Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Henkix
5 januari 2013 · 6 737 Inlägg

Glesmark skrev:

VolvoCoffe skrev:

Henkix skrev:
jag har kopplat ihop det enligt ett kopplingschema i en volvo kopplings-schema bok. det är ett lh 2,2 system och ezk117 tändsystem. allt drivs av ett nätaggregat till en dator och en borrmaskin på impulsgivaren tongue
här kan du få en bild:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1825091

e du säker på att det inte har med denna kopplingen att göra. tycker 600 varv i felvisning är välldigt mycket.

Håller med!

Vad händer när du startar borrmaskinen, ger den inget utslag dom 600 första varven eller skiljer det på höga varv?
Be att få byta och se om det hjälper, kanske är original som visar fel annars, vem vet?

allt funkar som de ska tongue jag har testat med 4st lika dana varvräknare alla visar samma. på borrmaskinen står det att max varv på den är 4500 och det stämmer också enligt original varvräknaren varvräknaren wink men e lite osäker också på hur den där varvräknaren mår, köpte den för ca 8år sen o den har bara legat. ska ja sätta borrmaskinen på ca 700varv o se vad biltema mätaren säger då? smile

Senast redigerat av Henkix (5 januari 2013)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
5 januari 2013 · 6 737 Inlägg

Henkix skrev:

Glesmark skrev:

VolvoCoffe skrev:

e du säker på att det inte har med denna kopplingen att göra. tycker 600 varv i felvisning är välldigt mycket.

Håller med!

Vad händer när du startar borrmaskinen, ger den inget utslag dom 600 första varven eller skiljer det på höga varv?
Be att få byta och se om det hjälper, kanske är original som visar fel annars, vem vet?

allt funkar som de ska tongue jag har testat med 4st lika dana varvräknare alla visar samma. på borrmaskinen står det att max varv på den är 4500 och det stämmer också enligt original varvräknaren varvräknaren wink men e lite osäker också på hur den där varvräknaren mår, köpte den för ca 8år sen o den har bara legat. ska ja sätta borrmaskinen på ca 700varv o se vad biltema mätaren säger då? smile

precis gjort ett nytt test tongue

på lägre varv stämmer den bättre
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-304b68447f287fc9f4bbfda2e70412a4.jpg

men på högre.... nej nej nej stämmer inte så bra smile är la säkert nått fel på denna mätaren wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ecc907d863cdba17e04519d38a69ea8e.jpg

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Lopphunden Turbobonde
5 januari 2013 · 277 Inlägg

Henkix skrev:

Henkix skrev:

Glesmark skrev:
Håller med!

Vad händer när du startar borrmaskinen, ger den inget utslag dom 600 första varven eller skiljer det på höga varv?
Be att få byta och se om det hjälper, kanske är original som visar fel annars, vem vet?

allt funkar som de ska tongue jag har testat med 4st lika dana varvräknare alla visar samma. på borrmaskinen står det att max varv på den är 4500 och det stämmer också enligt original varvräknaren varvräknaren wink men e lite osäker också på hur den där varvräknaren mår, köpte den för ca 8år sen o den har bara legat. ska ja sätta borrmaskinen på ca 700varv o se vad biltema mätaren säger då? smile

precis gjort ett nytt test tongue

på lägre varv stämmer den bättre
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-304b68447f287fc9f4bbfda2e70412a4.jpg

men på högre.... nej nej nej stämmer inte så bra smile är la säkert nått fel på denna mätaren wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ecc907d863cdba17e04519d38a69ea8e.jpg

Ja inte är den mätarn färsk.. någon koll på mätarna som de säljer idag? Bara för att vara nyfiken! wink

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Henkix
5 januari 2013 · 6 737 Inlägg

Lopphunden skrev:

Henkix skrev:

Henkix skrev:

allt funkar som de ska tongue jag har testat med 4st lika dana varvräknare alla visar samma. på borrmaskinen står det att max varv på den är 4500 och det stämmer också enligt original varvräknaren varvräknaren wink men e lite osäker också på hur den där varvräknaren mår, köpte den för ca 8år sen o den har bara legat. ska ja sätta borrmaskinen på ca 700varv o se vad biltema mätaren säger då? smile

precis gjort ett nytt test tongue

på lägre varv stämmer den bättre
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-304b68447f287fc9f4bbfda2e70412a4.jpg

men på högre.... nej nej nej stämmer inte så bra smile är la säkert nått fel på denna mätaren wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ecc907d863cdba17e04519d38a69ea8e.jpg

Ja inte är den mätarn färsk.. någon koll på mätarna som de säljer idag? Bara för att vara nyfiken! wink

hehe tongue ja har kopplat in en hel del mätare åt kompisar som de säljer idag som vatten/oljetemp, oljetryck o voltmätare. dom funkar utan problem wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Fiesta_Racing Ford fantast
5 januari 2013 · 1 607 Inlägg

har köpt ett batteri till min fiesta där som är soper 1 natt med minusgrader och det är stendött. och när man laddar det så ska det komma upp en grön plutt men det gör det aldrig. kan stå och laddas i ett dygn utan att den kommer upp.

sen skulle jag byta det och körde dit och tog ur det och gick in. då var det 12v i och då ville dom inte byta in det för det visade 12v i deras mätare. dom sa att det skulle testas. det syns att det är fel på det.

ska hämta ett annat batteri i morgon så jag kan kasta det andra på någon som jobbar där.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Richtenb
5 januari 2013 · 1 365 Inlägg

Biltemas standard batterier har ju tyvärr bivit testade flera gånger i olika tidningar och är kända för att vara SÄMST av alla vid minusgrader


Fiesta_Racing skrev:
har köpt ett batteri till min fiesta där som är soper 1 natt med minusgrader och det är stendött. och när man laddar det så ska det komma upp en grön plutt men det gör det aldrig. kan stå och laddas i ett dygn utan att den kommer upp.

sen skulle jag byta det och körde dit och tog ur det och gick in. då var det 12v i och då ville dom inte byta in det för det visade 12v i deras mätare. dom sa att det skulle testas. det syns att det är fel på det.

ska hämta ett annat batteri i morgon så jag kan kasta det andra på någon som jobbar där.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Fiesta_Racing Ford fantast
5 januari 2013 · 1 607 Inlägg

Richtenb skrev:
Biltemas standard batterier har ju tyvärr bivit testade flera gånger i olika tidningar och är kända för att vara SÄMST av alla vid minusgrader


Fiesta_Racing skrev:
har köpt ett batteri till min fiesta där som är soper 1 natt med minusgrader och det är stendött. och när man laddar det så ska det komma upp en grön plutt men det gör det aldrig. kan stå och laddas i ett dygn utan att den kommer upp.

sen skulle jag byta det och körde dit och tog ur det och gick in. då var det 12v i och då ville dom inte byta in det för det visade 12v i deras mätare. dom sa att det skulle testas. det syns att det är fel på det.

ska hämta ett annat batteri i morgon så jag kan kasta det andra på någon som jobbar där.

no shit det har man inte märkt tongue

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
OmegaCoffe Dumpersförare.
5 januari 2013 · 970 Inlägg

Då måste dom 2 batterierna jag skaffa en gång varit de ända i sverige som det inte var fel på då. för jag hade inga problem på vintern med att starta.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
cheva_raggare
5 januari 2013 · 534 Inlägg

far har batteri från biltema ffrån 1995 funkar än idag men börjar bli lite halv dåligt nu

Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Volvo_1
5 januari 2013 · 19 Inlägg

Hej! Nån som har testat denna? http://www.biltema.se/sv/bil---mc/verkt … ro-151363/
Har hittat information om deras andra varianter, men inget om deras "PRO" modell.

OmegaCoffe Dumpersförare.
6 januari 2013 · 970 Inlägg

cheva_raggare skrev:
far har batteri från biltema ffrån 1995 funkar än idag men börjar bli lite halv dåligt nu

Det är inte dåligt det.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
6 januari 2013 · 970 Inlägg

Volvo_1 skrev:
Hej! Nån som har testat denna? http://www.biltema.se/sv/bil---mc/verkt … ro-151363/
Har hittat information om deras andra varianter, men inget om deras "PRO" modell.

Fan den verkar iaf bra. med tanke på att den läser av  saker när man kör som man kan kolla sen.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Volvo_1
6 januari 2013 · 19 Inlägg

Ja nästan lite för bra. Enda grejen jag har förstått av billigare felkodsläsare är att de inte alltid får kontakt med motorn för att det skiljer sig med insprutning osv.
Nån som provat på en Passat 1.9tdi -97?

OmegaCoffe Dumpersförare.
6 januari 2013 · 970 Inlägg

Volvo_1 skrev:
Ja nästan lite för bra. Enda grejen jag har förstått av billigare felkodsläsare är att de inte alltid får kontakt med motorn för att det skiljer sig med insprutning osv.
Nån som provat på en Passat 1.9tdi -97?

det är ju egentligen bara att kolla vad du har för obd uttag. sen ska det vel stå på förpackningen vilka bilar det går till.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Volvo_1
6 januari 2013 · 19 Inlägg

Jag har OBDII så den ska funka i teorin.
Får väl åka till biltema och handla imorgon, kan återkomma när jag har testat den smile

J-Tibbe
6 januari 2013 · 5 Inlägg

Jag har testat en sådan OBD-läsare, fungerar gör den men redan vid första användning så ville vissa knappar fastna nertryckta vilket var lite irriterande i menyerna.
Observera också att den INTE släcker servicelampan.
Hittils bara testat på en V70 -99. smile

Peter_5565
6 januari 2013 · 326 Inlägg

Richtenb skrev:
Biltemas standard batterier har ju tyvärr bivit testade flera gånger i olika tidningar och är kända för att vara SÄMST av alla vid minusgrader

Vilka tester? Här är ett hyfsat färskt, och där klarar sig Biltema ganska bra.

http://www.testfakta.se/motor/article57927.ece
Har du några länkar till dom tester du läst? Nån av dom borde du kunna länka till, skulle vara intressant att läsa.

Senast redigerat av Peter_5565 (6 januari 2013)

Volvo_1
6 januari 2013 · 19 Inlägg

J-Tibbe skrev:
Jag har testat en sådan OBD-läsare, fungerar gör den men redan vid första användning så ville vissa knappar fastna nertryckta vilket var lite irriterande i menyerna.
Observera också att den INTE släcker servicelampan.
Hittils bara testat på en V70 -99. smile

Okej, kanske får satsa på en bättre då. skumt att inte servicelampan går att släcka, känns ju som att det är en del av vitsen med att ha en felkodsläsare..

it_mutt Avstängd
6 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Volvo_1 skrev:

J-Tibbe skrev:
Jag har testat en sådan OBD-läsare, fungerar gör den men redan vid första användning så ville vissa knappar fastna nertryckta vilket var lite irriterande i menyerna.
Observera också att den INTE släcker servicelampan.
Hittils bara testat på en V70 -99. smile

Okej, kanske får satsa på en bättre då. skumt att inte servicelampan går att släcka, känns ju som att det är en del av vitsen med att ha en felkodsläsare..

Nej, en felkodsläsare är precis vad den säger att den är.

Finns ju enheter som -bara- släcker ex.vis servicelampor (utan att kunna läsa några felkoder alls).

Men visst, en felkodsläsare som inte kan ta bort felkoden, är bara halvvägs till målet enligt mig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Volvo_1
7 januari 2013 · 19 Inlägg

it_mutt skrev:

Volvo_1 skrev:

J-Tibbe skrev:
Jag har testat en sådan OBD-läsare, fungerar gör den men redan vid första användning så ville vissa knappar fastna nertryckta vilket var lite irriterande i menyerna.
Observera också att den INTE släcker servicelampan.
Hittils bara testat på en V70 -99. smile

Okej, kanske får satsa på en bättre då. skumt att inte servicelampan går att släcka, känns ju som att det är en del av vitsen med att ha en felkodsläsare..

Nej, en felkodsläsare är precis vad den säger att den är.

Finns ju enheter som -bara- släcker ex.vis servicelampor (utan att kunna läsa några felkoder alls).

Men visst, en felkodsläsare som inte kan ta bort felkoden, är bara halvvägs till målet enligt mig

På så vis. finns ju en djungel av olika felkodsläsare..
Ja JAG vill då iaf kunna släcka lampor och utläsa felkoder.
du vet ingen annan OBD läsare som funkar bra och inte kostar en förmögenhet?
såg att dom hade en för enbart VAG bilar men vill även kunna felsöka andra bilmärken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang