återcirkulernade dump..

perrkas fullt ös medvetslös
21 februari 2005 · 122 Inlägg

ger en återcirkulerande dump/wastegate bättre effekt, eller vad har den återcirkulernade luften för mening. svara turbon snabbare?

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
Germax
21 februari 2005 · 12 086 Inlägg

För dte första, en dumpventil och en wastegate är inte samma sak.

En dumpventil, så om den är öppen lr återcirkulerande hjälper turbon. Utan dumpventil lr med en orginal (som är mkt mindre och inte duger på trimmade bilar) så bildas ett övertryck när man stänger spjället, släpper på gasen. När man gasar för fullt så ligger turbon i ett fasligt varvtal, och det hämmas om övertrycket blir för högt. Och dte tar tid för turbon att komma upp i sitt höga tempo igen, så det en dumpventil gör är att den släpper ut övertrycket så att turbon kan fortsätta snurra, så när du stampar plattan i mattan igen så har turbon redan sitt höga varv och kan ladda fullt direkt.

Andy69
22 februari 2005 · 343 Inlägg

En orginal dumpventil duger visst på trimmade bilar. Beror ju på hk antalet och laddtrycket.

pim_knorren
23 februari 2005 · 30 Inlägg

med en mapp sensor behöver du inta ha nån åter cirkulerande dump.
men på en med lufft masse mätare så behöver du ha en åter cirkulerande dump

mapp sensorn mäter undertrycket i insuget

lufft masse mätaren mäter hur mkt luft som kommer in

du måste inte ha en vassar dump om du kör med trimm

men du får fan så mkt bättre respons från turbon med en större dump för den klarar av att hålla uppe trycket bättre än en orginal!!!!

Volvo R 4-ever
TT-Avant
13 mars 2005 · 6 851 Inlägg

Man¨måste INTE ha en återcirkuleradnde dump om man har luftmassemätare..! Men har du bil med lambda och katt så är det att föredra..ej annars.

Senast redigerat av Tiaz (19 mars 2005)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang