Åka fort MC kontra Bil

endorfinslaven
1 februari 2009 · 671 Inlägg

Är det fler bilförare som upplever samma problem
Det kommer upp till dagen när man träffar lite nytt folk och pratar motor.

MCåkare är tvärsäkra på att de är snabbast !
Till slut blir de förbannade !

Men jag har aldrig blivit frånkörd av en hoj på kurvig väg typ riksväg.
Jag pratar inte om raka motorvägar utan kurviga snabba vägar ute på landet..

Hur många fler bilåkare är det som upplever detta lilla fenomen med arga MCåkare..

Sideforces awakening your sences makes life worth living...

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
1 februari 2009 · 272 Inlägg

Är det en kurvig väg och en bra mc-förare så ska inte många bilar hänga med ! Däremot rakt fram på motorvägar och liknande så hänger bilar på bra och i en del fall kör dom ifrån en mc . Jag själv har aldrig blivit ifrånåkt på kurvig väg än så länge när jag åkt mc men den dagen kommer säkert !

Schipperke rules !
MilleN
1 februari 2009 · 9 108 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Är det en kurvig väg och en bra mc-förare så ska inte många bilar hänga med ! Däremot rakt fram på motorvägar och liknande så hänger bilar på bra och i en del fall kör dom ifrån en mc . Jag själv har aldrig blivit ifrånåkt på kurvig väg än så länge när jag åkt mc men den dagen kommer säkert !

Nja är väl snarare tvärtom, på kurviga vägar är det svårare att köra snabbt med hoj men däremot på raksträcka är det inte många bilar som har någon chans mot en skrevraket. Sedan är inte jag någon erfaren förare på hoj ännu men bilarna har ju mer kontakt med marken och lättare att hålla fullgas i svängarna.

På många filmer från Nürburgring t.ex. ser det ut som om MC-förarna är ute och söndagskör i kurvorna när dom möter lite fränare bilar som Porschar, M3 eller RS6or osv..

blacken
1 februari 2009 ·

endorfinslaven skrev:
Är det fler bilförare som upplever samma problem
Det kommer upp till dagen när man träffar lite nytt folk och pratar motor.

MCåkare är tvärsäkra på att de är snabbast !
Till slut blir de förbannade !

Men jag har aldrig blivit frånkörd av en hoj på kurvig väg typ riksväg.
Jag pratar inte om raka motorvägar utan kurviga snabba vägar ute på landet..

Hur många fler bilåkare är det som upplever detta lilla fenomen med arga MCåkare..

Sideforces awakening your sences makes life worth living...

Man får väl ta det för vad det är, är det en extrembil gentemot en standard hoj så är bilen "bättre" på kurvig väg, men en extremhoj och en extrem bil så är det ganska så mycket upp till förarna. Men däremot vid rödlysen och acceleration genom växlarna så är även en moderat knarr ganska överlägsen det mesta i bilväg..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2009 · 13 756 Inlägg

fysiska lagarna avgör och en mc går inte att åka lika fort i en kurva som ett fordon på 4hjul

detta är inget svårt att inse att en värstinghoj får storstryck av en värsting bil när det börjar svänga ordenkligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
1 februari 2009 · 2 252 Inlägg

vad är tjusningen med att åka fort?, jag gillar bara att rejsa så man får pissa på dom andra oavsett hastigheter tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
blacken
1 februari 2009 ·

Growe skrev:
fysiska lagarna avgör och en mc går inte att åka lika fort i en kurva som ett fordon på 4hjul

detta är inget svårt att inse att en värstinghoj får storstryck av en värsting bil när det börjar svänga ordenkligt

Lite beroende på hur branta svängarna och hur långa rakorna är. Te:x  svepande inte så grymt snäva kurvor så får bilen ett övertag. men är det väldans snäva kurvor så att bägge fordonen måste bromsa in max så lär/bör hojen klippa bilen ut ur eller straxt efter kurvan. För en hoj accelererar snabbare än en bil. Sedan för att det ska hända så talar vi om extremt extrema bilar. en standard "extrem" bil är inte så värst överlägsen en standard "extrem" hoj typ Ducati 916, Gsx 1000-r eller en Britten..

Senast redigerat av blacken (1 februari 2009)

Grantomta
1 februari 2009 · 216 Inlägg

men sen är de ju fan så mkt härligare å köra fort på MC än bil

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 940 "voc" (1991)
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
blacken
1 februari 2009 ·

Grantomta skrev:
men sen är de ju fan så mkt härligare å köra fort på MC än bil

Amen!! smile

endorfinslaven
1 februari 2009 · 671 Inlägg

Ja känslan är nog inte i närheten i bil,,
Antar jag som bara kört/testat en cross vid garaget och då blev jag livrädd..
Den reste sig för minsta lilla pådrag..
Hur är då en tyngre sporthoj i 150-200 i böjar...nää fy för den lede..
Jag behåller stödhjulen på det behövs fyra i backen.. 

Jag vet att kompisen fick 2 highside när vi åkte mot varandra och efteråt så var han helt genomblöt.
Det var en rätt lång sträcka som vi åkte på... 4-5 mil under högsommaren..
Där satt jag med AC...

calle- Hijo de puta
1 februari 2009 · 113 Inlägg

skulle aldrig åka fort på mc. åkte 140 bak på en 450cc kross i somras, det känns ingefär som 400 i bil, och man tänker på hur förödande det skulle vara att ramla av på grusvägen i badbrallor och linne tongue

blacken
1 februari 2009 ·

endorfinslaven skrev:
Ja känslan är nog inte i närheten i bil,,
Antar jag som bara kört/testat en cross vid garaget och då blev jag livrädd..
Den reste sig för minsta lilla pådrag..
Hur är då en tyngre sporthoj i 150-200 i böjar...nää fy för den lede..
Jag behåller stödhjulen på det behövs fyra i backen.. 

Jag vet att kompisen fick 2 highside när vi åkte mot varandra och efteråt så var han helt genomblöt.
Det var en rätt lång sträcka som vi åkte på... 4-5 mil under högsommaren..
Där satt jag med AC...

Man kan inte jämföra en sportknarr med en cross för dom är konstruerade för olika "uppgifter", en fint balanserad sport/touring knarr är förvånansvärt trygg och "säker" vid även vid höga farter och kurvor. Det känns inte så värst mycket förräns man kastar ett getöga på hastighetsmätaren, då kan man "bli" lite bajsnödig.. smile

KHRacing
1 februari 2009 ·

Jag har aldrig blitt ifrånkörd på krokiga vägar utav nån hoj., & då har jag kört vanliga bilar med bra väghållning.

Har dock en polare som är 100% säker på att han drar mig i EVO´n med sin Kawa ZXR626.... vi får se till sommaren då vi skall jämföra både acc & toppfart.

V10
1 februari 2009 ·

MilleN skrev:

Schipperke-owner skrev:
Är det en kurvig väg och en bra mc-förare så ska inte många bilar hänga med ! Däremot rakt fram på motorvägar och liknande så hänger bilar på bra och i en del fall kör dom ifrån en mc . Jag själv har aldrig blivit ifrånåkt på kurvig väg än så länge när jag åkt mc men den dagen kommer säkert !

Nja är väl snarare tvärtom, på kurviga vägar är det svårare att köra snabbt med hoj men däremot på raksträcka är det inte många bilar som har någon chans mot en skrevraket. Sedan är inte jag någon erfaren förare på hoj ännu men bilarna har ju mer kontakt med marken och lättare att hålla fullgas i svängarna.

På många filmer från Nürburgring t.ex. ser det ut som om MC-förarna är ute och söndagskör i kurvorna när dom möter lite fränare bilar som Porschar, M3 eller RS6or osv..

Nürburgring är en såpass krävande bana att dom flesta som är där ute med Mc är vanliga förare och minsta fel skulle med all säkerhet leda till döden, därav det slöa tempot.

Det finns tider på ca 7:30 med en modern sporthoj, snabbare än dom flesta värstingbilar och det på en bana som Nürburgring.

Man ska aldrig överskatta någon men det mest roliga är bilfolk som underskattar 1000 cc sporthojar som t,ex R1, GSX-R 1000, CBR 1000 osv osv....på kurviga vägar kan man ta dom eller iaf hänga på om föraren är medelmåttig, men träffar man på någon som KAN köra en sporthoj, ja då lär han försvinna så fort även på kurviga partier att man inte ens hinner att se vilket håll han åkte åt! På rakorna ska vi inte ens tala om....

Själv så väntar jag tills man stöter på en 1000cc sportcykel...det kommer bli riktigt roligt big_smile

trepip
1 februari 2009 · 1 Inlägg

japp så tror jag med. det är lättare a stå på med en bil men med "proffschaufförer" av båda maskinerna ska du ha nåt rejält i bilväg för att spöa en moppe.


här ett exempel på superbil mot sporthoj
http://se.youtube.com/watch?v=ZZKRphfVHqI

bil är bra men moppe är snabbare
nadaclue Nattdrömmare
1 februari 2009 · 137 Inlägg

inte alltid som hoj drar bil men i mitt tycke så gäller de int att va sanbbast på asfalt, rak motorväg eller kurvig vägar på landet.. de är grusväg som gäller!
där ser man int så mkt på om de är en plastraket eller en moppe/ en Renault r5a eller en Lamborgini.. på grusväg så gäller de o vara skicklig förare.

här ser man att även en modifierad gammal Volvo kan dra en Yamaha R1a

http://www.youtube.com/watch?v=XBu6STlhh8Q

Senast redigerat av nadaclue (1 februari 2009)

..:: mer vild än tam ::..
BMW 323 CI (2000)
blacken
1 februari 2009 ·

KHRacing skrev:
Jag har aldrig blitt ifrånkörd på krokiga vägar utav nån hoj., & då har jag kört vanliga bilar med bra väghållning.

Har dock en polare som är 100% säker på att han drar mig i EVO´n med sin Kawa ZXR626.... vi får se till sommaren då vi skall jämföra både acc & toppfart.

Så värst vanliga bilar kan det inte ha varit utan nog mera åt det extrema hållet.
http://www.hayabusa.nu:80/e107_plugins/ … bY&p=1
en sådan knarr med en sådan förare är nog ganska så svår att "hålla stången" även på en kurvig väg med en "vanlig" Volvo eller BMW,eller Saab osv,osv....

Senast redigerat av blacken (1 februari 2009)

Muttley
1 februari 2009 ·

KHRacing skrev:
Jag har aldrig blitt ifrånkörd på krokiga vägar utav nån hoj., & då har jag kört vanliga bilar med bra väghållning.

Har dock en polare som är 100% säker på att han drar mig i EVO´n med sin Kawa ZXR626.... vi får se till sommaren då vi skall jämföra både acc & toppfart.

jag kan följa med=) var ska ni vara?

MrJim normal people are scary
1 februari 2009 · 57 Inlägg

uppväxt med cyklar runt mej så skulle jag säga att rätt hoj och rätt kille smiskar dom flesta bilar..själv så då det gäller hoj åkande är jag av den meningen att färden är målet inte hur fort jag kan åka till korv mojjen å käka en korv och hem igen...än så länge håller jag mej till fyrhjuligt men ska fan ha hoj iaf innan nästa snö kommer...

Fiat For Life
pasta bilar is the shit
Volvo 142 DL "GOLDIE" (1973)
Hamberg R-Berg
1 februari 2009 · 392 Inlägg

calle- skrev:
skulle aldrig åka fort på mc. åkte 140 bak på en 450cc kross i somras, det känns ingefär som 400 i bil, och man tänker på hur förödande det skulle vara att ramla av på grusvägen i badbrallor och linne tongue

Måste ha varit bra drevad för att göra 140km/h OCH vad har du för vetskap om hastigheten? Så vitt jag vet sitter det ingen hastighetsmätare på en motorcross!

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang