Får jag köra med sommardäck nu?

gamlingen
8 februari 2009 · 5 198 Inlägg

Sommardäck,,,, plötslig ishalka... temperatur skiftar väldigt mycket vid denna årstid.. så varför ta det osäkra före det säkra... klart,, det är ju snyggare med sommar pjucks,,,,, tills det går åt helsefyr..

Trollbacken
9 februari 2009 · 25 Inlägg

Det stora problemet blir ifall du åker sommardäck och skall stanna för en skolklass på väg över gatan.
Men se det gick inte - splish splash - en årgång mindre. Hur förklarar man det för fabror polisen och sig själv.
Gummiblandningen i sommardäck är inte anpassad för temperaturen så hår års. Däcken blir för hårda vilket resulterar i klart sämre prestanda. Hade du haft vinterdäck så hade du kankse kunnat stanna.
Men chansa ni...

BMW M3 (2010)
TT-Avant
9 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Vist kan man ju köra med sommardäck året runt om man vill, men är det då så att man skulle bli påkörd eller köra på en annan bil så KAN det vara så att försäkringen ej gäller då DU inte hade vinterdäck, spelar ingen roll om det va DITT eller den andres fel vid kollision.

Själv tycker jag det är ganska så korkat att inte köra med vinterdäck, om det råder vinterväglag eller närmar sig minus grader. Så fort det börja krypa ner mot nollan så finns det stor risk för underkylning på vissa ställen av vägbanan.
Tänk inte bara på din egna bil och säkerhet, tänk även på andras...!!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
kolvas
9 februari 2009 · 4 001 Inlägg

TT-Avant skrev:
Vist kan man ju köra med sommardäck året runt om man vill, men är det då så att man skulle bli påkörd eller köra på en annan bil så KAN det vara så att försäkringen ej gäller då DU inte hade vinterdäck, spelar ingen roll om det va DITT eller den andres fel vid kollision.

Själv tycker jag det är ganska så korkat att inte köra med vinterdäck, om det råder vinterväglag eller närmar sig minus grader. Så fort det börja krypa ner mot nollan så finns det stor risk för underkylning på vissa ställen av vägbanan.
Tänk inte bara på din egna bil och säkerhet, tänk även på andras...!!

det stämmer, och det är inte säkert att försäkringsbolagets bedömning av väglaget är detsamma som polisens.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Germax
9 februari 2009 · 12 086 Inlägg

De luriga att köra med sommardäck på vintern när de kanske bara är någon grad är att däcken blir för hårda och förlorar massor av sin presdanda. Så de är inte att rekomendera. Och börjar de helt plötsligt snöa mitt i vintern och du möter snuten med sommardäck lär du få fetböter direkt.

Senast redigerat av JapMax (9 februari 2009)

jocke_gronberg
9 februari 2009 · 4 586 Inlägg

att köra med sommardäck när det är halt bara för det är snyggt är som att köra med ögonbindel man gör det inte

jag ska ut och åka med sommardäcken i mars har dock en bil till med vinterdäck för säkerhetskull

såhär säger lagen:

Krav på vinterdäck 1 december-31 mars
När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (till exempel sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december-31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna. 

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.
 
Tillåtet med dubbdäck 1 oktober-30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober-30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Senast redigerat av jorre83 (9 februari 2009)

dahboy
10 februari 2009 · 1 002 Inlägg

Snälla.. kan inte en person till förklara vad lagen om viterdäck säger..?tongue

...
Jockefors
10 februari 2009 · 961 Inlägg

vid 5+ grader är sommardäck som hockeypuckar .. varför ens chansa ? vet inte vad ni har för vintrar där nere men här är de då ingen ide att en lägga på dom om man inte vill köra över nån eller krocka

Pure DieselPower
Muttley
10 februari 2009 ·

dahboy skrev:
Snälla.. kan inte en person till förklara vad lagen om viterdäck säger..?tongue

jo, snö = vinterdäck.
barmark och plussgrade = sommardäck smile nöjd?
så jävla svårt var de:)

dahboy
10 februari 2009 · 1 002 Inlägg

tkd_rille skrev:

dahboy skrev:
Snälla.. kan inte en person till förklara vad lagen om viterdäck säger..?tongue

jo, snö = vinterdäck.
barmark och plussgrade = sommardäck smile nöjd?
så jävla svårt var de:)

Haha.. Jag va ironisk.. De står i ca 90% av alla inlägg i denna tråden..

...
Mercedes_entusiast Skogshuggar och merca tokig
10 februari 2009 · 93 Inlägg

böterna för dåliga sommardäck vet ja iaf är 800kr styck i sommras om de inte nu har höjt summan förstås för de lär inte ha säkt den så då lär nog inte vinterdäcken vara allt för långt ifrån den summan heller skull ja tro

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!
Jockefors
10 februari 2009 · 961 Inlägg

Mercedes_entusiast skrev:
böterna för dåliga sommardäck vet ja iaf är 800kr styck i sommras om de inte nu har höjt summan förstås för de lär inte ha säkt den så då lär nog inte vinterdäcken vara allt för långt ifrån den summan heller skull ja tro

äre inte 1200  ?

Pure DieselPower
Muttley
10 februari 2009 ·

dahboy skrev:

tkd_rille skrev:

dahboy skrev:
Snälla.. kan inte en person till förklara vad lagen om viterdäck säger..?tongue

jo, snö = vinterdäck.
barmark och plussgrade = sommardäck smile nöjd?
så jävla svårt var de:)

Haha.. Jag va ironisk.. De står i ca 90% av alla inlägg i denna tråden..

haha jo de trodde jag med=). men nu har vi en tvärsäker tråd till nästa man eller kvinna som vill fråga smile

Jimmy_N Makaronborrare
10 februari 2009 · 993 Inlägg

tkd_rille skrev:

dahboy skrev:

tkd_rille skrev:

jo, snö = vinterdäck.
barmark och plussgrade = sommardäck smile nöjd?
så jävla svårt var de:)

Haha.. Jag va ironisk.. De står i ca 90% av alla inlägg i denna tråden..

haha jo de trodde jag med=). men nu har vi en tvärsäker tråd till nästa man eller kvinna som vill fråga smile

Brukar komma några tvärsäkra trådar om detta varje vinter men det verkar inte hjälpa ändå wink

Mercedes_entusiast Skogshuggar och merca tokig
10 februari 2009 · 93 Inlägg

talibangran skrev:

Mercedes_entusiast skrev:
böterna för dåliga sommardäck vet ja iaf är 800kr styck i sommras om de inte nu har höjt summan förstås för de lär inte ha säkt den så då lär nog inte vinterdäcken vara allt för långt ifrån den summan heller skull ja tro

äre inte 1200  ?

Det var iaf 800 för sommar däck i sommras.. vi har däck firma och en gubbe som kom till oss hade så slitna däck så ja kunde inte alls förstå att de höll ihop.. han hade iaf blivit stoppad av polisen och det skulle gå på 800kr styck men den tur gubben fick bara böta för 2 däck (det var alla fyra *obs det skulle vara vinter däck som han hade på och han skulle byta till sommardäck och det här var strax efter midsommar) så det vart 1600kr och en sträng tillsägelse om att byta däck snarast.

Senast redigerat av Mercedes_entusiast (10 februari 2009)

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!
Muttley
10 februari 2009 ·

calibra1992 skrev:

tkd_rille skrev:

dahboy skrev:

Haha.. Jag va ironisk.. De står i ca 90% av alla inlägg i denna tråden..

haha jo de trodde jag med=). men nu har vi en tvärsäker tråd till nästa man eller kvinna som vill fråga smile

Brukar komma några tvärsäkra trådar om detta varje vinter men det verkar inte hjälpa ändå wink

Nje lustigt är de smile borde vara datumklistrade trådar så att så fort 1 december kommer så står de längst upp, och sitter där till de inte är någon risk längre. för den här sökfunktionen har nog dött ut.

Jockefors
10 februari 2009 · 961 Inlägg

Mercedes_entusiast skrev:

talibangran skrev:

Mercedes_entusiast skrev:
böterna för dåliga sommardäck vet ja iaf är 800kr styck i sommras om de inte nu har höjt summan förstås för de lär inte ha säkt den så då lär nog inte vinterdäcken vara allt för långt ifrån den summan heller skull ja tro

äre inte 1200  ?

Det var iaf 800 för sommar däck i sommras.. vi har däck firma och en gubbe som kom till oss hade så slitna däck så ja kunde inte alls förstå att de höll ihop.. han hade iaf blivit stoppad av polisen och det skulle gå på 800kr styck men den tur gubben fick bara böta för 2 däck (det var alla fyra *obs det skulle vara vinter däck som han hade på och han skulle byta till sommardäck och det här var strax efter midsommar) så det vart 1600kr och en sträng tillsägelse om att byta däck snarast.

hmm konstigt , flera här i stan som fått 1200 per däck .. men alla poliser har väl sina egna lagar

Pure DieselPower
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
10 februari 2009 · 2 853 Inlägg

snälla ta livet av nån bara för att ni är dum i skallen DO IT

benz_elias
10 februari 2009 · 118 Inlägg

lagen säger att du måste ha vinterdäck imellan 1 december-sista mars OM DET RÅDER VINTERVÄGLAG!!!
alltså är det 20+ grader i januari så visst får du köra med sommar däck.. det är bara lag om de är vinter väglag!!!

Jockefors
10 februari 2009 · 961 Inlägg

benz_elias skrev:
lagen säger att du måste ha vinterdäck imellan 1 december-sista mars OM DET RÅDER VINTERVÄGLAG!!!
alltså är det 20+ grader i januari så visst får du köra med sommar däck.. det är bara lag om de är vinter väglag!!!

men de finns ingen anledning till att köra med dom .. vädret kan ändra sig riktigt fort så varför ens utmana ödet , bilen och andras liv  !?

Pure DieselPower
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang