Volvo 850 t5 misständer vad kan vara fel?

EmilErik
6 februari 2009 · 191 Inlägg

som sagt, när man kör bilen så kvävs bilen skapligt över 3000 varv och bara blöddrar. jag har bytit stift, rotor, fördelarlock och idag ska jag byta tändkablar. men med min tur så är det väl inte det felet heller så jag frågar om ni har några tips om vad det kan vara annars som gör att den inte kommer över 3000 varv utan att blöddra och rycka

tacksam för svar mvh emil

EDIT: drog ur lmm och då dog bilen så det är inte fel? styrboxen inte heller nå fel

Rotor
fördelarlock
tändstift
tändkablar
styrbox
lmm

är kollade och bilen går fortfarande illa
lambda mätaren? rengöra lmm? komptestas imorgon ifall det är kolvring typ

kan även tilläga att den inte går på alla cylindrar

Senast redigerat av EmilErik (6 februari 2009)

Man måste våga dö för att kunna leva
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
Toyota GT86 (2012)
kalle_fiat bäst
6 februari 2009 · 319 Inlägg

luftmasemätare. testa att koppla bort den och kolla om bilen går bättre

Frosted
6 februari 2009 · 1 878 Inlägg

kolla om det finns felkoder oxå

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
EmilErik
6 februari 2009 · 191 Inlägg

ja koderna visade visst motorelktroniken, lambdamätaren lös med men släcktes vid felkodningen, då sa verkstaden att jag skulle börja med att kolla tändnings mojjängerna

Man måste våga dö för att kunna leva
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
Toyota GT86 (2012)
Sketstopp24v STREETRACER
6 februari 2009 · 892 Inlägg

kan juh vara så enkelt som ett tilltäppt luftfilter?! 

elr lmm som en annan sa...

Bmc Crew
Marlboroman
6 februari 2009 · 8 234 Inlägg

Soppafilter? Mjukka slangar till tryckrören?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
EmilErik
6 februari 2009 · 191 Inlägg

ska byta lmm mot ens kompis om några timmar (han har med 850 t5) mjuka slangar när den är igång eller jämt? byter luftfilter med han med då, tack för svar, var förövrigt inte tändkablarna hmm felkoderna visade också lmm så bara att hoppas

Man måste våga dö för att kunna leva
Toyota GT86 (2012)
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
TurboJonte81
29 maj 2009 · 65 Inlägg

Hur har det gått med din bil? Jag har liknande symptom och har bytt följande utan resultat:

LMM
Lambdasond
Tändstift
Tändkablar
Rotor
Fördelarlock
Tändspole
Bränslefilter
Tryckrör och slangar
Magnetventil
Vakumslangar

Volvo S60 "R Design" (2016)
Volvo V70R "Black and White" (1998)
moffegrev
31 maj 2009 · 228 Inlägg

Chippade bilar då förstås oxå...har ni knackat stiften till rätt mått.??

nu kommer jag inte ihåg det på rak arm, autotech sa det när jag själv var där när min gick som en påse skit när turbon började vina..wink

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
hangman
6 april 2011 · 2 174 Inlägg

Är tråden död? vill gärna veta om du fick rätsida på bilen, har samma problem med min bytt stortsätt allt som du bytt, börjar bli trött påt nu.

Mvh

Nmkj83
6 april 2011 · 153 Inlägg

Har oxå detta problemet nu vad är det för fel??
Någon MÅSTE VETA!!

hangman
6 april 2011 · 2 174 Inlägg

Nmkj83 skrev:
Har oxå detta problemet nu vad är det för fel??
Någon MÅSTE VETA!!

menar det! Jag har provat allt stort sätt. När turbon börjar ladda över baret börjar den bluddra, bara ibland dock! Sätter jag i orginalbox så den laddar 0.6 då är det inga problem.

Nmkj83
6 april 2011 · 153 Inlägg

hangman skrev:

Nmkj83 skrev:
Har oxå detta problemet nu vad är det för fel??
Någon MÅSTE VETA!!

menar det! Jag har provat allt stort sätt. När turbon börjar ladda över baret börjar den bluddra, bara ibland dock! Sätter jag i orginalbox så den laddar 0.6 då är det inga problem.

Min gör likadant fast mellan 4000-5000varv o sedan rycker den svart plus att lamdan lyser

hangman
6 april 2011 · 2 174 Inlägg

Nmkj83 skrev:

hangman skrev:

Nmkj83 skrev:
Har oxå detta problemet nu vad är det för fel??
Någon MÅSTE VETA!!

menar det! Jag har provat allt stort sätt. När turbon börjar ladda över baret börjar den bluddra, bara ibland dock! Sätter jag i orginalbox så den laddar 0.6 då är det inga problem.

Min gör likadant fast mellan 4000-5000varv o sedan rycker den svart plus att lamdan lyser

okey, känt på turbon? Ryker den underpåfrestning, när du gasar alltså, då är det antingen kolvringar, ventiltätningar eller turbon, min ryker efter jag gasat ur den konstigt nog, oförbbänd soppa säger alla pga öppen dump, och förra turbon rasade så sköt ner flera liter olja i katten och ljuddämparen, inte så bra..tar lång tid innan det försvinner

Nmkj83
6 april 2011 · 153 Inlägg

hangman skrev:

Nmkj83 skrev:

hangman skrev:

menar det! Jag har provat allt stort sätt. När turbon börjar ladda över baret börjar den bluddra, bara ibland dock! Sätter jag i orginalbox så den laddar 0.6 då är det inga problem.

Min gör likadant fast mellan 4000-5000varv o sedan rycker den svart plus att lamdan lyser

okey, känt på turbon? Ryker den underpåfrestning, när du gasar alltså, då är det antingen kolvringar, ventiltätningar eller turbon, min ryker efter jag gasat ur den konstigt nog, oförbbänd soppa säger alla pga öppen dump, och förra turbon rasade så sköt ner flera liter olja i katten och ljuddämparen, inte så bra..tar lång tid innan det försvinner

Allt är nytt i maskinen helt nyrenoverad plus turbon så kan inte tänka mig att något har gått sönder redan
Det luktar bensin plus att den ryker svart (oförbräntbensin) när den kommer upp mot 5000varv
Skall kolla med Autotech imorgon såå får vi se vad dom säger

hangman
6 april 2011 · 2 174 Inlägg

Nmkj83 skrev:

hangman skrev:

Nmkj83 skrev:

Min gör likadant fast mellan 4000-5000varv o sedan rycker den svart plus att lamdan lyser

okey, känt på turbon? Ryker den underpåfrestning, när du gasar alltså, då är det antingen kolvringar, ventiltätningar eller turbon, min ryker efter jag gasat ur den konstigt nog, oförbbänd soppa säger alla pga öppen dump, och förra turbon rasade så sköt ner flera liter olja i katten och ljuddämparen, inte så bra..tar lång tid innan det försvinner

Allt är nytt i maskinen helt nyrenoverad plus turbon så kan inte tänka mig att något har gått sönder redan
Det luktar bensin plus att den ryker svart (oförbräntbensin) när den kommer upp mot 5000varv
Skall kolla med Autotech imorgon såå får vi se vad dom säger

ok! Samma här allt nyrenoverat stort sätt, tror dock det är pga turbo raset det ligger fullt med olja i katten och i ljuddämparen som poffar lite då och då. för ingen olja försvinner i motorn

turbodeath
6 april 2011 · 2 452 Inlägg

du får väl åka o dra ut en bra sväng för att bränna ut allt o då menar jag inte fisköra utan plattan i botten ungefär...borde bränna ut oljan bra då...

döden kommer tillbaka
hangman
6 april 2011 · 2 174 Inlägg

turbodeath skrev:
du får väl åka o dra ut en bra sväng för att bränna ut allt o då menar jag inte fisköra utan plattan i botten ungefär...borde bränna ut oljan bra då...

några bilmekaniker jag pratat med säger att när katten blir arbetstemp typ 800 grader och det är mycket olja i bränner det in och den blir typ förstörd. Ska borra ett 2 mm hål i min jt dämpare i botten se om det kommer ut lite som ett dräneringshål, sen ska jag ta bort katten det är en nästan helt ny racekatt för 3 tusen, men blir dra rakt rör sen sätta dit orginaldownpipe med orginalkatt till besiktning.

hangman
7 april 2011 · 2 174 Inlägg

UPDATE! Bilen går klockrent i motorn, ÄNTLIGEN! Dagen börja med att fixa en avgasupphängning och koppla in en diskret iphone laddare, sen tänkte jag att ne fan jag ska inte ge mig...börja mäta på kablar i motorrummet, ingen lycka...Alla vakumslangar och magnetventil var kontrolerat och nytt inget hjälpte.

Kollade motoroljan (blev bytt på verkstad i agusti i samband med att dom bytte vevhusventilationen och rengjorde motorn.) rullat kanske 200 mil sen dess max.

Det var för mycket olja i? börja klia mig i skallen hämta en annan kille i verkstan, det är inte bra med för mycket olja sa han, så jag tappade ut 2 liter och kolla om, fick fylla på lite och det visa sig att det var 0.8 liter för mycket, han hade tryckt ur sig i vevhusvenslangen till toppen, så där var det blött. rengjorde allt slängde dit en ny ordentlig klämma och hällde i rätt olje nivå, och bilen går som en klocka, Ryker dock mycket när man växlar, ryker inget vid påfrestning, bara när man släpper av.

Tog även bort tändstiften för att kolla hur det såg ut där, slitage vid kolvringar,ventiltätningar och sliten motor syns ju väldigt snabbt på mörka stift och väldigt mycket sot, då han tar in oljan i förbränningsrummet och oljan bränner fast på stiften.

Stiften såg PERFEKTA ut, och dom har suttit i sen 1a maj förra året, rätt spel och mycket fin gyllenbrun färg, alla stift såg exakt likadana ut så det var skönt.

Blir montera bort katten och kolla den, finns det några sätt och rengöra en katt? den är nästan ny kosta 3000 kr hmm typ bensin borde gå rengöra med kanske? hälla rakt igenom katten några gånger känns som det borde funka, avfettning njaa..

Sen borra ett 2 mm hål i botten på nya JT dämparen för att se om det rinner ut lite olja som ligger och myser där.

Mer update kommer. Mvh

Marlboroman
7 april 2011 · 8 234 Inlägg

hangman skrev:
Blir montera bort katten och kolla den, finns det några sätt och rengöra en katt? den är nästan ny kosta 3000 kr hmm typ bensin borde gå rengöra med kanske? hälla rakt igenom katten några gånger känns som det borde funka, avfettning njaa..

Har du en med kat keramisk kärna som det kommit massa olja i så har den säkerligen tagit stryk, och att hälla i en massa bensin (eller nåt annat för den delen) förstör bara ännu mer. Har du en med metallisk kärna så får du prova med att hatgasa rejält så du verkligen får upp temperaturen, men det är en ren chansning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang