B21et sprutar upp olja vid vevhusventilationen..´Lägger in detta ännu en gång!!

nelle
30 januari 2009 · 72 Inlägg

Tjena..testar o fråga om detta igen då förra gången fick man bara ett svar o då handlade de inte en om detta.. jo min motor sprutar upp olja vid vevhusventilationen.. så ska de inte va vad jag vet..
Har frågat runt me några andra o dom säger att ja ska byta kolvringar.. Men vill helst vara säker på att de e dom.. så jäkligt tacksam för svar den här gången:P hehe om de e ngn som vet alltsåtongue

Frosted
30 januari 2009 · 1 878 Inlägg

du har ett övertryck i vevhusventen och därmed att det sprutar ut olja ur vevhusventen.

det du bör göra är ett Komptest! utan det så vet jag inte om du måste byta kolvringarna. då kanske cylinderväggarna är skrot oxå.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
henkebenke
30 januari 2009 · 1 703 Inlägg

Helt 100% säker kan man ju inte vara, men du bör ju ändå riva motorn wink

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
sir_daniel www.kudoz.se
30 januari 2009 · 3 802 Inlägg

hade liknande fel fast den sköt även oljestickan, visade sig vara kolvringar som var slut på den cylindern...

henkebenke
30 januari 2009 · 1 703 Inlägg

Samma här, övertryck i vevhuset, samt sköt oljestickan. Dock var det kolvarna som hade spruckit mellan ringarna, men gav samma symtom som läckande ringar.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Marlboroman
30 januari 2009 · 8 234 Inlägg

Testa och byt o-ringen på stickan

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sjodda
30 januari 2009 · 88 Inlägg

komptest som sagt börja med det

blacken
30 januari 2009 ·

Glutta först på vevhusventilationen att den inte är täppt. kör sedan ett komptest, spruta sedan in ett par centiliter olja i varje cylinder och se om kompet har höjts markant.  Om det förhåller sig så, renovera spisen, eller byt knot..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang