Svets diff / Aga-diff Ford sierra

Etingelholm
2 februari 2009 · 979 Inlägg

Vad säger folket ? Är det värt att behöva svetsa skiten? Om jag ska ha en redig diff med broms/lamell så får jag mer lr mindre byta hela bakvagnen. Drivaxlar & diff samt bromsarna (tror de behövdes skivbromsar bak) för att cossie drivaxlarna ska passa. Hur som helst. Är inne på min 3:e bakaxel klump. Å nu e ja trött på att behöva köra så satans hårt för att få ut asen:) Pratade med en av grabbarna från skogenracing å han tyckte dock att jag skulle svetsa, vad säger ni här på garaget då? Slits de så förbannat på drivaxlarna? Bakaxlarna e de inget prat om, ligger 2 st svetsade på bordet hemma, e mest orolig för drivaxlarna.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
H3dlund Med lem
2 februari 2009 · 1 127 Inlägg

Det knäcker ju ganska skönt när man kör stadsdkörning. Tänk dig själv.

När du svänger runt ett gatuhörn så kommer ytterhjulet snurra mer än innerhjulet med "vanlig" diff. Med svetsdiff kommer det tvinga runt innerhjulet att snurra lika många varv. Det tuggar och har sig som fan. Sliter mycket på bakvagn, bussningar m.m. Hur länge drivaxlarna håller är svårt att säga, en del kör slut på ett par varje månad. En del kör hur länge som helst utan att det går sönder.

Men så länge du kör brett är det ju inga problem. tongue

Senast redigerat av H3dlund (2 februari 2009)

M__Micke__M
23 mars 2009 · 25 Inlägg

Lånar tråden lite:)
orginal diff är 3:62 på en sierra doch sedan 2.0 va?
slänger ja på en 3:36 blir axxet bättre men sämre toppfart är det så de fungerar då?
/Micke

unpatterned
23 mars 2009 · 294 Inlägg

mr_elfving skrev:
Lånar tråden lite:)
orginal diff är 3:62 på en sierra doch sedan 2.0 va?
slänger ja på en 3:36 blir axxet bättre men sämre toppfart är det så de fungerar då?
/Micke

Tvärsom, Du kommer få sämre ax, och troligen lägre topfart också då den inte orkar......

lägresiffra = lägre motorvarv.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
23 mars 2009 · 2 258 Inlägg

unpatterned skrev:

mr_elfving skrev:
Lånar tråden lite:)
orginal diff är 3:62 på en sierra doch sedan 2.0 va?
slänger ja på en 3:36 blir axxet bättre men sämre toppfart är det så de fungerar då?
/Micke

Tvärsom, Du kommer få sämre ax, och troligen lägre topfart också då den inte orkar......

lägresiffra = lägre motorvarv.

Men de går billigare? :p

Sump Runk Rätt O Slätt!
audia4q
24 mars 2009 · 31 Inlägg

jag skulle inte svetsa diffen, för det kommer praktiskt taget bara gå att åka rakt fram om du itne vill svänga i 10km/h wink

Audi A6 3.2 Quattro "performed by fekzen" (2006)
Volvo Duett (1957)
Germax
25 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Jag svetsa polarens Sierra.. det har hållt 1 år nu, nu är jag ju iofs bäst på o svetsa wink
Finns inte så mkt mer o säga, den beter sig som alla andra svetsade bilar.

Etingelholm
25 mars 2009 · 979 Inlägg

men blir det jobbigt att använda bilen som bruksbil om man kör svetsad diff då?hmm vissa säger det...

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Frane
25 mars 2009 · 27 Inlägg

Jag tycker inte det är så farligt. Jag har kört i snart ett år med min 945:a. Det värsta är när man ska backa då tuggar det som fan. Jag har även bilen som vinterbil och inga problem där heller.

Dock så körde jag av 2 drivaxlar första veckan men sen har det funkat.

Diesel bilar drar minst bensin!
Etingelholm
25 mars 2009 · 979 Inlägg

okej, ah fast backar gör man ju inte hela tiden så det spelar ingen roll=) 2 drivaxlar säger du? Hrm, de e det som jag e rädd för...drivaxlar är ju inte så lätt att få tag i. De är lättare med själv diffen, har som sagt 2 st diffar hemma så går den sönder byter ja bara. Drivaxel blir värre:P har kört svetsad diff en gång med en 240, lånade en kompis 240 å körde i skogen. ja tyckte inte att det va så farligt då visserligen men sen lekte man ju å kände inte av de på de viset, knakade lite i hjulen när man väl kom ut på asfalten men de va inte så farligt som många beskriver de:/

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
M__Micke__M
26 mars 2009 · 25 Inlägg

Nån som har en bakaxel till sierra sedan-91 ? komplett med drivaxlar. behöver en omgående, skicka mejl i så fall wink. mickelfving_90@hotmail.com

stenemo
26 mars 2009 · 14 Inlägg

tycker inte att der är några problem med svets diff, vist tugga det lite när man kör sakta men va fan man vill ju inte en hjuls speka, och redig diff är för dyrt när bilen inte kosta värst möe kronor

TFkarlsson Varningar. 36
26 mars 2009 · 1 200 Inlägg

Svetsa på ba. bara att byta om du ledsnar/det rasar.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
M__Micke__M
26 mars 2009 · 25 Inlägg

svetsdiff går inte igenom bes väl?

Etingelholm
26 mars 2009 · 979 Inlägg

mr_elfving skrev:
svetsdiff går inte igenom bes väl?

ja har oxå hört talats om de:/ pga bromsverkan...men de finns ju dom som har kört svetsat o besiktat me att. En som ja är bekant me har sin diff svetsad och det har hållt i 3 år nu:S men han gick igenom utan problem=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
M__Micke__M
26 mars 2009 · 25 Inlägg

joo okey , de e väl mycket vem man får som besikningsman me kan ja tänka mej tongue

TWR
27 mars 2009 · 114 Inlägg

Om du svetsar på plats tänk på att ta lite i taget så det inte blir för varmt, då kan härdningen paja i drivaxlarna och då är det lätt att köra av dom..

rallykleen Rally Mupp
27 mars 2009 · 300 Inlägg

Har en polare som är besiktningsman, han säger att det inte finns något förbud mot svetsad diff.
Ang. bromsverkan så kan den inte bli annat än jämn, även om man bara har ett fungerande bromsok.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
mrbuggy Entreprenör
28 mars 2009 · 1 784 Inlägg

rallykleen skrev:
Har en polare som är besiktningsman, han säger att det inte finns något förbud mot svetsad diff.
Ang. bromsverkan så kan den inte bli annat än jämn, även om man bara har ett fungerande bromsok.

De e just därför de inte är godkänt me svetsad diff..går inte att se bromsverkan på båda oken...Fattar ju vem som helst att de inte räcker med bara ETT bromsande ok ibak..(har också en kompis brorsas katt som har tre svärmödrar å deras systers döttrars brorsa...som säger att de inte är godkänt.. :-) )

Men som sagt förut..De kan gå..! För övrigt anser jag personligen att de är motbjudande att slita axlar och däck på de viset..Behövs bara en RIKTIG maskin och vanlig diff så har man samma effekt fast lindrigare för bakaxeln..

Senast redigerat av mrbuggy (28 mars 2009)

Etingelholm
31 mars 2009 · 979 Inlägg

mrbuggy skrev:

rallykleen skrev:
Har en polare som är besiktningsman, han säger att det inte finns något förbud mot svetsad diff.
Ang. bromsverkan så kan den inte bli annat än jämn, även om man bara har ett fungerande bromsok.

De e just därför de inte är godkänt me svetsad diff..går inte att se bromsverkan på båda oken...Fattar ju vem som helst att de inte räcker med bara ETT bromsande ok ibak..(har också en kompis brorsas katt som har tre svärmödrar å deras systers döttrars brorsa...som säger att de inte är godkänt.. :-) )

Men som sagt förut..De kan gå..! För övrigt anser jag personligen att de är motbjudande att slita axlar och däck på de viset..Behövs bara en RIKTIG maskin och vanlig diff så har man samma effekt fast lindrigare för bakaxeln..

jo, men med en diff så behöver man inte ha en RIKTIG maskin, då räcker de att köra med en gammal trött motor:) Svetsad diff är ju ett billigt alternativ för att ha skoj. Har annars funderat på att köpa en lamell diff. Men de kostar därefter med...så just nu är det inte aktuellt med lamell/diffbromsad bakaxel. Tänkte svetsa den jag har just nu å köra med fram tills i mitten av sommaren. Får hoppas de håller bara.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang