man skogen, om något.
Som sagt, kika tvärs över atlanten med lite mer kritiska ögon och se hur det går när juryn dömmer folk för allt annat än deras brott.

Tja, "lite" har jag sett av dom så att säga. Majoriteten av dom är i regel avdankade eller misslyckade politiker som har fått det som en "reträttpost" ( det har faktiskt varit en del skriverier om deras påstådda kompetens i media under årens lopp). Dom har även i regel ej den juridiska kompetensen eller utbildning som behövs för att vara "lagklok" som det heter..

Och heder, moral, etik och ärlighet finns inte i Svenskt rättsväsende utan det är bara lagar eller tolkningar av dessa som gäller, i det hänseendet så är det ingen större skillnad på det feodala "rättsväsendet" som var under medeltid och framåt och det vi har idag. dvs om du är rik eller "prominent" som individ så klara du dej undan med i stort sett vad som helst, är du däremot fattig eller lågavlönad, så är chanserna för att få rättvisa minimala, det är garanterat lättare att tjacka en påse hönständer är att bli rättvist behandad av Svenska rättsystemet för en fattig eller "vanlig" individ.  Även sanningen lyser med sin frånvaro i det Svenska rättsväsendet.

Även lagar och dess tillämpningar är helt anpassade till " nomenklaturan" och att lagen går före individen.
Just därför så måste det till att "vanliga" medborgare  får vara med och bestämma så att dom styrande INTE kan ta "kommandot", det är inget fel på ett sunt bondförnuft och det behövs i dagens samhälle, allmänheten är INTE dumma utan i allmänhet så är dom klart ärligare och hederligare än dom som "styr". Och i en demokrati så SKA folket styra inte dom "styrande" annars så heter det diktatur..
jag är fullständig övertygag om att menigheten kan göra ett minst lika bra jobb som dom i "rättväsendet" med hänsyn och inriktning på heder, moral, ärlighet, vandel samt vad rätt och fel i ett samhälle är.

Dessutom så ska du inte klanka ner så mycket på landet i väst. För det grundades av en anledning, nämligen av individer som ville komma bort ifrån förtrycket i Europa och att få vara fria individer.

Senast redigerat av blacken (5 februari 2009)

Ellertz Norrlänning
6 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Roz-104 skrev:

Ellertz skrev:

Roz-104 skrev:

Men...då är du ju inte emot dödstraff? Eller du menar bara att alla människor (och mördare, som i mitt tycke inte är en människa) i hela världen förtjänar en andra chans utom just denna mördare?

När jag säger att jag är för dödsstraff så menar jag givetvis inte att man ska dela ut dödsdommar till höger o vänster. Men (!!), det ska inte vara uteslutet. Har någon gjort ett riktigt grovt brott, som i detta med barnet, eller tex Åmselemorden, så ska dödsstraff användas.

Som det är nu så är det inte ens att tänka på dödsstraff, och det tycker jag är fel! Man förtjänar inte alltid en andra chans.


Det här lilla barnet som hela tråden handlar om, vart är hennes andra chans i livet? Nä visst ja, hon kan inte få en till chans eftersom hon är DÖD! Men fanskapen som mördade henne, dom ska minsan få en ny chans. Helt jävla sinnessjukt!

Problematiken med ditt tänkande är att vem ska bestämma som som får dödsstraff och vem får leva?Ska det finnas dödsstraff så ska det vara för t.ex alla mord. DÄrför är jag emot. Man kan inte straffa vissa på ett sätt och andra på ett annat sätt fast dom gjort samma brott...

Omforumulerar mej lite, så att de blir mer lättförstårligt.
Det finns ju på något sätt en skala som omfattar mord. Mördar du så får du ett straff inom denna skala, som nu är mellan ett visst antal år. Så det är inget problem, som du verkar få det att låta som. Utöka skalan lite, så att maxstraffet är dödsstraff istället för visst antal år.

Du säger att ska det vara dödsstraff så ska det vara på ALLA mord, vilket är helt FEL! Dom grövsta mördarna får dödsstraff, dom lite "mildare" får långt fängelse, o dom ännu "mildare" får ännu lite färre år i fängelse.

Svårare än så är det inte, alla mord är inte likadana, så vissa får döddstraff o andra får det inte.
Om du nu påstår att man inte kan straffa vissa på ett sätt, och andra på ett annat sätt trots att båda har mördat, så skulle jag vilja att du förklarar varför olika mördare får olika långa fängelsestraff då!

jag menar inte riktigt så... För gränsen mellan mycket långt fängelsestraff och dödsstraff skulle ju bli enormt stort. När brotten kanske var ganska snarlika. Trots att dom skulle gett olika långt fängelsestraff.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
s12 Nissan Gazelle
6 februari 2009 · 1 460 Inlägg

de e helt sjukt att sånt händer , dödsstraff på sånt

Nissan Silvia
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang